Gå til innhold
Hundesonen.no

Hudproblem hos hunden min..


fridaeh
 Share

Recommended Posts

Det er umulig å si hva dette kan være ut i fra et bilde. Det er mange ting som kan se veldig like ut, og det er mange ting som spiller inn når det gjelder å finne et svar på hva det kan være. Hvor gammel er hunden? Hvor lenge har hunden hatt dette problemet? Klør hunden? Er området rødt? Gjør det vondt hvis du tar på det? Er det noen sår eller skorper der? Væsker det? Er hunden i kontakt med andre hunder eller dyr? Har/ har hunden hatt andre sykdommer/hudproblemer/allergier? Osv. osv. Hvis du er bekymret så anbefaler jeg deg å få tatt en tur til veterinær for å få sjekket dette ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er umulig å si hva dette kan være ut i fra et bilde. Det er mange ting som kan se veldig like ut, og det er mange ting som spiller inn når det gjelder å finne et svar på hva det kan være. Hvor gammel er hunden? Hvor lenge har hunden hatt dette problemet? Klør hunden? Er området rødt? Gjør det vondt hvis du tar på det? Er det noen sår eller skorper der? Væsker det? Er hunden i kontakt med andre hunder eller dyr? Har/ har hunden hatt andre sykdommer/hudproblemer/allergier? Osv. osv. Hvis du er bekymret så anbefaler jeg deg å få tatt en tur til veterinær for å få sjekket dette ut.

Sant, så sant! Hunden er to år gammel, og dette såret har vært "av og på" dette er tredje gang vi ser det. Dette er den fjerde uken sammenhengende hun har såret. Det klør, så vi tror det kan være eksem, det er ikke rødt, men svart og flasserr rundt. Hun viser ikke tegn til smerteom jeg tar på det. Skorpen har falt av, og hun blør i et lite område av såret. Hun er i kontakt med andre hunder, deltar på utstillinger, men ikke ofte. Ingen sykdommer ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig sannsynlig at når man først kan se hudproblemer på hunder med så tykk pels, er det veldig mye verre under pelsen...

Anbefaler å få hunden til vet., hvertfall siden det ikke er første gang det dukker opp, og er nok lurt å barbere vekk hvertfall det området der for å se ordentlig hvordan det ser ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig sannsynlig at når man først kan se hudproblemer på hunder med så tykk pels, er det veldig mye verre under pelsen...

Anbefaler å få hunden til vet., hvertfall siden det ikke er første gang det dukker opp, og er nok lurt å barbere vekk hvertfall det området der for å se ordentlig hvordan det ser ut.

Ja, jeg tenker det samme. Merket det da jeg skulle klappe henne, og kjente at pelsen var steinhard. Det viste seg å være blod, så jeg vasket henne forsiktig og min far tok vekk pelsen i området. Blir nok vet. tur imorgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tenker det samme. Merket det da jeg skulle klappe henne, og kjente at pelsen var steinhard. Det viste seg å være blod, så jeg vasket henne forsiktig og min far tok vekk pelsen i området. Blir nok vet. tur imorgen.

Gjør det, ta skrapeprøver av huden (høres verre ut enn det er), så får du sikkert spesialshampoo som kan lindre det ganske snart.

Har hund som har hatt hudproblemer selv, da bakterielle infeksjoner med uviss grunn - sannsynligvis skyldes slikt derimot allergi, men med spesialshampoo, kosttilskudd som styrker immunforsvaret og ingen unaturlig mat har det gått lang tid siden noe utbrudd heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det, ta skrapeprøver av huden (høres verre ut enn det er), så får du sikkert spesialshampoo som kan lindre det ganske snart.

Har hund som har hatt hudproblemer selv, da bakterielle infeksjoner med uviss grunn - sannsynligvis skyldes slikt derimot allergi, men med spesialshampoo, kosttilskudd som styrker immunforsvaret og ingen unaturlig mat har det gått lang tid siden noe utbrudd heldigvis.

Ja, det skal være sikkert! Takk skal du ha:)

Så bra! Det tar vel ikke lang tid før man får svar fra vet.? :s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det skal være sikkert! Takk skal du ha:)

Så bra! Det tar vel ikke lang tid før man får svar fra vet.? :s

Fikk dere tatt en tur til veterinæren? Jeg fikk svar med det samme, tok bare skrapeprøve og la på glass under mikroskop og sjekket for overflod av bakterier og det var det jo i min hunds tilfelle der infeksjonen var kommet, og sjekket for sopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk dere tatt en tur til veterinæren? Jeg fikk svar med det samme, tok bare skrapeprøve og la på glass under mikroskop og sjekket for overflod av bakterier og det var det jo i min hunds tilfelle der infeksjonen var kommet, og sjekket for sopp.

Var hos vet. idag, han sa det var hudinfeksjon, og at det lignet på våteksem. Hun begynte på penicilin på flekken, og ligger nå med et griseøre og slapper av :D

Min far har ofte byttet for på henne, for hun er veldig kresen! Veterinæren sa det kunne ha noe med foret Purina å gjøre, at hun reagerte på det. For det var etter hun begynte på det foret hun fikk disse "utslettene". Så nå har hun også begynt på allergifôr. :)

Glemte å si at såret på bildet var gammelt, for pelsen som var over der bare slapp pga rur. Så veterinæren barberte litt videre oppover, og fant et ferskt, like stort sår. Syntes synd på Tara som skalv og hadde kullsvarte øyne :( (hun hater temp.måling)

*Dobbelpost, bruk redigeringsfunksjonen. Mod Bones*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos vet. idag, han sa det var hudinfeksjon, og at det lignet på våteksem. Hun begynte på penicilin på flekken, og ligger nå med et griseøre og slapper av :D

Min far har ofte byttet for på henne, for hun er veldig kresen! Veterinæren sa det kunne ha noe med foret Purina å gjøre, at hun reagerte på det. For det var etter hun begynte på det foret hun fikk disse "utslettene". Så nå har hun også begynt på allergifôr. :)

Min ene hund fikk en allergisk reaksjon i pels og hud etter fórbytte, så meget mulig det er det som er triggeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orijen. Nå er det snart 3 uker siden jeg endret på fóret, og 2 av 4 pelsløse flekker er nesten grodd helt igjen :)

Om hunden gikk på pencilin, og dette er en type våteksem, så er det pencilinen som skal ha æren for at hunden er blitt bedre, i langt større grad enn fôrbyttet.

http://www.drbaddaky.no/hot_spot_eller_vateksem_hos_hund

Forresten er det bakterien Dermatophilus congolensis som forårsaker våteksem.

Den tåler ikke pencilin, lav pH (f.eks lactacyd såpe), eller å tørke ut

*Trippelpost, bruk redigeringsfunksjonen. Mod Bones*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten er det bakterien Dermatophilus congolensis som forårsaker våteksem.

Den tåler ikke pencilin, lav pH (f.eks lactacyd såpe), eller å tørke ut

På hest, ja. På hund er ikke den eksakte årsaken til våteksem kartlag (ref. Forelesning med Marie Innerå, hudekspert ved NVH).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.merckmanuals.com/pethealth/dog_disorders_and_diseases/skin_disorders_of_dogs/dermatophilosis_in_dogs.html

Finner mest om bakterien i forbindelse med hest ja, men er samme som er å finne på både katt, sau, hund etc

Men at det kan være andre utløsende faktorer de ikke kjenner til enda, vil jeg tro, og nedsatt immunforsvar vil være av betydning.

Men at det kommer som en direkte årsak til foring (eller blir bedre pga forbytte), må man ikke lure seg selv med, var det jeg ville få frem

*Dobbelpost, bruk redigeringsfunksjonen. Mod Bones*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner mest om bakterien i forbindelse med hest ja, men er samme som er å finne på både katt, sau, hund etc Men at det kan være andre utløsende faktorer de ikke kjenner til enda, vil jeg tro, og nedsatt immunforsvar vil være av betydning. Men at det kommer som en direkte årsak til foring (eller blir bedre pga forbytte), må man ikke lure seg selv med, var det jeg ville få frem
Enig i at man ikke nødvendigvis skal konkludere med at fórbytte hjelper, men ville bare få frem at denne spesifikke bakterien ikke er sett på som årsaken til våteksem hos hund, da det er flere bakterier som kan ligge til grunn.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hunden gikk på pencilin, og dette er en type våteksem, så er det pencilinen som skal ha æren for at hunden er blitt bedre, i langt større grad enn fôrbyttet.

http://www.drbaddaky.no/hot_spot_eller_vateksem_hos_hund

Forresten er det bakterien Dermatophilus congolensis som forårsaker våteksem.

Den tåler ikke pencilin, lav pH (f.eks lactacyd såpe), eller å tørke ut

*Trippelpost, bruk redigeringsfunksjonen. Mod Bones*

Det har ikke vært noen medisiner i bildet her nei.

Pelsen begynte å forsvinne kort tid etter at vi økte mengden nytt fór andre gang (gradvis tilvenning).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære moderator Bones!

Redigeringsfunksjonen fungerer ikke via tapatalk, da byttes alle æ, ø og å ut med kryptiske tegn.

Så inntil dere har fått fikset det, så må jeg dobbelposte

Ps: det er fullt mulig å fikse den bug'en, om dere bare orker. Har gitt beskjed om den tidligere


Det har ikke vært noen medisiner i bildet her nei.
Pelsen begynte å forsvinne kort tid etter at vi økte mengden nytt fór andre gang (gradvis tilvenning).


Blandet deg meg TS sin post, som hadde fått pencilin

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...