Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er viktig når den nye valpen kommer i hus?


ebmille
 Share

Recommended Posts

På nyåret en gang får vi hjem vår aller første valp. Jeg er spent, nervøs og vil helst gjøre ting riktig. Så her kommer det noen spørsmål jeg håper noen med erfaring og kunnskap vil ta seg tid til å svare på :)

1. Hvordan bør vi introdusere det nye hjemmet for valpen? Bør vi sette fra oss valpen midt på gulvet, leke med den, gi den noe å tygge på/leke med? Bør vi gi den mat (vann er jo en selvfølge at skal være tilgjengelig hele tiden) og vise den matplassen sin med en gang? Hvordan bør vi generelt gå fram for at valpen skal få et godt førsteinntrykk av sitt nye hjem?

2. Hvordan bør man gjøre det første natten? Vi har tenkt til å ha en hundeseng/madrass rett ved siden av sengen vår på soverommet som hunden kan sove på om natten og en seng i stuen den kan hvile i på dagtid. Vi ønsker ikke at hunden skal hoppe opp i sofaen og i senga uten at den har fått tillatelse. En gang iblandt er helt greit når den har fått tillatelse, men ikke i tide og utide. Bør valpen tilvendes å ligge i sin egen seng ved sengen vår på soverommet fra første stund? Hva gjør vi om den begynner å pipe og ynke seg? Bør vi la den være eller trøste den?

3. Vi bor i leilighet i 4. etasje. Vi må ta heis/trapp ned for å komme oss ut. Hvordan blir dette med dotrening? Jeg har jo hørt mange si at så fort valpen setter seg ned for å tisse eller gjøre fra seg skal man løfte den opp og ta den med ut. Men her er det ikke bare å gå ut døra og sette ned valpen. Hvordan gjør vi det? Valpen klarer vel ikke å holde igjen hvis den først har begynt? Bør vi da være veldig oppmerksomme hele tiden og ta den med ut med en gang vi mistenker at den må på do? Og hvordan er dette på natten? Pleier de å måtte på do om natten når de er små? Bør vi stå opp noen ganger for å ta valpen med ut på natten også?

Håper på svar! :) /uerfaren førstegangs-valpekjøper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Det er bare å sette valpen ned i stua og la den snuse rundt. Vær gjerne nede på gulvet og vær tilgjengelig for kos og lek. Mat kan den få utover dagen, det er ikke noe den trenger med en gang den kommer i hus. Dere trenger ikke gjøre så mye spesielt, bare følge med og være der for valpen.

2. Her kan dere nesten gjøre som dere vil. Men hvis dere velger å la valpen sove i senga si fra dag en, så må dere i hvert fall ikke ta den opp når den sutrer. Ha hundesenga så nær at du når valpen hvis du strekker ned en hånd, så kan du godsnakke og stryke litt på valpen om den sutrer.

3. Her er det nok best å være føre var. Prøv så godt dere kan å gå ut med valpen før den setter seg til, ta den derfor ut hver gang den har spist, sovet, lekt eller begynner å snuse i krokene. Den klarer nok ikke å holde seg hele natten, så da kan det være lurt å ta den ut flere ganger da også.

Lykke til med ny valp! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Det er bare å sette valpen ned i stua og la den snuse rundt. Vær gjerne nede på gulvet og vær tilgjengelig for kos og lek. Mat kan den få utover dagen, det er ikke noe den trenger med en gang den kommer i hus. Dere trenger ikke gjøre så mye spesielt, bare følge med og være der for valpen.

2. Her kan dere nesten gjøre som dere vil. Men hvis dere velger å la valpen sove i senga si fra dag en, så må dere i hvert fall ikke ta den opp når den sutrer. Ha hundesenga så nær at du når valpen hvis du strekker ned en hånd, så kan du godsnakke og stryke litt på valpen om den sutrer.

3. Her er det nok best å være føre var. Prøv så godt dere kan å gå ut med valpen før den setter seg til, ta den derfor ut hver gang den har spist, sovet, lekt eller begynner å snuse i krokene. Den klarer nok ikke å holde seg hele natten, så da kan det være lurt å ta den ut flere ganger da også.

Lykke til med ny valp! :)

Tusen takk :) Det er betryggende å høre hva andre mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest bikkje1

3. Gode sko som er enkle å ta på, og evt. en "hurtigjakke". :lol: Utenom å lufte OFTE ville jeg lagt en tissepad i ved utgangsdøren, slik at dere har noe hvis det skulle skje noe. Og da vil dere jo merke når valpis går mot gangen, og da er det bare å kaste på seg klær og komme seg ut. :) Vi måtte bære Simba ned trappene i starten, siden han ikke klarte å holde seg. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3. Gode sko som er enkle å ta på, og evt. en "hurtigjakke". :lol: Utenom å lufte OFTE ville jeg lagt en tissepad i ved utgangsdøren, slik at dere har noe hvis det skulle skje noe. Og da vil dere jo merke når valpis går mot gangen, og da er det bare å kaste på seg klær og komme seg ut. :) Vi måtte bære Simba ned trappene i starten, siden han ikke klarte å holde seg. :P

Hehe, kan nok bli en liten utfordring på den fronten, men vi får gjøre som du sier; ha etpar enkle sko og jakke vi kan kaste på oss når det er krise. Dette med en tissepad i gangen var også smart sånn i tilfelle vi ikke rekker det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på om jeg ville hatt tissepad, jeg tror kanskje det kan forlenge perioden før valpen forbinder tissing med utendørsaktivitet. Men, de fleste valper slutter å tisse når du løfter de opp, så selv om du ser han har satt seg ned er det egentlig bare å plukke han opp og komme seg ut. Ellers gjelder jo de vanlige rådene - ut etter spising, drikking, soving, leking og litt ellers også. Jo mer dere legger i treningen i starten, desto kjappere går det. Med min tispe som var litt sent ute med å bli renslig, begynte jeg også med en liten godbit og kommando når hun tisset ute. Hver gang hun satt seg ned ute sa jeg "tisse" samtidig, og ga en godbit etterpå. Hun tisset på kommando resten av sitt liv - utrolig praktisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på om jeg ville hatt tissepad, jeg tror kanskje det kan forlenge perioden før valpen forbinder tissing med utendørsaktivitet. Men, de fleste valper slutter å tisse når du løfter de opp, så selv om du ser han har satt seg ned er det egentlig bare å plukke han opp og komme seg ut. Ellers gjelder jo de vanlige rådene - ut etter spising, drikking, soving, leking og litt ellers også. Jo mer dere legger i treningen i starten, desto kjappere går det. Med min tispe som var litt sent ute med å bli renslig, begynte jeg også med en liten godbit og kommando når hun tisset ute. Hver gang hun satt seg ned ute sa jeg "tisse" samtidig, og ga en godbit etterpå. Hun tisset på kommando resten av sitt liv - utrolig praktisk!

Dette med å legge inn kommando med en gang høres jo veldig lurt ut :) Veldig kjekt å be hunden om å tisse, i stedenfor å stå og vente på at den skal finne den perfekte plassen å tisse på. Pappa har en Tibetansk spaniel som kan lukte rundt på en plass i et kvarter før hun setter seg ned og tisser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...