Gå til innhold
Hundesonen.no

Mulighet for forkalkninger i fremtiden?


Guest irKaroline
 Share

Recommended Posts

Guest irKaroline

Hei!

Kom akkurat hjem fra dyrlegen med Monty, som nå er 1 år og 9 mnd, etter å ha røntget både hofter og albuer. Dyrlegen sa at han ikke egentlig kan uttale seg, men at han hadde ganske lang erfaring med dette og ville gitt hoftene grad B :| .

Jeg fikk se bildene, og på den ene sida var hoftekula litt liten i forhold til hofteskåla, og på begge albuene var det en kant som var litt skarpere enn vanlig :no: .

Det han sa var at Monty med ganske stor sannsynlighet ville få forkalkninger når han er 6-7 år (først sa han vel egentlig 10, men plutselig var det mindre). Han syntes ikke vi skulle begrense noe i forhold til bruk av han med tanke på livskvalitet, men han ville gitt han spesialfor. Vi kunne også gi kosttilskudd, men det syntes han ikke var nok, og dessuten ville det bli dyrere.

Kjente jeg umiddelbart ble litt lei meg, hadde ikke forventa annet enn at han var frisk som en fisk, noe han jo forsåvidt er i skrivende stund! Og i følge dyrlegen er vekta hans perfekt ( :wub: ), og han kan fint brukes i avl (noe han for øvrig ikke skal).

Nå forer vi på V&H som vi er kjempefornøyd med. Vi hadde lang prosess med å komme frem til et for som vi likte resultatet av og som Monty ville spise. Derfor har vi egentlig ikke lyst til å bytte for, men vi vil jo selvfølgelig gjøre det, dersom det er det beste for Monty!

Så nå lurer jeg på deres erfaringer i forhold til forkalkninger? Er helt blank, og litt sånn smått i sjokk (er jo altforr hønemor til å få slike nyheter en vanlig torsdags ettermiddag!). Og i forhold til forebygging og bytte av for. Hører mange sier at dyrlegene er rask til å "reseptere" Hills, da det er det de selger, men vil jo ikke børste det vekk som salgstriks dersom det er det som kan hjelpe hunden :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først hadde jeg ventet og hørt det offisielle svaret.

Så må du huske på at hd er en "grad" og ikke en diagnose. Det er mange hunder som aldri plages ved dette, så ikke ta sorger på forskudd om det blir en en grad som er dårlig.

Forebygge er det første du kan gjøre, holde hunden i god form-slank og godt med muskler. Og gi evt tilskudd som hjelper smøre leddene som C-vitamin feks. Om hunden fungerer på det föret du gir nå, så kan du heller ha litt smørende tilskudd oppi det. :)

Men pust, også venter du på den offisielle graden. Det er mange veterinærer som bommer på kontoret og det er en grunn til at det er både videreutdannelse, offiselle avlesninger og at den vanlige veterinær ikke skal uttale seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst vent på de offisielle resultatene :) Ikke noen grunn til å ta sorgene på forskudd! A og B er jo fri, og hvis resultatet viser noe annet ville jeg informert oppdretter om resultatet sånn at oppdretter kan finne ut om det er flere av hundene fra det kullet som har fått påvist HD/AD og revurdere om de linjene skal avles mer på.

Men igjen, pust og vent på resultatene fra NKK :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest irKaroline

Nei, mente grad B, som jeg jo vet er fri :) Men var mest bekymret for forkalkningene han sa var så godt som garantert at kom til å komme når han blir 6-7 år, men det er godt å høre at om han får det betyr ikke det nedsatt livskvalitet. Så liksom for meg at dagen han fylte 6 ble han ikke å klare å reise seg lengre (som sagt, HØNEMOR!) :icon_redface: .

Men da tror jeg vi fortsetter med det foret han får nå, så finner vi heller et godt tilskudd for leddene hans og tar det derifra, tusen takk for svar, var veldig trøstende. Ikke alltid man husker selv å stoppe opp og trekke pusten :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor skal en HD-fri hund garantert få forkalkninger i 6-7 årsalderen ? Pardon me, men denne dyrlegen høres ikke ut som h*n egentlig vet hva h*n snakker om. Ta det rolig, vent på brevet fra NKK, og så tar du det derfra, hvis der er en HD-diagnose. La oss få høre resultatet!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...