Gå til innhold
Hundesonen.no

Nye og usikre hundeeiere


VegardB
 Share

Recommended Posts

Hei! Meg og min samboer ble for noen uker siden førstegangseiere av en liten labrador/pointer-valp som vi er blitt veldig glade i (mesteparten av tiden:)

Den er nå blitt 16 uker gammel og det er stadig nye utfordringer, så jeg tenkte bare å lufte noen tanker og bekymringer vi begge har.

Hunden er meget aktiv og ser ut til å trenge mye mosjon, noe den får massevis av. Men likevel, etter en lang tur og gjerne litt kasting av ball går han ofte rett inn i et energiutbrudd like etter vi har kommet inn gjennom døra. Dette inkluderer løping, hopping opp etter diverse, småbiting, knurring og bjeffing, noe som tiltar om vi bruker kjeft. Det samme skjer veldig fort når vi skal spise, uavhengig om hunden har blitt foret eller ikke. Spesielt går dette utover min samboer som er mer usikker i hundeholdet enn meg selv. Er slik adferd noe vi bare må tolerere når den er ung, eller skal vi korrigere? Hvordan bør vi i så fall reagere? Vi prøver av og til å stenge hunden inne på et ribbet baderom, bak en babygrind, men vi er noe skeptiske til dette siden hunden ofte reagerer med å pisse på gulvet etter et lite raseriutbrudd.

Så lurer jeg generelt på når og hva man bør begynne å trene hunden i? Er det feks noe poeng å begynne med å trene hunden å gå pent i bånd i så ung alder?

Bilde av lille Guido under :)

post-13707-1412959903,2909_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Trene ting kan du da gjøre fra du får valpen i hus. Men man starter ikke som en superstjerne. Altså trene korte økter og flere ganger om dagen er bedre enn en lang.

Det høres ut som hunden din blir slite/trøtt/stresset av enten tur og ballkast eller ballkast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med valp og ny hund, han ser jo riktig skjønn ut.

Dere er sikkert klar over at både pointeren og labradoren er to høy-energi hunder med stort aktivitetsnivå, og dette vil selvfølgelig gjenspeile seg i valpen. Nå er det ikke slik at man trenger å gå 5 timers turer med en 16-uker gammel valp, men han må få tilstrekkelig med aktivisering, både mentalt og fysisk. Noe av det viktigste dere kan gjøre er rotrening. At valper får en raptus hjemme etter tur er rimelig normalt, men jeg ville gjort noe annet enn å kaste ball.. Det stresser han nok bare opp. Legg opp søkeaktiviteter, tren lett på lydighet, lek med hunden og ha det gøy. Det er nå dere skal skape en relasjon som legger fundamentet for resten av livet. Mange nye hundeeiere legger listen veldig høyt i litt for tidlig alder, intensiv lydighetstrening kan man med fordel vente med til over året, frem til da kan dere trene på enkel momenter som enkle kommandoer, ligg og bli, begynnende apporteringstrening osv osv.

Men dere har en skikkelig jakthund, rotreningen er alfa og omega. Ta han med på biltur, ta med en kopp termos og sett dere ned på en benk, ikke gå mer enn 20 m. Det kan kanskje føles bortkastet, men det er det langt ifra. Dere ønsker ikke en voksen versjon av det der som ikke klarer å slappe av. Gå på kafeer, ta med hunden på togstasjoner, byggeplasser, innsjøer, parker og steder med ukjente lyder og mange mennesker. Ofte holder det bare å sitte og se på.

Og bitehemming er noe som tar tid, de prøver seg gjerne litt, men det er viktig at begge to er konsekvente. Jeg anbefaler at kjæresten din enten kjøper eller låner seg noen bøker, i tillegg er det jo fordelaktig med valpekurs o.l om dere ikke har så stor erfaring med hunder fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville begrenset mengden ballkasting og "herjing" på tur. Som lijenta sier så blir hunder ofte mer stresset av det enn rolig. Sånn utenom det så er det relativt vanlig at valper og unghunder får raptur etter tur, og/eller når de er sliten og/eller overtrøtte.

De må også læres å være rolig. Regner med hunden har et eget sted å sove på. Lær den å legge seg ned der, sitt gjerne med den der til den roer seg (før den får raptus), og om den går fra plassen, ta den med tilbake og be den legge seg igjen. Om dere har mulighet til å binde hunden der, når dere spiser f.eks., så kan det hjelpe.

En annen ting er at hunden blir gjerne minst like sliten av hodearbeid, alt fra lydighetstrening, triksetrening, godbitsøk, balanseøvelser o.l. som av tur. La hunden bruke både hodet og kroppen, så vil den antageligvis både bli mer sliten og roligere.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøsses, mange bra svar fort her ja, så fint med et aktivt forum!

Så rett å slett holde hunden i bånd, og bare sitte ned? Skal han ha en biteleke eller lignende?

Han er forøvrig lett å lære nye ting og han sitter, ligger, gir labb og ruller rundt veldig villig.

Hunden har et teppe under stuebordet der han bruker å hvile når vi er tilstede, og et bur han sover i om natten. Vi ser veldig ofte at han ikke roer seg med friheten han har på teppet under bordet, men om vi setter han i buret så sovner han nesten umiddelbart!

Og siden jeg sitter å ser på det, og det irriterer meg grønn; graving på teppe før han slår seg til ro, er det rett og slett et instinkt vi må leve med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotrening betyr at ting kun skjer når han er ROLIG. Så rolig at han nesten sovner, et utmattende lite grynt/nesten snork er et godt tegn. Man overser alt de prøver seg på og så kan man gå på tur når roen er funnet. Min gamle mentor sa alltid at jeg ikke skulle gjøre noenting uten at denne roen var tilstede, men med ivrige valper er det lettere sagt enn gjort, da tar det fort 2 timer å gå på tur i starten. Men man må øve på det, og man må være konsekvent.

Å gå pent i bånd begynner dere med nå. Oppsøk gjerne hundeklubber o.l eller få tak i gode bøker. Det er sikkert mange tips her på forumet i gamle tråder.

Ikke straff han, bare avled med noe som er mer spennende. Kos, tyggeleke osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Små valper skal ikke gå tur for mosjonens del, viktig å ikke overbelaste før de er ferdig utvokst, men å gå rolige og gjerne lange turer også kan man jo, men som sagt er rolig nøkkelordet, la valpen utforske og snuse i rolig tempo og ta pauser på lengre strekninger. Finn fine steder dere kan sette dere ned og slappe av, la gjerne valpen finne godbiter som du har strødd utover et område eller gjemt i forskjellige høyder. Dette er en aktivitet hunden vil bli sliten av, uten eller med lite stress.

Sett dere ned på en benk der det går folk og dyr forbi, og la valpen bli vant til å studere disse uten at det skjer noe gøy hver gang det kommer noen. Gi gjerne beskjed også om alle vil bort og hilse, at dessverre, vi trener på å overse akkurat nå. :)

Hunder blir slitne av nye mye nye inntrykk, utforsk forskjellige plasser, sentrum, stranden osv. Viktig for sosialiseringens del og.

Mye kasting av pinner og baller er jeg ikke fan av, da jeg vet om så mange hunder som har blitt sykelig opptatt av dette, og det egner seg ikke til hunder som lett lar seg stresse. Gjør man det nå og da og ser at hunden ikke stresser for mye, er det såklart greit. :)

Lek aldri innendørs med hunden er et tips om dere ønsker en voksen og stor hund som er rolig innendørs, venn han til at inne skjer det lite rett og slett, ignorer og ikke gi noe oppmerksomhet til herjing inne, når han er rolig kan han belønnes med noe godt (gjerne noe som tar tid, en kong fryst med noe godt bruker hunden tid på å bli ferdig med f.eks).

Og har man hage er det enkelt å bare gå ut dit hver gang man skal leke eller herje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært så opptatt med å "slite" ut hunden med lengre turer at treningen har opphørt halvveis uti turen, enten fordi jeg får dårlig tid eller at godbitene tar slutt :) kan da trikset heller være kortere turer der vi kan fokusere på båndtrening, og deretter bruke opp batteri på godbitsøk, lek og annen trening?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært så opptatt med å "slite" ut hunden med lengre turer at treningen har opphørt halvveis uti turen, enten fordi jeg får dårlig tid eller at godbitene tar slutt :) kan da trikset heller være kortere turer der vi kan fokusere på båndtrening, og deretter bruke opp batteri på godbitsøk, lek og annen trening?

Slit han heller ut med andre ting; gå til et busstopp og sitt der 30 min. La han søke etter godbiter eller leker. Gå til en park og la han se på andre dyr og mennesker. Du trenger ikke alltid godbiter heller, kontakt med DEG er en belønning i seg selv. Det viktigste er å leke med hunden. Veldig godt poeng fra @Havanaislove; inne skjer det ikke en døyt, da er dere verdens kjedeligste mennesker.

Ang båndtrening så skal han vel egentlig ikke dra en meter når dere går. Det vil også si at det kan ta 30 min å gå 200 m. Tålmodighetsprøve ja, men du vil ikke angre når han er voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til dette med ignorering, vi prøver så godt vi kan å overse han når han er turbo, eller oppfører seg uønsket, men til tider går det jo utover møblement og klær, så da griper vi jo inn. Det er denne inngripenen vi føler oss noe usikre på, hvordan behandle en valp når man må gripe inn? Til tider er man jo alene hjemme, og man må jo få gjort husarbeid, og da blir det plutselig vanskelig og provoserende å ha en røver hengende i klesvasken :)

Han har forøvrig brukt en time på frossen kong med våtfor/tørrforblanding i, lifesaver! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At han roer seg med friheten utenfor bur eller lignende må læres ofte, og de lærer ikke det ved at man putter dem i buret. Her har man jo et par alternativer, man kan ignorere de frem til de blir trøtte og sovner isteden, man kan ta de på fanget å holde de fast til de kapitulerer og slokner eller evt bruke bånd eller grinder e.l. for å begrense plassen deres slik at de raskere roer ned å slokner. Dette læres som regel ganske raskt når man bare begynner, og så lenge man er konsekvent. Kan også være en fordel og ikke ha for mye lek og aktivitet inne, så de ikke lærer seg at det er lov.

Når de blir litt piraja og har raptuser så er korrigering/kjeft gjerne det siste man bør gjøre, som du selv har oppdaget så gjør det gjerne ting værre. En hund med raptus er litt som et overtrøtt barn, det bikker over litt og de kan ikke helt styre seg. Hunder har forøvrig ikke raseriutbrudd og tisser ikke på gulvet i protest.. Det kan derimot være stresset som gjør det, eller at den er litt usikker på å bli stengt vekk eller rett og slett at den som en del valper ikke har så god blære kontroll enda.

Trening kan du starte på med en gang, bare pass på å ikke gjøre ting for vanskelig og ikke holde på for lenge i gangen :)

Edit: Kan du gi et par eksempler på hvordan en dag ser ut mtp tur, lengde/tid osv? Høres kanskje ut som du tar i litt for å kompensere for manglende rotrening og "oppdragelse", men man har jo forskjellige definisjoner, så greit å høre eksempler. Blir det for mye så kan det også være en del av problemet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til dette med ignorering, vi prøver så godt vi kan å overse han når han er turbo, eller oppfører seg uønsket, men til tider går det jo utover møblement og klær, så da griper vi jo inn. Det er denne inngripenen vi føler oss noe usikre på, hvordan behandle en valp når man må gripe inn? Til tider er man jo alene hjemme, og man må jo få gjort husarbeid, og da blir det plutselig vanskelig og provoserende å ha en røver hengende i klesvasken :)

Han har forøvrig brukt en time på frossen kong med våtfor/tørrforblanding i, lifesaver! :)

Dere griper inn ved å avlede. Ros han når han gjør noe bra, si rolig og greit nei når han gjør noe feil. Det går alltid med noen ting med valper med mindre man har øyne i nakken og teleskopantenner, gjem unna det dere finner dyrebart og jobb med resten. Greit å ha en god samling med leker og bamser som han kan boltre seg med.

Han er jo bare 16 uker, de fleste er jo ikke stueren på den tiden og alenetreningen tar jo også sin tid. Er dere usikker på hvordan det går så kan dere bruke bur for korte perioder, men da må han være trygg på det. Så det er en trening i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Edit: Kan du gi et par eksempler på hvordan en dag ser ut mtp tur, lengde/tid osv? Høres kanskje ut som du tar i litt for å kompensere for manglende rotrening og "oppdragelse", men man har jo forskjellige definisjoner, så greit å høre eksempler. Blir det for mye så kan det også være en del av problemet.

Det varier litt fra dag til dag siden vi har forskjellige arbeidstider, men når min samboer er hjemme på dagen så står jeg opp med han og gir han frokost kl 0700, og han roer da greit ned til jeg drar litt før 0800. Deretter blir det en tur på rundt 45 minutter med en del bakker. Så er det hjem igjen og rote rundt i huset fram til hun går på jobb 1500. Hunden ligger da i bilen hos meg på min arbeidsplass frem til 1600 når jeg er ferdig. Da får han mat igjen og vi går direkte ut. Som oftest er vi ute rundt en time. Deretter er vi hjemme og han er våken fram til ca 2100 når han slokner på teppet sitt.

Andre dager når min samboer og jeg jobber så er hunden sammen med meg på jobb og bor i bur i bilen. Da er vi på små lufteturer som oftest en gang pr 1-2 timer, og han roer seg bra og sover godt i bilen. Vil neimen ikke alltid ut å tisse heller :) jeg tar også en halvtime fri iløpet av arbeidsdagen for en lenger tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når min labrador hadde raptus-klikk i huset (det verste var 5mnd-10mnd) hadde jeg et 1,5 meters leiebånd som var knytt fast til peisen. Jeg hadde valp på sommern, så peis-området var ypperlig for en valp som gnog på inventaret og det som verre var. Nå skal det sies at vi enda har tannmerker på brant-veggen, nesten 7 år etter, men det er i det minste bedre enn at både stoler og lister gikk i prosessen.

Gjorde det enkelt: løper du tulling inne og ikke roer deg med enkel avledning, så bærer det rett i timeout. Satte valpen i timeout og hun skjønte fort greia. Slapp henne løs så fort hun la seg ned og sukket. Det gikk fort så fort jeg ble konsekvent, og fikk en rolig hund innendørs.

Bitehemming tok TID, mest av alt fordi valpen og bikkja mi var og er enda veldig oral. Men det løser seg til slutt, selv for über-orale bissevovver :) For oss var det mest effektive at jeg lot bikkja bite meg under lek eller kos og så "peip" jeg før jeg røyste meg opp og gikk vekk. Ble borte en stund og gikk så tilbake og koset eller gjenopptok annen aktivitet. Repeter mange nok ganger og hun begynte å legge sammen 2+2 - men alle valper er forskjellige og det er ingen garanti for at det fungerer for dere :)

IKKE undervurder behovet for å trene på ro utendørs. Det gjorde aldri jeg, og har hatt en skikkelig nightmare-bikkje på tur :P Hun klarer ikke slappe av, skal gnage på noe, piper hvis vi blir stående for mye i ro. Det er kun nå i det siste, fordi hun begynner å bli litt gammal, at hun faktisk setter seg ned og ser på livet og slapper av utendørs.

Jeg synes 16 uker er alt for ungt for noe som helst som heter joggeturer. De får tidsnok utholdenhet og kondis, det er bedre å gå rolige rusleturer i ulendt terreng. I tillegg til alle de andre tipsene om mental utsliting som allerede er nevnt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varier litt fra dag til dag siden vi har forskjellige arbeidstider, men når min samboer er hjemme på dagen så står jeg opp med han og gir han frokost kl 0700, og han roer da greit ned til jeg drar litt før 0800. Deretter blir det en tur på rundt 45 minutter med en del bakker. Så er det hjem igjen og rote rundt i huset fram til hun går på jobb 1500. Hunden ligger da i bilen hos meg på min arbeidsplass frem til 1600 når jeg er ferdig. Da får han mat igjen og vi går direkte ut. Som oftest er vi ute rundt en time. Deretter er vi hjemme og han er våken fram til ca 2100 når han slokner på teppet sitt.

Andre dager når min samboer og jeg jobber så er hunden sammen med meg på jobb og bor i bur i bilen. Da er vi på små lufteturer som oftest en gang pr 1-2 timer, og han roer seg bra og sover godt i bilen. Vil neimen ikke alltid ut å tisse heller :) jeg tar også en halvtime fri iløpet av arbeidsdagen for en lenger tur.

Om jeg forstår deg rett her nå, 45+60 min tur er ganske mye på en så liten valp, ihvertfall om det er vanen og ikke unntakene, og spesielt om turene er trimtur og ikke utforske å ha det gøy som valp tur. Det er fint å være ute å det er fint å variere litt hva man gjør, men både dere og valpen vil nok ha mye mer igjen for litt mindre trim og litt mer trening. De blir slitne av det også, og ofte så fungerer det bedre enn å gå langt. Og variasjon. Fint med en god lang tur innimellom, men ikke 2 timer hver dag enda. Og om jeg leser deg rett så er det ikke så voldsomt lenge i mellom heller og det kan også bidra til at han holder det gående hele dagen, fordi han rett og slett ikke får roet ned i mellom.

Tren på forskjellige miljø, tren på forskjellige ting (gå pent i bånd, triks, kontakt, hopp opp på stener etc), tren på å være rolig ute også (sett seg i parken, på en kafe eller på en fotballtrening). Og når dere kommer inn, tving han til å være rolig, så lærer de å gjøre det selv etter hvert.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi akkurat gått uten bånd i fjæresteinene og leta etter godbiter jeg hiver ut her og der, samt klatra på steiner etter snacks litt høyere opp. Storkost seg! Nå står vi helt i ro på en parkeringsplass og han satt seg rett ned og sitter fortsatt etter 5 minutt :) Mye kortere tur enn vanlig men i samme tidsrom, og hunden virker veldig rolig.

post-13707-1413010769,1581_thumb.jpg

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har får mange gode svar allerede. Jeg stusser litt over at du går tur for å slite ham ut? Valper og unghunder trenger ikke turer for å slite seg ut, det kan ofte virke mot sin hensikt. De kan gjerne være ute i mange timer, men finn et sted der den kan løpe løs, eller evt ha den i langline. Gå rolig et stykke, sett dere ned en stund, og gå videre. jeg ville droppet ballkasting, og heller trent på ro-trening og kontakttrening. Kontakt er at du gir belønning når hunden ser på deg. Det kan enten være at han tilbyr kontakt selv, eller at du har en godbit i hånden som du viser ham, og når han ser på deg og ikke godbiten får han den. Så kan du øke vanskelighetsgraden etterhvert. Kontakt er viktig uansett hva du skal bruke hunden til.

Jeg har selv en labrador på 11 måneder, han blir mer sliten av å gå en tur i sentrum enn å gå en lang tur. Jeg ville vekslet på å være ute på tur i marka og å gå inn til byen, sitte seg på en benk eller lignende og la hunden være rolig mens han observerer omgivelsene. Merker du at han blir overstimulert kan du sette ham i bilen for en pause, før han kommer ut litt igjen.

På youtube har en engelsk hundetrener, Victoria Stilwell, lagt ut korte videoer med forslag til trening av valp. Mange gode tipse der :)
bla.denne

Lykke til! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forøvrig ikke noe mål i seg selv å slite ut hunden. Om du setter deg som mål å gjøre det hver dag så kommer du til å få et problem med en meget stresset hund. Hunden må selvfølgelig luftes og aktiviseres litt, men den skal være fornøyd, ikke utslitt. Med begge mine har jeg også innført en "fridag" der alt vi har gjort har vært korte tisseturer. Hunden må også lære å takle dager der det ikke skjer noe. Kjipt om dere blir liggende med influensa og hunden setter tenna i taklampa, liksom. ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du har fått mange gode svar her, og slenger inn litt selv også. Jeg tror det er lurt og viktig å begrense den fysiske aktiviteten. Han har ikke behov for det på den måten når han er så liten, og dere legger grunnlag for en voksen hund som må ha enorme mengder mosjon for å slappe av. Da jeg hadde propell-valp sist hadde jeg mye fokus på aktiviteter som gjorde valpen sliten, men på en kombinert fysisk/psykisk måte, ikke rent fysisk. Spor og søkstrening er fantastisk for små hunder med lopper i blodet som trenger å lære seg å samle seg og roe seg, samtidig som de får utfordret seg. Det kan du gjerne gjøre hver dag i forskjellige varianter, og øk vanskelighetsnivået i takt med valpens utvikling. Turer er fint, jeg mener det er viktig å la valpen utfolde seg fysisk også - men ikke ved å gå og gå og gå. Gå til skogen og slipp valpen løs (med langline) mens du rusler sakte avgårde, setter deg på en stubbe, rusler litt til og trener litt underveis. Gå rusleturer i bykjernen og la han oppleve mennesker, tog, busser og biler. Vær gjerne ute i timesvis, men ikke i konstant bevegelse, hvis du skjønner hva jeg mener.

Tenk at du har et lite barn og skal ha med det på skogstur - du legger ikke ut på en marsj for å slite ut barnet, dere rusler av gårde mens dere utforsker skogen rundt dere, tar pauser, leker med en kongle og så videre. Ellers ville jeg også kuttet ut alle aktiviteter som bygger stress for en periode nå - ikke kast ball og pinner, dersom dere skal leke kan du prøve dralek - da kontrollerer du når leken skal starte og stoppe. Innendørs kan dere gjerne også gi han en kong med for eksempel leverpostei i (spør i dyrebutikk om kong), da ligger de gjerne stille en stund mens de pønsker ut hvordan de skal få ut all denne deilige leverposteien. Jeg pleide å gjøre det med en gang vi kom inn fra tur, da lærte hun seg nye forventninger - når vi kommer inn er det ikke tid for å rase rundt og leke villmann, men legge seg ned og være rolig. Husk at alt dere belønner nå er det dere vil få mer av. Så legg masse tid og krefter i rotrening inne, ikke i bur helst (jeg tror ikke det gir like god læring - da forbinder hunden ro med buret, for der har den tross alt ingen valgmuligheter og gir opp raskt - den forbinder ikke nødvendigvis ro med innendørs likevel). Det er ikke kjefting som er veien å gå her, men å legge til rette for at hunden er rolig inne - og belønne ro inne. Alt du belønner vil du få mer av.

Oog - meld dere gjerne på et kurs! Det er gøy for både hund og eier :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kurs er moro og litt luksus, men det meste kan dere faktisk lære selv, det er ikke så vanskelig. Bruk youtube, forum som dette og kjøp bøker. Innenfor hund og hundetrening er det veldig mange meninger, men som regel fører flere veier frem.

Fant noen gamle tråder;

http://hundesonen.no/forum/topic/73716-hundeboeker-beste-og-daarligste/

http://hundesonen.no/forum/topic/72003-hundebok-for-fersk-hundeeier-valp/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi kjørt en stund med litt annerledes opplegg her, og for min del har det gått greit, selv om det ofte er vanskelig å få hunden til å roe seg inne. Vi sliter litt med å finne egnet område å binde han fast for å rotrening. Har splitter nytt hus, med nytt og dyrt tregulv, så vi er naturlig nervøse for sånne ting, og siden han graver mye når han blir bundet fast og blir frustrert. Badet er nok helt trygt, men da ser vi til gjengjeld ikke hunden, og han har en tendens til å tisse på gulvet om vi binder han fast. Det beste alternativet (for oss) er nok buret, men jeg vegrer å bruke det siden han er glad i å sove i det om natten, og jeg vil helst ikke at han assossierer noe negativt med det. En annen og mer alvorlig ting er kanskje at hunden ser ut til å være ekstra rampete når han er alene hjemme med min samboer. Da er det fort opp i sofaen og når hun kommer bort så hopper han på henne og biter. Også når de koser så hopper han plutselig opp, og hun føler han "angriper". Jeg tror ikke han angriper men at det er mer plutselige utbrudd av energi, og lyst til å leke. Hun på sin side har aldri hatt hund og blir lett redd, så jeg har litt vondt av meg for dette. Men ikke bare negativt, han har da blitt veldig flink til å rulle rundt, samt å la maten/godbiten ligge til jeg sier værsågod ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke dyremishandler om du gauler NEI og gir hunden noe annet for å ta fokus bort om han driver og ødelegger fint parkettgulv altså. Korrigeringer og avledninger bruker vi alle. Han må jo lære seg at det ikke er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...