Gå til innhold
Hundesonen.no

Kassebil; transporter, hiace eller transit?


Mailin
 Share

Recommended Posts

Må oppgradere bil. Har nå en Caddy maxi og innser at jeg/vi trenger en ny, større bil. Ny og ny, jeg må kjøpe en brukt bil. Nå har jeg skjønt det slik at om en vil ha comfort kjøper en seg transporter, vil en ha driftssikkerhet blir det hiace. Transit har jeg ikke hørt så mye om. Hva sier dere? Noen erfaringer å ta med seg på veien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye rusk må en regne med på VW caravelle/transporter? Jeg har vært uheldig med min vw Caddy, men ny eier vil få nesten 2års garanti på gearkassen da, iom at den ble byttet i mai ;)

Kommer nok veldig an på hvor gammel bil man kjøper ;) Men litt sånne greier; kjøper man syncro, er girkassa litt utsatt...

Ellers er de vel ikke værre en de fleste andre biler.(den nyeste av våre tre var det vel egentlig ikke noe tull med)

Hiacer ruster :P Det gjør ikke VW... (i samme grad)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan særdeles lite om bil, men papsen har hatt transporter i lang tid og nå når han etterhvert skal ha ny bil så er han helt bestemt på at det blir en ny sånn. Den har det vært forsvinnende lite tull og nødvendige reperasjoner på, samtidig som han syns den har veldig god kjørekomfort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiacer ruster :P Det gjør ikke VW... (i samme grad)

Næsj... bare de hvite som er dritt der, tror jeg. De jeg har hatt som ikke har vært hvite, har ikke hatt nevneverdig rust. Den jeg solgte nå i vår var 2005-modell og nesten uten rust :).

Jeg er Hi-ace-fan på min hals - driftssikrere biler får man ikke (og jeg vil ha bil på veien, ikke på verksted), men selvsagt er det ikke all verdens kjørekomfort. Anbefaler også 4-hjulsdrift - da kommer den fram over alt :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caravellen vår lever på luft og kjærlighet, vi har vel mer eller mindre ikke påkostet den noenting og den har gått over 350 000 nå og er en 97 modell."Drømmen" etterhvert er en ny Caravelle, men de koster jo skjorta så må vente litt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer nok veldig an på hvor gammel bil man kjøper ;) Men litt sånne greier; kjøper man syncro, er girkassa litt utsatt...

Ellers er de vel ikke værre en de fleste andre biler.(den nyeste av våre tre var det vel egentlig ikke noe tull med)

Hiacer ruster :P Det gjør ikke VW... (i samme grad)

En Hiace går også gjerne opp mot 800 000 km om man behandler bilen greit. Man finner ikke en billigere bil om man kjøper brukt. Ei venninne av meg kjøpte en Hiace til 40 000, og hun har kjørt nesten 200 000 siden den gang, still going strong!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næsj... bare de hvite som er dritt der, tror jeg. De jeg har hatt som ikke har vært hvite, har ikke hatt nevneverdig rust. Den jeg solgte nå i vår var 2005-modell og nesten uten rust :).

Jeg er Hi-ace-fan på min hals - driftssikrere biler får man ikke (og jeg vil ha bil på veien, ikke på verksted), men selvsagt er det ikke all verdens kjørekomfort. Anbefaler også 4-hjulsdrift - da kommer den fram over alt :).

Hvite biler ruster selvsagt mer, uansett merke (et eller annet med pigmentet i lakken, husker ikke hva :P ) Men sølv hiacen rustet jaggu nok den og :D Dog var den kanskje den mest holdbare av disse boksene jeg har hatt... Men fy for en kjip bil å kjøre i forhold til Caravellene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Transporter 2004-modell. Generelt sett veldig fornøyd. Har måttet bytte dynamo en gang og ellers har det gått med en del slitedeler som bremseskiver/-klosser osv. Konkret motortrøbbel en gang på veien, da hadde en slange hoppet av etter ganske hard kjøring i lengre tid. Har vært veldig dårlig til å ta vare på den og har i lys av det måttet tåle lite problemer. Starter alltid, ligger fint på veien. Siste roadtrip var vi tre personer med kofferter, fem store hunder i bur og en sykkel. Det eneste som plager meg er at det er pleksiglass mellom førerhus og lasterom, hvilket gjør at lasterommet fort blir for varmt om sommeren. Har sett noen med gitter, men det er visstnok ikke bare-bare å få byttet det ut (og det er ikke lov å lage lufting i pleksiglasset selv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvite biler ruster selvsagt mer, uansett merke (et eller annet med pigmentet i lakken, husker ikke hva :P ) Men sølv hiacen rustet jaggu nok den og :D Dog var den kanskje den mest holdbare av disse boksene jeg har hatt... Men fy for en kjip bil å kjøre i forhold til Caravellene...

Jeg har kjørt Hi-Ace siden 1997 - og har aldri tenkt over at det er dårlig kjørekomfort :lol:. Har vært på mange langturer uten problemer :D. Men bakhjulstrekk er vel ikke å anbefale rent kjøremessig :D.

Har Transporter 2004-modell. Generelt sett veldig fornøyd. Har måttet bytte dynamo en gang og ellers har det gått med en del slitedeler som bremseskiver/-klosser osv. Konkret motortrøbbel en gang på veien, da hadde en slange hoppet av etter ganske hard kjøring i lengre tid. Har vært veldig dårlig til å ta vare på den og har i lys av det måttet tåle lite problemer. Starter alltid, ligger fint på veien. Siste roadtrip var vi tre personer med kofferter, fem store hunder i bur og en sykkel. Det eneste som plager meg er at det er pleksiglass mellom førerhus og lasterom, hvilket gjør at lasterommet fort blir for varmt om sommeren. Har sett noen med gitter, men det er visstnok ikke bare-bare å få byttet det ut (og det er ikke lov å lage lufting i pleksiglasset selv).

Jeg har alltid tatt ut plexiglasset mellom førerhus og lasterommet på mine biler - den siste var til og med EU-godkjent UTEN ruta :D. Men jeg har bare montert et gitter der ruta satt (gitter og karosseriskruer funker fint :)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt Hi-Ace siden 1997 - og har aldri tenkt over at det er dårlig kjørekomfort :lol:. Har vært på mange langturer uten problemer :D. Men bakhjulstrekk er vel ikke å anbefale rent kjøremessig :D.

Jeg har alltid tatt ut plexiglasset mellom førerhus og lasterommet på mine biler - den siste var til og med EU-godkjent UTEN ruta :D. Men jeg har bare montert et gitter der ruta satt (gitter og karosseriskruer funker fint :)).

Uten ekstra vekt baki en hi-ace ender en fort med en snurr på glatta. Been there-done that. Hvis en ikke kjører noe anna enn Hi-ace tenker en kanskje ikke over komforten? Er liksom vant til at det er sånn?

Du endrer noe som er typegodkjent når du fjerner pleksiglasset, du får det nok Eu-godkjent, men bør ikke bli stoppa i teknisk kontroll av biltilsynet. Kan fort bli dyrt.

Vito har masse krøll teknisk og ruster i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caravellen gikk litt ujevnt etter hvem som kjørte den og hvor den ble kjørt. Mellom 0,8 og 1 l på mila på våre veier. Fikk den ned på litt over 0,6 en gang vi var på noe anna enn svingete vestlandsvei.

gammel hiacen til foreldrene mine gikk på rundt mila, men det var av gamle slaget med motor i midten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid tatt ut plexiglasset mellom førerhus og lasterommet på mine biler - den siste var til og med EU-godkjent UTEN ruta :D. Men jeg har bare montert et gitter der ruta satt (gitter og karosseriskruer funker fint :)).

Tror ikke det er EU-kontrollen som er problemet, men biltilsynet kan gi deg heftige bøter. Kjenner en som hadde kjøpt en varebil der gitteret var festet lengre bak for å gi bedre plass til setene. Kostet noe slikt som 35 000 kr om hun ikke fikset det tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten ekstra vekt baki en hi-ace ender en fort med en snurr på glatta. Been there-done that. Hvis en ikke kjører noe anna enn Hi-ace tenker en kanskje ikke over komforten? Er liksom vant til at det er sånn?

Du endrer noe som er typegodkjent når du fjerner pleksiglasset, du får det nok Eu-godkjent, men bør ikke bli stoppa i teknisk kontroll av biltilsynet. Kan fort bli dyrt.

Vito har masse krøll teknisk og ruster i tillegg.

Kjører man bakhjulstrekk legger man seg til en ytterst forsiktig kjørestil - både med og uten ekstra vekt baki :lol:. Med 4WD så har jeg aldri hatt behov for ekstra vekt bak - den har vært superstødig og fin å kjøre (ta I betraktning at jeg har vært vant til bakhjulstrekk da :lol:).

Den burde nok ikke engang vært eu-godkjent uten den ruta :).

Vito ville jeg også holdt meg laaaangt unna. Har venner som har hatt det og det har stort sett bare vært trøbbel :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er EU-kontrollen som er problemet, men biltilsynet kan gi deg heftige bøter. Kjenner en som hadde kjøpt en varebil der gitteret var festet lengre bak for å gi bedre plass til setene. Kostet noe slikt som 35 000 kr om hun ikke fikset det tilbake.

Da er det ikke gitteret, men selve skilleveggen som er flyttet, og DET er dyrt ja :).

Forresten - mine Hi-acer har vel brukt rundt 0,8 l pr mil under normal kjøring :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboer er håndverker, jobber mye på bygda (dårlige veier, svingete veier osv), og han er veldig fornøyd med HiAce'n. vel og merke med 4wd. Uten det er det en skikkelig møkkabil, rett og slett. Men komfortmessig er den ikke all verdens altså. Den bråker, og er ikke akkurat myk og smidig. Jeg har forøvrig vokst opp med HiAce uten 4wd, og det ble mange lange kalde turer stående bak på støtfangeren for å ha noen sjanse til å komme opp selv de minste bakker. I kombinasjon med sandsekker i bagasjen :P Men den var bedre komfortmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt Hi-Ace siden 1997 - og har aldri tenkt over at det er dårlig kjørekomfort :lol:. Har vært på mange langturer uten problemer :D. Men bakhjulstrekk er vel ikke å anbefale rent kjøremessig :D.

He he, nei den bratteste grenda i Hurdal + hiace var... interessant..... :P Derfor ble det Caravelle Syncro. En perfekt bil helt til girkassa ikke hang med lenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, nei den bratteste grenda i Hurdal + hiace var... interessant.... :P Derfor ble det Caravelle Syncro. En perfekt bil helt til girkassa ikke hang med lenger...

Hurtigkjettinger var standard utstyr når man kjørte en slik bil :lol:... men jeg kom meg alltid fram tid jeg skulle - det bare hendte at jeg omdefinerte hvor "hvor jeg skulle" var noen ganger :lol:.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurtigkjettinger var standard utstyr når man kjørte en slik bil :lol:... men jeg kom meg alltid fram tid jeg skulle - det bare hendte at jeg omdefinerte hvor "hvor jeg skulle" var noen ganger :lol:.

Jepp, ligge på kne i snøen og prøve å få på kjettingene riktig :D Alltid like moro, men veldig effektivt, ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vito holder man seg langt unna, med mindre man har masse penger og vil ha bilen masse på verksted... :P

Jeg holder en knapp på Hiace'n jeg. Jeg er såpass rar at jeg setter driftsikkerhet, foran komfort...men det er meg. Jeg har ikke erfaring med Hiace, men jeg har hatt en annen Toyota og var veldig fornøyd med den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...