Gå til innhold
Hundesonen.no

Fôring på jaktdager


Monikawt
 Share

Recommended Posts

Får vanlig frokost (Rc4800 eller vom) ca en time før. Får høyenergiboks av div merker underveis og en etterpå, og middag til kvelden (samme som frokost).

Får jevnt over mer av vanlig mat igjennom jaktsessong, men jeg forer etter hold så vet ikke hvor mye mer hver dag liksom.

Fuglehund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaktretriever, søker og apporterer hele dager i snø og regn, vind og vann.

Kjører på Prof Dog Arctic (4800 kcal/kg. 33% protein, 30% fett)hele høsten og vinteren (andejakter i isvann tapper raskt energi fra hundene), litt mindre fett og proteiner sommerhalvåret. De får frokost som vanlig på jaktdager (kanskje en halv kopp ekstra), i ca 7 tida. I tillegg får de alltid noe ekstra ved lunsj, brødskiver eller litt tørrfôr, akkurat som jeg selv må ha noe å spise og en sjokkis på innerlomma. Skjønner godt at de tappes for krefter, det synes ikke på hundene under jakta men jeg ser det dagen etterpå om de har fått for lite å spise, de henter seg ikke like fort inn igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaktretriever, søker og apporterer hele dager i snø og regn, vind og vann.

Kjører på Prof Dog Arctic (4800 kcal/kg. 33% protein, 30% fett)hele høsten og vinteren (andejakter i isvann tapper raskt energi fra hundene), litt mindre fett og proteiner sommerhalvåret. De får frokost som vanlig på jaktdager (kanskje en halv kopp ekstra), i ca 7 tida. I tillegg får de alltid noe ekstra ved lunsj, brødskiver eller litt tørrfôr, akkurat som jeg selv må ha noe å spise og en sjokkis på innerlomma. Skjønner godt at de tappes for krefter, det synes ikke på hundene under jakta men jeg ser det dagen etterpå om de har fått for lite å spise, de henter seg ikke like fort inn igjen.

Skikkelig ot, men; hvor langt går normalt en retriver i arbeid i løpet av en dag? (I km/mil) Har dere noengang på gps og sjekker det?

Og; når de har apportert i vann, må de tørke av seg selv mens de ligger stille? (En drivende hund som har vært i vann/elv, vil jo "jage seg tørr", altså være i bevegelse mens den tørker - om det ikke er så kaldt at de bare iser ned da :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært borti noen som har gps på retriever, de løper jo veldig mye i løpet av en dag, men innenfor en viss radius av fører. De blir sendt på apporter som som er alt fra 50 til 300m, men det er tøft terreng som regel, ettersom hele poenget med de er å kunne sende hund der man ikke kan hente fuglen selv. De fuglene som bare faller død om 30 meter unna plukker vi opp selv mens vi sender hundene i kratt, brennesle, 1,5m høyt sivgrass, i vann osv. Noen ganger kan en hund holde på ute i vannet i et kvarter for å få en skadet and som dykker. Eller løpe flere kilometer etter 1 fugl fordi den løper (f.eks fasaner er fæle til å løpe). Eller bruke siste timen av dagen til å konstant søke av et vann for vilt. De springer nok helt klart mindre enn en drivende hund, men de får veldig hard medfart på de slaga de er ute og jobber.

Når de har vært i vann så preller det meste av de, et par rist så er de ganske tørre igjen pga vannavstøtende pels. Noen bruker en microfiber for å dra av de, av redsel for vannhale eller de vet at hunden fort blir støl. Når dagen er over så bruker jeg dekken :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært borti noen som har gps på retriever, de løper jo veldig mye i løpet av en dag, men innenfor en viss radius av fører. De blir sendt på apporter som som er alt fra 50 til 300m, men det er tøft terreng som regel, ettersom hele poenget med de er å kunne sende hund der man ikke kan hente fuglen selv. De fuglene som bare faller død om 30 meter unna plukker vi opp selv mens vi sender hundene i kratt, brennesle, 1,5m høyt sivgrass, i vann osv. Noen ganger kan en hund holde på ute i vannet i et kvarter for å få en skadet and som dykker. Eller løpe flere kilometer etter 1 fugl fordi den løper (f.eks fasaner er fæle til å løpe). Eller bruke siste timen av dagen til å konstant søke av et vann for vilt. De springer nok helt klart mindre enn en drivende hund, men de får veldig hard medfart på de slaga de er ute og jobber.

Når de har vært i vann så preller det meste av de, et par rist så er de ganske tørre igjen pga vannavstøtende pels. Noen bruker en microfiber for å dra av de, av redsel for vannhale eller de vet at hunden fort blir støl. Når dagen er over så bruker jeg dekken :)

Takk for svar :) Regner med arbeidsmengden også avhenger av hvor mye fugl det er, og ikke minst hvor mye man får skutt. Å være apporterende hund for meg hadde nok vært rene hvilehjemmet :P (jeg er skikkelig dårlig på å skyte ting som flyr :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakt = kun etter magens behov, evt fryseren. Dreper ikke dyr for moro skyld, i 2014 kan jeg ha dummies i alle tenkelige farger.

Forer etter hold. Det viktigste er å alltid ha fôr tilgjengelig under økten og ikke minst etter en hard treningsøkt eller lengre jaktrunde. Jeg lar det aldri gå særlig lenge før hundene får mat, maks 20 minutter. Bruker mye forskjellig mat, det viktigste er at det er næringsrikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaktlabrador,kastrert tispe.

Var med på lengre dager på Hardangervidda, 2-4 dg i strekk.

I tillegg til å jobbe etter skudd var hun også veldig aktivt deltagende før/mellom skudd.

Fóret frokost som vanelig, ca 1 1/12 time før jobb.

Lunsj med som hun fikk midt på dagen, våtfór, høyenergi fra Specific.

Kvelds, økte posjonen med 1/3-1/2 av normal mengde + 1/2 boks høyeregifór (samme som til lunsj). Serverte 1-2 t ca etter ferdig arbeidsdag.

I topp jakt/konkuransekondisjon var hun 22,5 kg. Ikke uvanelig selv med økt mengde fóring at hun gikk ned 1-1,5 kg på en 3-4 dagers tur.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakt = kun etter magens behov, evt fryseren. Dreper ikke dyr for moro skyld, i 2014 kan jeg ha dummies i alle tenkelige farger

Det er vel ingen jegere som dreper dyr for moro skyld. Det er enten bestandregulering eller yrkesjakt. Jakt er en viktig gårdsinntekt i mange land, det betyr ikke at det mangler jaktetikk.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakt = kun etter magens behov, evt fryseren. Dreper ikke dyr for moro skyld, i 2014 kan jeg ha dummies i alle tenkelige farger.

Forer etter hold. Det viktigste er å alltid ha fôr tilgjengelig under økten og ikke minst etter en hard treningsøkt eller lengre jaktrunde. Jeg lar det aldri gå særlig lenge før hundene får mat, maks 20 minutter. Bruker mye forskjellig mat, det viktigste er at det er næringsrikt.

Litt vanskelig å jage på dummies da :P

Andre avsnittet skjønte jeg ikke helt. Fôrer du bikkja hvert 20 minutt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Pringlen

Apporterende hunder apporterer nå først og fremst, det er egentlig samme hva man apporterer, gleden over å jobbe er like stor uansett. Kråker, måker og skjærer har alle viktige funksjoner og jeg kategoriserer ingenting som skadedyr før det foreligger data som sier at bestanden er for stor. De siste årene har jeg også droppet rypejakt pga utfordringer ifb med bestanden. Alle dyr er like viktige.

Hundene får energirik mat like etter hard aktivitet for å tilføre kroppen næring, bygge opp glykogenlageret og forkorte restitusjonsperioden. Jobber de kontiunerlig i over 1 time tar vi alltid en lite pause med påfyll av mat og drikke, og de større måltidene venter jeg med til vi er helt ferdige. Men som med oss så er behovet størst i tiden rett etter aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Pringlen

Apporterende hunder apporterer nå først og fremst, det er egentlig samme hva man apporterer, gleden over å jobbe er like stor uansett. Kråker, måker og skjærer har alle viktige funksjoner og jeg kategoriserer ingenting som skadedyr før det foreligger data som sier at bestanden er for stor. De siste årene har jeg også droppet rypejakt pga utfordringer ifb med bestanden. Alle dyr er like viktige.

Hundene får energirik mat like etter hard aktivitet for å tilføre kroppen næring, bygge opp glykogenlageret og forkorte restitusjonsperioden. Jobber de kontiunerlig i over 1 time tar vi alltid en lite pause med påfyll av mat og drikke, og de større måltidene venter jeg med til vi er helt ferdige. Men som med oss så er behovet størst i tiden rett etter aktivitet.

Enig i at det sikkert ikke spiller så stor rolle for en retriver hva den henter. Den jobber jo, som du sier, bare etter skuddet uansett. Det betyr ikke at man skal slutte å skyte fugl, eller at fuglejakt er uetisk :)

Forøvrig er jeg glad for at jakthunder flest holder dagen ut, uten stadige påfyll. (Hundedyr er heldigvis godt skapt for langvarig arbeide før de spiser) Noe annet ville bli vanskelig :P Men sikkert koselig for bikkja, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det sikkert ikke spiller så stor rolle for en retriver hva den henter. Den jobber jo, som du sier, bare etter skuddet uansett. Det betyr ikke at man skal slutte å skyte fugl, eller at fuglejakt er uetisk :)

Forøvrig er jeg glad for at jakthunder flest holder dagen ut, uten stadige påfyll. (Hundedyr er heldigvis godt skapt for langvarig arbeide før de spiser) Noe annet ville bli vanskelig :P Men sikkert koselig for bikkja, altså.

Jeg sier ikke at man ikke skal jakte på levende dyr, jeg gjør det da selv. Men jeg jakter kun det jeg selv trenger eller på det som blir kategorisert som et alvorlig problem. Dvs at antallet er svært lavt.

Hunder flest klarer seg nokså lenge uten påfyll, og det er vel og bra det, men jo hardere de presser seg på et mer og mer minkende energilager jo lenger tid tar det før de er restituerte. Og hvis de skal fungere mange dager på rad så har jeg av erfaring lært meg at det fungerer best slik, iallefall for mine hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at man ikke skal jakte på levende dyr, jeg gjør det da selv. Men jeg jakter kun det jeg selv trenger eller på det som blir kategorisert som et alvorlig problem. Dvs at antallet er svært lavt.

Veldig ot, men... I dag trenger man jo strengt tatt ikke å spise vilt (selv om det nok er det mest etisk forsvarlige kjøttet man får) Så da blir det vel en definisjon av "trenger"....

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar :)

Vi har en drivende hannhund på 7 måneder nå. Han er såklart ikke like aktiv i skogen som en voksen hund enda, men greit å få inn "matrutinene" de dagene vi er i skogen :) til nå har han fått normal frokost før vi drar ut, og en liten porsjon når vi er hjemme igjen (er ikke mange timene vi er ute i slengen enda) og normalt måltid på kveld. Fôrer på RC junior og valpefôret til vom & hundemat nå, men skal bytte når det blir tomt for RC snart.

Ønsker å gå over til tørrfôr til "hverdags" og gi vom & hundemat på høsten når det er jakt og det trengs mer næring. Hva tenker dere om det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
    • Eurasier er en selvstendig rase, og den krever en del aktivisering, på sine premisser. De har også hatt en del svakheter mentalt. Dette med usikkerhet er i høy grad genetisk, så det er viktig å gjøre god research på oppdrettere og linjer. God sosialisering er selvfølgelig også viktig, men eurasier er ikke en utpreget sosial rase. Når det gjelder "gneldring" så er det svært få hunder som gneldrer uten mål og mening så lenge de får den aktiviteten de trenger. Men noen raser er avlet for å vokte eller varsle, og de vil naturlig nok bjeffe når de opplever forstyrrelser, og terskelen der kan variere. Mange små hunder er avlet for å varsle, mens jeg kommer ikke på så mange store hunder (type str eurasier) som er kjent for å "gneldre". Noen spisshunder, som lapphundene, islandsk fårehund mm. kan bjeffe en del i arbeid og når de blir ivrige. Eurasier er forøvrig også en spisshund og ikke nødvendigvis helt stille. Om det er en rase som passer deg eller ikke er vanskelig å si, siden du ikke sier noe annet enn at du bor i leilighet. Skal du ha hund til tur og kos? Vil du gå kurs, og evt. drive med hundesport? Er det viktig at den går overens med andre hunder? Lett å trene/ha løs?  Hvor mye tid vil du bruke på pelsstell og støvsuging? Anbefaler å lese litt her, andre innlegg fra samme bruker på forumet, som har hatt en eurasier med sine utfordringer, men også kommet veldig langt med ham:   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...