Gå til innhold
Hundesonen.no

Forsøk med vokterhund


Hermes
 Share

Recommended Posts

Det er forsøkt vokterhunder flere ganger og syntes det er morsomt å følge. De jeg husker nå har vært jippi også borte. Vet om en men husker ikke navnet han har att vokterhunder i ti år elelr noe sant. Vet desverre ikke noe mer om den besetningen og hans måte å drive med sau og vokterhunder men han var fornøyd. Men alle kan ikke drive likt helelr for naturen er mangfoldig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Surfet litt rundt for å se om folk snakker om prosjektet vårt, og det var det jo. Ikke en rykende fersk tråd ser jeg, men jeg bedriver skamløs threadsurrection uansett. Mange gode innlegg i denne tråd

Det går jo fram av filmen at det er viktig å opptre "korrekt" når man møter på disse hundene.... Med tanke på at nordmenn stort sett driter i regler (hvor mange er det som overholder båndtvangen f eks

Alle rapporter (de Google ikke gidder å finne for meg akkurat nå) Sier at i Norge er vokterhund mest aktuelt på inngjerdet beite og/eller som patruljerende hund sammen med gjeter. Voktere alene i utma

En ulveflokk spiser ca 100 elg i løpet av et år. Det blir rimelig mange kg kjøtt som dem må finne. Og vilttettheten går nedover.

Nja, hjorteviltbestanden i Norge øker, samtidig som den har mindre og færre leveområder. Det betyr vel i praksis at tettheten øker der den lever.

http://www.miljostatus.no/Tema/Naturmangfold/Hjortevilt/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frankrike er jo et av landene som har tatt i bruk vokterhunder (da sammen med gjeter) etter tilbakekomsten av ulv. Flere gjetere vegrer å ha med vokterhund pga konflikt med turisme (Bioforsk 2006)

Leste også nylig at det hadde vært flere angrep på mennesker av vokterhunder, men finner ikke igjen artikkelen...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at det kan være litt både og https://www.youtube.com/watch?v=eatQSKaUIQQ

Som @Joachim påpeker er dette lite relevant for hva som ville skjedd hvis ulven hadde hatt fluktveier. Konfrontasjoner kan selvsagt oppstå, hunder har også blitt drept av ulveflokker, men dyr i naturen unngår normalt denne typen konfrontasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men ideelt sett er det ikke verre enn dette:

Men klart, det er ikke en tradisjon vi er kjent med i Norge. Det kan helt klart oppstå konflikter her.

Det går jo fram av filmen at det er viktig å opptre "korrekt" når man møter på disse hundene.... Med tanke på at nordmenn stort sett driter i regler (hvor mange er det som overholder båndtvangen f eks), og ikke aner hvordan man forholder seg til hunder generelt sett, så kan jeg ikke en gang forestille meg at dette vil fungere spesielt bra når familien Glum på familietur i fjellet, møter på en gjeng slike...

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som @Joachim påpeker er dette lite relevant for hva som ville skjedd hvis ulven hadde hatt fluktveier. Konfrontasjoner kan selvsagt oppstå, hunder har også blitt drept av ulveflokker, men dyr i naturen unngår normalt denne typen konfrontasjoner.

Poenget er vel heller at vokterhunder vil forsvare det som hundene anser som sitt revir eller nærområde. Om ulven eller hunden befinner seg inne i en sauekve eller utenfor vil jeg tro er revnene likegyldig, jfr tekstingen i filmen fra Sveits.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo fram av filmen at det er viktig å opptre "korrekt" når man møter på disse hundene.... Med tanke på at nordmenn stort sett driter i regler (hvor mange er det som overholder båndtvangen f eks), og ikke aner hvordan man forholder seg til hunder generelt sett, så kan jeg ikke en gang forestille meg at dette vil fungere spesielt bra når familien Glum på familietur i fjellet, møter på en gjeng slike...

OK, la meg være tydeligere da, det vil oppstå konflikter om bruk av vokterhunder blir utbredt i Norge. Det er noe nytt, en tradisjon vi ikke er kjent med, og derfor heller ikke kjenner spillereglene rundt.

Men er likevel positiv til at sauenæringen tenker nytt, og kanskje er dette del av en løsning for noen bønder.

Poenget er vel heller at vokterhunder vil forsvare det som hundene anser som sitt revir eller nærområde. Om ulven eller hunden befinner seg inne i en sauekve eller utenfor vil jeg tro er revnene likegyldig, jfr tekstingen i filmen fra Sveits.

Jeg finner den ikke nå, men jeg har sett en film hvor to flokker møter hverandre, hvor begge flokkene har to-tre vokterhunder. Guess what, ingen konfrontasjon. Hundene sjekker hverandre, men ingenting utover det. De følger pent videre sin egen flokk. Skal se om jeg ikke finner dette klippet igjen, det var i sentralasia et sted, rasene var ovtcharka-lignende hunder.
Det er naturligvis svært viktig at riktige hunder sendes ut med sauene. De kan ikke sende ut hva som helst, og de kan ikke selektere på vokteregenskaper alene.
Endret av Marjan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Det går jo fram av filmen at det er viktig å opptre "korrekt" når man møter på disse hundene.... Med tanke på at nordmenn stort sett driter i regler (hvor mange er det som overholder båndtvangen f eks), og ikke aner hvordan man forholder seg til hunder generelt sett, så kan jeg ikke en gang forestille meg at dette vil fungere spesielt bra når familien Glum på familietur i fjellet, møter på en gjeng slike...

Ola Dunk har vel bare godt av å lære seg folkeskikk. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner den ikke nå, men jeg har sett en film hvor to flokker møter hverandre, hvor begge flokkene har to-tre vokterhunder. Guess what, ingen konfrontasjon. Hundene sjekker hverandre, men ingenting utover det. De følger pent videre sin egen flokk. Skal se om jeg ikke finner dette klippet igjen, det var i sentralasia et sted, rasene var ovtcharka-lignende hunder.

Det var ikke det jeg mente :)

En annen sak er vel også at bruk av vokterhunder krever et visst tilsyn og oppfølging fra mennesker. Hundene skal blant annet fores regelmessig og både for og tilsyn krever økonomiske midler. Nå kan det jo hende at evt færre tap av sau kan resultere i en omfordeling av dagens erstatningsordning for tapt sau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen sak er vel også at bruk av vokterhunder krever et visst tilsyn og oppfølging fra mennesker. Hundene skal blant annet fores regelmessig og både for og tilsyn krever økonomiske midler. Nå kan det jo hende at evt færre tap av sau kan resultere i en omfordeling av dagens erstatningsordning for tapt sau.

Det er jeg helt enig i. Helst burde det jo vært en gjeter der også, om det skal være hunder med sauen. Det spørs om vi får se dette i Norge, vi har ikke samme tradisjonen for det, i så fall er det en tradisjon som er long gone.

Jeg ønsker sauenæringen alt godt, og jeg ønsker rovdyrene en plass i norsk natur. Da må sauenæringen tenke nytt. De får det (bedre) til i andre land, det burde være mulig i Norge også, selv om det byr på nye problemer, for eksempel i forhold til turfolket.

Det var ikke det jeg mente :)

Jeg forstod deg slik at du mente vokterhundene kunne angripe hunder også. Jeg er selvsagt enig i at det kan skje, og de som velger å bruke vokterhunder har et ansvar i forhold til det. Men jeg vil ikke dømme fullt og helt. Jeg tror også vokterhunder ser forskjell på en jerv og en hund, en ulv og en hund, en rev og en hund, osv. akkurat som andre hunder, for eksempel jakthunder ser forskjell på rovdyr og hunder.

Endret av Marjan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, la meg være tydeligere da, det vil oppstå konflikter om bruk av vokterhunder blir utbredt i Norge. Det er noe nytt, en tradisjon vi ikke er kjent med, og derfor heller ikke kjenner spillereglene rundt.

Men er likevel positiv til at sauenæringen tenker nytt, og kanskje er dette del av en løsning for noen bønder.

Det er ikke nytt dette her, dette ble diskutert allerede da jeg gikk på landbruksskole i begynnelsen av 90-tallet, og så vidt jeg husker ble det satt ut vokterhunder allerede i 1996. Da lurer jeg litt på hvorfor det ikke har blitt mer utbredt her i landet, dette med bruk av vokterhunder, det må jo være en grunn til at det ikke er mer utbredt enn det er, og en grunn til at det stadig blir en "nyhet"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, la meg være tydeligere da, det vil oppstå konflikter om bruk av vokterhunder blir utbredt i Norge. Det er noe nytt, en tradisjon vi ikke er kjent med, og derfor heller ikke kjenner spillereglene rundt.

Men er likevel positiv til at sauenæringen tenker nytt, og kanskje er dette del av en løsning for noen bønder.

Jeg synes også det er flott om man greier å tenke nytt og innovativt (evt dra veksler på andres erfaringer), men jeg ser jo også hvilke problemer som kan oppstå pga norske tradisjoner for bruk av utmarka :).

Ola Dunk har vel bare godt av å lære seg folkeskikk. :D

Det er definitivt enig i - men det er visst åpenbart veldig vanskelig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle rapporter (de Google ikke gidder å finne for meg akkurat nå) Sier at i Norge er vokterhund mest aktuelt på inngjerdet beite og/eller som patruljerende hund sammen med gjeter. Voktere alene i utmark ansees som lite heldig pga hundeloven og almen ferdsel.

Gjetere med hund høres jo fint ut. Men med tanke på at sauehold i Norge er en ikke altfor innbringende biinntekt til annet arbeid, så er det vel ikke fryktelig realistisk at en hver sauebonde skal vimse rundt i skauen med en vokterhund :P

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, hjorteviltbestanden i Norge øker, samtidig som den har mindre og færre leveområder. Det betyr vel i praksis at tettheten øker der den lever.

http://www.miljostatus.no/Tema/Naturmangfold/Hjortevilt/

JA mye bra lesning men alt for grov. Her på Østlandet altså Telemark stemmer alt det som jeg har lest av raporten men Øatlandet er også Østerdalen og der stememr ikke alt desverre. Syntes i grunnen det er spennede for det er en anne måte en må tenke når vilt tetheten er større og hvisse deler av landet har virkelig problemer med rovvilt kontra vilt og husdyr på utmarksbeite andre deler har ikke det problemet i det heletatt. Det burde vært mer nyansert i forhold til hva dem fant hvor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nytt dette her, dette ble diskutert allerede da jeg gikk på landbruksskole i begynnelsen av 90-tallet, og så vidt jeg husker ble det satt ut vokterhunder allerede i 1996. Da lurer jeg litt på hvorfor det ikke har blitt mer utbredt her i landet, dette med bruk av vokterhunder, det må jo være en grunn til at det ikke er mer utbredt enn det er, og en grunn til at det stadig blir en "nyhet"?

Bruk av vokterhund er tried and proven i tusen år og mer. Men vi har ingen tradisjon for det her i Norge.

At det stadig blir en nyhet, som du mener, kan like greit skyldes en lite endringsvillig sauenæring som noe annet.

Forøvrig har det ifølge denne teksten (fra 2005 riktig nok) vært tre store forsøk med vokterhund i Norge:

http://www.umb.no/statisk/husdyrforsoksmoter/2005/141.pdf

Endret av Marjan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk av vokterhund er tried and proven i tusen år og mer. Men vi har ingen tradisjon for det her i Norge.

Jeg antok at jeg ikke trengte å presisere at det har vært forsøkt å bruke vokterhunder i Norge over flere år, jeg beklager at jeg tok det for gitt at vi var enige om at det var her til lands vi snakket om.

At det stadig blir en nyhet, som du mener, kan like greit skyldes en lite endringsvillig sauenæring som noe annet.

Så du tror med andre ord at det eneste som ikke har gjort vokterhund-prosjektene til en suksess som har spredd seg som ild i tørt gress, er lite endringsvillige sauebønder? Eller misforsto jeg deg nå?

Forøvrig har det ifølge denne teksten (fra 2005 riktig nok) vært tre store forsøk med vokterhund i Norge:

http://www.umb.no/statisk/husdyrforsoksmoter/2005/141.pdf

Her har du en bacheloroppgave fra 2010 om vokterhunder, og her har du en rapport fra 1996 om bruk av vokterdyr i USA. I sistnevnte er forfatteren av din tekst fra 2005 medforfatter, så hun har åpenbart ikke klart å frelse Norge med vokterhunder på de 9 årene som har gått mellom studieturen i USA til hun forfattet teksten du linker til.

Her har du en som er en anelse kritisk til vokterhund-forskere, siterer såvidt:

Manualens oppskrift når det gjelder hundestell og hundehold er primitiv, basert på til dels ekstreme virkemidler, foreldet tankegang og mangel på hensyntagen overfor dyrene. Resultatene har vi sett: Planteforsk har handtert en del flotte vokterhunder som gjenstander, og flere av dem har fungert dårlig og/eller er blitt avlivet. De har også drevet med utlån av voksne hunder, uten noe program for tilpassing. Det er en kjent sak at dette kan være svært belastende for en hund.

Dette er ikke en nyhet, ikke engang i Norge. Fremfor å skylde på lite endringsvillig saueernæring, så bør man kanskje spørre seg om hvorfor det ikke er mer bruk av vokterhunder eller lama (som forøvrig ble importert i 1998 og 2000, bl.a. med tanke på bruk på sauebeiter for å redusere rovdyrtap, sitat:

6.2.14.2 Betydning og bruk

I Norge er lama innført som en ny nisje i landbruket. Det ble importert lama i 1998 og 2000, til sammen 120 dyr. I 2001 ble antallet lama anslått til vel 150 dyr. Lamahold har i dag svært begrenset økonomisk betydning. Det er imidlertid stor etterspørsel etter livdyr og antallet er økende. Tanken er å bruke dyrene til produksjon av kjøtt og ull (alpakka) og med et mulig potensial som vokterdyr for sau. I bl.a. USA er lama noe brukt som vokter for sau og skal ha effekt mot coyote og løshunder. På den annen side benyttes vokterhunder noen steder for å beskytte lama mot rovdyr. I USA er lama blitt et populært familiedyr. Lama kan brukes som kløv- og ridedyr.)

Så, hvorfor funker det ikke tilfredsstillende? Det lurer jeg på. Hvorfor har ikke alle sauebønder et par pyreneerhunder og en tre-fire lamaer, om de er så effektive mot rovdyr som diskusjoner som dette alltid starter med? Det er neppe bare hos sauebøndene det stopper seg, nordmenns tradisjon for å bruke utmarka som vi sjøl vil er minst like rotfesta i oss som bruk av utmarksbeite for stor- og småfe.

Endret av 2ne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antok at jeg ikke trengte å presisere at det har vært forsøkt å bruke vokterhunder i Norge over flere år, jeg beklager at jeg tok det for gitt at vi var enige om at det var her til lands vi snakket om.

Så du tror med andre ord at det eneste som ikke har gjort vokterhund-prosjektene til en suksess som har spredd seg som ild i tørt gress, er lite endringsvillige sauebønder? Eller misforsto jeg deg nå?

Jeg har ikke bestemt meg for noe i denne saken, så når du tolker alt i svart og hvitt og leser meg som om jeg uttaler meg kategorisk er det ikke mye å diskutere. Jeg har ikke skrevet at en lite endringsvillig sauenæring er den eneste grunnen til at vokterhunder ikke har blitt innført i Norge. Jeg har ikke en gang skrevet at det må være en av grunnene. Jeg nevnte det som en mulig grunn, en alternativ grunn til den du hintet til, da du virket å ha klart for deg grunnen til hvorfor det ikke har blitt innført. Og det kan selvsagt være flere grunner til at vokterhund ikke er innført i særlig grad i Norge, også grunner vi ikke kjenner til.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke bestemt meg for noe i denne saken, så når du tolker alt i svart og hvitt og leser meg som om jeg uttaler meg kategorisk er det ikke mye å diskutere. Jeg har ikke skrevet at en lite endringsvillig sauenæring er den eneste grunnen til at vokterhunder ikke har blitt innført i Norge. Jeg har ikke en gang skrevet at det må være en av grunnene. Jeg nevnte det som en mulig grunn, en alternativ grunn til den du hintet til, da du virket å ha klart for deg grunnen til hvorfor det ikke har blitt innført. Og det kan selvsagt være flere grunner til at vokterhund ikke er innført i særlig grad i Norge, også grunner vi ikke kjenner til.

Du lurer ja. Men jeg skjønner jo at du stiller retoriske spørsmål, og egentlig har bestemt deg om saken.

Så lenge vi ikke har tradisjon for bruk av vokterhund i Norge så vil det selvsagt også være vanskelig å innføre, uansett grunn. Det kan være mangel på kunnskap, mangel på riktige individer og avlsmateriale, og nye konflikter mellom sauenæringen og øvrige nordmenns bruk av utmark som vi har snakket om, osv. osv.

Men du har vel kanskje funnet den eneste sanne grunnen til at dette ikke er noe for Norge. Hva vet jeg.

Ikke prøv å vri dette over på at det er meg som er forutinntatt, du tar det opp som en nyhet, du antyder at det er sauernæringa som ikke er endringsvillig, så om jeg er forutinntatt, så er jammen meg du det også. Greia er bare det at vi - som nevnt - diskuterte dette allerede da jeg gikk på landbruksskole for 25 år siden, så det er ingen nyhet. Jeg tror det var stående applaus fra samtlige agronomer og bønder da forsøket i Lierne viste at vokterhunder beskytter sau mot bjørn, men det var i 1997 (om jeg ikke husker helt feil), det er 17 år siden det, så det er ingen nyhet. Og hadde det vært en rein suksess, så ville vel samtlige bønder hatt pyreneerhunder gående med storfe og småfe på utmarksbeite. Også i Norge. Så når jeg spør hvorfor det ikke er sånn, så er det fordi jeg er oppriktig interessert. Hvorfor fungerer ikke dette med vokterhunder i Norge, når man har som du sier tusen år og mer erfaring med dette i andre land?

Hvis du heller vil diskutere mine - i følge deg - skjulte motiver for å være interessert i temaet, så gjør du det. Jeg er fortsatt oppriktig nysgjerrig og interessert i hvorfor det ikke fungerer i Norge. Etter den kritiske artikkelen, er jeg også interessert i å høre hva for slags levevilkår disse vokterhundene har. Du veit åpenbart like lite om det som jeg gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke prøv å vri dette over på at det er meg som er forutinntatt, du tar det opp som en nyhet, du antyder at det er sauernæringa som ikke er endringsvillig, så om jeg er forutinntatt, så er jammen meg du det også. Greia er bare det at vi - som nevnt - diskuterte dette allerede da jeg gikk på landbruksskole for 25 år siden, så det er ingen nyhet. Jeg tror det var stående applaus fra samtlige agronomer og bønder da forsøket i Lierne viste at vokterhunder beskytter sau mot bjørn, men det var i 1997 (om jeg ikke husker helt feil), det er 14 år siden det, så det er ingen nyhet. Og hadde det vært en rein suksess, så ville vel samtlige bønder hatt pyreneerhunder gående med storfe og småfe på utmarksbeite. Også i Norge. Så når jeg spør hvorfor det ikke er sånn, så er det fordi jeg er oppriktig interessert. Hvorfor fungerer ikke dette med vokterhunder i Norge, når man har som du sier tusen år og mer erfaring med dette i andre land?

Det er en nyhet. Se førsteinnlegget. Det er fra NRK.

At saken er diskutert i næringen i flere tiår er da ikke overraskende, mtp. at det er en praksis som er velkjent ellers i verden. Men så lenge det ikke er en utbredt praksis her til lands, er det derimot en nyhet i Norge. Et fåtall forsøk over noen tiår endrer ikke dette.

Jeg har ikke antatt noe. Jeg har foreslått mulige forklaringer. Og hvis du leser mine innlegg i denne tråden ser du at jeg foreslår grunner både for og imot bruk av vokterhund i Norge.

Det er ingen garanti for at nyvinninger som i og for seg er suksesser også slår igjennom. Da må det også vilje til å gjennomføre endringen og det må være økonomi til det (begge deler kan være grunner til at vokterhund ikke har blitt innført som praksis i Norge). Eksempel: Solcellepanel er i og for seg en suksess, teknologien blir bedre og bedre, og alle som kan seg på dette mener det er en teknologi som vil bli viktigere i fremtiden, ja, kanskje som vi vil bli helt avhengig av. Likevel legges det ned norske bedrifter som jobber med utvikle denne teknologien.

Jeg har ikke svaret på hvorfor det ikke fungerer med vokterhund i Norge (merk forøvrig at du stiller spørsmålet slik at det er gitt at det ikke fungerer, apropos å være forutinntatt). Det kan være mange grunner, og jeg har foreslått flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en nyhet. Se førsteinnlegget. Det er fra NRK.

At saken er diskutert i næringen i flere tiår er da ikke overraskende, mtp. at det er en praksis som er velkjent ellers i verden. Men så lenge det ikke er en utbredt praksis her til lands, er det derimot en nyhet i Norge. Et fåtall forsøk over noen tiår endrer ikke dette.

Jeg har ikke antatt noe. Jeg har foreslått mulige forklaringer. Og hvis du leser mine innlegg i denne tråden ser du at jeg foreslår grunner både for og imot bruk av vokterhund i Norge.

Det er ingen garanti for at nyvinninger som i og for seg er suksesser også slår igjennom. Da må det også vilje til å gjennomføre endringen og det må være økonomi til det (begge deler kan være grunner til at vokterhund ikke har blitt innført som praksis i Norge). Eksempel: Solcellepanel er i og for seg en suksess, teknologien blir bedre og bedre, og alle som kan seg på dette mener det er en teknologi som vil bli viktigere i fremtiden, ja, kanskje som vi vil bli helt avhengig av. Likevel legges det ned norske bedrifter som jobber med utvikle denne teknologien.

Jeg har ikke svaret på hvorfor det ikke fungerer med vokterhund i Norge (merk forøvrig at du stiller spørsmålet slik at det er gitt at det ikke fungerer, apropos å være forutinntatt). Det kan være mange grunner, og jeg har foreslått flere.

Okay, let me refrase myself - det er ingen ny nyhet. Kjapt googlesøk gir bl.a. disse treffene:

Hundeliv med suksess - 01.08.2000

Nytenkende trøndere unngår rovdyrskader på italiensk vis. Men Norges Bondelag er skeptisk til gjeting. – For dyrt og for vanskelig, mener bondelagsleder Kirsten Ingjerd Værdal.

Null sauetap med vokterhund - 18.02.2004

Først ble de servert trollkrem, deretter gjeterhunder som har redusert rovdyrtapene til null. Begge deler smakte miljøkomiteen på Stortinget da de besøkte Heidi, Turid og Thorbjørn Bakken i Trysil i går.

Da får man vel si "velkommen etter, NRK", da. Dette er ikke de første sauebøndene som prøver vokterhund i Norge, de er neppe de siste heller - og hvis det gjør meg forutinntatt å vite at det er gjort forsøk med vokterhund før, at de har blitt presentert som det nye saliggjørende for sauenæring før, og at det har blitt stille om forsøkene i ettertid uten at det skjer noe mer, så greit. Jeg er forutinntatt.

Siden vi da har hatt et par-tre forsøk med bruk av vokterhunder, så syns jeg personlig det er interessant å vite resultatet av disse forsøkene, og hvorfor bruk av vokterhunder ikke har blitt mer utbredt. Hvordan vil bruk av vokterhunder påvirke den ganske så innarbeidede allmannsretten vi nordmenn er vant til å ha i norsk utmark, det syns jeg også det ville vært interessant å vite noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*snipp*

Jeg forstår ikke hvorfor du er så opptatt av om det er en nyhet eller ikke. Fordi jeg skrev at «det er noe nytt, en tradisjon vi ikke er kjent med, og derfor heller ikke kjenner spillereglene rundt»… eller for å stadfeste at du har gått på landbruksskole og hørt om vokterhund før?
For å gå til saken da, til det du svarte meg på. Jeg skrev det i en kontekst. Konteksten var potensiell konflikt mellom vokterhund og nordmenn på tur i utmark. Det mulig du har møtt på mye vokterhund når du er ute på tur, men jeg har ikke gjort det, og nordmenn flest har ikke gjort det. Derfor kjenner vi heller ikke spillereglene, altså vi har ikke etablert en skikk rundt hvordan oppføre seg rundt vokterhunder—av åpenbare grunner. Ergo, det er noe nytt.
At bruk av vokterhund i og for seg ikke er noe nytt er greit nok. Det er gjort forsøk, og nå skal det gjøres nye forsøk. NRK mente det var nytt nok til å fortelle om det.
Så til det andre, som jeg forstår at du gjør ut av at vokterhund ikke er noe nytt: Hvorfor har det ikke fungert med vokterhund i Norge?
Dette er et ledende spørsmål. Du forutsetter at det ikke har fungert i spørsmålet. Det eneste vi derimot vet er at det ikke har blitt prøvd i stor skala. Det er gjort enkeltforsøk, med gode og mindre gode (?) resultater. Utifra dine egne linker ser det ut som resultatene har vært gode, men at det er andre grunner til at bøndene ikke vil innføre vokterhund i større skala («for dyrt og for vanskelig», med andre ord manglende økonomi og kunnskap/vilje).
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
    • F1 og F2 minst vil jo være i ett x register ala lundehund prosjektet. Det var vel først i år de mønstra inn noen hunder som fikk fullverdig vanlig nkk stamtavle og en av dem er vel allerede blitt utst champion. Dog usikker på hvilken generasjon de er.  Vet ikke om offentligheten har innsyn i x registeret? Isåfall burde det jo være mulig å sjekke der om noen har fått noe der. 🤔 Ev er nok den sikreste løsningen å sende en mail til NKK direkte å høre med dem. 
    • Skal sjekke litt rundt dette. Høre med hundehotellet som vi har brukt. De er flinke og driver med med kurs.  Tilbakemeldingen der ifjor ( like etter han ble kjemisk kastrert) var at han hadde godt hundespråk. De satte han sammen i et stor område med endel hunder, også hanhunder. Da hunder som var veldig trygge på seg selv. Vår hund "gjemte" seg og ville ikke ha kontakt med hannene, men lekte med tispene.  Det "positive" var at hundespråket var tydlig, og at de andre hundene respekterte dette. Men at han gjemte seg litt og var redd kan også være sammenheng med at den kjemiske kastreringen kanskje virket så han ikke var så "tøff"  Uansett er det bare tanker jeg har rundt dette.  Men det er iallefall en jobb som må gjøres.     
    • Haha, åå det er lenge å vente til da 🤣 Jeg tenker og håper at nå er verst. Nå kan de ikke gjøre så mye, som du sier @Stjerneskinn. Men de kan jo gjøre mer og mer jo eldre de blir. Da er det jo litt gøyere som du sier. De er søte den første tiden, små og med deilig fleece pels. Det er morsomt å se de oppdage verden. Men for hver dag som går tenker jeg at yes, han blir eldre 😂
    • Det er helt vanlig at hunden trigges når eier kommer fram til dem. Det mest sannsynlige er at eier tolkes som "backup" og hunden får mer mot av det. Hvis man er rimelig sikker på at hunden ikke vil skade den andre så er ofte en bedre løsning faktisk å gå motsatt vei og rope, men det kommer selvfølgelig helt an på situasjonen om det er trygt eller ikke. Det er mange gode instruktører i Innlandet, bare sjekk at de har formelle kurs innen adferd og språk hos hund, og gjerne innen passering, og ikke bare har "20 års erfaring med hunder". Det er noe med å forstå den teoretiske bakgrunnen for hvordan hunden oppfører seg slik den gjør.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...