Gå til innhold
Hundesonen.no

Valg av fuglehund


Carro92
 Share

Recommended Posts

Ok, interessant å høre. De minste tispene blir jo da rimelige gode alroundhunder til andre hundesporter også, inkludert agility :) Kjenner ei som gjorde det ganske bra i ag med sin kv tispe, men det er noen år siden nå.

Hvordan er de å ha løs på vanlige turer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Ok, interessant å høre. De minste tispene blir jo da rimelige gode alroundhunder til andre hundesporter også, inkludert agility :) Kjenner ei som gjorde det ganske bra i ag med sin kv tispe, men det er noen år siden nå.

Hvordan er de å ha løs på vanlige turer?

Kjent for å kille katter, Mine tre har holdt kontakten men går større enn en uten jatintingt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, interessant å høre. De minste tispene blir jo da rimelige gode alroundhunder til andre hundesporter også, inkludert agility :) Kjenner ei som gjorde det ganske bra i ag med sin kv tispe, men det er noen år siden nå.

Hvordan er de å ha løs på vanlige turer?

Min går alltid løs, overalt. Han skiller på jakt og tur, på tur skal han ikke utenfor synsrekkevidde (hender jeg lar han gå utenfor om det passer seg slikt). Og han har en komando for "være her" som betyr maks 10-20 meter) og selvsakt "gå fot". Han kommer alltid når jeg roper og jeg kan bryte han fra alle typer jakt. Veldig lydhør og opptatt av meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken størrelse er det på vorsthere fra jaktlinjer? Har møtt flest fra trekkhundlinjer og der var hannene ganske så store!

Trekklinje- hundene er oftest veldig høye. Hannen jeg hadde var 68 cm(!)

Mens tispa jeg hadde fra jaktlinjer var helt på minstemålet(56, er det det??) Jakthundene er jevnt over mer moderate enn trekkhundene, med variasjoner, selvsagt...

red: Vorsteherene er generelt veldig greie å ha løse. Ikke noe sånn "setter over alle hauger".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trekklinje- hundene er oftest veldig høye. Hannen jeg hadde var 68 cm(!)

Mens tispa jeg hadde fra jaktlinjer var helt på minstemålet(56, er det det??) Jakthundene er jevnt over mer moderate enn trekkhundene, med variasjoner, selvsagt...

red: Vorsteherene er generelt veldig greie å ha løse. Ikke noe sånn "setter over alle hauger".

:D:D:D *ler* (må bare presisere at MIN irske er ganske førernær, og aldri er "over alle hauger", så der er nok forskjeller både på linjer og ift hvordan man trener dem).

Enig i det meste da. Min siste KV tispe fra trekklnjer var 68 cm høy. Stor. mens de jeg har hatt fra jaktlinjer har vært mye mindre - husker ikke hvor mange cm.

KV er kjekke hunder. Og kjenner flere som trener lydighet med dem, i tillegg til bruks. Og som gjør det bra i bruks. :) (blandt de beste ekvipasjene her i byen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, interessant å høre. De minste tispene blir jo da rimelige gode alroundhunder til andre hundesporter også, inkludert agility :) Kjenner ei som gjorde det ganske bra i ag med sin kv tispe, men det er noen år siden nå.

 

Hvordan er de å ha løs på vanlige turer?

Våre går bare løs på tur(utenom i båndtvang). De går større enn mine to(bc og husky), som stopper og venter på meg, men de er aldri langt unna. Alle kommer på innkalling.

Jeg kjenner en i Bergen som konkurrerer med en kv tispe i ag :)

Trekklinje- hundene er oftest veldig høye. Hannen jeg hadde var 68 cm(!)

Mens tispa jeg hadde fra jaktlinjer var helt på minstemålet(56, er det det??) Jakthundene er jevnt over mer moderate enn trekkhundene, med variasjoner, selvsagt...

red: Vorsteherene er generelt veldig greie å ha løse. Ikke noe sånn "setter over alle hauger".

58 er vel minstemålet på tispe :) De fleste tisper er nok 60-62 nå.

Hannen vi har fra jaktlinjer er 68 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D:D:D *ler* (må bare presisere at MIN irske er ganske førernær, og aldri er "over alle hauger", så der er nok forksjeller både på linjer og ift hvordan man trener dem).

Enig i det meste da. Min siste KV tispe fra trekklnjer var 68 cm høy. Stor. mens de jeg har hatt fra jaktlinjer har vært mye mindre - husker ikke hvor mange cm.

KV er kjekke hunder. Og kjenner flere som trener lydighet med dem, i tillegg til bruks. Og som gjør det bra i bruks. :) (blandt de beste ekvipasjene her i byen).

He he, så at den setningen kunne ha to betydninger :P "setter" som i fuglehund, eller "setter" som i "løper/renner av gårde". Men jeg hadde vel litt nordmarkas løse Eng. settere i bakhodet :P De kontinentale fuglisene er ikke heelt der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, så at den setningen kunne ha to betydninger :P "setter" som i fuglehund, eller "setter" som i "løper/renner av gårde". Men jeg hadde vel litt nordmarkas løse Eng. settere i bakhodet :P De kontinentale fuglisene er ikke heelt der...

Jeg har en sterk mistanke om at mye skyldes eierne...her i byen er vi "plaget" med at spesielt en del gordonsetter-eiere bare slipper hundene sine der de finner det for godt. Og driter i rådyr som holder til like ved ev i samme område, og som aldri plukker opp dritten etter seg. Eller tar hensyn til andre med eller uten hund. Dessverre gjør de seg såpass bemerket at man får inntrykket "setter-eiere"....

MEN: jeg syns personlig at vorsteh er noe mer samlet i hodet og derfor lettere å dressere (med ett unntak på den fronten) enn setter. Selv om min setter er som hun er; dvs stort sett ganske enkel. For meg, som hun er veldig avhengig av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre går bare løs på tur(utenom i båndtvang). De går større enn mine to(bc og husky), som stopper og venter på meg, men de er aldri langt unna. Alle kommer på innkalling.

Jeg kjenner en i Bergen som konkurrerer med en kv tispe i ag :)

58 er vel minstemålet på tispe :) De fleste tisper er nok 60-62 nå.

Hannen vi har fra jaktlinjer er 68 :)

Jaggu :P Har minstemålet vært lavere tidligere? Har liksom tallet 56 i hodet, men husker kanskje feil. Bikkja var akkurat på lavmålet, i hvertfall. Maks høyde for hanner er 66, anyways. Trekkhundene er oftest over for begge kjønn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaggu :P Har minstemålet vært lavere tidligere? Har liksom tallet 56 i hodet, men husker kanskje feil. Bikkja var akkurat på lavmålet, i hvertfall. Maks høyde for hanner er 66, anyways. Trekkhundene er oftest over for begge kjønn...

De er ikke så strenge på høyden på hundene, om de er en eller to cm over, om høyden står i stil til resten av kroppen :)

Tror ikke minstemålet er endret, men det vet jeg ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken radius har de sånn ca, hva er "innenfor synshold"? 50 m? 100 m? Mer?

Vet forresten ei som har godkjent flere strihårede i NRH. Skulle kanskje ha laget en egen vorsteh tråd og ikke kuppet denne, hehe.

Min har en "maksradius" på ca 200 m på fjellet. Men han er stort sett sjelden mer enn 100 meter i skogen. På vanlig turer ser jeg han nesten hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...