Gå til innhold
Hundesonen.no

Skal vi testbeskrive våre hunder?


Malamuten
 Share

Recommended Posts

Nei, det er ikke vanlig at en hund skader seg når den flykter, men en langline på en hund i flukt kan føre til skader både fysisk og mentalt. Jo lengre line jo større er sannsynligheten for at hunden vil kunne henge seg fast. En hund skal være fri når en del av momentene oppstår, en line kan hindre den i å opptre naturlig. Og hunder som flykter på en mentaltest er IKKE uvanlig

Jeg kan ikke se hvordan feks en plastbelagt line på ca 3m skal kunne hekte opp uten at bikkja spinner rundt en busk i 110... Man slipper jo tilogmed i hegn og på fjellet med slik line. Synd at en så fastlåst regel skal hindre hundetyper i å delta på mh :(

NJFF har jo laget en testbane på flå, så det er selvsagt et alternativ. Men den er ikke lik en vanlig mh, og avkryssningene var litt rare. Og kjenner jeg jakt og fiskesenteret rett, så kommer det til å koste skjorta å få testet bikkjer der :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 78
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg synes Walstrøm har noen poeng selv om jeg ikke er enig med han. Jeg er enig i at man ikke skal se seg blind på tester. Og en unghunds mentalitet er stadig i utvikling så når testen blir tatt kan o

OT, men; Hva er det med jaktfolk a?

@Bølla Man skal ikke teste uten stoppeklokke! Jeg tok min MH beskriver utdanning til den gang lederne i MH komiteen i SBK og det som ble terpet om og om igjen var at om ikke man brukte stoppeklokke

Jeg kan ikke se hvordan feks en plastbelagt line på ca 3m skal kunne hekte opp uten at bikkja spinner rundt en busk i 110... Man slipper jo tilogmed i hegn og på fjellet med slik line. Synd at en så fastlåst regel skal hindre hundetyper i å delta på mh :(

NJFF har jo laget en testbane på flå, så det er selvsagt et alternativ. Men den er ikke lik en vanlig mh, og avkryssning ene var litt rare. Og kjenner jeg jakt og krisesenteret rett, så kommer det til å koste skjorta å få testet bikkjer der :P

OT, men; Hva er det med jaktfolk a? :teehe:

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er best poeng/resultat i en MH test beror på hva man ønsker i avlen og hvilken raser det er. Raser som iflg rasestandard skal være reserverte til fremmede, behandle byttet varsomt og slikt, der vil man jo ikke at de skal havne på 5. Så en MH er tilpasset alle raser. Det burde vært laget en ønsket MH-profil på alle bruksraser og så kunne hver enkelt ha sammenlignet kull med den.

Et rasesnitt for de fleste raser fantes jo på genetica før - så kunne man sammenligne egen avl eller egen hund med gjennomsnittsverdiene for rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se hvordan feks en plastbelagt line på ca 3m skal kunne hekte opp uten at bikkja spinner rundt en busk i 110... Man slipper jo tilogmed i hegn og på fjellet med slik line. Synd at en så fastlåst regel skal hindre hundetyper i å delta på mh :(

NJFF har jo laget en testbane på flå, så det er selvsagt et alternativ. Men den er ikke lik en vanlig mh, og avkryssningene var litt rare. Og kjenner jeg jakt og fiskesenteret rett, så kommer det til å koste skjorta å få testet bikkjer der :P

Så hunden din kommer på innkalling så lenge du har 3 meter bånd på den, men ikke om du har bare to meter bånd?

--

Det er jo bare å sette opp en ønskeprofil for hva man ønsker seg på rasen det, det er raseklubbens jobb, ikke de som arrangerer MH, eller funksjonærene sin jobb. Noe ansvar for avl får vel raseklubbene ta også, ikke bare dytte det over på alle andre hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hunden din kommer på innkalling så lenge du har 3 meter bånd på den, men ikke om du har bare to meter bånd?

--

Det er jo bare å sette opp en ønskeprofil for hva man ønsker seg på rasen det, det er raseklubbens jobb, ikke de som arrangerer MH, eller funksjonærene sin jobb. Noe ansvar for avl får vel raseklubbene ta også, ikke bare dytte det over på alle andre hele tiden.

2m er greit det, bare man slipper å kneppe båndet av. Det er for de fleste drivende hunder et signal på å dra ut i søk. Litt greiere å få tak i et bånd på slep enn et halsbånd, om man ser nesa slå inn også..Klart de kommer inn igjen, og klart man kan kalle dem inn etterhvert. Men kanskje ikke helt etter boka om det skulle bli et fotarbeide eller et drev der i mellom :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2m er greit det, bare man slipper å kneppe båndet av. Det er for de fleste drivende hunder et signal på å dra ut i søk. Litt greiere å få tak i et bånd på slep enn et halsbånd, om man ser nesa slå inn også...Klart de kommer inn igjen, og klart man kan kalle dem inn etterhvert. Men kanskje ikke helt etter boka om det skulle bli et fotarbeide eller et drev der i mellom :P

Det er to momenter (i tillegg til lekemomentene) der man må kneppe av båndet, og i begge momentene er det ment som et klarsignal for at hunden skal få lov til å løpe ut. Det ene er det vi kaller lilleharen, det andre er det vi kaller avstandslek. Der er det meningen at hunden skal løpe et stykke ut fra fører for å undersøke momentet på egenhånd, det er en del av beskrivelsen å se hvordan den gjør det. I de andre momentene så dukker det opp noe som kan skremme hunden (kjeledressen, skrammelet og spøkelsene), og da skal de ha muligheten til å velge flukt som første reaksjon, ergo så slipper man bare båndet på disse momentene. På lekemomentene (moment 2 og 9) så er det en del av beskrivelsen det også, å se hvorvidt hunden velger å leke med oss om den kan velge å la det være, samt at båndet ikke skal hemme hunden i leken.

Det er fint lite i en testløype som er gjort uten en grunn, uten en mening bak, den er standarisert fordi den skal være mest mulig lik for alle hunder og førere som går, samme hvor og når de går. Da blir det litt rart for meg at du f.eks syns at MH utelukker enkelte raser pga regler som er satt av en grunn. Det er begrensninger i de fleste hundegrener, enten det er konkurranse eller mentalbeskrivelser eller lignende. Det er ikke noe rarere at man skal kunne kneppe av hunden lina og forvente at den kommer på innkalling innen 3 minutter, enn det er regler for hva slags raser som får starte til hvilke jaktprøver f.eks. Syns jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to momenter (i tillegg til lekemomentene) der man må kneppe av båndet, og i begge momentene er det ment som et klarsignal for at hunden skal få lov til å løpe ut. Det ene er det vi kaller lilleharen, det andre er det vi kaller avstandslek. Der er det meningen at hunden skal løpe et stykke ut fra fører for å undersøke momentet på egenhånd, det er en del av beskrivelsen å se hvordan den gjør det. I de andre momentene så dukker det opp noe som kan skremme hunden (kjeledressen, skrammelet og spøkelsene), og da skal de ha muligheten til å velge flukt som første reaksjon, ergo så slipper man bare båndet på disse momentene. På lekemomentene (moment 2 og 9) så er det en del av beskrivelsen det også, å se hvorvidt hunden velger å leke med oss om den kan velge å la det være, samt at båndet ikke skal hemme hunden i leken.

Det er fint lite i en testløype som er gjort uten en grunn, uten en mening bak, den er standarisert fordi den skal være mest mulig lik for alle hunder og førere som går, samme hvor og når de går. Da blir det litt rart for meg at du f.eks syns at MH utelukker enkelte raser pga regler som er satt av en grunn. Det er begrensninger i de fleste hundegrener, enten det er konkurranse eller mentalbeskrivelser eller lignende. Det er ikke noe rarere at man skal kunne kneppe av hunden lina og forvente at den kommer på innkalling innen 3 minutter, enn det er regler for hva slags raser som får starte til hvilke jaktprøver f.eks. Syns jeg da.

De fleste raser vil, etter min mening, kunne ha et utbytte av å mentalbeskrives. Det er flere momenter som absolutt vil være interessante avlsmessig. Men en del hunder vil det rett og slett være dumt å kneppe båndet av. Å slippe båndet, for å se en reaksjon, er en ting. Men ikke alle hunder kan kneppes løs som er frisignal, uten at det vil gi resultater som er langt utenfor MH'en.

På lilleharen vil det nok stort sett gå bra, da den vil fange hundens interesse godt. På lekemomentene, derimot, er sjansen for at en jakthund finner på helt andre ting, stor.

Som sagt; synd, da det er andre deler av en mh, som de fleste raser med fordel kan få på et papir. I forhold til mot, evne til å avreagere osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, puddelen er opprinnelig en jakthund, så jeg skulle gjerne sett at de fikk starte på jaktprøver, som avlsverktøy (hun jager både fugl og hare hun, samt apporterer i vann). Det hadde jo vært interessant å avle de mot de de en gang ble avlet for i utgangspunktet, ikke bare for å være pyntedukker med fjollete frisyrer. Ikke alle raser/hunder får starte på alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, puddelen er opprinnelig en jakthund, så jeg skulle gjerne sett at de fikk starte på jaktprøver, som avlsverktøy (hun jager både fugl og hare hun, samt apporterer i vann). Det hadde jo vært interessant å avle de mot de de en gang ble avlet for i utgangspunktet, ikke bare for å være pyntedukker med fjollete frisyrer. Ikke alle raser/hunder får starte på alt.

Nei? Men alle hunder har en mentalitet. Og så lenge noe heter "mentalbeskrivelse hund" (og ikke jaktprøve for apporterende, drivende el.) Og det faktisk har en nytteverdi for alle raser, så hadde det vært kjekt om alle raser hadde en praktisk mulighet til å starte (og det ville heller ikke gått ut over bedømmelsen) Men - det er vel en grunn til at det lages alternativer til mh - fordi den har sine noe sære begrensninger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei? Men alle hunder har en mentalitet. Og så lenge noe heter "mentalbeskrivelse hund" (og ikke jaktprøve for apporterende, drivende el.) Og det faktisk har en nytteverdi for alle raser, så hadde det vært kjekt om alle raser hadde en praktisk mulighet til å starte (og det ville heller ikke gått ut over bedømmelsen) Men - det er vel en grunn til at det lages alternativer til mh - fordi den har sine noe sære begrensninger...

Det er ikke veldig harde krav for å få gå en MH, Pringelen, bikkja skal kunne slippes løs og den skal komme på innkalling innen 2 minutter. That's all. Det burde ikke være for vanskelig, ikke engang for en jakthund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke veldig harde krav for å få gå en MH, Pringelen, bikkja skal kunne slippes løs og den skal komme på innkalling innen 2 minutter. That's all. Det burde ikke være for vanskelig, ikke engang for en jakthund.

Nei da, jo da. Det er forskjeller på jakthunder og jakthunder. Og det er ikke uten grunn at det er lite Støvere og Elghunder på mh.... Det er ikke bare fordi eierene er sidrumpede gubber :P Du knepper rett og slett ikke av båndet i skauen, og forventer at den returnerer innen 2 min..... (da ville det være en litt håpløs bikkje)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei da, jo da. Det er forskjeller på jakthunder og jakthunder. Og det er ikke uten grunn at det er lite Støvere og Elghunder på mh.... Det er ikke bare fordi eierene er sidrumpede gubber :P Du knepper rett og slett ikke av båndet i skauen, og forventer at den returnerer innen 2 min.... (da ville det være en litt håpløs bikkje)

Men det er ikke noen forskjell på jakthunder og hvilken som helst annen type hund som ikke kan slippes i en skog og som ikke kommer på 2 minutter. Selv jakthunder kan vel lære seg et annet frisignal enn at båndet kneppes av, og å komme på innkalling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er ikke noen forskjell på jakthunder og hvilken som helst annen type hund som ikke kan slippes i en skog og som ikke kommer på 2 minutter. Selv jakthunder kan vel lære seg et annet frisignal enn at båndet kneppes av, og å komme på innkalling?

Selvsagt kan de det. Jeg har en som er trent endel mot LP, og han tilbyr en fin innsitt for å få lov til å løpe ut i søk (men etter "ja" ser jeg ham ikke på 10-15 min)

Litt av poenget med en MH er vel at man ikke skal ha trent spesielt mot denne?

Man kan selvsagt bruke masse tid på å lære bikkja å gå nære, inntil ny frikommando gis. Men det blir meningsløst, når alt vi vil i første omgang er å få bikkja ut i søk. Da dropper man heller mh som avlsverktøy (synd) siden det ikke kan gis den lille slakken for hunder med jaktlyst - å få ha båndet på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt kan de det. Jeg har en som er trent endel mot LP, og han tilbyr en fin innsitt for å få lov til å løpe ut i søk (men etter "ja" ser jeg ham ikke på 10-15 min)

Litt av poenget med en MH er vel at man ikke skal ha trent spesielt mot denne?

Man kan selvsagt bruke masse tid på å lære bikkja å gå nære, inntil ny frikommando gis. Men det blir meningsløst, når alt vi vil i første omgang er å få bikkja ut i søk. Da dropper man heller mh som avlsverktøy (synd) siden det ikke kan gis den lille slakken for hunder med jaktlyst - å få ha båndet på..

Man trener ikke spesielt opp mot MH i så fall, man trener spesielt opp mot jakt. Og joda, selvsagt burde de gi litt slækk for bikkjer som ikke kommer på innkalling. Standariserte momenter er jo bare tull og tøys egentlig, vi burde gi litt slækk for bikkjer som ikke vil håndteres også. Og litt slækk for bikkjer som trenger mer enn 2 minutter på å avreagere. Og litt slækk for bikkjer som går inn og biter i ting som skremmer dem. Og litt slækk for hunder som ikke syns noe om høye lyder. Det vil jo ikke ta bort poenget med MH som et avslverktøy det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trener ikke spesielt opp mot MH i så fall, man trener spesielt opp mot jakt. Og joda, selvsagt burde de gi litt slækk for bikkjer som ikke kommer på innkalling. Standariserte momenter er jo bare tull og tøys egentlig, vi burde gi litt slækk for bikkjer som ikke vil håndteres også. Og litt slækk for bikkjer som trenger mer enn 2 minutter på å avreagere. Og litt slækk for bikkjer som går inn og biter i ting som skremmer dem. Og litt slækk for hunder som ikke syns noe om høye lyder. Det vil jo ikke ta bort poenget med MH som et avslverktøy det.

Ja da.... For MH skal jo beskrive lydighet, og ikke mentalitet *klaske panne*..... Same shit, same shit :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da.... For MH skal jo beskrive lydighet, og ikke mentalitet *klaske panne*.. Same shit, same shit :D

Dette forklarte jeg deg for noen innlegg siden, ikke sant?

Det er to momenter (i tillegg til lekemomentene) der man må kneppe av båndet, og i begge momentene er det ment som et klarsignal for at hunden skal få lov til å løpe ut. Det ene er det vi kaller lilleharen, det andre er det vi kaller avstandslek. Der er det meningen at hunden skal løpe et stykke ut fra fører for å undersøke momentet på egenhånd, det er en del av beskrivelsen å se hvordan den gjør det. I de andre momentene så dukker det opp noe som kan skremme hunden (kjeledressen, skrammelet og spøkelsene), og da skal de ha muligheten til å velge flukt som første reaksjon, ergo så slipper man bare båndet på disse momentene. På lekemomentene (moment 2 og 9) så er det en del av beskrivelsen det også, å se hvorvidt hunden velger å leke med oss om den kan velge å la det være, samt at båndet ikke skal hemme hunden i leken.

Det er fint lite i en testløype som er gjort uten en grunn, uten en mening bak, den er standarisert fordi den skal være mest mulig lik for alle hunder og førere som går, samme hvor og når de går. Da blir det litt rart for meg at du f.eks syns at MH utelukker enkelte raser pga regler som er satt av en grunn. Det er begrensninger i de fleste hundegrener, enten det er konkurranse eller mentalbeskrivelser eller lignende. Det er ikke noe rarere at man skal kunne kneppe av hunden lina og forvente at den kommer på innkalling innen 3 minutter, enn det er regler for hva slags raser som får starte til hvilke jaktprøver f.eks. Syns jeg da.

Men du må for all del synes at det er urettferdig at en hund må kunne noe så komplisert som å komme når den blir ropt på innen en viss tid for å få lov til å bli mentalbeskrevet altså. Jeg syns det er dårlig gjort at min vannapporterende fuglehund ikke får starte på retrieverprøver bare fordi hun ikke er en retriever, so I hear yah!

:icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ja.... Jeg vet godt hvordan en MH gjennomføres, og jeg vet godt at det IKKE er ment for å beskrive lydighet, selv om praksisen forutsetter det. Sånn sett kan det - ja - være komplisert å komme på innkalling etter 2 min, om bikkja alt er 300 meter unna, og "på jobb". Sikkert vanskelig for folk med selskaps og "bruks" hunder å forestille seg, men det er realiteten (takk og pris). At puddelen din ikke regnes som en fuglehund lenger, er så sin sak, men så vidt jeg vet er støvere fortsatt hunder, og har en mentalitet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert vanskelig for folk med selskaps og "bruks" hunder å forestille seg, men det er realiteten (takk og pris). At puddelen din ikke regnes som en fuglehund lenger, er så sin sak, men så vidt jeg vet er støvere fortsatt hunder, og har en mentalitet...

Snedig, du klarer ikke å lære bikkja di å komme når du roper på den, men det er en svakhet hos mentaltestene, ikke hos dere jaktfolk eller jaktbikkjene deres? Så da går du for å gjøre et poeng ved å kalle terven "bruks"hund og påpeker at puddelen er en selskapshund. Vel, de har begge gjennomført en MH, om ikke noe annet. Siden vi er litt i lavmålsgata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snedig, du klarer ikke å lære bikkja di å komme når du roper på den, men det er en svakhet hos mentaltestene, ikke hos dere jaktfolk eller jaktbikkjene deres? Så da går du for å gjøre et poeng ved å kalle terven "bruks"hund og påpeker at puddelen er en selskapshund. Vel, de har begge gjennomført en MH, om ikke noe annet. Siden vi er litt i lavmålsgata.

Se uthevet :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@2ne

Det er vel ingenting i veien for å delta på vannprøver med puddelen din? Retrieverne er jo ikke de eneste som driver med sånt, og klubben har heller ikke ansvar for hva andre måtte ha lyst til, det er jo bare å fremme forslag for raseklubb osv. Hadde pudlene deltatt der kunne man jo sett hvor mye av jaktegenskapene som er igjen (noe som må bevares i avl).

@Pringlen

Får bikkja los er det lite å gjøre med det, da skal den ikke gi seg. Dra til Sverige, det er mitt soleklare råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra til Sverige, det er mitt soleklare råd.

Hvorfor det? De har da de samme reglene for MH der? :icon_confused:

Nå skal man huske på at disse mentaltestene i utgangspunktet ble utviklet for brukshundrasene - de rasene som en gang i fordums tid var samlet i FCI gruppe D (nå fordelt i gruppe 1 og 2), så at en del av momentene kanskje ikke helt passer til en del jakthunder er vel ikke så merkelig. Hvor lang tid mener dere man skal la hundene få til å "kommer tilbake fra jakt" under en test liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal man huske på at disse mentaltestene i utgangspunktet ble utviklet for brukshundrasene - de rasene som en gang i fordums tid var samlet i FCI gruppe D (nå fordelt i gruppe 1 og 2), så at en del av momentene kanskje ikke helt passer til en del jakthunder er vel ikke så merkelig. Hvor lang tid mener dere man skal la hundene få til å "kommer tilbake fra jakt" under en test liksom?

Det er jeg helt med på, men da kan man heller ikke kreve at alle rasene skal ta en MH (som noen ønsker) ?

Nå har jeg en annen rase enn @Pringlen, men jeg kan jo forklare litt om hvordan vi (jeg og gubben - mest gubben :P ) må ha det for å få en brukelig elghund.

For oss er søk pri.1 når vi begynner med arbeid i skogen. Innkalling trener vi når de er små hjemme, men når de blir unge hunder som skal i skogen bruker vi så lite innkalling som mulig når vi bygger opp søk. Dette for å bygge opp trygghet og selvstendighet i skogen. Når vi slipper hunden f.eks på ei jaktprøve skal den for å få topp poengsum på søk søke effektivt, rundene skal være på 2 km eller mer, de skal være lengre enn 800 meter unna oss og turene skal være på 15-30 minutter. Søk har på jaktprøve en koeff på 1,5, så det er et viktig moment på prøvene. Derfor prioriterer vi gjerne søk fremfor lydighet når de er unge. En hund som ofte blir kalt inn fra søk kan få trangere søk, noe som ikke er ønskelig.

Vi skal kunne kalle hundene inn fra både søk og los, men vi forventer ikke at de er på plass i løpet av et par minutter.

Nå lurer dere kanskje på hvorfor det er så himla viktig at hundene reiser unna oss når de skal jakte.

En elghund skal stille elgen. Det vil si - finne elgen, og så helst få den til å stå i uttaket (når hunden begynner å lose). Så skal hunden holde elgen der, med god og jevn lostakt, slik at jegeren kan snike seg innpå uten at elgen merker det. Er hunden rett ved oss når den finner elg, så står gjerne ikke elgen, og det vanskeliggjør dermed jobben for både hunden og jegeren.

Nå er nok jeg preget av å ha en "alt for" lydig gråhund. Hun kan gå løs så og si hvor som helst, men hun kan dessverre være en skikkelig skopusser i skogen (hun glimter til av og til hun også). Og skal jeg fokusere på noe så vil jeg heller ha en som er "ulydig" (hvis man ser det i forhold til en vanlig familiehund), enn en som er ekstremt lydig men som kun subber i beina mine i skogen.

Jeg aner ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget, men jeg tenkte bare å forklare litt om hvorfor det er viktig for oss at hundene faktisk reiser når de blir sluppet løs, og det dermed er vanskeligere for oss å gå en MH (jeg har hørt om grå som er testet, så helt umulig er det ikke). Derfor er det litt trøblete når noen mener at absolutt alle hunder burde tatt en MH.

Det hadde for all del vært svært gøy å teste disse jakthundene mine, men ikke for en hver pris :)

Sånn helt til slutt: Nå vil jeg jo kalle jakt en ganske stor mental påkjenning for en hund. Det å stå imot en elg på en del hundre kg som gjerne kommer med utfall krever sitt, og de som ikke takler det detter igjennom på ei prøve. Så vi får jo testet mange deler av hundens psyke gjennom prøva. Men det er naturligvis deler vi ikke får testet (hvordan hunden fungerer i lag med andre folk f.eks).

Beklager rotete innlegg, mange tanker som ønsker å være med :icon_redface:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Takk for svar😊 Tar imot alle råd og tips.  Vi fikk valpen da han var 11 uker gammel, så den var rundt 13 uker da vi forsøkte valpegrinda. Hva gjør dere andre når man skal starte alenetrening? Tenker at å ha tilgang til hele huset vi være et for stort område for valpen?
    • Siden du skriver at dere snart har hatt valpen i snart 4 uker ,går jeg ut fra at den er 11-12 uker gammel? Dere begynte å stenge valpen inne i valpegrind da den var omtrent 10 uker gammel, altså mens den fremdeles er for en liten baby å regne.  Selvfølgelig gråter og hyler den, noe annet ville vært rart. Hvalpen ble tatt fra sin mor og søsken , der den hadde tilgang til både trøst  og lekekamerater hele tiden, til å bli plassert på et fremmed sted uten denne trygghetsfaktoren og ikke minst muligheten til å herje og leke/få utløp for energi på en normal måte.    En normalt valp har MYE energi og har behov for å få utløp for den på en god måte. Faktisk mye mer energi enn de fleste tror, hvis man ikke er vant til hvalper/har sett hvordan hvalper forholder seg til hverandre. Å stenge hvalpen /hunden inne i grind/bur er IKKE god dyrevelferd.  Ikke oppnår man noe positivt heller, med mindre man anser tvangspasifisering for et gode..  Når det kommer til renslighet, så lan faktisk en slik fremgangsmåte forsinke eventuellt hindre framgang, da hunden lærer at det nytter ikke å si ifra ( pipe, hyle , gråte), den er tvunget til å gjøre fra seg der den er.  Å få en valp renslig er som regel MYE arbeid, man må ha øyne både i nakken og på siden av hodet og følge med HELE tiden, så lenge hvalpen er våken . Apropos våken..nei, normale hvalper sover ikke 20 timer i døgnet, da er den enten ikke frisk eller så ‘sover’ den av tvang. Noen hvalper/hunder sier tydelig ifra hvis de må ut og gjøre fra seg, andre gir vag/utydelig beskjed, dette gjelder både voksne og hvalper. Hverken hvalper eller voksne hunder gjør fra seg ‘på trass’ inne, uansett hva enkelte påstår.  Selv om hvalpen nettopp gjorde fra seg ute, så kan den godt ha behov like etterpå. Forøvrig er ofte stress og frykt en utløsende faktor når det kommer til tømming, akkurat som hos folk. Så når hvalpen blir stengt inne i denne grinda, så kan stresset være med på å utløse trang til tømming. Kvitt dere med grinda og behandle hvalpen som et familiemedlem og som den babyen den er. Det vil komme både dere og ikke minst hvalpen til gode 🙂 For tidlig igangsetting av  ‘hjemmealene’ trening kan trigge seperasjonsangst, så her vil jeg ha gått veldig forsiktig frem med tanke på starten denne hvalpen har fått.        
    • Vi har lå hatt valpen i 3, snart 4 uker, og har for et par uker siden begynt med litt trening på å være i valpegrind.  Rasen er Brasiliansk terrier.  Valpen begynner å bli stueren, men vi må følge godt med enda siden den ikke gir lyd fra seg når den skal ut. Regner med dette går seg til. Valpegrinda står på stua, og etter råd fra noen andre krympet vi den inn til å ha plass til bare senga.  Men, valpen hyler og piper og bjeffer med en gang den lokkes dit. Slenger inn noen godbiter og sier «på plass», og stenger grinda. Etter 20-30 min roer den seg og sovner. Vi er innen synsrekkevidde for den, og vi har valgt å ikke gi den noe oppmerksomhet når den driver på slik. MEN, han både tisser og bæsjer inni der, selv om han like før var ute og gjorde ifra seg!  Jeg har også sittet utenfor grinda uten at han når tak i meg, men hyler fortsatt, men kanskje ikke like lenge.  Målet til slutt er jo at han på sikt skal kunne være hjemme alene mens gutten er på skolen fra høsten av, 6 timer ca.  Men slik det ser ut nå virker det som at vi kan glemme dette🙄 Noen råd? Spør hvis jeg har glemt å informere om noe😊
    • 🤣🤣🤣 det er minst 5 år til 🤣
    • Du får si fra når han er voksen og veloppdragen.
×
×
  • Opprett ny...