Gå til innhold
Hundesonen.no

Allergi, råforing og grisehale


Herdis
 Share

Recommended Posts

Hunden vår blir råforet pga lagermiddallergi, og det funker fint. Vi merker at hun får kløe av mat som inneholder egg også, så vi er svært restriktive med hva vi putter i henne, men gulrot er en av de tingene hun liker godt og som hun får.

Vi vil gjerne at hun skal få gnage på noe sånn som alle andre hunder, og de to siste lørdagene har hun fått en grisehale som lørdagskos - et rent prøveprosjekt. Til stor glede for henne, og vi har ikke merket økt kløe eller annen reaksjon.

Men en grisehale er kjapp å spise opp, og jeg er usikker på om vi skal øke på til et griseøre. Sist hun fikk det, for over 1 år siden, ble hun kjempedårlig i magen og hadde diare i mange dager. Jeg antar at det var salmonella i det, men vet ikke sikkert. Det ble kjøpt på et hundepensjonat, og det lå to griseøreer igjen i en bolle på disken, og vi kjøpte det ene.

Så spørsmålet er egentlig om hun vil tåle det - jeg tenker svin er svin, tåler hun grisehale så tåler hun griseøre også? Veldig usikker, og jeg orker ikke den oppkast og diaregreien hvis vi kan unngå det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et griseøre man kjøper i butikken synes jeg ofte er veldig fett og klissete i forhold til en grisehale, kan jo ha vært fettet spm gjorde henne dårlig i magen? På slaktern kan man få griselabber delt i to på midten, det kan kanskje være noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ører har ikke mye fett i seg, svinehaler har derimot mye fett innerst (snakker om rå).

Var nok bare noe rart med de ørene du hadde kjøpt, svin er svin, så ikke det hunden har reagert på i seg selv. :)

Men du, alt tørket og tørr mat inneholder midd bare så du er klar over det. Jeg serverer svinehaler og -ører rått, for min lille hund varer disse da også en god stund siden huden er så seig at det må tygges godt på for å få i seg biter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ører har ikke mye fett i seg, svinehaler har derimot mye fett innerst (snakker om rå).

Var nok bare noe rart med de ørene du hadde kjøpt, svin er svin, så ikke det hunden har reagert på i seg selv. :)

Men du, alt tørket og tørr mat inneholder midd bare så du er klar over det. Jeg serverer svinehaler og -ører rått, for min lille hund varer disse da også en god stund siden huden er så seig at det må tygges godt på for å få i seg biter.

Jeg tror det var salmonella i de jeg kjøpte, og ringte derfor for å be dem fjerne resten av de de hadde på lager. Nå er ikke vår hund den verste allergikeren, tror jeg - men nok til at sopp (i ørene og på labbene) forsvant med V&H, og den verste kløen ga seg. Og jeg får faktisk hetta av kløe, selv om det er normalt at hunder (og mennesker) klør seg litt. Jeg er veldig på vakt.

Hvor får man ta i råe grisehaler, da? Jeg kjenner faktisk at det butter litt i mot med en fersk grisehale..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de fleste hunder klør faktisk en god del iløpet av en dag uten at det er noe galt i det, men når det blir mer enn slik de alltid har gjort eller febrilsk kløing bør man jo anta at noe er galt.

Hvorfor byr det deg imot? Hehe. Kjøper det enten i Sverige eller "Asiamat"-butikker. :) Har vel sett det også i enkelte store matbutikker, og regner med at de med stort utvalg iallefall kan bestille inn til deg om du ikke får tak i det på annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...