Gå til innhold
Hundesonen.no

Svalbard


Tekopp
 Share

Recommended Posts

Ja jeg har bodd der, og familien har bodd der i over 15 år. Det er kjempevanskelig å finne leilighet om du ikke skal bo på studentbolig. Skal du ha hund med kan du ikke bo i studentbolig. Hunden må være rabiesvaksinert og ved god helse, da det ikke er veterinær fast der oppe. Mens familien hadde schæferhund der oppe var det veterinær innom 2-4 gang i året. Usikker på om det har økt. Hvis hunden blir akutt syk er det ikke stort annet enn å vente på at den blir bedre eller avlive (det finnes sykepleiere som kan avlive hund mener jeg å huske).

Det er dyrt å bo der med mindre du har fast jobb, dyrt å leie og dyrt å kjøpe mat. Du må og være innstilt på at det blir fritt for matproduktene du vil ha og kan være fritt en god stund for det. I sommermånedene er det helt sinnsykt med turister i byen, de fleste reiser bort da for det er køer for å komme seg ned hovedgata omtrent. På vintern er det mørkt, du kan jo tenke deg hvordan det er når det ble mørketid der allerede 21 Oktober og sola ikke kommer tilbake før i Februar.... Det er ikke så mye snø som folk tror, men innmari mye kald vind. Fra August til Mai kan det være lange perioder med iskald vind.

Det er en dal på godt og vondt. Er man avhengig av at ting skjer hele tiden så kan det fort bli klaustrofobisk. Det er ikke mye veinett å kjøre på for å si det sånn. Det tar under en kvart dag å kjøre alle asfaltmetrene i Longyearbyen, under en dag å kjøre all grusveg. Magisk. Øde. Lang vei hjem (flyene går ikke fryktelig ofte til fastlandet).

Fylles forøvrig fort opp med hunder på flyene så man må booke i god tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

@Kangerlussuaq Det hørtes jo nesten litt kjipt ut det der :P Hvordan er det å "leve" der? Skjer det ting liksom? Og hvordan er det å være ute og gå tur? Kan man bare gå ut? Tror du det er mye kaldere (surere) der enn hva det er her (Hammerfest/Kvalsund) på vinteren? OG, viktigste spørsmålet- tåler Rotta det ? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Kangerlussuaq Det hørtes jo nesten litt kjipt ut det der :P Hvordan er det å "leve" der? Skjer det ting liksom? Og hvordan er det å være ute og gå tur? Kan man bare gå ut? Tror du det er mye kaldere (surere) der enn hva det er her (Hammerfest/Kvalsund) på vinteren? OG, viktigste spørsmålet- tåler Rotta det ? :P

Det er jo veldig spesielt på sin måte. For å ta de enkle spørsmålene først: man kan "gå ut", men hvis du skal gå noe lengre enn dalen så må du ha med deg isbjørn-beskyttelse, dvs pistol. Så du må gjerne skaffe deg en egen rifle/heavy duty pistol og ammunisjon, eller leie det hver gang du skal ut på tur utenfor byen (når jeg gikk på UNIS kunne man låne rifle, men da måtte du nødvendigvis planlegge alle turene på forhånd). Utenfor byen betyr faktisk utenfor vegnettet, så selv det å gå opp av byen fra nybyen opp til breen, eller mot flyplassen langs burmavegen, så må du ha rifle med deg. (noen vil sikkert synes dette er overdrevent, men synd for han den dagen han står nese til nese med en sulten isbjørnhanne og blir revet i fillebiter). Også innover adventdalen eller opp på fjellknausene rundt byen. Forøvrig må du få kjøpt/lånt deg scooter hvis du skal komme deg rundt i naturen når snøen begynner å komme, i tillegg til varmedress :P Scootersesongen varer helt til i Mai, et år tok vi siste scootertur nesten 1 Juni :P

Det er nok en del surere enn i Hammerfest, mest av alt pga at Hammerfest ligger langs kysten og får en del av mildværet som slår mot kystnorge. Lufta har jo en god del fuktighet i seg og der, mens på svalbard er det mye tørrere. Jeg ville iallefall kledd på en tynnpelset liten hund både hurtta fleecejakke, vindtett jakke, potesokker etc når det er de verste kalde månedene med -25 grader + vind på 15-20m/s. Da er det KALDT :P Ikke tilfeldig at barna på longyearbyen skole lærer om "effektiv kulde" ganske tidlig, og det henger tabeller med temperatur plottet mot vindhastighet for å se om det er fare for frostskade hvis du ikke tar skjerfet over nesen når du går hjem fra skolen :P Men det er jo ikke sånn hver dag da, det skal sies.

Jeg vet ikke helt hvordan det vil oppleves å være der 24/7 over lang tid, men som nevnt tror jeg det kommer an på hvilken person du er. Hvis du synes det er OK å sitte inne og se på tv/trykke på pc/lese bok etc og ikke finne på noe ute en hel uke så trives man nok godt - især gjennom vinteren. Det er kino som viser film innimellom, det er to kafeer, litt kulturarrangementer i ny og ne - men nå når store norske har så store finaniselle problemer ville jeg nok opplevd Longyearbyen som annerledes enn før - vil tro det er en del uro og mindre sånne kulturarrangementer enn før siden mange faller fra samfunnet. Vil tro det skjer like mye/like lite som i Hammerfest i grunn, om ikke hakket mer sosialt i LYR enn i Hammerfest. Den største forskjellen for meg er at Hammerfest stadig vekk bare ligger en kjapp flytur unna Tromsø og mange andre byer i Finnmark, du har større muligheter til turer i naturen rundt Hammerfest .

Så ja. Nei. Ikke godt å si, jeg tror det har mye med personlighet å gjøre. Jeg er en sånn person som blir utrolig glad i steder, som skaper en personlig magi rundt enkelte steder, som tiltrekkes av gamle gruvebygninger og som liker det øde ved Longyearbyen. Vanskelig å si egentlig :P For korte perioder har jeg ingen problemer med å anbefale byen, men for et helt år er jeg mer usikker. Det er all fun'n'games i 1-2 mnd, men det er enda 10 mnd igjen av året da, man skal helst trives i de og :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke jeg svart her?

Ja, ja, jeg har ikke noe problemer med å anbefale å flytte til Longyerbyen, men det er mye lettere å gjøre det med folk man kjenner synes jeg... For det er spesielt sted som Kanger sier, og de jeg kjenner som har bodd har enten elsket det, eller hatet det. Eller, nå er det bare ei jeg vet om som ikke trivdes, mens alle de andre har vært ganske så fortapt :ahappy:

Og litt motsatt av Kanger, så mener jeg at for bare 1-2 mnd, så rekker man ikke å bli ordentlig "etablert" og få byen under huden, så jeg ville ha bodd der minst i et halvt år.

Jeg innbiller meg at det er en fordel at du har bodd i Hammerfest @LinL for jeg tror det er en mye mindre omveltning enn å flytte rett fra Oslogryta. Og da først og fremst på dette med å reise hjem til venner og familie. Jeg husker jeg syntes det var veldig rart og uvant og faktisk måtte fly (betale masse og planlegge lenge i forveien) for å kunne reise hjem til foreldra mine, men det er jo du vant til.

Og ja, det skjer masse! Det er et fantastisk ressurssterkt samfunn, med mye rart som arrangeres, men som Kanger sier kan det være ting blir litt på vent nå, mtp situasjonen i Store Norske.

Ellers så er man jo stort sett på tur, enten på ski eller scooter, var i hvert fall jeg. Det gjør det litt upraktisk med en sånn liten frossenpinn av en hund, det hadde i hvert fall ikke passet inn med det livet jeg levde der oppe... Men det kan jo være du bare kan putte han på innsiden av scooterdressen? :teehe:

Og hvis du ender opp med å reise, for guds skyld, kom deg ut av Longyearbyen og opplev resten av Svalbard! Fjella rundt byen er fine de altså, men det er så uendelig mye finere andre steder! Magdalenefjorden, Ny-Ålesund, Liefdefjorden, Hornsund, Hyttevika, Forlandet, Moffen, Krossfjorden, Blomstrand, Salatodden( :teehe:) :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende! Nå har jeg ikke fått tilbud om jobb eller noe da, men vurderer å søke på utlyst stilling :P hvordan reiser man mellom plassene da? Det går ikke akkurat noen veg mellom ? Er det ski og scooter som er fremkomstmiddel hvis man skal til andre plasser? Jeg har null perspektiv på hvor stort det er :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende! Nå har jeg ikke fått tilbud om jobb eller noe da, men vurderer å søke på utlyst stilling :P hvordan reiser man mellom plassene da? Det går ikke akkurat noen veg mellom ? Er det ski og scooter som er fremkomstmiddel hvis man skal til andre plasser? Jeg har null perspektiv på hvor stort det er :P

Absolutt nada veg mellom noen av plassene. Det er veg mellom flyplassen og Longyearbyen, opp til nybyen. Thats it. Det går grusveg ut til Gruve 7 i adventdalen. Ellers er det båt og scooter som er hovedframkomstmidlene til Pyramiden, Barentsburg, Ny Ålesund etc (det går fly til Ny Ålesund men du skal helst være forsker eller ha en grunn til å fly den ruta).

5413257963_efc34d159b.jpg

Dette er hele byen. Du har flyplassen litt lengre fram til høyre i bildet, og lysene slutter i venstre kant. That's it :P No more road, no more nothing :P

5830432650_c2bc8b9bac.jpg

Hele sentrum sees nedenfor :P

@Gro - tjaaa, det er kanskje noe med at jeg har vært så mye på Svalbard at jeg føler 1-2 mnd er nok. For andre som aldri har vært der stiller det kanskje annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Melde meg inn i klubben med Svalbardfeber*

Er dog bittelitt usikker på hva frøken vofs hadde sagt om å flytte dit. :P Så det må enten bli når hun ikke finnes mer, eller så må hun lånes ut til foreldrene mine imens. Det siste hadde nok strengt tatt vært verst for meg, men vi får se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bruker båt om sommeren!

Jeg var der i 2 uker, det var ikke nok. Kjæresten var der i 3 mnd og han var dritt lei. Men søkte allikevel på 6mnd stilling igjen i år, hehe!

Jeg liker det lille jeg har sett av svalbard så langt, men jeg hadde aldri fått sett like mye om ikke jeg kjente fastboende med båt og våpen. Man blir ganske låst i byen på sommerstid uten!

Bilder

https://helenefs.wordpress.com/2015/01/08/svalbard-2014/

Jeg skal forresten opp i vinter og mest sannsynlig i 3mnd neste sommer igjen :-D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...