Gå til innhold
Hundesonen.no

Miljøtrening - ideer


rosinbolle
 Share

Recommended Posts

Tok med valpen overalt. Vanligvis ikke så ofte jeg er i byen, så derfor ble det noen ekstraturer til byen. Da gikk vi litt rundt, også satt vi oss gjerne på en benk utenfor butikker osv. Da får de se masse folk, hilse på noen, og lære seg at ikke alle skal hilses på.

Tar vanligvis ikke buss i Flekkefjord heller, men tok et par turer bare så hun skulle bli vandt.

Hun var også med på fotballtreninger med lillebror, så hun fikk treffe mange barn.

Og hunder traff hun mange av via hundeklubben; både treninger og frislipp i hundeheia.

Så lenge man er litt rundtforbi til vanlig, så er nok det beste å bare ta med valpen, uten noe styr. Eller om man vet det er noe hunden må takle senere i livet, så kan det være en ide å oppsøke dette som valp. Men jeg tenker at så lenge hunden er vandt til litt forskjellige miljøer, så går det meste senere i livet bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri planlagt miljøtrening med hund. De er med der jeg er. Og jeg forventer bare at de fikser ting.

Samme gjorde jeg med Meesha. Bil, buss, bybane, bytur, treninger, besøk, skog, strand osv., vi bare tok han med også gikk jeg ut ifra at det skulle gå problemfritt og orket ikke gjøre noen greie av det.

Neste valp skal i ung alder være med i stall og bli vant til hest, såpass har jeg planlagt. Det ble nemlig litt styrete med Meesha, da han skulle være med på tur med hest første gang i en alder av ett år og han var stresset og litt redd for hestene. Neste valp skal også ro- og burtrenes fra den er pitteliten, men det er vel ikke akkurat miljøtrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis så har jeg ingen plan, bare tar ting som det kommer og tar med valpen mest mulig på det som byr seg av muligheter. Med den valpen som forhåpentligvis kommer i februar så blir det nok litt mer bevist en liten intensiv preging ettersom valpen er neste 4 mnd når den kommer og jeg ikke vet hva som er gjort og ikke gjort hos oppdretter. Ser for meg det blir mest fokus på vanskelige miljøer, gå i skogen alene kan vi gjøre senere og busskjøring o.l. regner jeg med de takler uansett når de er vant til å kjøre bil. Dvs de takler jo gjerne det meste om de er bra skrudd sammen, men synes det er greit å få tittet litt på forskjellige miljø, folk og fe i ung alder uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, da må jeg omformulere spørsmålet mitt, tror jeg. Hvis man VIL ha en plan, er det da noe viktig jeg har glemt? Jeg vil jo ta ham med meg når jeg skal ting, men hvor ofte er jeg ved skytebaner, liksom? Tanken er jo at han skal venne seg til lyden av skudd, selv om det ikke kommer til å være en dagligdags greie...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, da må jeg omformulere spørsmålet mitt, tror jeg. Hvis man VIL ha en plan, er det da noe viktig jeg har glemt? Jeg vil jo ta ham med meg når jeg skal ting, men hvor ofte er jeg ved skytebaner, liksom? Tanken er jo at han skal venne seg til lyden av skudd, selv om det ikke kommer til å være en dagligdags greie...

Ikke alle skytebaner som er åpne hele året så da må du jo taime det å. Også ville jeg være forsiktig med skytebane for der blir gjerne lyden intens. Altså gå forbi på avstand og nærme seg forsiktig og følg med på valpen. Hvor roligere du klarer å være hvor lettere tar gjerne valpen det uforutsette. Har kunn hatt med voksne på skytebanen resten har ikke fått vært med for jeg skal dit for å skyte og det ahr da gått fint. En har reagert men det var kunn da mor skjøyt med 20 kaliber hagle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det er jo ikke slik at du må gjøre alt, det får man ikke gjort uansett, men likevell så blir jo de fleste hunder trygge og vellfungerende, og de som ikke blir det er gjerne ikke født med det beste utgangspunktet og miljøtrening vil ikke ha allverdens og si. Jeg har aldri vært med mine valper i nærheten av en skytebane e.l. men ingen av dem har problemer med skudd e.l. På samme måte som man gjerne ikke får trent på nyttårsaften feks, som jo er ganske intens med høy lyd, lysglimt og vibrasjon i huset, alle mine 3 sover seg igjennom rakkettene uten å lee på et øre, til og med den som er skuddberørt. Den som er skuddberørt er forsåvidt oppvokst med jakt så det sier jo litt om at preging på ingen måte betyr alt. Men, med å la valpen få oppleve en del forskjellig, vil den jo også tåle nye ting litt bedre senere i livet, selv om den ikke har erfaring med akkurat den situasjonen tidligere.

Jeg tenker at tur i skogen og på stranda ikke er noe man trenger å trene på eller noe som inngår i noen viktig del av preginga (men det er selvsagt hyggelig og være ute å gå på nye plasser), Med preging tenker jeg mer på sitte å se på en fotballkamp med folk som løper, ball som sparkes, høye lyder, roping osv. Bytur å se på alle folkene å trene på at det er positivt og kanskje trene på at man ikke hilser på alle. Lære seg og forholde seg til andre hunder, både løs (lek) og i bånd uten å hilse. Sitte på en kafe å lære seg ¨å slappe av og se på alt som skjer. Kanskje ta en tur i en stall eller i et fjøs. Men i bunn og grunn, bare ta med deg valpen rundt der det faller seg naturlig, det holder nok i massevis selv om du ikke får gjort "alt" :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk vi miljøtrening veldig gratis det vi bor siden vi bor i en blokk i et borettslag med masse barn, fotball bane og mange hunder. Tok han ofte med til byn, på kaféer og restaurant for å spise (satt ute), siden vi ikke har bil måtte vi alltid ta buss, fløybanen, ferjer (igjen ingen bil så måtte gå over og sitte ute på fergen), møtt hester helt tilfeldig etc. Vi planla ingenting og bare tok han med på det vi selv skulle gjøre. Nå har han vært en veldig enkel valp, og sovnet stort sett uansett hvor vi var om vi sto i ro. Selv midt i Bergen sentrum en lørdags ettermiddag med masse barn og gatemusikanter. Til gjengjeld har vi fått en meget miljøsterk valp. Vi bor og veldig nærmt haakonsvern så de har øvinger ogsånn rundt borettslaget vårt, hører skyting på avstand. Så tror vi har vært ganske heldige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Dere som sier at dere ikke trenger en plan og at dere bare tar med hundene dit dere drar: Har dere en supersosial/aktiv livsstil som innebærer masse rusling rundt i ulike omgivelser, besøk hos folk, turer med buss/tog, møter med forskjellige dyr, osv? :icon_confused:

Jeg brant meg nemlig skikkelig på nettopp dette med min nåværende hund, ved å ikke ha noen plan. Jeg tok henne med de gangene jeg dro et sted hunder var lov, men jeg gjorde ingen ekstra innsats og hadde ingen plan. Så nå har jeg en hund som er skikkelig flink til å være i skauen, og elending på busser, byer, folkemengder, parkeringsplasser og en hel rekke andre ting. ;) Folk er sikkert forskjellig, men for min del skjer det aldri at jeg drar til byen bare for å vandre rundt uten mål og mening. Om jeg drar ut er det for å f.eks. handle, og det kan jo ikke en hund være med på. Jeg tror altså man bør se an sin egen livsstil før man vurderer å droppe planlagt miljøtrening (også for de av oss som ikke bor midt uti gokk :D ).

Med hund nummer 2, som jeg så vidt har begynt å planlegge, blir det derfor en liste, tilsvarende TS sin. På min har jeg også tilvenning til fyrverkeri og ringeklokker, samt sosialisering med andre hunder, og høns/duer, hest og geit.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som sier at dere ikke trenger en plan og at dere bare tar med hundene dit dere drar: Har dere en supersosial/aktiv livsstil som innebærer masse rusling rundt i ulike omgivelser, besøk hos folk, turer med buss/tog, møter med forskjellige dyr, osv? :icon_confused:

Jeg brant meg nemlig skikkelig på nettopp dette med min nåværende hund, ved å ikke ha noen plan. Jeg tok henne med de gangene jeg dro et sted hunder var lov, men jeg gjorde ingen ekstra innsats og hadde ingen plan. Så nå har jeg en hund som er skikkelig flink til å være i skauen, og elending på busser, byer, folkemengder, parkeringsplasser og en hel rekke andre ting. ;) Folk er sikkert forskjellig, men for min del skjer det aldri at jeg drar til byen bare for å vandre rundt uten mål og mening. Om jeg drar ut er det for å f.eks. handle, og det kan jo ikke en hund være med på. Jeg tror altså man bør se an sin egen livsstil før man vurderer å droppe planlagt miljøtrening (også for de av oss som ikke bor midt uti gokk :D ).

Med hund nummer 2, som jeg så vidt har begynt å planlegge, blir det derfor en liste, tilsvarende TS sin. På min har jeg også tilvenning til fyrverkeri og ringeklokker, samt sosialisering med andre hunder, og høns/duer, hest og geit.

Nop intet supersosial på fritiden alikevel så tar dem det som jeg skulle trent en hel masse. Men er jeg i butikken så hender det at jeg tar med valp i bilen også går vi en liten tur. Mange folk er det dog ikke for i kommunen er det vel 6000 innbyggere. Og turen vi tar hver dag i valpe tiden prøver jeg å variere mest mulig. Men trives jo som plommen i egget når jeg er i skogen da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Som sakt har jeg ingen plan på hva som skal sosialiseres og jeg tror man skal være veldig forsiktig med å lage en sak ut av at f.eks. nå skal det trenes på buss istedenfor å bare ta med seg hunden på buss eller tog (begge mine gjorde det første gang som voksene uten problemer).

Men en ting jeg syns det er fryktelig viktig å trene på er å være steder det er andre hunder uten at det skjer noe. Spesielt med sånne raser som terv som fort drar seg opp i forventning. Dra på fellestrening og sitt der med valpen uten å trene eller hilse på andre hunder. Og gjøre akkurat det samme, men lære seg å veksle mellom ro (sitte og se på alt som skjer) og aktivitet (trening). Det får du mye igjen for! Det gjelder forsåvidt i alle miljøer. Sett deg i en travel gate og bare sitt og kjed deg med valpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er på farten og har med seg valpen på det, så er jo det supert, men for f. eks folk som meg, som bort midt ute i gokk og tilbringer mesteparten av tiden min her ute i gokk, hvor vi verken møter folk eller fe, så får man jo ingen miljøtrening.

Jeg drar derfor på egne "miljøtreningsturer" hvor vi rusler i bymiljø, hilser på litt folk, går på metallrister, går i trapper, tar tog osv. I tillegg har jeg dem jo med på hundetrening og litt utstilling/LP.

De fleste hunder klarer seg helt fint uten så mye miljøtrening, men er du så uheldig at du får en som IKKE gjør det, så er det for sent å gjøre noe med det når hunden er ett år, 50 kg og livredd for det ene og det andre, så er det innmari kjipt. Eller, for sent er det vel ikke, men man har en lang og tidkrevende jobb foran seg. Og siden hunder ikke tar noe skade av miljøtrening (med mindre man er helt idiot i hodet), så er det vel ingen fare å være flink på den biten.

Jeg benytter også anledningen til å trene kontakt, lek og enkel lydighet i forstyrrende miljøer, gjerne med en gang vi kommer ut av bilen, sånn at bikkja lærer seg til at man kan jobbe med en gang når man kommer til et nytt sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er redd høye lyder, men nyttårsaften har derimot heldigvis alltid gått greit (men blir jo redd når det skytes opp rett over oss når vi er ute, uansett tid på året forøvrig da det var veldig vanlig med fyrverkeri der vi bodde før..)

Men mange hunder er såpass redde den dagen, at om jeg hadde fått valp, hadde jeg kjøpt en CD med lyden av fyrverkeri og hatt den på litt innimellom med gradvis justert lydnivå for å venne valpen/hunden til de lydene.

Ellers bare fått oppleve vanlige miljøer, besøk sammen med barn, skogen, sentrum, forskjellige kjøretøy, og øvd på å ikke hilse på alle hunder og folk, som alt nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å bare ha med meg valpen rundt på det jeg gjør, kommer heller ikke til å planlegge hva jeg skal gjøre.

Siden jeg ikke har lappen og bil så kommer det til å bli veldig naturlig for den å ta buss og t-bane helt fra starten, jeg bor ganske sentralt, så når vi går turer i området her så kommer den også til å få miljøtreningen helt naturlig.

Vi har en skog oppi her som ligger like ved skytebanen, man hører skuddene, men så sterkt som om man stod på banen, det å gå i denne skogen en veldig fin trening.
Gjør ingen notis av at det smeller da, vi går bare videre dersom den stopper og kikker seg litt rundt, på den måten blir den vant med ganske høye skudd rundt seg og det er som regel kun den første gangen valpen er der at den kikker seg litt rundt.

Jeg er ikke supersosial, men jeg har med meg hunden på det meste som jeg kan ha med hunden på, skal jeg andre steder hvor jeg ikke kan ha den med meg så er den alene hjemme.

Mitt "problem" blir nesten omvendt av andres siden jeg ikke jobber, jeg må konsentrere meg om å være flink til å lære den å være alene hjemme fra den er stor nok til å være alene hjemme litt, men det har gått bra med Chicka, så da går det nok bra med den nye også.

Jeg tror at når man planlegger å skulle miljøtrene så blir det ofte litt mer "krapeaktig" enn om man bare tar med hunden og gjør det helt naturlig, man blir kanskje litt unaturlige i kroppspråket, kanskje litt stiv osv og hunden begynner å føle seg litt usikker, det er pga dette jeg personlig tror på det å bare ta med seg hunden på det man skal og ikke drive å planlegge at man skal miljøtrene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at når man planlegger å skulle miljøtrene så blir det ofte litt mer "krapeaktig" enn om man bare tar med hunden og gjør det helt naturlig, man blir kanskje litt unaturlige i kroppspråket, kanskje litt stiv osv og hunden begynner å føle seg litt usikker, det er pga dette jeg personlig tror på det å bare ta med seg hunden på det man skal og ikke drive å planlegge at man skal miljøtrene :)

Det tror jeg er å overtenke det veldig. Når jeg "miljøtrener" så er det jo en helt vanlig rusletur i byen, bare at jeg har med hund. Noe mer enn det er det ikke. Det spiller vel ingen rolle om jeg drar med hunden til byen fordi jeg skal dit selv, eller at jeg drar med hunden til byen for å miljøtrene den. Hvis man klarer å få hunden usikker av å miljøtrene, da er man enten veldig dum eller har en hund som er veldig dårlig mentalt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg er å overtenke det veldig. Når jeg "miljøtrener" så er det jo en helt vanlig rusletur i byen, bare at jeg har med hund. Noe mer enn det er det ikke. Det spiller vel ingen rolle om jeg drar med hunden til byen fordi jeg skal dit selv, eller at jeg drar med hunden til byen for å miljøtrene den. Hvis man klarer å få hunden usikker av å miljøtrene, da er man enten veldig dum eller har en hund som er veldig dårlig mentalt.

Men, du er erfaren med hund og vet hvordan du skal oppføre deg sammen hunden, er ikke like lett for en som ikke har like mye erfaring.

Det blir ofte litt "nå skal vi trene" energi over det dersom man planlegger treningen, men klarer man å ikke gjøre det så er det kjempe fint :)

---------

Jeg ser feks når det kommer folk til stallen og skal trene på å se hester så går det ofte over stokk og stein, vi må ofte gå imellom og råde dem til hva de skal gjøre så de ikke skremmer våre hester.

De kommer til gården med hunden i stramt bånd, stiv gange og TRENING i øynene, så spør de om de kan få lov til å se på hestene.

Da pleier vi å si til eier at vi kan begynne inne i stallen så hunden venner seg til lukten, men det er også for å få eieren til å slappe av litt mer så det ikke blir for mye for hunden med en eier i SÅ treningsmodus.

Når vi da kommer ut av stallen igjen så har vi ofte en mye roligere og trygg eier som er klar til å la sin håpefulle få lov til å kikke litt på hestene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar med hunden der jeg kan. Det inkluderer å ta bussen til jobben min, og være med på jobb. Jeg jobber natt i et bofelleskap med to avdelinger. En for demente, og en for psykiatri. På jobb får han erfaring med mennesker som ikke er helt A4, og har et kroppsspråk som er forskjellig fra normalen. Vi har også en rullestolbruker blandt brukerne. Han er med og følger guttungen til skolen hver dag, og får truffet mange barn.

Det eneste jeg har litt dårlig samvittighet for, er at han ikke får truffet så mange andre dyr (annet enn katter, andre hunder, småfugl og andre "bydyr") men han er født på landet, og traff mange dyr før jeg fikk ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...