Gå til innhold
Hundesonen.no

Svetteutslett eller våteksem i armhulen på forbeina? Hva gjøre?


PrimaDonna
 Share

Recommended Posts

Hva heter egentlig "armhulen" på hunder :( Valpen har fått såre partier der. Tror det er fukt fra svette som gnisser, og det er hårløst. Helt innerst mangler huden, som gnagsår. Det har vært veldig varmt her, 32 på dagtid jevnt og 25 på natten. Han er tett i skuldrene, det kommer ikke luft til, han ligger ikke med buken i været, slik hunder flest gjør.

Nå har det lenge vært store bølger på steder vi kan svømme. Tidligere i sommer svømte vi nær hver morgen. Han hadde ikke utslett da, saltvann ble ikke skylt av, da er det vel ikke våteksem han har fått nå?Han var generelt bedre i lage tiden vi kunne svømme i sjøen. Blank i pelsen, luktet godt. Jeg tørket av han med håndkle, pluss en gang til, hjemme.

Jeg har vasket dette midt på dagen og kveld med natursåpe, den er det mye fett i. Samme som jeg bruker på ungene ved gnagsår. Skylt av med rent vann. Tørket godt, det tar tid, siste rest må lufttørke.

Skal jeg skylle med saltvann kanskje?

Er det noen andre som har hatt dette? Han er liksom veldig "tett", lite naturlig lufting. Tror neppe han har våteksem altså, men hvordan ser det ut? Han er helt fin ellers, men er en valp som fort blir stresset. Om morgenen før turer bare tørrer litt med klut, tar på sebamed babysalve så det ikke gnisser, men han har hatt det to uker nå, og det blir ikke bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er tett i skuldrene, det kommer ikke luft til, han ligger ikke med buken i været, slik hunder flest gjør.

Det er ikke sånn at hunder flest ligger med buken i været, trur jeg, og de færreste får utslett i armhulen (synes det er bedre uttrykk enn "bak albuene", som jeg pleier å si! :) ) om de ikke gjør det.

Bruker dere sele på han? I så fall vil jeg tenke at det er gnagsår. Min eldste har de akkurat nå. *Dårlig samvittighet*

Får du tatt bilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sånn at hunder flest ligger med buken i været, trur jeg, og de færreste får utslett i armhulen (synes det er bedre uttrykk enn "bak albuene", som jeg pleier å si! :) ) om de ikke gjør det.

Bruker dere sele på han? I så fall vil jeg tenke at det er gnagsår. Min eldste har de akkurat nå. *Dårlig samvittighet*

Får du tatt bilde?

Får tatt bilde med ipad, men de kommer opp-ned når de lastes opp på forum, er derfor det har vært lite bilder herfra i det siste :D Har snudd ipad alle veier, før og etter foto, og under posting men. Skal få tatt et i kveld likevel. Nå ligger han og koser seg etter rask tur rundt kvartalet, og fersk okseknoke, som vi kjøpte på veien :) og skal nok sove til ca fem.

Vi bruker sele ja, men bilselen, til trekk. Den ligger på brystkassen, ei reim går under, som er fast til ei reim som går rundt magen, dvs ribbeina, er jo ment å beskytte godt ved kræsj. Han trekker bare lett, mens jeg holder i linen. Jeg syns også det ligner gnagsår, type man får over lengre tid og svetter, og det gnisser. Har hatt det mange ganger selv, gått med shorts i fjellene, det svir skikkelig. Stakkars Quo har hatt mange plager altså, doble tannsett, uffameg. Jeg fikk røsket melketennene løs til slutt. Syns det får være nok plager for en stund :icon_cry:

Jeg skal få tatt foto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er umulig å si hva det kan være, men er det fuktig mente du, høres det ut som våteksem. Sopp har jeg aldri sett på hund i huden, bare i selve pelsen, men det betyr jo ikke at det ikke er mulig å få. Eksem finnes jo også i mange former.

Å bade veldig ofte bør jo ikke hunder, og man bør alltid skylle hunden etter at de har badet i saltvann.

Ikke gjør noe særlig med det, hold det tørt og la være å bade hunden og se det an. Blir det ikke bedre av det, så ville jeg dratt til veterinær for å få tatt en sjekk av hva det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan minne om våteksem og er det det hadde jeg prøvd å vaske området med grønnsåpe og så passet på å holde det tørt. Også føna/tørka ordentlig etter bade. Vi lurte på om Balder hadde fått litt våteksem på ene albuen, etter å ha vasket det med grønnsåpe var det borte på noen dager. Gjordt det samme på hund med våteksem over hele ryggen funka der å.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svarene! Ja, tror vi får ta en tur til dyrlege med dette. Men nå skal jeg prøve en krem som Donna fikk som liten, hun fikk ringorm rundt pattene. Det forklarte dyrlegen var sopp, det er på folkemunne det kalles orm. Men han kikket rart på oss, ringorm pleide smitte til hunder, fra mennesker. Og mennesker fikk det fra katter. Og de fleste katter hadde det, uten symptomer. Da, skjønte jeg hvordan hun hadde fått det. Håper det inderlig ikke er våteksem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sånn at hunder flest ligger med buken i været, trur jeg, og de færreste får utslett i armhulen (synes det er bedre uttrykk enn "bak albuene", som jeg pleier å si! :) ) om de ikke gjør det.

Bruker dere sele på han? I så fall vil jeg tenke at det er gnagsår. Min eldste har de akkurat nå. *Dårlig samvittighet*

Får du tatt bilde?

Det var dessverre gnagsår ja :icon_cry: tittet nærmere på hvordan det er når han trekker. Når vi har med eldste hund, går hun par-tre meter foran, han er under "opplæring", trekker noen ganger for mye, jeg bremser han litt. DA sklir selen inn i armhulene. Og ut igjen på plass liksom. Klart, hvis dette skjer 5-6 ganger på en halvtimes tur, vil det gnage. Godt jeg så det, men leit, nå er det litt bedre. Får ikke gått trekk med han, men det blir et annet problem å løse. Takk for alle svar i tråden! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var dessverre gnagsår ja :icon_cry: tittet nærmere på hvordan det er når han trekker. Når vi har med eldste hund, går hun par-tre meter foran, han er under "opplæring", trekker noen ganger for mye, jeg bremser han litt. DA sklir selen inn i armhulene. Og ut igjen på plass liksom. Klart, hvis dette skjer 5-6 ganger på en halvtimes tur, vil det gnage. Godt jeg så det, men leit, nå er det litt bedre. Får ikke gått trekk med han, men det blir et annet problem å løse. Takk for alle svar i tråden! :)

Hva slags sele bruker du nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sikkerhetsbeltet for bil, vi måtte bruke tid og fantasi for å gjøre han trygg på bilkjøring. Han er så kraftig bygget, så har vært vanskelig å finne sele til han. Den sitter godt rundt ribbeina høyt oppe, og i brystet, men egner seg ikke for trekk. For en bråbrems ser jeg den er bra, i trekk blir det bevegelse når jeg holder tilbake eller gir slakk.

Du får jo ikke tak i utstyr her (!) Alt må importeres fra Tyskland. Så tenkte vente og se til han ble mere utvokst. Få sydd en sele i Norge faktisk, etter mål... Pr i dag er vi i tenkeboksen for å si det mildt, på hele valpen. Annen sak og annen tråd, men inntil videre vil vi gjøre vårt aller beste :)

Syns han skal gå trekk tre ganger i uken. Ikke langt, men er stor, og jeg føler alt er gele pt, heldigvis forsiktig type i løping og sånt. Går for det meste grus og gras underlag. Føler det får gå sin skjeve gang inntil videre, opprettholde musklene med vandring i terreng på løst underlag. Det passer også for å få bedre oversikt over han... ( er i en litt trist situasjon med lille valpen vi er så glad i, viser en del vi ikke har sett totalen på). Takk for denne hundesonen, sier bare jeg! Hvor folk bryr seg. Også om seler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...