Gå til innhold
Hundesonen.no

Utfordringer


Myrsnipp
 Share

Recommended Posts

Hei!

Vi har en veldig sosial valp på 6 mnd som er veldig trivelig og artig å holde på med. Vi trener mye på å gå løs, enten med langline eller helt løs. Innkallingen sitter veldig godt så lenge det ikke er mennesker i nærheten, spesielt mennesker som snakker. Vi lar henne ikke få hilse på andre når vi går tur og vi merker at forventningene om å hilse ikke er like sterke lenger, men de er der. Så er det noen som har hatt samme problem som har tips til hvordan vi kan trene for å få av henne dette? Drømmen er at vi kan passere folk mens hun går i langline eller løs, uten at hun skal bry seg. Det hadde vært noe!

Samtidig tenkte jeg også å spørre hva dere gjør når løse hunder løper bort til dere når dere selv har hunden i bånd. Dette har skjedd flere ganger og jeg er litt usikker på hva den beste måten å opptre på er. Vi lar henne heller ikke hilse på andre hunder når vi er på tur, både da jeg mener det er en uting som ikke fører med seg noe godt og fordi det virkelig ikke er nødvendig. Når hun var mindre stilte jeg meg foran henne hvis det kom en løs hund løpende, de fleste hundene stoppet da opp før de nærmet seg roligere, men jeg vet ikke om dette er lurt? Jeg har ikke lyst til at hun skal hilse på noen hunder under slike omstendigheter da jeg merker at forventingene bygger seg veldig raskt opp når vi møter en annen hund senere, og dermed får vi aldri helt bort forventningen (noe som vi gjerne vil). Så er det noen som har råd her også? Hva pleier dere å gjøre?

På forhånd takk for svar! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtidig tenkte jeg også å spørre hva dere gjør når løse hunder løper bort til dere når dere selv har hunden i bånd. Dette har skjedd flere ganger og jeg er litt usikker på hva den beste måten å opptre på er.

Akkurat når det gjelder dette her, så pleier jeg å rope til eieren til den løse hunden at min har lus. Da får de fart på seg.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan alliere deg med noen du kjenner når du trener på mennesker. Ha henne i langline og la en du kjenner gå i nærheten av dere, men ikke så nær at valpen automatisk løper bort. Så fort valpen viser interesse for personen, kall inn og belønn MASSE! Forsøker hun i stedet å løpe mot personen så kan du stoppe henne med langlinen. Ikke kjeft eller dra henne inn, men belønn heftig når hun velger dere i stedet. Så kan du korte ned avstanden til den andre personen etterhvert som hun mestrer det.

Kommer det andre hunder bort når min er i bånd, så slipper jeg min og går noen meter fra dem. Jeg synes han skal få møte andre hunder på like fot, og gjør det jeg kan (slippe båndet og gå litt i fra) for å redusere sjansen for at det blir anspent.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg trente innkalling på min var at jeg fikk en hjelper til å holde i hunden og jeg løper i fra,når hunden skikkelig rykker til å for å følge etter så slipper hjelperen og jeg ropte på henne når hun var i fart i mot meg og hun fikk superbelønning når hun kom til meg, enten lek eller godbiter. Dette gjentok jeg mange ganger. Så lot vi henne være løs og hjelper løper i fra meg og hvis valpen begynte å løpe etter ropte jeg innkallingssignalet. Og når valpen snudde fikk hun klikk og masse belønning hos meg. Denne treninga varierte jeg med at hun ble holdt igjen og jeg løp i fra til hun ble lokket med av hjelpefører og jeg ropte henne inn. Og alltid klikk og masse belønning når hun gjorde rett :)
Håper du forsto opplegget, lykke til med den viktige treninga :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...