Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Overskriften sier vel mest! :-) jeg har lurt på dette en stund, for min hund kan plutselig våkne og begynne å bjeffe mot ingenting. Tidligere i kveld lå han å sov i sofaen, jeg satt og så på tv, og plutselig hoppet han til, hoppet bak sofaen, bysten reiste seg og han bjeffet noe enormt mot veggen vedsiden av tv, og dette er e hund som normalt aldri bjeffer. Ellers kan han plutselig finne på å brå våkne om natten i sengen, og begynne å bjeffe og knurre mot døren, jeg pleier jo å få sånne små angstanfall når han gjør det og jeg er helt alene, men han gjør aldri det når han ligger i buret alene og sover. Kan dette skyldes at han har hatt marerit? Eller kan de i det hele tatt ha det?

Skrevet

Jeg tror de kan ha det.

Frøkna jeg har nå drømmer helt tydelig, og "snakker" i søvne innimellom, noen ganger loser hun på jakt, andre ganger varselbjeffer hun, og innimellom er det knurring og bjeffing. Det er tydelig forskjellige typer drømmer.

En gang våknet hun av at hun ulte i søvne, var passe panisk når hun våknet, men roet seg raskt med trøst og nærhet.

Og jeg tror andre hunder har forskjellige drømmer de også, selv om ikke alle uttrykker det like sterkt som frøkna mi. Heldigvis lager hun mest jeg-koser-meg-når-jeg-sover lyder, men de er også ganske høylydte, og får folk til å skvette endel første gang de hører de også :wub:

Skrevet

Jeg tror også de kan ha materitt. Merker forskjell på måten hunden er når den sover. Om det er lett boffing og litt "løping" med beina,og andre ganger knurring,urolighet,mer paniske bevegelser på en måte.

Lurer på om hunder kan skille mellom drøm å virkelighet? Om de tror at det som har skjedd i drømmen har skjedd på ekte. Hvis hun drømmer at jeg har vært stygg med henne,vil hun tro jeg har vært det da? Hmmm..:P

Skrevet

Det kan de helt sikkert ha, men det kan jo også hende at hunden hører en lyd som den våkner av og bjeffer på, lyder som den kanskje ikke reagerer på til vanlig, men som den skvetter litt av når den ligger å sover og dermed også reagerer. :)

Skrevet

Spooky ja ! I natt våknet jeg tre ganger av han stod febrilsk å bjeffet mot soveromsdøren. Ellers har han det for å stå å bjeffe ut mot luften avogtil og...

Guest Michellus
Skrevet

Ja det tror jeg de kan ha! :) Merker fort forskjell på drømmene til mine hunder. Noen ganger er de lettere paniske med bjeffing, løping, uling og sånn, mens andre ganger logrer de hardt i søvne. Sistnevnte er alltid veldig morsomt synes jeg :D

Skrevet

Hunden min piper hvertfall veldig urolig i søvne nå og da, og da er han virkelig ikke i noen vanlig søvn, men nærmest umulig å vekke opp. Pleier å stryke på han og åpne munnen for å vekke han på en veldig rolig måte, men selv med fingre inn i munnen våkner han aldri med det samme når han er i den "transen"...

Skrevet

Takk for svar alle! Jeg har ett nytt spørsmål, kan hunden være mørkeredd? Jeg føler litt at han blir mer usikker når mørket stiger på, da løper han avogtil febrisk rundt i huset, bjeffer, bysten opp og knurrer. Han er også veldig sensetiv til lyder ser det ut som..

Skrevet

Mye (all?) forskning tyder på at hunder drømmer, dermed er det mest logiske at de også kan ha mareritt. Jeg kan også merke forskjell på mine, om det er en god drøm eller en dårlig drøm, og pleier derfor å f.eks. dulte forsiktig borti så de faller litt ut av det (uten å våkne ordentlig da) om det virker for ille. :)

Skrevet

Takk for svar alle! Jeg har ett nytt spørsmål, kan hunden være mørkeredd? Jeg føler litt at han blir mer usikker når mørket stiger på, da løper han avogtil febrisk rundt i huset, bjeffer, bysten opp og knurrer. Han er også veldig sensetiv til lyder ser det ut som..

Jeg mener ganske bestemt at min er mørkredd :ph34r: Hun er også veldig var for lyder faktisk! Hun har gått tur i mørket fra hun var valp og burde i teorien være vant til det, men allikevel går hun og stresser og trekker, kikker konstant ut mellom trærne, og vil bare hjem/til bilen. Jeg tør ikke slippe henne i mørket.

Jeg finnes ikke mørkredd sjøl, og har tenkt at det muligens kan ha blitt "lært" fra familiemedlemmer som også er mørkredde, men disse har jo sjelden gått tur i mørket. Så jeg tror nok det er mer sannsynlig at hun har litt dårlig nattsyn og reagerer mer på alle lydene når hun er "blind".

Skrevet

Mine drømmer og har vekket seg selv med det. Jeg ser ofte at de har mareritt etter dager hvor det har skjedd spennende ting. Tispa får bust og høy puls. Hannhund får bust, bjeffer på basenjivis, høy puls og noen få ganger knurrer. Jeg lar de bare være for jeg tenker det er som med oss at vi/de kanskje bearbeider ting vi har opplevd via drømmer, men jeg følger fasinert med :) Mine er også mørekredde og rasen er jo kjent for det. Plutselig er en søppelkasse veldig skummel, ting de vanligvis ikke reagerer på. Men ting blir også ekstra skummelt hvis det regner ;)

Skrevet

Mine drømmer og har vekket seg selv med det. Jeg ser ofte at de har mareritt etter dager hvor det har skjedd spennende ting. Tispa får bust og høy puls. Hannhund får bust, bjeffer på basenjivis, høy puls og noen få ganger knurrer. Jeg lar de bare være for jeg tenker det er som med oss at vi/de kanskje bearbeider ting vi har opplevd via drømmer, men jeg følger fasinert med :) Mine er også mørekredde og rasen er jo kjent for det. Plutselig er en søppelkasse veldig skummel, ting de vanligvis ikke reagerer på. Men ting blir også ekstra skummelt hvis det regner ;)

Anbefales det ikke å vekke folk forsiktig når de har mareritt? Jeg kommer til å fortsette med det når det virker som min hund har det hvertfall. :)

Skrevet

Jeg merker også forskjell på Milo når han sover, så jeg går også utifra at de kan ha mareritt. Det er jo veldig logisk, siden de tross alt kan drømme :)

Mistenker at katten min også hadde mareritt tidligere. Hun sover i senga mi, plutselig hørte jeg et høyt hyl og et fres fra henne, så jeg bråvåknet og snudde meg for å se hva som hadde skjedd. Hun sov som en stein :P

Skrevet

Jeg bare tenker høyt her: hva kan hunder ha mareritt om...? Den gærne nabobikkja som utagerer hver gang man går forbi?

Drømmer trenger jo ikke nødvendigvis å ha noe sammenheng med det virkelige livet, så jeg vil tro de kan ha mareritt om alt mulig? :)

Skrevet

Jeg bare tenker høyt her: hva kan hunder ha mareritt om...? Den gærne nabobikkja som utagerer hver gang man går forbi?

At matskåla blir glemt å fylles. At man må gå tur nydusjet, uten å få sjansen til å rulle seg i gress og døde dyr, og måtte hilse på den kjekke nabohunden mens man lukter tropiske frukter. At man står til eksamen på valpekurs og får jernteppe, og alle de andre valpene ler. At postmannen sniker seg inn i hagen og stjeler alle beina man har gjemt. Det eksistensielle spørsmålet om hvem som er flink jente/gutt.

• Like 1
Skrevet

Er helt sikker på at min hund har mareritt om at jeg kommer for å ta han med saks i den ene hånden og børste i den andre, eller om den grusomme veterinæren som flirer ondt mens hun holder en "diger" (klo)tang. :aww:

Skrevet

Jeg har ikke sett/hørt så mye hos Ozu, men min forrige hund drømte mye. Jeg så at beina "løp" og hun bjeffet i søvne. Ble en rar ekko-lyd av sove-bjeffing, litt rart å høre på.

Skrevet

hvis hunden ser litt dårlig, blir det gjerne enda værre når det er mørkt, og da kan en del av de finne på å bli usikre.

kanskje. eller om den skumle steinen de så på tur, den ekle statuen i parken, mannevonde kattebeist, trange bur og tomme matskåler...

jeg vet at de ekleste av mine egne mareritt har vært hverdagslige ting som blir "feil", typ sko som prøvde å spise meg og sånne teite ting, så hvem vet hva hunder syns er skummelt :D

Skrevet

Ymse drømmer masse, løper, klynker og grynter i ett når han sover. Noen ganger uler han!

Her og, ulinga er best :lol: Har våknet noen ganger 0430 om morgenen med hjertet i halsen av ulende hund fotenden i senga :fear:

• Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hos meg så så morgenrutinene ganske like ut da jeg hadde valp i huset. Valpen våknet som regel tidlig, ofte rundt samme tidspunkt som dere opplever nå. Jeg gikk rett ut med en gang, bare en kort tur for å få gjort det viktigste. Etterpå ble det litt rolig lek eller enkel kontakttrening inne, mest for å få hun i gang uten å gjøre hun helt gira. Så fikk hun frokosten sin, og etter det gikk vi ut igjen for en ny do‑runde. Jeg merket fort at det var bedre å holde morgenen ganske forutsigbar, så hun visste hva som kom og ikke ble stresset. Litt hjernetrim eller en enkel oppgave før jeg dro på jobb fungerte veldig fint det gjorde hun mentalt sliten uten at hun ble overstimulert. Når jeg dro, fikk hun være i valpegrind/et trygt område med noe å tygge på og litt rolig aktivitet. Jeg prøvde å gjøre avskjeden så nøytral som mulig, så det ikke ble noe styr rundt det. Så kort sagt: ut – inn – litt trening – mat – ut igjen – rolig aktivitet - hvile. Det funket veldig bra hos oss.
    • Det høres ut som en utrolig vanskelig situasjon, og jeg skjønner godt at du sitter igjen med mange spørsmål. Du gjorde i hvert fall det som er riktig: du hadde begge hundene dine i bånd, og du hadde kontroll på dem da situasjonen oppsto. Det er mer enn man kan si om den andre parten. Når det gjelder spørsmål 1: Det var veldig generøst av deg å tilby å betale veterinærutgiftene, men du hadde egentlig ikke noe ansvar for det. Når det er båndtvang, og den andre hunden går løs uten kontroll, ligger ansvaret hos eieren av den løse hunden. Det er hans plikt å sørge for at hunden ikke skader andre. At du tilbød deg å betale var en fin gest, men det var ikke noe du var juridisk forpliktet til. Når det gjelder spørsmål 2: Siden din hund også ble skadet, og skaden nå har utviklet seg til noe alvorlig, er det helt rimelig å ta opp dette med eieren av den løse hunden. Du hadde hunden din i bånd, du fulgte reglene, og du gjorde det du kunne for å unngå situasjonen. Det er ikke du som har skapt risikoen her. Det er eieren av den løse hunden som har ansvaret for at hans hund gikk bort til dine og startet en slåsskamp. Det er derfor helt naturlig at han bør dekke kostnader som går utover forsikringen din, spesielt når det nå er snakk om omfattende behandling eller i verste fall avliving. Dette er ikke noe du skal stå alene med. Kort oppsummert: – Du hadde kontroll på dine hunder. – Han hadde ikke kontroll på sin. – Det var båndtvang. – Det var hans hund som oppsøkte og startet konflikten. – Dermed ligger ansvaret hos ham, ikke deg. Jeg ville tatt en rolig, saklig prat med eieren og forklart situasjonen slik den faktisk er. Hvis han nekter ansvar, kan du vurdere å ta det videre gjennom forsikring eller juridisk rådgivning. Du står sterkt i denne saken.
    • Det du beskriver her er en veldig vanskelig situasjon, og jeg skjønner godt at du føler deg usikker på hva som er riktig å gjøre. Selv om du ikke har sett hendelsene selv, så er det helt naturlig å reagere når du får høre om ting som kan være skadelig både fysisk og psykisk for en unghund. Når det gjelder person 1, så høres det ut som hun gjør så godt hun kan, men at hun kanskje mangler kunnskap og struktur. Det er ikke uvanlig at unge hunder blir litt «for mye» for eiere som ikke er forberedt på hvor krevende den perioden kan være. Det er ting som kan løses med veiledning, kurs og bedre rutiner. Det som bekymrer mest er det du beskriver om person 2. Slag, spark, strup som straff, og å kaste en valp i veggen er alvorlige ting. Det er ikke snakk om «streng oppdragelse», men om handlinger som kan skade hunden både fysisk og mentalt. At han i tillegg er bevisst på å ikke bli sett, gjør situasjonen enda mer ubehagelig. Selv om du ikke har sett det selv, så betyr det ikke at du må ignorere det. Du har fått informasjon fra en person som faktisk er til stede, og det er lov å reagere på det. Oppdrettere ønsker som regel å vite om slike ting, nettopp fordi de har ansvar for avkommet sitt og vil at hundene skal ha det bra. Du kan gi beskjed på en forsiktig måte, uten å komme med bastante påstander bare si at du har fått høre ting som gjør deg bekymret, og at du synes oppdretter bør være klar over det. Hvis du føler at situasjonen er alvorlig nok, kan du også vurdere å melde en bekymring anonymt til Mattilsynet. De krever ikke bevis for å vurdere en sak  de gjør egne undersøkelser. Det viktigste er at noen sier ifra når en hund kan være i fare. Jeg synes ikke du skal sitte med dette alene. Når det gjelder dyrevelferd, er det alltid bedre å si ifra én gang for mye enn én gang for lite. jeg vil ha ringt politiet om nr 2. om du ikke melde det inn så er du på en måte å hjelper den eieren med å skade valpen. mattilsynet kan du også ringe
    • Det høres ut som en veldig ubehagelig opplevelse, både for deg og hunden din. Du gjorde helt riktige ting i situasjonen: du holdt din egen hund i bånd, du tok ham mellom beina for å beskytte ham, og du forsøkte å få kontakt med eier før hunden kom bort. Det er akkurat slik man skal håndtere et møte med en løs hund som ikke virker under kontroll. Når det gjelder båndtvang, så har du helt rett i at selv om det ikke er generell båndtvang i området, så har eier likevel et ansvar. Hunder som ikke kommer på innkalling, eller som viser aggressiv atferd, skal ikke gå løse. Det står tydelig i hundeloven at hunder skal holdes under kontroll til enhver tid, og at eier har ansvar for å hindre skade på andre hunder og mennesker. Her sviktet han på flere punkter. At han slo og sparket hunden sin er også svært bekymringsfullt. Det er ikke en akseptabel måte å håndtere en hund på, uansett situasjon. Det kan være grunnlag for å melde fra til Mattilsynet hvis du føler deg trygg på det både fordi hunden din ble angrepet, og fordi hans egen hund ble utsatt for vold. Hvis du ønsker å gå videre med saken, kan du: •     dokumentere skadene på hunden din (bilder, veterinær hvis nødvendig) •     skrive ned hva som skjedde mens det fortsatt er ferskt •     vurdere å melde fra til Mattilsynet om volden mot hunden •     eventuelt kontakte kommunen eller politiet hvis du mener hunden utgjør en fare Du har all grunn til å reagere på dette. Det er ikke normalt at en hund går løs uten kontroll, og det er ikke normalt at en eier tyr til vold. Du gjorde alt riktig, og det er bra at du sier ifra det kan forhindre at noe lignende skjer med andre.
    • Hei! Jeg trenger litt råd fra dere som har mer erfaring enn meg. Vi vurderer å kjøpe en Bichon Havanais, og jeg vil gjerne være helt åpen og ryddig i prosessen. Vi har allerede en hund fra før, Diva, og jeg vil gjerne forklare litt om henne når jeg snakker med oppdrettere eller valpekjøpere senere. Diva er en liten blandingshund, rottwailer dobermann, og hun er utrolig snill, rolig og stabil. Hun er ikke dominant, hun lager ikke bråk, og hun fungerer veldig fint sammen med andre hunder. Hun er typen som holder seg til seg selv, men som er sosial og vennlig når hun møter nye dyr og mennesker. Jeg opplever henne som en trygg voksenhund som ikke skaper stress rundt seg. Det jeg kjenner litt på, er at rottwailer dessverre er en rase mange har sterke meninger om. Noen dømmer rasen uten å kjenne den, og jeg er litt redd for at en oppdretter kan misforstå situasjonen eller tenke at Diva kan være et “problem” bare fordi vi allerede har en hund. Jeg vil jo ikke at de skal tro at vi har et utrygt miljø eller at Diva er vanskelig, for det stemmer virkelig ikke. Jeg er også litt redd for at oppdretteren kan angre seg eller ikke vil selge hvis de tror at Diva kan påvirke valpen negativt, selv om hun egentlig er en veldig positiv faktor. Jeg vil derfor gjerne høre hvordan dere ville presentert dette på en god måte. Hvordan forklarer man at man har en snill, stabil hund fra før uten at det blir tolket feil? Har dere noen tips til hvordan jeg bør gå frem når jeg snakker med oppdrettere? Er det noe jeg bør nevne spesielt, eller noe jeg bør unngå å si? Og er det vanlig at folk dømmer situasjonen bare fordi man har en hund fra før? Tar gjerne imot erfaringer og råd fra dere som har vært gjennom lignende. Jeg vil også bare legge til at jeg ikke ønsker at noen skal misforstå meg eller bli irritert over at jeg spør. Jeg mener ikke noe galt med dette, jeg prøver bare å gjøre ting riktig fra starten av. Jeg jobber med hunder til vanlig, men akkurat dette med å ta det opp med en oppdretter er litt nytt for meg, og jeg vil være sikker på at jeg formulerer meg på en god måte. Det er viktig for meg at oppdretteren ser at vi ønsker det beste både for valpen og for Diva. Diva er en hund som er vant til små hunder helt siden hun var valp selv, og hun har alltid vært trygg, rolig og stabil rundt dem. Jeg vil bare vise at vi har tenkt gjennom dette, at vi tar det seriøst, og at vi ønsker å gi valpen et godt og trygt hjem uten at noen skal tro noe annet.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...