Gå til innhold
Hundesonen.no

Forholdsregler i ulveland...

Tuvane
 Share

Recommended Posts

Mye større sjanse for at hunden din ville blitt drept av en annen hund enn at den ville blitt drept av ulv.

Allikevel går man med bånd/langline der man har kontroll og ser hunden sin i områder man vet det befinner seg ulv, spesielt på en hund med stor radius. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trur hunder flest kommer i kontakt med det mest primitive i seg ved møtet med rovdyr og ferten av dem. Fight or flight for alle penga. Det krever sitt hode å stille en elg, og det krever sitt hode å tørre å følge en bjørn eller en ulv også. For noen hunder er jo vilt i seg sjøl skremmende, og jeg veit om flere hunder som er redde for grevling feks. For slike store rovdyr er jo "alt" et potensielt bytte, og mulig merker domestiserte hunder det, et møte med "overmakt" så og si.

Det tror jeg også det ligger noe i :) Husker enda godt første gangen mine fikk nærkontakt med elg... Det kom ikke et boff fra My (aussien), og Emma sto som en påle rett foran meg og dro ikke i båndet engang. Meeen neste gang ble elgen gjetet bort fra hagen, vel og merke... Men da kom vi ikke rett på den, som første gang. My fant den på egenhånd :P

Kjenner jeg er glad jeg bor midt i byen :D Sånn siden @Siri nevner ulv... o.o

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye større sjanse for at hunden din ville blitt drept av en annen hund enn at den ville blitt drept av ulv.

Allikevel går man med bånd/langline der man har kontroll og ser hunden sin i områder man vet det befinner seg ulv, spesielt på en hund med stor radius. :)

Nja, jeg tviler sterkt på at det er noen sjanse for at Jaro blir drept av en annen hund. ;) Lykke til, i så fall! :fear:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, jeg tviler sterkt på at det er noen sjanse for at Jaro blir drept av en annen hund. ;) Lykke til, i så fall! :fear:

Ok? Behøver ikke å dø momentant for at skader skal bli så ille at det kan bli nødvendig heller, men fint du ikke bekymrer deg for det. :)

For de som har opplevd å miste, eller som i mitt tilfelle har vært nær ved å miste, hunden sin grunnet det forblir det jo alltid en bekymring.

Vet om en Schæfer som ble ganske hardt skadet (angrepet i buken) av en relativt liten terrier og.

Var uansett egentlig ikke ment til deg, hehe, men gjelder jo de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok? Behøver ikke å dø momentant for at skader skal bli så ille at det kan bli nødvendig heller, men fint du ikke bekymrer deg for det. :)

For de som har opplevd å miste, eller som i mitt tilfelle har vært nær ved å miste, hunden sin grunnet det forblir det jo alltid en bekymring.

Vet om en Schæfer som ble ganske hardt skadet (angrepet i buken) av en relativt liten terrier og.

Var uansett egentlig ikke ment til deg, hehe, men gjelder jo de fleste.

Akkurat det bekymrer jeg meg veldig lite for med schäfer, må jeg medgi. Alt kan jo selvfølgelig skje, men mtp hvor jeg bor er risikoen for ulveangrep større enn for at han skal bli alvorlig skadet av en annen hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"men mtp hvor jeg bor er risikoen for ulveangrep større enn for at han skal bli alvorlig skadet av en annen hund."

Det tror jeg ikke det grann på før jeg ser noen statistikk hvertfall, tall viser at mellom '95-'01 var det et gjennomsnitt på 5 hunder per år som ble tatt av ulv, og alle de var vel også jakthunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"men mtp hvor jeg bor er risikoen for ulveangrep større enn for at han skal bli alvorlig skadet av en annen hund."

Det tror jeg ikke det grann på før jeg ser noen statistikk hvertfall, tall viser at mellom '95-'01 var det et gjennomsnitt på 5 hunder per år som ble tatt av ulv, og alle de var vel også jakthunder?

Det må du tro på *ler* For Tuvane bor på en gård langt vekk fra folkeskikken og der er det vært to ulveobservasjoner på to dager. Det er heller ikke ukjent at det er ulv i området. Så jo Jaro og Prima har større sjans for å bli skadet av ulv jo ... siden bestanden av ulv faktisk er større enn bestanden av hund i området :P

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm, siden jeg så å si aldri møter hunder, men går tur i ulveland flere ganger om dagen, så vil jeg tro at det er mer sannsynlig at bikkjene blir spist av en ulv enn at de blir spist av en av de få hundene vi møter i løpet av året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det det da? Det blir jo ja dersom man medregner sannsynligheten for å i det hele tatt treffe på en ulv, men jeg tenker på hva som skjer hvis man først ER i situasjonen hvor hund møter ulv. Sannsynligheten for at ulven stikker er sikkert større enn at den angriper, men om hunden feks måtte ha en provoserende atferd for ulven, hva skjer da?

Synes det er flott at det er ulv i norsk natur, men må innrømme jeg er glad den ikke finnes på vestlandet, der jeg tror jeg kommer itl å ende opp til slutt. :P Og det kun pga at jeg har hund. Hadde jeg ikke hatt hund hadde jeg elsket å bo i ulveland :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det det da? Det blir jo ja dersom man medregner sannsynligheten for å i det hele tatt treffe på en ulv, men jeg tenker på hva som skjer hvis man først ER i situasjonen hvor hund møter ulv. Sannsynligheten for at ulven stikker er sikkert større enn at den angriper, men om hunden feks måtte ha en provoserende atferd for ulven, hva skjer da?

Synes det er flott at det er ulv i norsk natur, men må innrømme jeg er glad den ikke finnes på vestlandet, der jeg tror jeg kommer itl å ende opp til slutt. :P Og det kun pga at jeg har hund. Hadde jeg ikke hatt hund hadde jeg elsket å bo i ulveland :D

Fritt etter egen hukommelse, var det ikke observert ulv i Stryn ish omegn i sommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodde rett i nærheten der i et halvt år for en del år siden. Hadde det vært ulv der da så hadde jeg heller valgt nærkontakt med den enn h*n som var naboen på den tiden. :aww:

*digresjon og helt OT* :icon_redface:

Haha, ved Hærland skole? XD Jeg kjenner den ene familien som bor der, og de er veldig hyggelige i alle fall, men er flere hus der. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Ulven er fremdeles i området...

Ansatte ved Hærland skole i Eidsberg skysset en håndfull elever hjem torsdag ettermiddag, etter at en ulv ble sett bare noen hundre meter unna skolen. Det kunne rektor ved skolen opplyse til NRK.

jaggu ikke rart vi får nye generasjoner og en befolkning som er livredd ulv..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For snart 14 år siden opplevde jeg et møte mellom hund og ulv der jeg bodde og drev gård i noen år. Satt med morgenkaffen da vi hørte losen på en hund i skogkanten ca 150-200 meter borte, på andre siden av jordet. Ser da en støver som løper alt det han makter med en ulv like i hælene. Så kommer det en annen ulv ut av skogen rett foran hunden, den har åpenbart tatt en annen rute for å avskjære hunden. Dermed var hunden ferdig. Jeg hadde kikkert og gikk ut på terrassen for å observere. Ulven tok tak i hver sin ende av bikkja, løftet den opp og vrei nakken av den. Det så ut til at bikkja døde momentant. Noen sekunder senere ble ulvene vâr meg og stirret rett på meg i et sekund eller to før de forsvant inn i skogen. Jeg ventet 5 minutter før jeg tok med meg min egen hund, Grand Danoisen Pelle, og gikk bort for å hente den døde hunden. De eneste merkene på hunden var etter der ulvetennene hadde holdt fast. Ikke noe blod, men nakken var knekt. Jeg var nyinnflyttet og kjente ikke naboene ennå, men regnet med at hunden hørte til på en av gårdene hvor jeg hadde observert en hundegård med et par harehunder i. Tok bikkja bak i bilen og kjørte bort og spurte om de savnet en hund. Nei, deres hunder var fremdeles der de skulle og ikke kjente han igjen den døde hunden heller. Etter mye styr med tlf til politi og rovviltkontakten, ble det etterhvert på det rene at det også hadde vært en hund nr 2 i området. Den lå død 100 meter lenger inn i skogen. Av sporsnøen kunne man lese at det hadde vært 3 ulver der. Bikkjene tilhørte en jeger som bodde et godt stykke unna. Han hadde sluppet ut hundene et par dager før. Vet ikke om dette er gjengs treningsmetode rundt omkring, men greia var at bikkjene da gjerne fløy som gale etter harespor et par dager før sulten og de såre føttene fikk de på andre tanker og tok hjemveien fatt. Dessverre for hundene hadde sporet ledet dem rett inn i det området hvor ulvene hadde hatt sitt natteleie. Det er nok flere grunner til at det i hovedsak er jakthunder, og kanskje spesielt løst på drevet halsende hund, som blir tatt av ulv. De er mye ute i skogen, har stor aksjonsradius og fokuserer gjerne veldig intenst på det sporet de følger i høyt tempo. Dermed oppfatter de kanskje ikke så lett at det er ulv i nærheten, før det er for sent. En familiehund med litt bredere interessefelt vil sannsynligvis bli oppmerksom på ulvens tilstedeværelse på et tidligere tidspunkt. Har hørt mange beskrive reaksjonen likt det flere andre her skriver om. Bikkja søker eierkontakt, legger seg ned, nekter å gå videre osv. Andre er kanskje mer tjukke i hue og kan finne på å oppsøke ulven. Har man en hund med liten aksjonsradius ville jeg ikke vært bekymret for å gå med løs hund i ulveterreng.

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider