Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund til Alaska med Icelandair + HJELP!


Sirbma
 Share

Recommended Posts

Jeg og hunden min skal forhåpentligvis fly fra Oslo-Reykjavik-Seattle-Anchorage den 30. oktober hvis alt går i orden. Flybillett er kjøpt og hund er booket. Det er en alaska husky tispe på 11 mnd som veier 33 kg. Jeg har Vari kennel XL. Hun har reist to ganger innenlands uten problemer.

Icelandair sin hjemmeside sier: Den sammenlagte vekten for et kjæledyr og deres bur må ikke overstige 40 kg. Buret må ikke overstige 92x56x71 cm. Vennligst kontakt Icelandair Cargo dersom du har behov for større dyrefrakt.

Vari kennel XL er 101 (lengde) x 68 cm (bredde) x 76 cm (høyde) og sammenlagt vekt er ca 41 kg.

Har snakket med Icelandair sikkert 20 ganger, både mail og telefon, og det som går igjen er at om buret er litt større, så er mest sannsynlig ikke det så farlig. Men fikk mail fra ledelsen nå nettopp om at høyden er det kritiske, da lasteluken hvor hunden skal være inni, ikke er særlig stor. Derfor kunne de ikke garantere at det går. Og problemet er det at flyet vi snakker om står på Island, så da blir buret kanskje avvist der og ikke på Gardermoen og da sitter vi jo fint i det...Cargo koster 13 500 kr, så prøver alt å slippe det. Har virkelig prøvd å finne ut av det. Ifølge Icelandair er flytypen Boeing 757-200. Snakket idag med Lufthansa som sier de har en maks høyde på hele 85 cm, så da bør det jo gå fint. Men er litt rart at lastemannskapet i Reykjavik mener det kanskje ikke går. Er ikke flytypene relativt like sku man nå tro.

Er i tillegg litt nervøs for burstørrelsen. Vet de sier det er veldig strengt, men i Norge har det gått helt fint. Alternativet er giant og det er jo enormt. Hun kan legge seg ned, stå og snu seg rundt, men ikke strekke hals, hun må nok bøye hodet litt.

Så det jeg egentlig lurer på er om noen der ute har noen erfaringer å dele eller tanker rundt dette? Er burstørrelsen grei? Hadde dere satset på at buret får plass osv?

Håper noen kan hjelpe! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og hunden min skal forhåpentligvis fly fra Oslo-Reykjavik-Seattle-Anchorage den 30. oktober hvis alt går i orden. Flybillett er kjøpt og hund er booket. Det er en alaska husky tispe på 11 mnd som veier 33 kg. Jeg har Vari kennel XL. Hun har reist to ganger innenlands uten problemer.

Icelandair sin hjemmeside sier: Den sammenlagte vekten for et kjæledyr og deres bur må ikke overstige 40 kg. Buret må ikke overstige 92x56x71 cm. Vennligst kontakt Icelandair Cargo dersom du har behov for større dyrefrakt.

Vari kennel XL er 101 (lengde) x 68 cm (bredde) x 76 cm (høyde) og sammenlagt vekt er ca 41 kg.

Har snakket med Icelandair sikkert 20 ganger, både mail og telefon, og det som går igjen er at om buret er litt større, så er mest sannsynlig ikke det så farlig. Men fikk mail fra ledelsen nå nettopp om at høyden er det kritiske, da lasteluken hvor hunden skal være inni, ikke er særlig stor. Derfor kunne de ikke garantere at det går. Og problemet er det at flyet vi snakker om står på Island, så da blir buret kanskje avvist der og ikke på Gardermoen og da sitter vi jo fint i det...Cargo koster 13 500 kr, så prøver alt å slippe det. Har virkelig prøvd å finne ut av det. Ifølge Icelandair er flytypen Boeing 757-200. Snakket idag med Lufthansa som sier de har en maks høyde på hele 85 cm, så da bør det jo gå fint. Men er litt rart at lastemannskapet i Reykjavik mener det kanskje ikke går. Er ikke flytypene relativt like sku man nå tro.

Er i tillegg litt nervøs for burstørrelsen. Vet de sier det er veldig strengt, men i Norge har det gått helt fint. Alternativet er giant og det er jo enormt. Hun kan legge seg ned, stå og snu seg rundt, men ikke strekke hals, hun må nok bøye hodet litt.

Så det jeg egentlig lurer på er om noen der ute har noen erfaringer å dele eller tanker rundt dette? Er burstørrelsen grei? Hadde dere satset på at buret får plass osv?

Håper noen kan hjelpe! :)

Vi droppa reiserute Oslo-Reykjavik-Toronto av nettopp denne grunn. Hadde ikke tatt sjansen. Vi fikk i hvert fall beskjed om at det ikke var greit. Å fly med så stor hund er ikke alltid like greit. Jeg har stått med hund på Gardermoen faktisk, hvor de var veldig i tvil om de synes buret var stort nok (det gikk til slutt greit). Så man bør nok som mye så mulig forhold til reglementet, og ikke sjanse på at ting går. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De finnes da alltid en løsning, buret kan jo deles i 2 kan det ikke?

spørs bare hvor samarbeidsvillige flyselskapet er. De har jo tidspress på seg ifh avganger å sånn.

Det stemmer. Jeg tenker også at mest sannsynlig går det bra, men er utrolig kjipt hvis de ikke tar det med fra Reykjavik. Da vet jeg ikke hvordan man kommer seg videre...Kanskje vært å sjekke opp om man kan avbestille billetten og få igjen litt av pengene og heller bytte til United airlines eller Delta airlines. Men snakket nettopp med state vet i Seattle som sa hunden må gjennom tollen der også selv om det bare er mellomlanding og da ser jeg for meg at det fort kan ta litt tid og da rekker man jo kanskje ikke flyet videre (2 t transittid). Ikke enkelt det her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Hvis det er en boeing 757-200 skal det gå fint med ett bur på 76 cm. Da luka skal være 108cm høy(?) Vi har da klart å dytte mye annet dritt inn den luka som er tilnærmet lik størrelse eller større!

Dermed spørs det hvilket fly det er snakk om fra Seattle-Anchorage?

Og jeg personlig har flydd med sammebur i en 737-300(norwegian) fra Gardermoen til Budapest uten problemer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått bekreftet fra Icelandair at det er Boeing 757-200 ja. Men de har en classic og en lengre type og en av de modellene var de visst usikre på...Men du har jobbet på flyplass? Det må da være standarmodeller når det gjelder fly og at ikke Icelandair har spesialdesignet?

Seattle-Anchorage er det Alaska airlines og dem har plass til buret. De sier i hvert fall så. Så det får man jo bare satse på at stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått bekreftet fra Icelandair at det er Boeing 757-200 ja. Men de har en classic og en lengre type og en av de modellene var de visst usikre på...Men du har jobbet på flyplass? Det må da være standarmodeller når det gjelder fly og at ikke Icelandair har spesialdesignet? Seattle-Anchorage er det Alaska airlines og dem har plass til buret. De sier i hvert fall så. Så det får man jo bare satse på at stemmer.
Okei :) ja, jeg har jobbet som stuer i 2 år. Icelandair har ingen spesial bygd maskin, nei. De flyr samme flyet som United ville brukt på OSL-EWR :) De flyr også B757-300. Det er samme maskin, bare litt lengere. Skal være samme luke, høyde osv! Er da ingen spesial maskin :) Men som sagt, vi fløy med samme buret i en 737-300 hos Norwegian. Der gikk det akkurat inn luka, så ser ikke problemet med at de ikke skal få det inn i en 757. Edit: Pratet med andre stuere, skal gå inn uten problemer! :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor mellomlande i Seattle når Icelandair flyr direkte Keflavik-Anchorage? (Funfact: icelandair flyr ikke til reykjavik).

Har du prøvd å google erfaringer med icelandair og store hundebur? Det kan jo være mer enn bare baggasjeluka det går i, selve lasterommet kan være annerledes for alt man vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...