Gå til innhold
Hundesonen.no

Fly med Hund fra England


Justisia
 Share

Recommended Posts

Jeg har forstått det slik at man ikke får flydd med hund i cabinen eller får sjekket inn hunden som bagasje fra England til Norge, eller Sverige. Eget cargoselskap eller noe slik må stå for forsendelsen av hunden.

Er det noe mulighet å omgås dette?
F.esk fly far England tip et anent land og så videre derfra til Norge?
Noen som har hentet hund fra England?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at du ikke får hund i kabinen ut fra England. Hvis du kan få noen til å kjøre den over til Brussel eller Paris så kan du fly den derfra.

Ikke uansett liksom?

Prøvde google litt i natt, men satt meg ikke så mye inn i det, men så noen nevnte Lufthansa og at man kunne ha hund i cabinen. Men, kanskje det bare var fra videre fra Tyskland hvor det mellomlander?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før så var det et selskap som tillot hund i kabinen til Sverige, hvorfor de fikk lov aner jeg ikke. Men de finnes desverre ikke lenger. Nå så må man visstnok bruke et cargo selskap, uansett om du flyr med samme fly. Det er visst styggdyrt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke uansett liksom?

Prøvde google litt i natt, men satt meg ikke så mye inn i det, men så noen nevnte Lufthansa og at man kunne ha hund i cabinen. Men, kanskje det bare var fra videre fra Tyskland hvor det mellomlander?

Jeg vet at mange gjorde det sånn før, mellomlandet i Amsterdam og hadde hunden i kabinen hele flyturen. Men jeg trooor at det desverre ikke går lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke uansett liksom?

Prøvde google litt i natt, men satt meg ikke så mye inn i det, men så noen nevnte Lufthansa og at man kunne ha hund i cabinen. Men, kanskje det bare var fra videre fra Tyskland hvor det mellomlander?

Nei, dette er utførselsregler i UK som gjør at det er slik. Det selskapet Stine snakker om hadde visstnok mulighet for dette en stund, jeg mistenker at det var snakk om en omgåelse av regler på et vis, som ble strammet inn. Tro meg, jeg har sjekket dette noen ganger. Vi ser på muligheten for å flytte tilbake, og jeg gleder meg ikke til den kjøreturen en gang til...

Du får gjøre som meg, krysse alt du har for at Newcastle-båten kommer i gang igjen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er godt mulig at disse alternative reiserutene ikke er så mye billigere enn å få hund sendt med fly.

Da krysser jeg alt jeg kan :)
Får sjekke priser da, på cargo osv.
Går det tog fra England til noe fastland?
Harwich har ferge som går til Danmark noen dager i uka. Men der må man kanskje ha bil om man skal ha med hund?
Hva er styggdyrt?

Ja, det går tog til Frankrike, Belgia osv. Aner ikke hvordan det er å ta med hund.

Edit: "If you're travelling with a registered guide or assistance dog, we'll be happy to welcome them on board with you. We're sorry, but no other animals are allowed to travel on Eurostar trains."

Edit2: Kanskje det er mulig å få noen tips her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da krysser jeg alt jeg kan :)

Får sjekke priser da, på cargo osv.

Går det tog fra England til noe fastland?

Harwich har ferge som går til Danmark noen dager i uka. Men der må man kanskje ha bil om man skal ha med hund?

Hva er styggdyrt?

Det er kun Eurostar som går fra England til fastlandet, og der er det ikke tillatt med dyr. Man kan ta buss/tog til Dover, selv ta med hunden ombord på en av de få båtene som tillater hund med passasjerer uten bil, og så hoppe på tog eller buss i Calais.

Harwich-Esbjerg legges ned om kort tid, og ja, du må ha med hunden i egen bil.

Tror jeg betalte rundt £600 for Odin da vi flyttet hjem fra England. Veldig fornøyd med servicen på petairuk.com, oppfølging og sms-rapporter hele veien, god svar på alle spørsmål.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thank You :)
Da har jeg noe å lese på og sjekke ut.
Nederland er jo et ypperlig sted å dra til med mindre jeg får noen i Sverige til å ha hunden frem til den er gammel nok å ta med inn til Norge. Oppdretteren "min" i Nederland passer den til den er gammel nok, der vet jeg den får det supert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp pga dusteregler og pris når jeg bodde i UK endte jeg opp med å kjøre (maaange ganger). Det sparte jeg flere tusen på. Billigste kjøreruta er ned til Nederland og fergen over :) Flyttet hjem (siste kjøretur) i januar.

Da kjører du fra Oslo og via Gøteborg og Køben?

Ferga er dyr da. :P Men vurderer sterkt den neste gang. Men når man først er i Nederland så er det jo ikke sååå langt til Calais. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kjører du fra Oslo og via Gøteborg og Køben?

Ferga er dyr da. :P Men vurderer sterkt den neste gang. Men når man først er i Nederland så er det jo ikke sååå langt til Calais. :P

Ja, sverige-danmark-tyskland-nederland. Fergen derifra er billigere enn den fra danmark, og totalprisen inkl drivstoff er uansett billigere enn hundens flybillett. For meg som skulle til london ble calais omvei, for da måtte jeg ned dit for å kjøre opp igjen til london :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sverige-danmark-tyskland-nederland. Fergen derifra er billigere enn den fra danmark, og totalprisen inkl drivstoff er uansett billigere enn hundens flybillett. For meg som skulle til london ble calais omvei, for da måtte jeg ned dit for å kjøre opp igjen til london :)

Tja, Nederland - Calais - London er både billigere og raskere enn båten. Men på båten kan man jo slappe av, heller enn å bruke tiden på å kjøre. Mulig vi prøver den neste gang. Billigere enn å fly - ja, definitivt (ulempen er når man skal ha hunden bare den ene veien, og må kjøre t/r, da begynner fly å lønne seg likevel, mtp tidskostnaden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg ha hund fra England, tror jeg nesten jeg går for tog og båten over til Nederland. Så setter jeg meg på sopelimet mitt og flyr hjem til Norge.

Noen som vet hvorfor England har disse reglene?
Gjelder det bare England eller hele Storbritania?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Simira sier så gjelder det hele Storbritannia. Jeg importerte valp fra Skottland i 2010. Betalte i underkant av 2500kr for flyfrakt, men forstår i ettertid at dette er ganske billig i forhold til hva andre har betalt? Oppdretter leverte på flyplassen og valpen ble sendt med SAS Cargo(lurer på om de kanskje har skiftet navn siden den gang).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.defra.gov.uk/ahvla-en/imports-exports/pets/

https://www.gov.uk/take-pet-abroad

Her er det en del interessante årsaker til hvem/hva og hvorfor.

"Only certain transport companies and routes can be used to bring pet dogs, cats and ferrets into the UK under the Pet Travel Scheme. These are known as approved routes. This means they have been authorised by the AHVLA to bring pets into Great Britain under the Pet Travel Scheme and as part of that approval, are responsible for checking that the animal meets the rules of the Scheme. For pets arriving by air, the transport company may delegate those checks to a third party, such as the Animal Reception Centre at Heathrow airport."

"For pets travelling by air, the checks will be carried out on arrival in the UK, usually at the airport’s Animal Reception Centre which deals with animals travelling as cargo."

https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/319053/pets-air-routes.pdf

Det virker derfor som at kjæledyr må reise som CARGO fordi de skal igjennom sjekker når de reiser inn (og ut?) av landet, type sjekk av offisiell variant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Noen som vet om man kan sende hund med cargo fra England til Sverige uten å ha bostedsadresse i Sverige?
Eventuelt sende hunden i en annens navn (en som har bostedsadresse i Sverige)?
For, skal jeg hente inn hund fra England, så må den dessverre ha et mellomstopp inntil den er gammel nok til å taes med inn til Norge, og bor den i Sverige i denne tiden, er det ikke så vanskelig å besøke den fra tid til annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om man kan sende hund med cargo fra England til Sverige uten å ha bostedsadresse i Sverige?

Eventuelt sende hunden i en annens navn (en som har bostedsadresse i Sverige)?

For, skal jeg hente inn hund fra England, så må den dessverre ha et mellomstopp inntil den er gammel nok til å taes med inn til Norge, og bor den i Sverige i denne tiden, er det ikke så vanskelig å besøke den fra tid til annen.

Begge deler høres ut som noe du så absolutt bør spørre cargo-selskapet om. Jeg har fast bostedsadresse du eventuelt kan bruke om det blir behov for det.

Her er info til Spirit Cargo i Sverige:

Private customers

Tel: +46 (0)8 7973360

Fax: +46 (0)8 7974233

Office hours: Monday - Friday 08.00 - 16.00

After office hours additional fee will be charged

Monday - Friday 06.00 - 08.00 and 16.00 - 24.00

Saturday and Sunday 08.00 - 17.00

E-mail: arnfk@sas.se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...