Gå til innhold
Hundesonen.no

Innlæring av momenter/delmomenter (tips)


Helianthus
 Share

Recommended Posts

Det er problemet med lokking, hunden blir lett hjelpeavhengig. Jeg ville klikket og belønnet i det han legger seg naturlig av seg selv, dvs fange atferden. Men det er lettere å bruke den metoden om hunden er vant til å tilby atferd og jobbe selv fremfor å bli lokket. Når hunden er vant med å bli "fortalt" av eier hva den skal gjøre, så er det vanskeligere å få den til å tenke selv og tilby atferder. :)

Har du erfart det der selv? Om man lokker men fjerner hjelpen gradvis med en gang hunden skjønner greia så er det faktisk ikke noe stort problem :)

TS, jeg gjør det på samme måte som i den siste videoen som ble lagt inn, holder i halsbåndet. Går veldig greit. Opplever forøvrig at bakpartskontroll er noe som faller hundene her inn mer naturlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

@Snorken - Så bra! Lykke til videre! Og jeg mener også at man kan trene med valper. Man BØR trene med valper, det er jo da de er lettest å trene ting inn på, supermottagelige. Man må bare ta med i

Jeg er helt enig i dette! Og det sier seg selv at jeg kan ønske og forvente treningsiver akkurat på den måten jeg vil ha det så mye jeg vil, men det kommer ikke til å hjelpe meg noe. Derimot hjelper d

Ja, denne metoden glemte jeg! Jeg begynte og trene inn fvf før jeg hadde kommet ordentlig i gang med klikkertrening, så jeg visste ikke om denne metoden. Men kan absolutt anbefale den.

Guest Snusmumrikk

Nå må du gi deg @Tabris. Det er da ikke nødvendigvis sånn at alle hunder som blir lokka i innlæringa blir hjelpeavhengige. Gjør de det, så er det fordi du ikke har tatt bort hjelpa gradvis. Denne hunden er lokka for å lære neddekk (debut i kl 1 med unghund):

Og samme hund i avstanden. Fortsatt innlært med lokking. Den har ikke veldig problemer med neddekk selv om den ikke har noen godbit å følge etter. Neddekk 2 min ut i filmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du leser meg litt feil. Jeg har aldri sagt at alle hunder som blir innlært med lokking blir hjelpeavhengige. Det jeg sier er at hunder kan bli hjelpeavhengige, det er en av svakhetene med lokking. Det må det være lov å si uten at man skal få beskjed om å gi seg. Som du sier, det kan man motvirke hvis man fjerner hjelpen fort nok. Det er alt jeg sier. Uansett er ikke dette en tråd for diskusjon om treningsmetoder. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siterer ingen fordi jeg siterer flere, her. Ang hjelpavhengighet og lokking så skal man vite hva man holder på med, dvs at man må være bevisst på at hjelpen skal bort igjen (og hvordan). Det samme gjelder bruk av target. Jeg synes det er dødsvanskelig å ta bort target til rett tid, samt å få det til. Kanskje fordi jeg har brukt shaping mest? Og av samme grunn prøver jeg å unngå lokking også ... i tillegg til at jeg synes det er så morsomt å leke "tampen brenner" med hunden. Men det tar tid å shape - iallfall for meg :icon_confused:

Men altså, det er stor forskjell på hvordan folk lokker ... nå har jeg trent sammen med en del forskjellige folk fordi jeg har flyttet flere ganger i løpet av de siste årene. Spesielt ett sted så var folk utrolig amatørmessige i forhold til hundetrening. Det var som å se et dressurkurs fra 80-tallet i kombinasjon med veldig fokus på Turid Rugaas' "teorier". Og sånt ser man en del av rundt omkring. Men heldigvis finnes det mange dyktige mennesker som forstår hva det handler om, og disse mistenker jeg at det er mange av her, da :)

Når jeg ser videoer med innlæring av øvelser med flinke folk i toppen, som feks Monica Wickstrøm og Siv Svendsen m.fl. eller Kikopup, så er det ingen tvil om at de klarer å bruke en kombinasjon av lokking og shaping som gir raske resultater. Og dette er noe av grunnen til at jeg revurderer synet mitt på lokking - jeg har lyst til å trene så effektivt som jeg kan.

:flowers: jeg synes denne diskusjonen er helt fantastisk :heart: så jeg håper vi klarer å holde en gemyttlig tone :flowers:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, jeg får panikk .. hunden vil ikke trene :( Er bare opptatt av hvor ungene er, hvor katten er, hva skjer i vinduet, osv. Totalt uinteressert i godis, men leker masse da ..bare ikke når jeg har tid :/ Si at det er pubertalt, vær så snill ..!

Høres pubertalt ut. Hvor gammel er han? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun (tispe) er 5,5 mnd. Hun ER veldig leken altså, men tror hun blir veldig forstyrret og sliten av å ha ungene hjemme. Vanligvis trener jeg på kvelden eller mens de er i bhg/skole, men i helgene blir hun for sliten (og opptatt) til å trene, virker det som. Kanskje jeg må dempe forventningene litt også .. hun er jo bare en baby. Får bruke tiden til å ta henne med steder istedet :) Men har jo så mye hun skal lære .. og tren-alongene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er jo bare valpen! Det er begrenset hvor mye konsentrasjonsevne en liten valp har, ALT er jo så spennende! Jeg ville absolutt dempet forventningene, det viktigste nå er vel å lære henne at du, og trening med deg, er det kuleste som finnes. Belønn masse kontakt, belønn at hun kommer til deg, at hun går pent i bånd i tre sekunder - og lek mye. De lekene hun synes er gøyest gjemmer du unna og bruker bare til trening, slik at de får ekstra verdi.

Jeg ville brukt mer tid på å danne et fantastisk grunnlag nå som hun er så ung, men du kan jo selvsagt begynne på grunnferdigheter og slikt også. Bare ikke ha noen store mål nå som hun er så liten. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hun (tispe) er 5,5 mnd. Hun ER veldig leken altså, men tror hun blir veldig forstyrret og sliten av å ha ungene hjemme. Vanligvis trener jeg på kvelden eller mens de er i bhg/skole, men i helgene blir hun for sliten (og opptatt) til å trene, virker det som. Kanskje jeg må dempe forventningene litt også .. hun er jo bare en baby. Får bruke tiden til å ta henne med steder istedet :) Men har jo så mye hun skal lære .. og tren-alongene ;)

Slutt å bry deg om alt hun skal kunne. Det er ikke nå hun skal være god. Det er om 3-4-5 år. Og tren ute istedenfor inne. Mange hunder har litt begrensninger og demper seg inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og tren ute istedenfor inne. Mange hunder har litt begrensninger og demper seg inne.

Dette har jeg begynt å merke med min, faktisk. Jeg hadde jo trodd at han ville prestere bedre inne, spesielt når jeg det er noe nytt eller jeg øker kriteriene. Men inne er han ofte litt daff og uinteressert, og mangler den siste "snerten". Men trener vi ute så er han MYE bedre og mye mer med. Jeg ville jo trodd det var omvendt siden det er minst forstyrrelser inne.

Så strenge dere er :huh: Men ja, jeg tar det til meg :) Jeg har bare blitt så bortskjemt med at hun er "med" og klar for det meste hele tiden, mens den siste uken eller to så har hun blitt mer opptatt av andre ting.

Ikke meningen å være streng. :) Hun begynner jo å vokse til og bli litt mer selvstendig. Og jo mer selvstendige de blir, jo mer spennende blir omgivelsene, fordi da tør de jo å gå utenfor skjørtekanten til mor og utforske litt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun (tispe) er 5,5 mnd. Hun ER veldig leken altså, men tror hun blir veldig forstyrret og sliten av å ha ungene hjemme. Vanligvis trener jeg på kvelden eller mens de er i bhg/skole, men i helgene blir hun for sliten (og opptatt) til å trene, virker det som. Kanskje jeg må dempe forventningene litt også .. hun er jo bare en baby. Får bruke tiden til å ta henne med steder istedet :) Men har jo så mye hun skal lære .. og tren-alongene ;)

Men hvorfor har du det så travelt? Hun er bare 5,5 mnd - de skal være valper da, de trenger ikke å kunne "alt". La valpen være valp og slapp av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt normalt at fokus svinger når de vokser til. Så slapp av, la valp være valp, det er nok av tid til å lære alt :) Det er jo ikke slik at man er mislykka som trener om ikke hunden har lydighetschampionatet når den er 2 år og 1 dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tabris gir deg en oppdatering på avstandsbelønningen. Dette funka ganske bra, han ble hakket mer ivrig! :)
Må bare fortsette å bruke det (og ikke minst huske det!), så tror jeg det skal bli veldig bra! I tillegg har jeg prøvd meg på den framgangsmåten som Heliantus la ut av Siv Svendsen, så får vi se hvordan dette går!

og sånn tild et siste som ble diskutert, så er valpen min rett over 5 mnd han også, men vi ligger ikke på latsida når det kommer til trening? Vi koser oss masse sammen når vi trener, vi leker mye og han har en herlig gnist i øynene når vi holder på. Men klart, jeg må hele tiden passe på kravene mine og ikke glemme at han er valp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tabris gir deg en oppdatering på avstandsbelønningen. Dette funka ganske bra, han ble hakket mer ivrig! :)

Må bare fortsette å bruke det (og ikke minst huske det!), så tror jeg det skal bli veldig bra! I tillegg har jeg prøvd meg på den framgangsmåten som Heliantus la ut av Siv Svendsen, så får vi se hvordan dette går!

og sånn tild et siste som ble diskutert, så er valpen min rett over 5 mnd han også, men vi ligger ikke på latsida når det kommer til trening? Vi koser oss masse sammen når vi trener, vi leker mye og han har en herlig gnist i øynene når vi holder på. Men klart, jeg må hele tiden passe på kravene mine og ikke glemme at han er valp :)

Jeg er skikkelig oppgitt. Nå har hun vært aktiv hele formiddagen, og helt i hundre (bokstavelig talt gnagde på veggen) så jeg tenkte jeg skulle ta en pause fra jobben for å gi henne en økt. Og så kom den forbanna katta. Rett i gjetermodus og har ikke tid til å spise den hersens svinedeigen som jeg laget til godbiter av.

Ok, det var gjeting, så ikke så rart, men utrolig irriterende... Men hun er uinteressert ellers også. Selv om alle sier jeg skal ta det med ro og at hun er bare valpen så har jeg ikke vært borti valper som ikke liker å trene med godbiter på stuegulvet?!!? Og jeg er enig i at det er viktig å trene alle steder, men det er såpass vanskelig å komme seg unna huset at jeg er nødt til å gjøre en del trening inne/hjemme. Får bare håpe det er en fase, og bruke tiden til lekeutvikling mens jeg venter.

Forresten: hun er utrolig ivrig mens jeg lager mat og under måltidene, så det spørs om det er der det skal skje fremover :P

Jaja.. en liten utblåsning fra meg. Blir spennende å følge fremgangen på hurtig dekk, @Snorken .

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Helianthus Jeg skjønner deg veldig godt :)
Spesielt med katt som forstyrrelse - det kan bli noe i overkant for mange :P Vi har trent masse på å ignorere pus, og opplever at vi får uttelling for det hvis hun skal komme svinsende inn på stua når vi trener litt. Har dere gjort noe sånt?

Kanskje du må gi henne litt mer tid på å bli glad i /vant med godbiter? Her går valpen i hundre for tørrfôr, mens godbiter er så som så.. Ute i nye omgivelser og sånn er han jo mer tent på godbitene, men tørrfôret er han fortsatt vill etter, og kunne sikker brukt det om vi skulle trent på enkle ting uten for mye forstyrrelse… Du får bare prøve deg frem, se hva hun liker best.
Hvis hun er veldig aktiv på formiddagen kan det jo være at hun bare trenger en oppgave, og da kan hun jo søke opp frokosten sin eller liknende, i stedet for å trene? Korte økter er jo også alfa og omega… Jeg kjører max 3-5 repetisjoner før pause, sånn at han holder motivasjonen oppe og synes det er gøy. Det tar jo tid å bygge på konsentrasjonsspennet :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en video av hvordan hun er når hun gjeter katten. Det blir ikke helt rett å kalle henne "baby" og kort konsentrasjonsspenn når man ser hvordan hun kan holde på. Når katten kommer inn så er P opptatt med den og det eneste som bryter konsentrasjonen er at vi tar frem båndet, tror jeg. Men jeg er faktisk ikke sikker på det heller. På en skal fra 1-10 i forstyrrelser så er jeg redd for at katten er en 9er :P En sau ville vært en 10er ;)

Men, det ser ikke helt håpløst ut, altså, etter at katten forsvant så hadde vi en fin lete etter leken og leke masse-økt inne, da ble hun sliten og sovnet. Og så må jeg bare komme meg ut og trene mer :) (Og ha det gøy sammen! Å bli oppgitt ødelegger bare. )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Snorken - Så bra! Lykke til videre!

Og jeg mener også at man kan trene med valper. Man BØR trene med valper, det er jo da de er lettest å trene ting inn på, supermottagelige. Man må bare ta med i beregningen at man har å gjøre med en valp. :)

Jeg er helt enig i dette! Og det sier seg selv at jeg kan ønske og forvente treningsiver akkurat på den måten jeg vil ha det så mye jeg vil, men det kommer ikke til å hjelpe meg noe. Derimot hjelper det å legge opp treningen annerledes og kanskje forvente mindre/annerledes :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg er ikke uenig i at man bør trene med valper. Men jeg er uenig i at man trenger å ha så voldsomt fokus på øvelser. Øvelser lærer de minst like fort som voksene/unghunder om grunnlaget er lagt. Det valper trenger å lære er kontakt, samarbeid, å lære og lære, konsentrasjon og lære at trening er moro. I tillegg syns jeg det er ekstremt viktig å lære aktive hunder å skille mellom ro og aktivitet og å veklse i intensitet. Og jeg bruker fryktelig mye tid på å bare sitte på treningsplassen og kjede meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en video av hvordan hun er når hun gjeter katten. Det blir ikke helt rett å kalle henne "baby" og kort konsentrasjonsspenn når man ser hvordan hun kan holde på. Når katten kommer inn så er P opptatt med den og det eneste som bryter konsentrasjonen er at vi tar frem båndet, tror jeg. Men jeg er faktisk ikke sikker på det heller. På en skal fra 1-10 i forstyrrelser så er jeg redd for at katten er en 9er :P En sau ville vært en 10er ;)

 

 

Men, det ser ikke helt håpløst ut, altså, etter at katten forsvant så hadde vi en fin lete etter leken og leke masse-økt inne, da ble hun sliten og sovnet. Og så må jeg bare komme meg ut og trene mer :) (Og ha det gøy sammen! Å bli oppgitt ødelegger bare. )

Men du er jo også fult klar over at du har kjøpt deg en virkelig virkelig gjeterhund? WK er ikke som alle andre :-P at den blir distrahert av noe den kan gjete finner jeg ganske naturlig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun (tispe) er 5,5 mnd. Hun ER veldig leken altså, men tror hun blir veldig forstyrret og sliten av å ha ungene hjemme. Vanligvis trener jeg på kvelden eller mens de er i bhg/skole, men i helgene blir hun for sliten (og opptatt) til å trene, virker det som. Kanskje jeg må dempe forventningene litt også .. hun er jo bare en baby. Får bruke tiden til å ta henne med steder istedet :) Men har jo så mye hun skal lære .. og tren-alongene ;)

Et lite råd; ikke tren ihjel en liten valp.

Å bli skikkelig god kan man gjøre når hunden er mentalt klar for det, men det fordrer at man har et genuint tillitsforhold og ikke minst at du har lekt mye med valpen. Lek og trygghet er viktig nå, ikke kravsetting og masse innlæring som hunden skjønner nada av.

Mange brenner seg på å bli alt for ambisiøse med små valper, du er helt avhengig av at hunden koser seg når den blir eldre og har LYST til å jobbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du er jo også fult klar over at du har kjøpt deg en virkelig virkelig gjeterhund? WK er ikke som alle andre :-P at den blir distrahert av noe den kan gjete finner jeg ganske naturlig.

Selvsagt. Dette er den fjerde wken jeg har :) De andre har ikke gjett hjemmekatten på samme måte, men det er ikke helt uventet. Det må allikevel være lov til å irritere meg over den hersens katta som vet akkurat når hun skal dukke opp og ødelegger når jeg endelig tror vi har en knalløkt foran oss :P (Når sant skal sies så tror jeg hun synes det er litt morsomt med gjeterhunden ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...