Gå til innhold
Hundesonen.no

Border Collie/Aussie blanding


Therese90
 Share

Recommended Posts

Hei!

Er det noen som har erfaring med denne blandingen?

Vi skal dra å se på en valp neste helg, men er så mange som bare skriver "skremmende" historeier om BC.

Hunden er 50% Aussie, 25%bc og 25%breton.

Det er første gangen vi skal oppdra hunden selv, men vi er begge oppvokst med hund.

Det som blir "utfordrinen" er psykisk trening, vi trenger noen tips til dette. Ellers er vi et aktivt par, som trives ute, og finner som alltid på ting. Kommer selvfølgelig til å gå på valpekurs, og tenker også på å trene i lydighet.

Noen som kan dele erfaringer her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! :)

Vi snakker også om en renraset aussie, men noen bekjente av oss har denne blandingen, og han er helt super!

Er vel derfor bi tenker blanding, få det beste fra begge raser?..

Vet at disse er krevende raser, og kanskje ekstra BC, men i og med det er så "liten del" som er det, vil man kanskje få det beste av begge, og mest av aussie.

Vet jo såklart at dette ikke er noe man vet før man blir kjent med valpen og begynner å oppdra han.

Vi ønsker en hund som kan være familie hund, men som også er turkamerat og som vi vil bruke til lydighetstrening. Disse rasene er jo lettlerte, er vel derfor vi tenker på denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge raser har store variasjoner INNEN rasen. Så en blanding kommer helt an på hvilke typer foreldrene er. Det kan sikkert bli bra det, på samme måte som en renraset BC eller aussie også kan bli veldig bra eller veldig dårlig. Det er ingen grunn til at blandingen skal bli hverken bedre eller dårligere enn de rene rasene. Det kommer an på foreldredyrene.

Ulempen med blandingshund er at det er noen aktiviteter du ikke kan drive med (utstilling og en del ulike prøver) og at det ikke er noen raseklubb du kan knytte kontakter i. Det vanskelig å få oversikt over resultater og helseresultater i familien til en blandingshund. Og det er ikke ønsket at blandingshunder benyttes i avl, nettopp pga sistnevnte punkt med mangelende data på helse.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! :)

Vi snakker også om en renraset aussie, men noen bekjente av oss har denne blandingen, og han er helt super!

Er vel derfor bi tenker blanding, få det beste fra begge raser?..

Hunden til deres bekjente er et individ. Den er et resultat av linjene/slekta foreldrene er ut av.

Hva for dere til å tro at den får det beste fra begge raser? Eller fra alle tre raser, det er Breton i den også.

Hvilke egenskaper er det dere vil ha?

En Border Collie er en arbeidshund. Den må ha stimuli hver dag. Den er enormt intelligent, kjapp, ivrig og sprek. Den må brukes.

En Australian Shepherd er en kveggjeter og en vokter. Den kan ha et sterkt gjeter instinkt som viser seg på en annen måte enn hos Border Collie. Den går nærere, og er langt mer fysisk. Den har et strekt vokterinstinkt, noe som kan by på utfordringer mtp bjeffing, ressursforsvar og ''aggresjon''. En aussie skal kunne gå på en illsint ku med kavl, den er tøff. Den kan også være reservet ovenfor fremmende.

En Breton er en ivrig fuglehund, den er intelligent, kjapp og lettlært. Den bør får bruke seg for å ha det godt.

Dette er de egenskapene som bor i rasene, sånn strengt talt. Hva er dere egentlig ute etter?

Tror dere at dere får det ut av denne blandingen, selvom hunden til deres bekjente er så fin og flott?

Anbefaler dere uansett å bruke denne hunden aktivt.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Her må du se på foreldrene og slekta deres. Du kan være heldig å få bare det mest positive, men det er ikke sånn at det bare er de beste egenskapene går i arv når man blander raser. Aussie og bc er raser som ligger relativt nær hverandre når det kommer til egenskaper. Det er forskjeller, men ganske forutsigbart hva man får. Breton kommer inn i blandingen og kan gi en del andre egenskaper. Kanskje kommer bretonen som jakthund tydelig frem i blandingen, eller kanskje ikke :) Derfor er det litt vanskelig å si noe sikkert om hvordan disse valpene blir. Det blir litt lotto. Men det trenger ikke være en dum blanding for noen som er fysisk aktive og kan tenke seg å prøve litt lp el.

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden til deres bekjente er et individ. Den er et resultat av linjene/slekta foreldrene er ut av.

Hva for dere til å tro at den får det beste fra begge raser? Eller fra alle tre raser, det er Breton i den også.

Hvilke egenskaper er det dere vil ha?

En Border Collie er en arbeidshund. Den må ha stimuli hver dag. Den er enormt intelligent, kjapp, ivrig og sprek. Den må brukes.

En Australian Shepherd er en kveggjeter og en vokter. Den kan ha et sterkt gjeter instinkt som viser seg på en annen måte enn hos Border Collie. Den går nærere, og er langt mer fysisk. Den har et strekt vokterinstinkt, noe som kan by på utfordringer mtp bjeffing, ressursforsvar og ''aggresjon''. En aussie skal kunne gå på en illsint ku med kavl, den er tøff. Den kan også være reservet ovenfor fremmende.

En Breton er en ivrig fuglehund, den er intelligent, kjapp og lettlært. Den bør får bruke seg for å ha det godt.

Dette er de egenskapene som bor i rasene, sånn strengt talt. Hva er dere egentlig ute etter?

Tror dere at dere får det ut av denne blandingen, selvom hunden til deres bekjente er så fin og flott?

Anbefaler dere uansett å bruke denne hunden aktivt.

Hvis du leser det jeg har skrevet gjentatte ganger, så hadde du fått med deg at vi har tenkt til å bruke hunden aktivt.

Jeg skjønner at ingen hunder er like, men når jeg får spørsmål hvorfor vi tenker på denne blandingen, så må jeg jo svare på hvorfor. er jo også derfor jeg spør her, hva erfaringene er!

Som sagt, så er vi ute etter en smart hund, vi kan ha med oss på tur, vi har lyst til å bruke kløv og til lydighet.

Selv om hunden jeg snakker om er"fin og flott" som du tolker meg, med super så mener jeg utrolig engasjert, det er en morsom hund, som de trener MYE med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må du se på foreldrene og slekta deres. Du kan være heldig å få bare det mest positive, men det er ikke sånn at det bare er de beste egenskapene går i arv når man blander raser. Aussie og bc er raser som ligger relativt nær hverandre når det kommer til egenskaper. Det er forskjeller, men ganske forutsigbart hva man får. Breton kommer inn i blandingen og kan gi en del andre egenskaper. Kanskje kommer bretonen som jakthund tydelig frem i blandingen, eller kanskje ikke :) Derfor er det litt vanskelig å si noe sikkert om hvordan disse valpene blir. Det blir litt lotto. Men det trenger ikke være en dum blanding for noen som er fysisk aktive og kan tenke seg å prøve litt lp el.

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Takk!

Er dette jeg er ute etter, råd som gjør at vi faktisk kan diskutere dette.

Det er det vi også har tenkt på, at de har mange like egenskaper, og derfor vi er interessert i denne blanding. Men ja, som du sier kan breton spille en stor rolle han også..

Vi skal hilse på de til helga, å da er det greit å være forberedt på spørsmål vi kan stille, i forhold til foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leser det jeg har skrevet gjentatte ganger, så hadde du fått med deg at vi har tenkt til å bruke hunden aktivt.

Jeg skjønner at ingen hunder er like, men når jeg får spørsmål hvorfor vi tenker på denne blandingen, så må jeg jo svare på hvorfor. er jo også derfor jeg spør her, hva erfaringene er!

Som sagt, så er vi ute etter en smart hund, vi kan ha med oss på tur, vi har lyst til å bruke kløv og til lydighet.

Selv om hunden jeg snakker om er"fin og flott" som du tolker meg, med super så mener jeg utrolig engasjert, det er en morsom hund, som de trener MYE med!

Spisst svar.

Flott at dere skal bruke den, og jeg anbefaler dere å gjøre det uansett med denne blandingen.

Men hvilke egenskaper er dere ute etter? Det finner jeg ikke noe svar på. En smart hund? De fleste hunder er smarte.

Vokt? Gjeterinstinkt? Jaktinnstinkt? Ressursforsvar? Lyd? Stress? Av/på knapp? Seighet?

Joda, en smart hund kan bære kløv og gå LP i lave klasser. Men når du får en dose evnt jaktinstinkt i blandingen (aussie har forresten høy jaktlyst den også), så spørs det om den f.eks kan gå løs i skog og mark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS! Først og fremst må jeg si at jeg synes det er bra dere faktisk diskuterer og grubler litt over dette, og ikke bare hopper på første og beste annonse på finn. Det er nok av folk som gjør det. Så vil jeg også nevne at om dere føler dere får litt mye pepper/krasse svar her inne, så er det faktisk godt ment selv om det faktisk ikke føles sånn. Det handler ikke om at man tror dere ikke vil klare dette, at man er imot alt av blandingshunder eller noe sånt, men at folk faktisk ønsker at så mange som mulig skal få vellykkede, trivelige hundehold med hunder de passer sammen.

Nok om det. Jeg har hatt en drøss BC'er, og nå har jeg en BC-blanding (blanding mellom BC og Finsk lapphund). Selv ville jeg nok vært litt skeptisk til å kjøpe en blanding mellom BC og Aussie, nettopp fordi det er så vanvittig stor variasjon innenfor begge rasene, og det ER veldig mange "søplehunder" der ute av både BC og Aussie. Det er også to raser med mye drifter, instinkter og "krav" for å ha det bra i hverdagen, og da blir resultatet enda mer usikkert enn om det var snakk om en blanding mellom labror og golden, på en måte. Dere vil uansett etter all sannsynlighet få en hund som krever mye, som er en håndfull og vel så det i unghundperioden, og er både aktiv og oppfinnsom om den ikke får nok stimuli (mine BC-valper har ødelagt for tusenvis av kroner ... grøss). Dere kan også få en hund med mye gjeting i seg, sånn at dere må være forberedt på å plukke av den gjeting av biler, sykler, barn osv. Dere kan få en hund med mye jaktinnstinkt (alle mine BC'er har hatt det), og en hund med stor trang til å vokte hus og hjem. Det er veldig mye dere må være forberedt på, og det er vanskelig å forutsi hvordan akkurat denne valpen vil bli. Jeg er selv veldig fornøyd med min BC-blanding, men den er blandet med en rase som nok "roer ned" litt, istedenfor å fyre opp enda mer.

Samtidig kan dere få en aldeles ypperlig brukshund og turhund uten gjeting og vokt - men som sagt, det er umulig å forutsi.

Dersom dere velger denne valpen ville jeg ligget litt i forkant av det hele og meldt meg på flere kurs enn bare valpekurs. Jeg ville meldt meg inn i hundeklubb og blitt med på organisert trening, enten i lydighet eller bruks. Og jeg ville forberedt meg på at det ikke er en hund som blir rolig og tilfreds med tilværelsen bare ved å gå tur og trene litt triks i hagen. På den måten kan dere ta tak i ting før de utvikler seg, og forhåpentlivis få et langt og koselig hundeliv sammen.

Gode måter å gi hunden mentale utfordringer er lydighetstrening, sportrening, søkstrening, triksing og lignende. Det er gøy og krevende, men skaper et veldig fint forhold mellom deg og hunden.

(Og du? Hvis dere bestemmer dere for å ikke ta denne valpen, skriv en tråd inne på rasevalg, så kan du få gode tips til andre aktuelle raser!)

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Tja tåler dere det værste i BC, Aussie og Breton så er det jo greit.Dere må ta med alle rasene i betraktning for gener kan slå ut forskjellig og det dere syntes er verst syntes andre er helt greit.

Det er i hvertfall en blanding som vil kreve en del.

Sjekk aktivitetene i nærområdet om dere kan henge dere på en hundeklubb og hvilke aktiviteter dem har og om det passer for dere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Dette! Man får ikke automatisk det beste fra rasene. Man kan ende opp med det verste fra alle tre.

Men du kan ende opp med det verste i en renrasa også. Og det kan være like ille. Så lenge det ikke er en blanding mellom raser som kan gi spesielt dårlige/farlige kombinasjoner av egenskaper. Noe disse ikke har, selv om det verste kan være utfordrende. Du kan like gjerne få jaktlysta fra breton, en hund son henger seg opp i gjetning eller vokter. Du kan få en myk og forsiktig hund med mye vokting og stor radius løs på tur. Eller kanskje ts får drømmehunden med akkurat de egenskapene man ønsker seg fra hver enkelt rase. Den eneste forskjellen er at i en sånn blanding vil det være mye mer uforutsigbart hva du får. Sannsynligvis blir det fine hunder. Men blir det det ts forventer? Kanskje, kanskje ikke. Noen liker å spille mer lotto enn andre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke sånn at jeg tviler på TS kompetanse.

Men det er lett å tenke litt for postitivt når det kommer til blandingshunder. Det der med det beste fra alle osv. Og denne blandingen, er ganske sannsynlig til å bli ganske sær, mtp egenskapene. Gjetende jakthund, kan jeg ikke se for meg som noe veldig fint. Men en vet jo ikke, og det er det som er faktoren, man vet ikke. Og da må man tenke på hvilke egenskaper som faktisk bor i rasene som valpen er blandet med. Det er like sikker at valpen blir 50% breton i atferden, som den kan bli 50% aussie eller 50% border collie. Eller ingen av delene. Det er en blandingshund, og gener virker ikke slik at den rasen den har en høyset % av, er den den kommer til å likne mest.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spurte vel ikke TS om hun skulle ta denne hunden, men hva det var lurt å trene på for at den skulle få bruke hodet sitt? Bare nevner det. Det første man trender på, er vel å tisse ute :) Innkalling og sitt er fint å kunne fort. Innkalling trener man gjerne på bestandig :) Jeg har alltid godbiter i lomma og deler villig ut til den som sveiper innom, eller kommer på innkalling selv om hundene her er voksne :P

Det er lurt å være rolige og trygge rundt valpen. Gi den varme, nærhet og stabilitet. Være hjemme med den den første tiden. Ta den med på jobb om mulig, eller ha en god plan for hvordan og hvor lenge den skal være alene hjemme.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spurte vel ikke TS om hun skulle ta denne hunden, men hva det var lurt å trene på for at den skulle få bruke hodet sitt? Bare nevner det. Det første man trender på, er vel å tisse ute :) Innkalling og sitt er fint å kunne fort. Innkalling trener man gjerne på bestandig :) Jeg har alltid godbiter i lomma og deler villig ut til den som sveiper innom, eller kommer på innkalling selv om hundene her er voksne :P

 

Det er lurt å være rolige og trygge rundt valpen. Gi den varme, nærhet og stabilitet. Være hjemme med den den første tiden. Ta den med på jobb om mulig, eller ha en god plan for hvordan og hvor lenge den skal være alene hjemme.

 

Lykke til!

Les første posten en gang til du. Hun spør om noen har erfaringer med blandingen da de har hørt mye skumle historier om bcer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! :)

Vi snakker også om en renraset aussie, men noen bekjente av oss har denne blandingen, og han er helt super!

Er vel derfor bi tenker blanding, få det beste fra begge raser?..

Vet at disse er krevende raser, og kanskje ekstra BC, men i og med det er så "liten del" som er det, vil man kanskje få det beste av begge, og mest av aussie.

Vet jo såklart at dette ikke er noe man vet før man blir kjent med valpen og begynner å oppdra han.

Vi ønsker en hund som kan være familie hund, men som også er turkamerat og som vi vil bruke til lydighetstrening. Disse rasene er jo lettlerte, er vel derfor vi tenker på denne.

Er vel pga disse setningene folk "motargumenterer", da det virker som at TS tror det er slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye aktivitet ser du for deg at du kommer til å gi hunden din i hverdagen?

Det er vel det du må tenke på REALISTISK, ofte man tenker at man skal gjøre mye mer enn det som passer inn i en ellers travel hverdag.

Mange som ikke har hatt hund før tror de er aktive ute, men får seg en skikkelig realitycheck når de først får hunden og virkelig skjønner hva å være mye ute virkelig menes.

Selv så har jeg ei tispe som er 50% Flat 25% BC og 25% Husky, selv om hun kun er 25% BC så stikker den rasen godt frem i hun, jeg syntes jeg hører at de fleste som har BC i blaningshunden sin sier at det stikker frem i hunden, bare noe å tenke godt på.

Hun har vært AKTIV i alle årene sine, nå er hun straks 13år og krever selvfølgelig mindre trening i mengde, men hun elsker turer og er ikke fornøyd om hun ikke får sine vanlige 3 turer hver dag, og turene er på ca 1,5-2 timer pr tur, kveldsturen pleier oftest å være 45min++ :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...