Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørsmål om smertestillende etter behov


Lola Pagola
 Share

Recommended Posts

Og så, mener nå jeg. Jeg velger heller å gi hunden min et smertefritt liv i en kortere periode, enn å seigpine oss gjennom vonde dager i en lengre periode. Heller smertefritt liv med gøy og moro så lenge det varer. Alternativet er "ingen ting".

Jeg har da ikke tatt stilling til "og så"....og jeg har da ikke nevnt DEG eller DIN HUND med ett ord. Herrefred....

Det er en bivirkning. Kjent. Punktum. Greit med informert kunnskap, så an alle ta de valg de ønsker på et kunnskapsbasert grunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da ikke tatt stilling til "og så"....og jeg har da ikke nevnt DEG eller DIN HUND med ett ord. Herrefred....

Det er en bivirkning. Kjent. Punktum. Greit med informert kunnskap, så an alle ta de valg de ønsker på et kunnskapsbasert grunnlag.

lol jeg mente det overhodet ikke sånn heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsior (betennelsesdempende + smertekill) er slik at den skal tas på faste tidspunkter for å ha effekt, 24 timers syklus. Pleier å gi en hel onsior før, på dagen og 2-9 dager etter store utskeielser.

Cartrophen var bare svindyrt og hadde nada effekt på luna :( synd at det bare virker på noen hunder, vet ikke hvorfor.

Betalte 250 per sprøyte for pi nå. Å se hun bli tullete glad over å være smertefri var verdt 1000 kr :-) smertestillende til hund er ikke akkurat direkte billig det heller.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betalte 250 per sprøyte for pi nå. Å se hun bli tullete glad over å være smertefri var verdt 1000 kr :-) smertestillende til hund er ikke akkurat direkte billig det heller.

Betalte 1800 kr for hele pakka med 4 sprøyter og veterinærtimene rundt. Eneste valget vi har i nord - du har ikke fryktelig mange veterinærer å velge mellom nord for sinsenkrysset akkurat. 1800 kr for noe som hadde NADA effekt og som i netto gjorde at bikkja mi hadde vondt i 1 måned (for hun kunne jo ikke gå på NSAIDs samtidig siden de + cartophen ikke er en bra mix) føltes fryktelig fryktelig unødvendig ut. Litt som å bare kaste 500lapper ut et bilvindu mens du får steinsprut i ansiktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan oppfører hundene deres seg når de har vondt, når dere kan si at de viser smerte?

Min erfaring:

1) Stivhet etter å ha ligget i ro. Klassisk. Voldsom halting som "går seg varm" etterhvert som man har mer bevegelse. Jo saktere bevegelser jo mer uttalt halting.

2) Uro ved hvile. Etter 7 år i samme hus vet man jo noe om hvordan man bruker å ha det i rolige perioder. I perioden vi var uten NSAIDs var hunden uttalt urolig, fant aldri en bra måte å ligge på. Sovnet aldri dypt. Sov aldri i lengre strekker. Begynte å legge seg bak stoler, under tepper og byttet liggeplasser hele tiden - virket som om hun prøvde å gjemme seg fra noe som ikke gikk an å fjerne.

3) Kontaktsøkende på en spesiell måte. Piping, frustrasjon, dempende logring kunne komme brått - mens vi satt og så tv f.eks. Plutselig kunne hun våkne, pistre litt og komme bort til meg med ørene helt bak, slikking på lepper og logring. Det er helt atypisk atferd for hunden min, især bare "ut av det blå".

4) Mindre utholden på tur. Ville hjem, stoppet opp og så på meg med senket hode. "Nå klarer jeg ikke mer".

Alle disse tingene forsvant helt så fort vi fikk avsluttet catrophenbehandlinga og begynt på NSAIDs igjen. Ingen stivhet etter hvile, har fått tilbake hunden som "aldri vil gå hjem", ingen uro, rolig søvn med dyp snork som vi er vant med og kommer kun for kos uten å dempe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kasko blir sur og irritabel, sliter med å ligge stille og sove, legger seg gjerne bort fra oss for å få fred. Blir sint om vi tar på han når han vil ligge i fred. Knurrer på andre folk som tar på han, selv om han oppsøker dem. Lakmustesten her om kasko har vondt er å slippe han på svigerfar, kan svigerfar stryke på han uten at han knurrer så har han ikke vondt. :aww:

Kahlo ble manisk hyperaktiv. Fant ikke roen, sur og reaktiv, og ja, ekstremt aktiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan oppfører hundene deres seg når de har vondt, når dere kan si at de viser smerte?

"Tryner" mer når hun skal opp trappa, ørene litt bakover når vi går tur, litt kortere lunte mot tenåringspøbelen.

Veldig subtile tegn som man må kjenne hunden for å se.

Jeg gir onsior ved behov til Ganzie, da får hun en tablett når jeg ser overnevnte tegn, eller en kur på noen dager når det er værskifte. (hun reagerer en del ved lavtrykk på høsten, og når det er veldig kaldt ute)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan oppfører hundene deres seg når de har vondt, når dere kan si at de viser smerte?

Skjelving, urolighet, søker trøst (vil klin inntil eller helt opp i fanget, mer kontaktsøkende enn normalt), piping eller også hyling.

Tror ikke min hund skjuler mye smerte, sier gjerne ifra tilfelle det skulle gjøre vondt og forsåvidt, men her er det jo stor forskjell på hunder for å si det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan oppfører hundene deres seg når de har vondt, når dere kan si at de viser smerte?

Casper blir aldri sur eller grinete, men han blir litt sånn "unnskyldende". Kan komme med små pip/hvin når han prøver å komme seg opp/ned fra sofa, og ser han er stivere generelt sett. Jeg ser det veldig tydelig når det gjelder disse rygg-greiene, men foreldrene mine ser det ikke før jeg påpeker det.

Metcam er det vi kaler for et NSAID (Non-Steroidal-Anti-Inflammatorisk-Drug), med de side-og bieffekter som følger med disse. Bla ift nyrene ved bruk over lang tid/store doser.

Maks. plasmakonsentrasjon nås etter ca. 4,5 timer. Hos fastende dyr oppnås maks. plasmakonsentrasjon etter ca. 3 timer for katt. Hvis dyret blir fôret ved dosering, vil absorpsjonen forsinkes. Ved anbefalt dosering nås steady state i løpet av 2 dager.

Så gir du han medisinen på tom mage, har han maks konsentrasjon i blodet etter 3 - 4,5 timer. Hvis du gir han fast hver dag, samme tidspunkt, vil han etter to dager ha jevn konsentrasjon hele døgnet.

Takk for utfyllende svar! :) Ønsker å bruke det så lite som mulig, pga. disse bieffektene, skal heller være flink til å gjøre ting "riktig" rundt slik at jeg stort sett unngår å gi. Da er det ikke sånn superkjapp effekt altså.

@Renate A

Den ene veterinæren, kiropraktor, som driver mest med hest, sa jeg kunne få en resept på rimadyl, og at den andre dyrlegen kunne skrive den ut. Mens den andre mente at metacam var bedre, mer forsket på (eller noe sånn), og at rimadyl var litt "avleggs", mye brukt på hest, mens metacam var blitt vanligere på hund. Jeg har ingen formening om dette, vet bare at jeg alltid har fått metacam når det har trengtes, og aldri rimadyl.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, @Kangerlussuaq, @raksha, @Ganzie, @ og @Lola Pagola. :flowers: Det dere beskriver sammenfaller med den erfaringa jeg har hatt med Aiko den våren hun virkelig ikke var seg sjøl. Plutselig slem med valper, ville ikke gå tur, trakk seg unna og ville bare være sammen med Imouto og meg. Verden var en påkjenning. Hun er jo alltid stiv og rar i bevegelsesmønsteret, så der ser jeg aldri noen forskjell, så det er mer hvor glad i livet hun virker som er min rettesnor. :) Og Aiko er VELDIG glad i livet. :wub: Jeg er som @Stine innimellom redd for at hun går der og har det grusomt, men hun er en ekstremt tydelig og ærlig hund, så jeg har jeg lært meg å senke skuldra og bare leve med henne. Jeg sier alltid at den dagen hun ikke vil leke mer, så er hun ikke lenger seg sjøl, og skal få slippe. :heart:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Betalte 1800 kr for hele pakka med 4 sprøyter og veterinærtimene rundt. Eneste valget vi har i nord - du har ikke fryktelig mange veterinærer å velge mellom nord for sinsenkrysset akkurat. 1800 kr for noe som hadde NADA effekt og som i netto gjorde at bikkja mi hadde vondt i 1 måned (for hun kunne jo ikke gå på NSAIDs samtidig siden de + cartophen ikke er en bra mix) føltes fryktelig fryktelig unødvendig ut. Litt som å bare kaste 500lapper ut et bilvindu mens du får steinsprut i ansiktet.

Pi får previcox samtidig nå (vet som beordret ekstra en liten stund) som cartrophen. Sprøytene har jo effekt lenge hvis de fungerer..

Pi ser jeg er plaget lett om jeg tar på hun også. I tillegg til mye annet nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da min hadde vondt så var det vanskelig å se på han. Når han hadde vondt i ryggen så pep han når han skulle opp og ned fra sofa/seng/bil og på kort tid begynte han tydelig å vegre seg fra å gjøre disse tingene... Når han hadde vondt i skuldrene så trakk han seg unna og ville ikke ha den nærheten han normalt vil ha.

men på tur merket jeg lite. han durer på og det som merktes var at han kunne hyle til når han fikk vondt. da kom han alltid dempet og oppsøkte meg etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er livandes redd for at noen av mine skal ha vondt uten at jeg skjønner det jeg...

Neida, det kommer du til å merke, helt sikkert ;)

Du merker nok forandringene på dem ganske lett når de viser at de har smerter, du er en veldig oppegående hundeeier, så jeg er ganske så sikker på at du kommer til å merke det :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pi får previcox samtidig nå (vet som beordret ekstra en liten stund) som cartrophen. Sprøytene har jo effekt lenge hvis de fungerer..

Rart at veterinærene har så mange forskjellige måter å formidle ting på. Vi fikk streng beskjed, hun måtte av NSAIDs'en 2 dager før. Men forsåvidt en grei lakmustest da, hadde vi fortsatt med NSAIDs så hadde vi kanskje ikke sett at cartrophen ikke fungerte i det hele tatt.

Googla litt nå, og fant ut følgende:

"One concern with pentosan polysulphate (Cartrophen) is a decrease in blood clotting efficacy (compared to the body's natural state), which combined with NSAIDs (particularly aspirin and COX unselective drugs that may have a more pronounced effect on the blood clotting cascade), could precipitate bleeding, and the licensing regulations state that NSAIDs should not be given in combination with Cartrophen Vet. The effect of Cartrophen Vet on blood clotting is likely to be relatively short lived – but ideally I would avoid co-administration of NSAIDs during treatment – and start NSAIDs one week after the end of treatment. If the dog is very painful and you deem that the dog requires NSAIDs for analgesia choose a coxib, where the effects on blood clotting are likely to be minimal."

http://www.thewebinarvet.com/2011/07/chronic-pain-in-the-geriatric-dog-decision-making-and-risk-management-questions-answers/

Så it kind of makes sense, for i starten fikk jo bikkja sprøyte 1 gang i uka over 4 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...