Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørsmål om smertestillende etter behov


Lola Pagola
 Share

Recommended Posts

Casper har en skade i ryggen. Han går blant annet til en veterinær som er kiropraktor og som driver med akupunktur. Hun sa at det kunne være lurt å alltid ha metacam tilgjengelig, så da har den andre veterinæren vår gitt meg en resept som kan brukes mange ganger.

Dette er noe jeg skal spørre en av veterinærene om neste gang vi er der, men spør her og. For i ettertid ble jeg litt usikker på bruken av dette. Mitt mål er jo selvsagt å bruke så lite som mulig, men jeg ser jo at det kan være behov for det innimellom, spesielt nå i starten, han har hittil bare hatt to behandlinger.

De tingene vi pleide å gjøre før er jo for tiden utelukket. Kløving utgår for alltid, og kickbike på ubestemt tid, det samme er lek med andre hunder og "trekking" av meg. Skal jeg heller ikke la ham få løpe løs så blir det et kjedelig liv. Så da tenker jeg at det er bedre å gi smertestillende de gangene jeg vet vi skal gå ekstra langt, og på turer der han har vært ekstra ivrig. I går var en slik tur, han løp masse i skogen og på jorder, tok seg ganske godt ut, og da vi kom hjem var han stiv og i natt hadde han vondt

Men på hvilken måte skal jeg bruke det? Hvor fort virker metacam? Vil det være hensiktsmessig å gi ham metacam i forkant av aktiviteter der jeg vet han kan bli stiv/få vondt av i etterkant? Eller skal jeg heller gi når jeg ser behovet, når han allerede viser tegn til smerte eller ubehag? Holder det med en dagsdose, eller bør det gis over flere dager? Er det rett og slett som å ta en paracet?

Hilsen No0b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at det virker litt som en paracet. Vår gamlepus hadde forkalkninger i ryggmargen og ble til slutt så ille at hun tilbrakte hele døgnet under sofaen, kom bare frem en times tid for å spise, kose litt og gå på do før hun forsvant under igjen. Vi prøvde metacam, og den første kvelden hvor hun fikk det så lekte hun på stuegulvet for første gang på flere år.

Vi ga henne metacam daglig resten av hennes liv. Det ødela til slutt nyrene hennes, så vi måtte avlive henne pga nyresvikt, men uten så hadde hun vært avlivet flere år før.

Vi ga det en gang daglig, og det var nok til at hun fungerte fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behovet for å gi det daglig er heldigvis ikke der, ser for meg at det vil være behov 0 til 3 ganger i måneden. Det blir når aktiviteten har blitt utilsiktet større/voldsommere enn planlagt, eller de gangene jeg velger å la ham få så seg løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde hund med forkalkinger og bru så begrenset jeg ingen ting. HAdde han lyst til å sykle da jeg dro fram sykkelen så syklet vi. HAdde ahn ikke lyst ble turen på 50 meter. HAn var det lett å lese på hva og når også tok vi det i hans tempo. Ellers så gav jeg han altid smertestillende med en gang etter en aktivitet. Smertene i aktivitet er jo med på å begrense dem litt. Men trenger da ikke ha vondt etterpå. Så min hund som fikk forkalkinger og bru badet midtvinters men da var stua varm og han fikk løpe løs og han fikk smertestillende etter aktiviteten han hadde orket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Casper har alltid lyst til å være med på alt, så tviler på at han begrenser seg om jeg drar frem kickbiken. Det er i ettertid jeg vil se det. Vi får se til neste år hvordan ståa er, operasjon kan være aktuelt og, men p.d.d kommer jeg til å begrense ham til en viss grad.

Sant som du sier, smertene begrenser jo aktiviteten, og det kan være bra. Tenkte litt sånn om det tar 2 timer før metacamen kicker inn så kunne det være like greit å gi i forkant av aktivitet, så er effekten full når hunden har roet seg etter aktivitet og begynner å føle på stivheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I din situasjon så tror jeg at jeg kanskje hadde gitt metacam noen timer før aktivitet og kanskje også en rett før leggetid eller tidlig morgenen etter hvis aktiviteten fører til smerter etterpå. Men dosering må du vel uansett høre med dyrlegen om. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

varme og smertstillende kort tid etter aktiviteten. Altså er dere kjørt ed bilen ville jeg pakket han inn i dekken og gitt han smertestillende før dere kjører. Mener at smertestillende funker i løpet av max 30 min men også fortere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

varme og smertstillende kort tid etter aktiviteten. Altså er dere kjørt ed bilen ville jeg pakket han inn i dekken og gitt han smertestillende før dere kjører. Mener at smertestillende funker i løpet av max 30 min men også fortere

Ah, ikke lenger. Da er det jo ikke noe problem å gi i etterkant heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felleskatalogen. :) Fant ikke noe om hvor lang tid det tar før det virker, men at det skal gis en gang daglig (24 timers intervall), og det står på begge typene, så var vel ikke noe hjelp der i ditt tilfelle annet at du ikke bør gi oftere enn det hvertfall.

Så også at væsken inneholder xylitol i motsetning til pillene, veldig rart synes jeg da jeg jo har hørt at det er så skadelig for hunder, hadde hvertfall gått for pillene, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk også på å gå han varm og gå han ned igjen etter storturen/leken for dagen og gi han da smertestillende siden det er en skade så snakk også med vet under veis for det er altids litt å gå på men det må du gjøre sammen med vetrinær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanja Engelsk Setteren jeg hadde før gikk daglig på metacam fra hun var 7 år og ut livet 12 år og 3 mnd uten få noen negative bivirkninger. Pga sterk hd. Hun fungerte veldig fint på det. Prøvde rimadyl først men,ble dårlig i magen av det.

Metacamen var flytenede det var faktisk ikke før nå i sommer jeg fant uta at det er tablettet av den også! Da frøkena jeg har nå hadde litt behov for det pga så halt. Samme til hun ble dårlig i magen av rimadyl men,tålte metacam bra.

Masse god bedring til fine Casper :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo forebygge med å gi han glukosamin daglig. Har veterinæren din snakket noe om Cartrophen sprøyte?
Jeg har hatt hund med spondylose, jeg merket kun at hun vegret seg for å hoppe inn i bilen, ellers i hverdagen merket jeg ikke noe. Hun var type som ga jernet og hun var godkjent redningshund til hun var 12,5 år.
Lykke til med Casper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo litt an på hvilken skade det er han har i ryggen og hvorfor han skal ha de. På Pluttefisen her gir vi også smertestillende ved behov. Da gir vi i 3-4 dager, siden den også virker betennelsedempende.

Han har to virvler helt bak (før halen) som er veldig trange. Han hadde nok en betennelse der da vi oppsøkte dyrlege, derfor han hadde så vondt på det tidspunktet. 10 dager med metacam, så var han helt fin igjen. Men ser likevel at han tåler mindre belastning nå en før. Kan jo og hende han ikke ble helt kvitt betennelsen... må nok snakke litt med dyrlegen, Tok noen nye bilder for mer detaljer iforhold til behandling, og ville jo tro hun hadde sagt fra om hun så noe tegn til betennelse da... men jeg kunne faktisk godt tenkt meg å ta en runde til med metacam, i tilfelle musefelle.

Du kan jo forebygge med å gi han glukosamin daglig. Har veterinæren din snakket noe om Cartrophen sprøyte?

Jeg har hatt hund med spondylose, jeg merket kun at hun vegret seg for å hoppe inn i bilen, ellers i hverdagen merket jeg ikke noe. Hun var type som ga jernet og hun var godkjent redningshund til hun var 12,5 år.

Lykke til med Casper!

Jeg gir glukosamin daglig :) Nei, cartrophen har vi ikke snakket om, vet faktisk ikke helt hva det er, har bare sett at det har blitt diskutert her inne. Får lese litt, og ta det opp med dyrlegen neste gang. Bruker og back on track dekken, men har ikke brukt det så lenge, ifølge bruksanvisningen bør det brukes i en lengre periode flere timer om dagen for effekt.

Casper vegrer seg og for å hoppe inn i bilen, han får det vel ikke til engang, må hjelpe ham.

Godt å høre at hunden din ble gammel og levde et aktivt liv iallefall! Tror og håper at Casper og blir en gammel hund og :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsior (betennelsesdempende + smertekill) er slik at den skal tas på faste tidspunkter for å ha effekt, 24 timers syklus. Pleier å gi en hel onsior før, på dagen og 2-9 dager etter store utskeielser.

Cartrophen var bare svindyrt og hadde nada effekt på luna :( synd at det bare virker på noen hunder, vet ikke hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Casper har alltid lyst til å være med på alt, så tviler på at han begrenser seg om jeg drar frem kickbiken. Det er i ettertid jeg vil se det. Vi får se til neste år hvordan ståa er, operasjon kan være aktuelt og, men p.d.d kommer jeg til å begrense ham til en viss grad.

Sant som du sier, smertene begrenser jo aktiviteten, og det kan være bra. Tenkte litt sånn om det tar 2 timer før metacamen kicker inn så kunne det være like greit å gi i forkant av aktivitet, så er effekten full når hunden har roet seg etter aktivitet og begynner å føle på stivheten.

Metcam er det vi kaler for et NSAID (Non-Steroidal-Anti-Inflammatorisk-Drug), med de side-og bieffekter som følger med disse. Bla ift nyrene ved bruk over lang tid/store doser.

Maks. plasmakonsentrasjon nås etter ca. 4,5 timer. Hos fastende dyr oppnås maks. plasmakonsentrasjon etter ca. 3 timer for katt. Hvis dyret blir fôret ved dosering, vil absorpsjonen forsinkes. Ved anbefalt dosering nås steady state i løpet av 2 dager.

Så gir du han medisinen på tom mage, har han maks konsentrasjon i blodet etter 3 - 4,5 timer. Hvis du gir han fast hver dag, samme tidspunkt, vil han etter to dager ha jevn konsentrasjon hele døgnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsior (betennelsesdempende + smertekill) er slik at den skal tas på faste tidspunkter for å ha effekt, 24 timers syklus. Pleier å gi en hel onsior før, på dagen og 2-9 dager etter store utskeielser.

Cartrophen var bare svindyrt og hadde nada effekt på luna :( synd at det bare virker på noen hunder, vet ikke hvorfor.

Ingen smertestillende medisiner virker på alle. Man sier at et smertestillende medikament har effekt om det reduserer smerten med mer enn 50 % (målt hos mennesker med feks VAS-skala). Vi vet at hvis man legger alle typer smertestillende i en stor sekk, så er summen den at ca 30 % av de som prøver smertestillende, effekt. Så i sum -hos mennesker, vil der være 70 % som IKKE har effekt (mer enn 50 % reduksjon av smerte). Smerte er komplisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på at max virkningen av smertestillende ikke kicker inn på turen, da vil ikke hunden kjenne så mye og den vil ikke begrense seg selv og vil kanskje skade seg enda mer.

Chicka bruker Rimadyl (tabletter) og i de periodene jeg vet at hun har blitt mer stiv etter aktivitet så har jeg pleid å ta med meg en tablett i lomma og gitt hun det midt i turen, hun syntes tabletten er nam nam, så hun blir overlykkelig når hun får den på tur :P

Jeg kjenner ikke så godt til Metacam, de aller fleste som jeg har behandlet + Chicka har gått på Rimadyl.

Rimadyl blir brukt som Paracet på en måte, men den er også betennelsesdempende (NSAID), så bruker du den jevnt over tid så vil den funksjonen også kicke inn etter noen dager, veldig positivt for ledd hunder med forkalkninger som ofte får litt betente områder etter aktivitet eller når forkalkningen bygger seg.

Når forkalkninger bygger så pleier det å gjøre jæ*li vondt :shocked: så dersom han har vondt en dag og du ikke helt skjønner hvorfor så kan det være påbyggninger av forkalkninger (nå husker jeg ikke om han hadde forkalkninger, men nevner det bare som obs, de fleste med leddproblemer vil oppleve å få forkalkninger etterhvert på et tidpunkt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med de side-og bieffekter som følger med disse. Bla ift nyrene ved bruk over lang tid/store doser.

Og så, mener nå jeg. Jeg velger heller å gi hunden min et smertefritt liv i en kortere periode, enn å seigpine oss gjennom vonde dager i en lengre periode. Heller smertefritt liv med gøy og moro så lenge det varer. Alternativet er "ingen ting".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...