Gå til innhold
Hundesonen.no

Rotrening når hunden er "på" - hvordan gjør man det i praksis?


Tuvane
 Share

Recommended Posts

Hannhunden min er rolig og stødig, og lar seg ikke stresse opp av andre ting enn katter. Tispevalpen (snart 8 mnd) jeg har nå har en fin avknapp når det ikke skjer noe, men stresser seg veldig opp når det skjer noe. Hun har ENORME forventninger til tur og trening, og det kommer ut i form av lyd, masing, napping og vimsing, og jeg kjenner at jeg blir litt smågærn. Det er gøy å trene med en gira hund, men det er ikke så gøy med alt det som skjer først.

Normalt sett ber jeg henne sitte når hun girer seg opp, og det har fungert ganske bra, helt til hun fant ut at hun kan bjeffe mens hun sitter.

Hvordan jobber man med ro i slike settinger? Står man bare og venter til hunden roer seg? Eller finnes det noe magisk triks?

Jeg har ingen erfaring med denne type stress, så er derfor ute etter råd og veiledning og konkrete treningsmetoder. Lyden har jeg jobbet med lenge, og prøvd veldig mye forskjellig med, men det eneste som jeg har hatt suksess med er å avlede med en leke. Men nå har hun så store forventninger til leken at det i seg selv skaper mer stress og lyd. Har selvfølgelig prøvd med mat også, men det har ikke hatt så god effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler vel om å dempe forventningene til det som skal skje? Oppskriften er enkel, men å gjennomføre det er ikke like enkel, tror jeg *ler*. Nei, altså, jeg har et par stk som har enorme forventninger til hva som skal skje når jeg tar fram turbeltet. I teorien vet jeg jo at for å få litt ro i flokken må jeg enten være knallhard og kjøre streng disiplin (det ligger ikke helt for meg), eller fjerne forventningene. Egentlig burde jeg jo ta på beltet, og når hundene girer seg opp, så tar man av beltet og går inn og setter seg i sofaen. Så på igjen med beltet, hunder øser seg opp, ta av beltet og gå i sofaen. Gjentas til hundene skjønner at nei, det kommer ikke til å skje noe når kjerriga tar på det beltet.

Metoden fungerer selvsagt ikke her, for jeg har ikke tålmodighet til å drive med sånn trening :aww:.

Jeg husker en dame i hundeklubben jeg trente i før. Hun hadde også en schäfer som øste seg opp til de store, gaulende høyder når de kom til treningsbanen. Hun kom på trening, lot bikkja sitte i bilen, åpnet bakluka, og så snart hunden gaula, så var det igjen med bakluka og intet skjedde. Hun var på ørten treninger uten at hunden en gang kom ut av bilen. Jeg tror gaulinga dempet seg noe, men jeg må vel innrømme at jeg ikke tror de kom særlig langt i treningen, egentlig.

.... og ellers har jeg overhodet ingen gode innspill altså :lol:. Det ER vanskelig å trene bort lyd, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Tja en trenger gjerne flere redskaper har jeg funnet ut. Alt fra å vente til å ta time out til å be hunden slutte på en kraftig måte. Han min har et kunstig stress som jeg plukker av han og der bruker jeg alt for å nå målet. Hva jeg buke hvor kan jeg ikke helt forklare. Men med bjeffing og sitt i gangen hadde jeg gått og satt meg i godstolen. TI still sprette opp og nærme meg hunden. Ute på trening har jeg med bilen så kommer ikke hunden ut av bilen før den er stille. Finner den på å bjeffe under trening , rett i bur/bil og bli der til den har roet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parker ved siden av treningsbanen. Ta hunden ut, så fort det kommer et knepp, hiver du henne i bilen igjen og slik går trenings kvelden.

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

På trening takler jeg det egentlig greit, der får hun ikke komme ut før det er tyst, men det er verre hjemme når vi bare skal ut på tur eller ut å trene litt i hagen. En morgen hvor jeg prøvde å vente henne ut, endte det med at hun tisset på teppet i mellomtiden. :frantics:

På trening har vi *bank i bordet* ingen lyd, det er bare i alle situasjoner ellers. XD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parker ved siden av treningsbanen. Ta hunden ut, så fort det kommer et knepp, hiver du henne i bilen igjen og slik går trenings kvelden.

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Jeg liker denne vrien. Det finnes mange variasjoner over samme tema, men essensen er å lære hunden at treningen avbrytes så fort hunden begynner å stresse seg opp.

Det beste med denne varianten er at den kan gjøres enklere for hunden, slik at hunden faktisk har mulighet til å lykkes relativt enkelt, ved å innlede treningen ved å trene på å være konsentrert på steder hvor hunden ikke stresser seg opp litt, men ikke veldig. Da blir det også lettere for hunden å roe seg så den får en ny sjanse.

Jeg tror også det er artigere for føreren å trene sånn, enn det er å ha med hunden overalt uten at hunden får komme ut av bilen/gjort noe (for at hunden skal lære å dempe forventningene). Også jeg vet jeg ærlig talt ikke hvor effektivt det er å lære hunden at det ikke skjer noe (når målet er at det skal skje noe når hunden engang har lært at det ikke skjer noe). En venninne av meg prøvde dette med sin hund som hylte og var helt gal hver gang de skulle noe sted med bilen. Det ende jo med at de aldri kom seg noe sted med bil, for én gang med noe morsomt som resultat veltet hele ro-treningen. Nå var han ganske ekstrem, men vi konkluderte vel med at det ikke virket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På trening takler jeg det egentlig greit, der får hun ikke komme ut før det er tyst, men det er verre hjemme når vi bare skal ut på tur eller ut å trene litt i hagen. En morgen hvor jeg prøvde å vente henne ut, endte det med at hun tisset på teppet i mellomtiden. :frantics:

På trening har vi *bank i bordet* ingen lyd, det er bare i alle situasjoner ellers. XD

Kan du ikke ta henne med ut kjapt så hun får tisset først (bare i tøfler og innklær uten forberedelser så hun ikke rekker å stresse seg opp), og så gå inn og kle på deg og gjøre det du trenger før dere går ut på ordentlig? Da kan du "vente henne ut" uten å være redd for at hun skal tisse inne. Kanskje :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder hunden munn om du stapper noe i munnen på den? Være seg godbit eller kong?

Rett og slett ikke la den få mulighet til å begynne å være føre var og starte "föring" eller dytte en ball i kjeften på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert ikke løsningen på alle verdensproblemer, selv om jeg tror det, men godbitsøøøk. Funka på mitt stressa schäfermonster :) Hun er så og si lydløs nå :) Bruker småsøk for å hjelpe henne til å roe ned.

Ang. tur, så har jeg gitt litt **** i stresset der, men det er nå bare meg da. Men hun merker veldig godt forskjell på "ut og tisse" og "tur". På "ut og tisse" så er hun på langt nær like gærn som når det er snakk om tur.

Sånn der ta på seg jakken, ta av seg og gå å sette seg til hunden er rolig-opplegg ligger ikke for meg. Det tar lang tid og det er vanskelig å være konsekvent. Det er ikke alltid man har en time til rådighet før man skal ut for å trene på sånt, og på langt nær alltid man har vilje og tålmodighet til den typen trening.

Så jeg har begynt å si "sitt", reiser hun seg så får hun "nei" og på nytt en sitt-kommando. Men nå lager ikke hun et helvettes bråk da. Hun gjorde det i forrige leiligheten, men det var nok fordi vi ofte gikk tur et sted i nærområdet hvor vi trente og kastet ball og pinne, dermed hadde hun forventninger der etter. Når vi flytta, så forsvant det. Nå stiller hun seg foran bilen når vi skal ut, hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg hadde tatt henne til en kiropraktor/rehab og fått en skikkelig gjennomgang. Er hun røntget (hofter/albuer/rygg)? Det KAN være hun har vondt, og rett å slett knurrer fordi hun er redd folk skal komme for nærme. Knurring er jo ett signal på at hun ønsker å være i fred.
    • Dette står på DKK's sider: Visse kategorier af hunde kan ikke udstilles: Hunde, der mangler den ene eller begge testikler (kryptorchister) kan ikke udstilles. (Testikler skal være normale og på normal plads). Undtagelse: For hunde, som har fået fjernet den ene eller begge testikler på grund af en skade eller sygdom, er det muligt at søge dispensation hos DKK. Dette foregår ved at søge om dispensation fra dopingreglerne ved at udfylde en særskilt dispensa- tionsansøgning, som ligger på DKK’s hjemmeside – link: https://www.dkk.dk/alle-emner/sundhed- og-sygdom/doping Sammen med dispensationsansøgningen skal der indsendes dokumentation for, at hunden har haft ”normale testikler på normal plads” før operationen. Dette kan være i form af en dyrlægeer- klæring eller dokumentation fra tidligere deltagelse på udstillinger eller prøver, hvor hundens te- stikelstatus er blevet tjekket. Herudover skal der vedlægges dokumentation fra en dyrlæge, hvor den præcise årsag til fjernelsen af den ene eller begge testikler fremgår. Det er kun i tilfælde af tilskadekomst eller alvorlig sygdom (f.eks. kræft), at hunden kan opnå dispensation, og det altid er op til DKK at vurdere, om den bag- vedliggende årsag og/eller den indsendte dokumentation er tilstrækkelig. Den dispensation, DKK kan give, gælder alene hundens mulighed for at deltage på en udstilling el- ler en prøve. Det vil sige, at dommeren ikke kan undlade at bedømme hunden eller diskvalificere hunden pga. testikelmangel. Det vil dog stadig være op til den enkelte dommer at vurdere, om der f.eks. er fejl (ud over testi- kelmangel), som ikke længere kan konstateres grundet indgrebet, så DKK vil aldrig kunne forud- sige, hvordan en hund, der mangler den ene eller begge testikler, vil blive bedømt. Kopi af dispensationen skal vedhæftes hundens tilmelding eller indsendes til arrangøren inden til- meldingsfristens udløb - og medbringes på selve udstillingen.
    • Dette står på SKK's sider: Detta gäller vid kastrering Här finner du svar på frågor om kastrerade hundar och deras rätt att delta vid utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning. Nationella Dopingkommissionen berättar vad som gäller. Kastrerad hanhund Kirurgiskt kastrerad hanhund Hanhund som kastrerats kirurgiskt medges generell dispens att delta vid prov, tävling eller beskrivning. Detta innebär att ansökan om dispens inte behöver ske. Kemiskt (medicinskt) kastrerad hanhund Hanhund som kastrerats genom medicinsk behandling medges inte dispens för deltagande vid utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning, oavsett bakomliggande orsak till behandlingen. I begreppet beskrivning innefattas olika former av mentaltest/-beskrivningar. För hanhund som kastrerats via medicinsk behandling råder 6 månaders karenstid innan deltagande återigen kan ske vid någon form av utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning. Har den kemiska kastrationen skett med chipimplantatet Suprelorin gäller 6 månaders karenstid utöver angiven verkningstid enligt FASS vet. Vilket innebär för; Suprelorin 4,7 mg: Verkningstid enligt FASS vet 6 mån + 6 mån karenstid = 12 mån efter applicering innan deltagande återigen kan ske. Suprelorin 9,4 mg: Verkningstid enligt FASS vet 12 mån + 6 mån karenstid = 18 mån efter applicering innan deltagande återigen kan ske. Observera att verkningstid samt karenstid kvarstår oförändrat även om hanhunden under denna period blir kirurgiskt kastrerad. Veterinärintyg för kirurgiskt kastrerad hanhund När veterinärintyg åberopas för en kastrerad hanhund ska detta vara utfärdat på av SKK godkänd blankett (se exempelvis F145 Sveriges Veterinärförbund eller motsvarande). Uppgifter som ska finnas med för att intyget ska accepteras är: ras, registrerat namn, registreringsnummer, ID-nummer, vad ingreppet avser, åtgärd, anledning till åtgärd och kommentar om testiklarnas utseende och placering Hva andre land sier, vet jeg ikke. Vil tro det er likt DKK.
    • Hei! Jeg har verdens snilleste hund på 1,5 år. En labrador. Jeg har hatt veldig lite problemer med henne og hun er en veldig omgjengelig hund. Hun har derimot det siste halve året begynt å av og til knurre når folk kommer for nærme henne når hun slapper av. Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg mistenker at dette skjer når hun er sliten og overstimulert. Skjønner at hun selvfølgelig skal få lov til å ligge i fred når hun er sliten, men dette er ikke alltid like lett i praksis når hun knurrer selv når vi går forbi flere meter ved siden av henne. Hun legger seg også gjerne der folk er som under spisebordet, og kan knurre om en person går fra bordet og så kommer tilbake for å sette seg. Forsøkt å få henne til å legge seg andre plasser, men da kommer hun tilbake ikke lenge etterpå. Dette kan også skje på utsiden når hun ligger en plass (er uten bånd) og folk kommer forbi flere meter ved siden av. Hun har aldri glefset men knurrer og kan av og til gi et bjeff. Selv om personen som går forbi ikke går direkte mot henne, men bare forbi. Dette skjer som sagt ikke ofte, men ønsker gjerne tips til hva som er best å gjøre slik at man kan få en god løsning før det evt blir verre. Hun er ellers veldig glad i folk, og liker best å være helt oppi folk. Hun har ikke noe fast plass hun legger seg (som hun vokter f.eks) men det kan være hvor som helst. Noen som har noen tips, og tanker om at det kan være som jeg tenker at hun er sliten og at hun knurrer for å forsikre seg om at hun blir værende i fred? Visst jeg roper på henne og får henne bort fra der hun ligger knurrer hun ikke lengre, og oppleves som glad. 
    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...