Gå til innhold
Hundesonen.no

Forholdsregler i ulveland...


Tuvane
 Share

Recommended Posts

For snart 14 år siden opplevde jeg et møte mellom hund og ulv der jeg bodde og drev gård i noen år. Satt med morgenkaffen da vi hørte losen på en hund i skogkanten ca 150-200 meter borte, på andre siden av jordet. Ser da en støver som løper alt det han makter med en ulv like i hælene. Så kommer det en annen ulv ut av skogen rett foran hunden, den har åpenbart tatt en annen rute for å avskjære hunden. Dermed var hunden ferdig. Jeg hadde kikkert og gikk ut på terrassen for å observere. Ulven tok tak i hver sin ende av bikkja, løftet den opp og vrei nakken av den. Det så ut til at bikkja døde momentant. Noen sekunder senere ble ulvene vâr meg og stirret rett på meg i et sekund eller to før de forsvant inn i skogen. Jeg ventet 5 minutter før jeg tok med meg min egen hund, Grand Danoisen Pelle, og gikk bort for å hente den døde hunden. De eneste merkene på hunden var etter der ulvetennene hadde holdt fast. Ikke noe blod, men nakken var knekt. Jeg var nyinnflyttet og kjente ikke naboene ennå, men regnet med at hunden hørte til på en av gårdene hvor jeg hadde observert en hundegård med et par harehunder i. Tok bikkja bak i bilen og kjørte bort og spurte om de savnet en hund. Nei, deres hunder var fremdeles der de skulle og ikke kjente han igjen den døde hunden heller. Etter mye styr med tlf til politi og rovviltkontakten, ble det etterhvert på det rene at det også hadde vært en hund nr 2 i området. Den lå død 100 meter lenger inn i skogen. Av sporsnøen kunne man lese at det hadde vært 3 ulver der. Bikkjene tilhørte en jeger som bodde et godt stykke unna. Han hadde sluppet ut hundene et par dager før. Vet ikke om dette er gjengs treningsmetode rundt omkring, men greia var at bikkjene da gjerne fløy som gale etter harespor et par dager før sulten og de såre føttene fikk de på andre tanker og tok hjemveien fatt. Dessverre for hundene hadde sporet ledet dem rett inn i det området hvor ulvene hadde hatt sitt natteleie. Det er nok flere grunner til at det i hovedsak er jakthunder, og kanskje spesielt løst på drevet halsende hund, som blir tatt av ulv. De er mye ute i skogen, har stor aksjonsradius og fokuserer gjerne veldig intenst på det sporet de følger i høyt tempo. Dermed oppfatter de kanskje ikke så lett at det er ulv i nærheten, før det er for sent. En familiehund med litt bredere interessefelt vil sannsynligvis bli oppmerksom på ulvens tilstedeværelse på et tidligere tidspunkt. Har hørt mange beskrive reaksjonen likt det flere andre her skriver om. Bikkja søker eierkontakt, legger seg ned, nekter å gå videre osv. Andre er kanskje mer tjukke i hue og kan finne på å oppsøke ulven. Har man en hund med liten aksjonsradius ville jeg ikke vært bekymret for å gå med løs hund i ulveterreng.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Vi har sett ulv en gang. Jeg skjønte ikke at det var ulv før jeg så hvordan hundene reagerte. Det var måneskinnsklart og en diger bylt lå ute på det frosne jordet, som var speilglatt med månegate nedo

Det er plutselig observert ulv her ute, to stk, den ene 500 meter fra der jeg bor. Samme ettermiddag var jeg ute med hundene, og begge to oppførte seg rart. Prima krøp rundt ved beina mine og nekta å

Bodde rett i nærheten der i et halvt år for en del år siden. Hadde det vært ulv der da så hadde jeg heller valgt nærkontakt med den enn h*n som var naboen på den tiden. *digresjon og helt OT*

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...