Wanderlust Skrevet 16. September 2014 Rapporter Skrevet 16. September 2014 Jeg har akkurat fått meg Macbook Air, og har egentlig aldri vært borti det før (kun andre appleprodukter som ipad og iphone). Så tenkte kanskje det var noen her inne som kunne komme med tips og triks, nyttige apper osv Et par ting jeg må ha er et godt bildebehandlingprogram og et videoredigeringsprogram. Så fyr løs! Jeg setter pris på alle tilbakemeldinger Siter
Gjest Skrevet 16. September 2014 Rapporter Skrevet 16. September 2014 Bildebehandling = aperture, må kjøpes. Eventuelt kan du finne det hvis du vet hvor du leter. Videoredigering = iMovie, det følger jo med maccen Siter
Wanderlust Skrevet 16. September 2014 Forfatter Rapporter Skrevet 16. September 2014 Bildebehandling = aperture, må kjøpes. Eventuelt kan du finne det hvis du vet hvor du leter. Videoredigering = iMovie, det følger jo med maccen men er imovie enkel å bruke? og gir "nok" av muligheter? Har brukt Movie maker før, så trenger ikke være advanserte greier, men bare slik at jeg kan sette sammen klipp, bilder og musikk Skal sjekke ut aperture Siter
Gjest Skrevet 16. September 2014 Rapporter Skrevet 16. September 2014 men er imovie enkel å bruke? og gir "nok" av muligheter? Har brukt Movie maker før, så trenger ikke være advanserte greier, men bare slik at jeg kan sette sammen klipp, bilder og musikk Skal sjekke ut aperture Enkel å bruke - nok muligheter for redigering av flyfilm og hundefilm iallefall Både bilder, musikk og film i søt harmoni. Skader ikke å prøve, det er veldig fool-proof og tons av muligheter å sette seg inn i. Og helt gratis (ligger der nede på menylinja, eller i applications-folderen ) Siter
Wanderlust Skrevet 16. September 2014 Forfatter Rapporter Skrevet 16. September 2014 Enkel å bruke - nok muligheter for redigering av flyfilm og hundefilm iallefall Både bilder, musikk og film i søt harmoni. Skader ikke å prøve, det er veldig fool-proof og tons av muligheter å sette seg inn i. Og helt gratis (ligger der nede på menylinja, eller i applications-folderen ) Så den når jeg startet opp Men har ikke fått lagt inn noen filer til å få prøvd den ut ennå. Men skal gi den en sjanse Siter
Hermes Skrevet 16. September 2014 Rapporter Skrevet 16. September 2014 iMovie er rimelig ok å bruke. Jeg foretrekker Photoshop (eller Lightroom) til billedredigering. Men det koster jo litt. Tror du ellers kommer raskt inn i Mac. Det er ganske intuitivt, men tar selvsagt litt tid å venne seg til et nytt system. EDIT: Jeg har også Picasa for Mac, som har enkle muligheter for billedredigering. Siter
Wanderlust Skrevet 16. September 2014 Forfatter Rapporter Skrevet 16. September 2014 iMovie er rimelig ok å bruke. Jeg foretrekker Photoshop (eller Lightroom) til billedredigering. Men det koster jo litt. Tror du ellers kommer raskt inn i Mac. Det er ganske intuitivt, men tar selvsagt litt tid å venne seg til et nytt system. EDIT: Jeg har også Picasa for Mac, som har enkle muligheter for billedredigering. Brukt (og nylig vendt meg til) Lightroom, så kunne kanskje vært verdt å prøvd ut på mac Jeg kommer meg som regel fort inn i ting, og jeg liker det jeg ser foreløpig hvertfall Men har jo ikke fått testet ut video og bilder ennå, så vi får se hva dommen blir etter det er testet ut Ellers sitter jeg å googler litt hurtigtaster, og sånne mer basic ting man gjerne vil vite, og det begynner å hjelpe Siter
Guest vivere Skrevet 16. September 2014 Rapporter Skrevet 16. September 2014 Bildebehandling = aperture, må kjøpes. Eventuelt kan du finne det hvis du vet hvor du leter. Videoredigering = iMovie, det følger jo med maccen http://www.macworld.co.uk/news/mac-software/no-new-aperture-iphoto-apple-pro-apps-future-3474820/ Siter
TullBull Skrevet 16. September 2014 Rapporter Skrevet 16. September 2014 Ville fortsatt med Lightroom hvis du synes det er greit å bruke. Bruker det på min Mac mini også, og anbefaler egentlig å ikke bruke iPhoto (som jo blir overflødig med Lightroom). Den bruker altfor mye ressurser og for meg som liker å ha full kontroll på bildefilene mine, så blir det for knotete 1 Siter
Lunatic Skrevet 16. September 2014 Rapporter Skrevet 16. September 2014 Det absolutt beste for bilderedigering er jo Lightroom! Gå for det hvis du også allerede er kjent med det. Video har jeg dessverre ikke peiling på 1 Siter
Anette Skrevet 16. September 2014 Rapporter Skrevet 16. September 2014 Bildebehandling = aperture, må kjøpes. Eventuelt kan du finne det hvis du vet hvor du leter. Videoredigering = iMovie, det følger jo med maccen Aperture slutter vel å bli støttet? Har Lightroom på min Mac og er veldig fornøyd. Har jo da det samme på Windows og Mac og slipper å forholde meg til nye knapper og snarveier :-P 1 Siter
Gjest Skrevet 17. September 2014 Rapporter Skrevet 17. September 2014 Det var da voldsomt Som du kan lese ut av det viviere linket til så vil aperture slutte å bli oppdatert, ergo vil det antakeligvis bli freeware og/eller noe man ikke trenger å ha dårlig samvittighet for å "finne her og der og installere". Jeg har gjort sistnevnte, og synes det er enklere, mer strukturert og bedre programvare enn lightroom etc. Men det er jo bare min mening. Siter
Guest vivere Skrevet 17. September 2014 Rapporter Skrevet 17. September 2014 Det var da voldsomt Som du kan lese ut av det viviere linket til så vil aperture slutte å bli oppdatert, ergo vil det antakeligvis bli freeware og/eller noe man ikke trenger å ha dårlig samvittighet for å "finne her og der og installere". Jeg har gjort sistnevnte, og synes det er enklere, mer strukturert og bedre programvare enn lightroom etc. Men det er jo bare min mening. Programmer som slutter å produseres blir ikke oppgradert og får ikke "support" fra produsenten dersom det oppstår feil eller programmet "kræsjer". Det samme gjelder tredjepartsleverandører som leverer "plug ins". Av det jeg leser på ulike fotoblogger anbefales det å migrere fra Aperture til f eks Lightroom. Siter
Gjest Skrevet 17. September 2014 Rapporter Skrevet 17. September 2014 Programmer som slutter å produseres blir ikke oppgradert og får ikke "support" fra produsenten dersom det oppstår feil eller programmet "kræsjer". Det samme gjelder tredjepartsleverandører som leverer "plug ins". Av det jeg leser på ulike fotoblogger anbefales det å migrere fra Aperture til f eks Lightroom. For de som lever av å livnære seg på slikt er det selvsagt et klokt valg å begynne å venne seg til noe annet Siter
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.