Hund og katt?
-
Hvem er aktive 0 medlemmer
- Ingen innloggede medlemmer aktive
-
Nye innlegg
-
Av Hundevenn2 · Skrevet
Har ikke undersøkt så nøye, siden jeg i første omgang har et sterkt ønske om ny Schäfer☺️ Regner bare med at hvit gjeterhund blir litt mindre gira på å løpe særlig langt når de blir litt eldre (type 5+ år?), siden de er litt tyngre i kroppen.. I tillegg er de vel generelt sett litt mindre interesserte/motiverte for å trene hundesport, og jeg ønsker jo også en hund jeg potensielt kan konkurrere litt med (bare for gøy). Smooth collie kunne muligens vært aktuelt ut ifra det jeg har lest så langt, men det får bli med i en eventuell senere vurdering☺️ -
Jeg har også lest og har erfaring med at de virker mildere. Er det vanskeligere å løpe med hvit gjeterhund? Jeg tenker også at Collie kanskje kan passe?
-
Av Hundevenn2 · Skrevet
Den er i alle fall «mildere» enn bruksschäfer, men har ikke møtt så mange av dem. Kjempeflotte hunder, men for min del så er det litt viktig at hunden er litt mer atletisk, med tanke på løpeturer i mange år fremover☺️ -
Er hvit gjeterhund mildere enn schæfer?
-
Av Hundevenn2 · Skrevet
Takker for svar og forslag. Chodsky kjenner jeg godt til og vurderer ikke den rasen. Jeg formulerte meg kanskje ikke godt nok angående skarphet og andre egenskaper som er ønskelig. Jeg ønsker meg absolutt en hund som fungerer godt som vakthund, samt som beskytter når jeg er ute på løpetur i skogen. Bruksschäferen som jeg hadde var definitivt «skarpere» enn en golden og sikkert de fleste schäfere av utstillingslinjer. Samtidig var han nesten som en golden om man sammenlignet med f eks en godkjent patruljehund. Jeg har sett diverse bruksschäfere av veldig ulike karakterer, og skjønner at veldig mange oppdrettere ser det som prestisje å få frem hunder som kan bli godkjente i politi/forsvar eller gjøre det bra i IGP, men lurer på om det finnes noen som fokuserer på å få frem mykere hunder, samtidig som de er mer atletiske og arbeidsomme enn man forventer av utstillingslinjer? Kall det gjerne en mellomting mellom bruks og show. Finnes ikke dette, så skal jeg selvsagt vurdere andre raser, jaktgolden er absolutt en kandidat å se nærmere på☺️
-
-
Nylig opprettede emner
Recommended Posts