Gå til innhold
Hundesonen.no

Husdyrvitenskap ved Ås


Mackenzie
 Share

Recommended Posts

Har fått med meg at det er noen her som har studert/studerer husdyrvitenskap ved Ås. Jeg har endel spørsmål rundt dette studiet, da dette (foreløpig) er en god nummer to når det kommer til aktuelle studier for meg. Jeg hadde altså satt kjempestor pris på litt hjelp her, for jeg ble ikke så klok av NMBU sine sider.

Først har jeg mange spørsmål angående selve studiet:

Er det sånn at man får velge selv hvilke emner man ønsker å studere, eller må man velge en bestemt retning? Tenker da på etter de tre første årene, i bacheloren, for da har vel alle fellesfag etter hva jeg forstår. Men som en del av masteren, kan jeg da velge f.eks både avl og genetikk og etologi, eller er det kun et emne - at det blir en bestemt studieretning? Og dersom jeg ønsker å studere husdyrvitenskap mot målet å få tittelen sivilagronom, vil det føre til at emner/studieretning blir valgt for meg?

Enn med jobber, hvilke stillinger kan en forvente - og er det stor etterspørsel? Jeg har odel på gård jeg gjerne vil ta over, men den ligger svært usentralt til og jeg ser ikke for meg at det florerer av jobbmuligheter, sånn utover å drifte egen gård selvsagt.

For å gjøre ting enda vanskeligere mangler jeg realfagskompetanse, hvordan går jeg frem da?

Så til generelt rundt Ås:

Hvordan er studiemiljøet i Ås? Hvordan er det å komme der uten å kjenne noen, blir man helt venneløs? :P Og hvordan er det i forhold til å ha hund, både når det kommer til å få leie med hund, og ellers?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har spørsmål om oppbygging og gjennomføring av graden, vil jeg absolutt anbefale deg å ta kontakt med infosenteret/kontaktpunkt ved lærestedet. Det å spørre studenter på programmet er supert når det gjelder studiemiljø, hvilke emner som er bra og slikt, men det studieadministrative er det alltid lurt å ta med dem som faktisk forvalter programmene, da endringer kan skje uten at studentene får det med seg.

Et eksempel på hvorfor det er lurt:

På ett av mine bachelorprogrammer var det de to første årene søknad gjennom samordna opptak til sjølve programmet. Deretter var det hvilken fordypning studentene valgte som avgjorde hvilken studieretning de tilhørte. Dette endra vi på slik at studentene måtte søke seg direkte inn på studieretningen, men det hadde jo ikke fadderne det året det blei innført fått med seg, fordi instituttet ikke hadde tenkt på å gi beskjed, fordi studenter ikke skal svare på studieadministrative spørsmål. Så når nye studenter lurte på om det var mulig å bytte og fadderene svarte at "jaaadaaa!", så var ikke det så veldig kult, verken for oss eller dem.

Mvh studieadministrativt ansatt som er bittelitt lei av frasen "men jeg har hørt at..." :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt du er lei av "jeg har hørt at.." @SandyEyeCandy :P Det er klart det kan oppstå dumme situasjoner om en bare går ut fra det en er blitt fortalt. Så jeg skal absolutt kontakte studieveileder, tenkte bare å høre her først for å få en liten idè om hvordan det funker, så får jeg heller bare ta alt med en klype salt eller to ;)

Takk for tips hvertfall!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring eller send mail til studieveileder Stine Telneset (67 23 26 09, stine.telneset@nmbu.no) med spørsmål du har omkring gradens oppbygging og innhold, samt arbeidsmuligheter etterpå. Kjempetrivelig dame som kan hjelpe deg med det du lurer på. :)

Realfagskompetanse kan du få på flere måter, f.eks. ved å ta R1+R2 (eller R1/S1+S2 og fordypning i et annet realfag, f.eks. Geofag 1 og 2) som privatist. Du kan bli enkeltemnestudent ved NMBU eller et annet universitet/høyskole og ta tilstrekkelig antall studiepoeng innenfor realfag (f.eks. gir 15 stp i matte tilsvarende kompetanse som R1+R2, utenom enkelte emner på 10 stp som har blitt godkjent som tilsvarende kompetanse - f.eks. MATH100 ved NMBU). Eller du kan ta forkurs for ingeniør og maritime fag ved en høyskole. Dette er de tre hovedveiene for realfagskompetanse om man ikke har det fra videregående. :) Har du videre spørsmål om realfagskompetanse og opptak til husdyr, kan du sende mail til opptak@nmbu.no eller ringe 64 96 61 00.

Så var det studentmiljøet ved Ås. Jeg syns det er helt suverent. :D Jeg er her på fjerde året nå, og stortrives! Institutt for husdyrvitenskap og akvakultur (IHA) er et av det minste instituttene på NMBU, og klassene er ikke så store. De har en del emner sammen med mange andre, men også bare innad på IHA. Det gjør at miljøet der ikke er så stort og det er lett å bli kjent med andre. Det finnes nok ensomme studenter på Ås også, men generelt sett er det lett å få venner her og man blir raskt kjent med mange andre, i alle fall om man gidder å engasjere seg litt. Akkurat det er det forresten veldig lav terskel for. :)

Her finner du en oversikt over lag og foreninger på Ås: http://www.samfunnetiaas.no/lag-og-foreninger/ - bare for å vise litt av mangfoldet her. De fleste burde klare å finne noe å være med på om man vil. :) I tillegg er det en del studentpolitiske verv man kan ha - alt fra klassetillitsvalgt i instituttets studentråd til leder i studenttingets arbeidsutvalg. Studentsamfunnet i Ås er dessuten en viktig del av studentmiljøet her, med konserter, revyer, temafester, debattkvelder, ukentlige quizkvelder osv, og UKA i Ås hvert partallsår.

Studentsamskipnaden i Ås har fire hundehybler (fire hybler i hver sine kollektiv) hvor førsteårsstudenter kan bo med hund. Det lønner seg å søke tidlig for å få en slik hybel. Jeg fikk en slik hybel uten problemer, og syns det var veldig ålreit å bo der med labradoren min. På det private markedet har jeg inntrykk av at det er greiere å få leid med hund her enn mange andre steder - i alle fall om man ikke forventer å bo med super standard midt i sentrum til to tusen i måneden. :P Du snakket vel også om å kjøpe leilighet? http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=51144541&searchclickthrough=true Leiligheter av denne typen selges med jevne mellomrom og er et fint alternativ for hundeeiende studenter. :)

Gjennom Studenthunden og Follo Brukshundklubb er det enkelt å få seg et nettverk i hundemiljøet på Ås. Antrozoologisenteret arrangerer også kurs her på Ås, og har dessuten dyrebutikk med studentrabatt på fôr. :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Stine er en kjempehyggelig dame! Ta definitivt kontakt med henne, hun svarer på alt som har med husdyrvitenskap å gjøre :)

Jeg studerer ikke husdyrvitenskap enda, men tar enkeltemner for å kunne komme inn på linjen (mangler realfagskompetanse fra videregående). Så jeg er i samme båt som deg sånn sett. Via NMBU kan du ta MATH001 og MATH100, og dermed har du realfagskompentase til å kunne søke deg inn på husdyrvitenskap. Eventuelt kan du ta opp realfag på videregående og ta eksamen ved en videregående skole. MATH001 og MATH100 går kun på høstsemesteret dog, så jeg ville gjort det på en av to måter:

- Har du gode karakterer ville jeg søkt meg inn på grunnstudium (ett år med realfag). Det er designet for de som mangler realfagskompetanse for å nettopp få det. Du kan deretter søke deg inn på husdyrvitenskap og henge med meg :D

- Du kan søke om å ta enkeltemner (60 stp). Da kan du velge hvilke fag du vil ta som ikke krever realfagskompetanse fra videregående. Du kan også "jukse" litt ved å tjuvstarte på husdyrvitenskap. De har på generell basis ikke noe imot at man tar HFX130 fagene (introfag bestående av 6 modulene til husdyrvitenskap) før man har MATH100 i boks. Etter ett år kan du søke deg inn på husdyrvitenskap :)

Jobbdelen er vanskelig å svare på, da jeg har tenkt til å bli sivilagronom (da må man gå en litt mer bestemt retning innad i graden) og forhåpentligvis bli trainee i Tine.

Velger du sivilagronom må du ta minst 50 stp innenfor produksjonsfag og du må vinkle masteroppgaven til produksjonsdyr, men utover det og de fellesfagene som er oblig for alle, kan du ta hvilke fag du vil. Ved de andre retningene er det nok litt det samme. Det er visse fag du MÅ ha, men har du plass og tid er det ikke noe i veien for at du kan prøve å gå to retninger på en gang (dog er jeg litt usikker på hvordan det blir med masteroppgaven).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Har du gode karakterer ville jeg søkt meg inn på grunnstudium (ett år med realfag). Det er designet for de som mangler realfagskompetanse for å nettopp få det. Du kan deretter søke deg inn på husdyrvitenskap og henge med meg :D

- Du kan søke om å ta enkeltemner (60 stp). Da kan du velge hvilke fag du vil ta som ikke krever realfagskompetanse fra videregående. Du kan også "jukse" litt ved å tjuvstarte på husdyrvitenskap. De har på generell basis ikke noe imot at man tar HFX130 fagene (introfag bestående av 6 modulene til husdyrvitenskap) før man har MATH100 i boks. Etter ett år kan du søke deg inn på husdyrvitenskap :)

Grunnstudium har egentlig kunstig høy poenggrense. De emnene man har obligatorisk der kan man like gjerne ta som enkeltemnestudent (MATH100, exphil osv har jo ikke noe plassbegrensning). Den eneste forskjellen på å gå grunnstudium og å være enkeltemnestudent er at man som grunnstudiumstudent har garantert plass på en av NMBU-bachelorene med realfagskrav etterpå (dvs de bachelorene som uansett ofte har ledige studieplasser etter hovedopptaket - og har man gode nok karakterer til å komme inn på grunnstudium har man ikke noe problem med å komme inn på en av realfagsbachelorene).

Dersom man ønsker å bli enkeltemnestudent og ikke har realfagskompetanse, søker man GSK-enkeltemnestudent innen 1. juni og får opptak til høstsemesteret. Ved å ta MATH001 og MATH100 får man realfagskompetansen, og kan søke innen 1. november for REALFA-enkeltemner og får dermed tilgang til å ta f.eks. FYS100 og KJM100. (Mulig at man ikke trenger å søke på nytt men kan bare be om å bli overført, men det er jeg ikke sikker på.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jobbmuligheter etter å ha studert husdyrvitenskap kommer jo litt an på hva du sikter deg inn på; avl, ernæring, etologi? Men mange ender opp som rådgivere, feks i fôrbransjen, Nortura, Tine, avlsorganisasjoner som geno, norsvin, - andre ender opp i departement, offentlig forvaltning, som landbruksrådgiver i kommune eller fylke. Og noen ender opp med å jobbe med noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående treningsmiljø med hund, så er det helt supert å trene på Antrozoologisenteret :) Min favorittinstruktør og mentor holder til der, og jeg har gått mange kurs der da jeg bodde i området. God tilgjengelighet på gode instruktører og det er jevnlig med kurs. Anbefales på det sterkeste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående treningsmiljø med hund, så er det helt supert å trene på Antrozoologisenteret :) Min favorittinstruktør og mentor holder til der, og jeg har gått mange kurs der da jeg bodde i området. God tilgjengelighet på gode instruktører og det er jevnlig med kurs. Anbefales på det sterkeste :)

Hvor må man være medlem for å få trene med de? :) Follo brukshundklubb? Jeg bor i Ås (nettopp flyttet hit) og vil og trene hund igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, dere! Sendte mail Stine i dag og er spent på hva jeg får til svar der :)

Jeg vet at en del i klassen min tenker å gå på UiA og derfor syns jeg egentlig det hadde vært gøy å havne i Ås, å få en ny start. Også er det jo et kjempepluss at det er et godt hundemiljø der, selv om det selvsagt ikke burde avgjøre hva/hvor jeg skal studere.

Nei men sånn egentlig er jo dette det jeg aller helst vil studere og som jeg vet jeg hadde interessert meg mye for. Men det er dette med senere jobbmuligheter som gjør at jeg tviler veldig, i og med at det høyst sannsynlig betyr at jeg da må velge mellom relevant jobb eller ta over gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor må man være medlem for å få trene med de? :) Follo brukshundklubb? Jeg bor i Ås (nettopp flyttet hit) og vil og trene hund igjen :)

Man er ikke medlem noe sted, er vel bare at man må betale en årssum for bruk av området (den var ganske høy mener jeg å huske, ca 1000/1500 kr), men da kan man være med på arrangerte treninger (var hver onsdag da jeg var der) og får rabatt på kurs og kan trene der og bruke agilityhinderne som man vil :) Jeg flyttet derfra for et par år siden, så det kan hende det har endret seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sommerhalvåret trener Follo brukshundklubb lydighet på området til Antrozoologisenteret en gang i uka, så man kan også få tilgang til området på de gitte tidspunktene ved å være medlem der. De har i alle fall gjort det de to siste årene. (Follo har ellers en del treninger på Berg ved Årungen. Greit å ha bil når man skal dit.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn apropos bil, er det noe man ofte kan være nesten avhengig av der, eller hvordan er kollektivtransporten?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Nei, trenger ikke bil til noe annet enn evt hundeaktiviteter (kjøre til stevner osv). Alt man trenger i hverdagen er i gang-/sykkelavstand. Det går buss til Ski (med stort kjøpesenter hvor man kan få kjøpt det meste man trenger) hvert kvarter. Toget bruker en halvtime til Oslo s og går hver time (hver halvtime i rushen). Nå som jeg ikke har hund lenger kunne det ikke falt meg inn å bruke penger på å ha bil her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på farten, men har studert husdyrvitenskap i ett år, hoppet av og fortsatte på et annet studie på Ås. Alle mine venninner som fullførte studiet har valgt utrolig ulike retninger, hvorav noen har spesialisert seg på melkeproduksjon og andre har spesialisert seg på å tegne husdyrbygg med mange felles fag sammen med byggingeniørene. Greia er egentlig at du kan velge masse forskjellig og at det er masse spennende fag, men at du MÅ være innstilt på å jobbe med husdyr, enten gjennom rådgivning, på gård eller på andre sett. Det er et studie med fokus på husdyr, og det kan overhode ikke sammenliknes med veterinærstudiet f.eks. Det er mye realfag. Som student på linja blir man fort litt sær, så man får passe på å delta på andre ting som skjer på campus også, hvis man ikke vil bli helt isolert :P Min erfaring er at husdyr-folka gjerne er veldig sære sånn sett. Hehe. Men det ER en spennende linje. Du kan få tittelen sivilagronom ved å fullføre mastergrad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...