Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor ofte bader dere hunden(e)?


ElinT

Recommended Posts

Hvor ofte bader dere hunden(e) deres?

Dette er jo noe som er helt forskjellige behov fra rase til rase og hadde vært litt gøy å se. Jeg kjenner folk som bader hundene alt fra en gang i uka til en gang i året.

Interessant å se de forskjellige rasers behov :)

Selv bader jeg Ebbe ca hver 14 dag, og da trenger han virkelig et bad...

Han må ofte spyle bena/magen utenom, fordi han blir full av møkk og sand osv i regnvær og hvis vi trener i ridehallen. Han har en forferdelig "borrelås pels" som suger til seg alt av dritt... Han har ikke cavalier pels i det hele tatt...

Lara er så liten enda, har badet henne en gang på 5uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Han må ofte spyle bena/magen utenom, fordi han blir full av møkk og sand osv i regnvær og hvis vi trener i ridehallen. Han har en forferdelig "borrelås pels" som suger til seg alt av dritt... Han har ikke cavalier pels i det hele tatt...

Sånn er det med Tequila også, hun har helt håpløs pels... tror bare det er to fordeler med den, den er myk og deilig å ta på også holder den henne varm...! :wink:

Edit: Glemte å svare på spørsmålet ditt da.... :oops:

Bader Tequila når hun er skitten, og det er litt oftere nå en når det er sommer og ikke så møkkete ute...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sikker.

Vesla får et bad hver gang mamma synes hun lukter "dog"...

Det er ca. 1-2 ganger i måneden.

Bader henne også hvis hun er full av snøklumper eller hvis hun har kost seg i komposthaugen e.l( #-o )..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer her også, om det er utstilling og sånn. Bader henne jo kvelden før utstilling. Ellers vasker jeg skjørtene minst en gang i uken, gjerne flere, fordi hun tisser på dem. Hele hunden vasker jeg kanskje en gang eller to i måneden hvis det ikke er utstilling, vet ikke helt. Sjeldnere innimellom. Hun trenger ikke å vaskes så ofte, men siden jeg har henne i senga og stiller henne ut, synes jeg det er greit. Det er bedre å holde pelsen hvit med å vaske den ganske ofte, så den ikke rekker å bli gul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

før hver utstilling vi reiser på og ellers når jeg synes de begynner å bli for feit i pelsen(da mener jeg at når du får et fettlag på fingrene av å klappe hunden) og lukter hund.

Så de får noen bad i året, vi reiser vell normalt på toppen 8-9 utstilinger fordelt på vår, høst og vinter, stiller ikke så mye ut om sommeren for da har de så lite pels som regel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spyler av Ero(mest benen og magen) når vi har vært ute og han har sand, snø eller annet skiti pelsen. Barten tar jeg også å vasker oftere enn resten av kroppen. Hele hunden vasker jeg når det lukter hund, og det er annen hver mnd ca. Dvergschnauzere har ganske stri pels(min har ekstremt stri) og derfor blir ikke kroppspelsen på skitten som føtterne og magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bader han når han har blitt skitten av en eller annen grunn. måtte bade han på fredag for han var dårlig i magen å klarte ikke å holde seg så han gjorde ifra seg i buret. herlig :roll:

Hadde ikke bada han før i sommer før det. Gjør det ikke så ofte, får veldig vondt i ryggen av å stå bøyd og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bader Loke når han er så skitten at selvrensende pels eller en kjapp spyling ikke hjelper.Dvs når han har badet i en gjødseldam i Lysaker :)

han har badet 2 ganger siden han kom i august.Den ene gangen for å få "rettet" opp i pelsen hans som var full av floker når han kom,den andre gangen pga nevnte gjødseldam.(som Marianne har bilder av :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang i halvåret omtrent. Kommer an på hvor mye hund det lukter av henne. Ikke misforstå meg - selvsagt skal en hund lukte hund, men et sted går grensa, hehe. Med mindre hun har rullet seg i sauedritt eller noe da, det hender jo selvsagt.

Om det er gjørmete holder det som oftest å tørke av henne godt med et håndkle, eventuelt skylle av med vann på magen og beina, men det er ikke så ofte vi gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh.. aldri faktisk.. (satt litt på spissen) Det hender vel annet hvert år og da mest når de røyter/er avrøyta, som regel holder det å vente på den nye pelsen så er de like fine som før. Likka har badet en gang i sitt 18 mnd liv, husker ikke sist Bris og Luna badet... :) Blir de skitne på bena/magen så tørker jeg det av med håndkle eller våt gulvklut.

Jo, spisshundpels har absolutt sine fordeler! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh.. aldri faktisk.. (satt litt på spissen) Det hender vel annet hvert år og da mest når de røyter/er avrøyta, som regel holder det å vente på den nye pelsen så er de like fine som før. Likka har badet en gang i sitt 18 mnd liv, husker ikke sist Bris og Luna badet...  :) Blir de skitne på bena/magen så tørker jeg det av med håndkle eller våt gulvklut.  

Jo, spisshundpels har absolutt sine fordeler!  :wink:

Det har du rett i, det er mangen som spør hvordan jeg klarer å holde mine hunder så rene og hvite, svaret de får da er som regel: huff nei no er jo de møkkete no de er jo grå i pelsen du skal bare se når de er nybadet du da er de hvite.

Men det er jo veldig greit med en skitavstøtendes pels da det må jeg innrømme, har aldri spylt eller tørket av hundene etter en tur på fjellet, som regel så får de tørke først og henger det da noe skit igjen så børster vi den av :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bades når de er skitne, eller har rullet seg i noe de ikke skulle ha gjort... Shampo har jeg i de kanskje 2 ganger i året, som oftest bare spyles de i rent vann.

Bogar ble av og til bada noen uker før utstillinger, men siden mudien ikke skal bades rett før, så endte det med at han ikke var så fryktelig ren og luktfri hver eneste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:oops:

Ehm..

Jeg har vel aldri badet Mona, bortsett fra den gangen Kristina og jeg skylte henne med vann fordi hun var møkkete over hele kroppen. Men.. Noe bad med såpe har hun aldri trengt, har aldri vasket henne liksom. Spurte oppdretteren min om jeg skulle kjøpe noe shampo eller noe, men han svarte bare at jeg kunne vaske henne et par ganger i året om jeg syntes hun trengte det (pga. lukt osv) og da kunne jeg bare blande bittelitt grønnsåpe i vannet, mer trengte hun ikke.

Det er rart, for hun lukter ikke noe særlig. Når hun er møkkete på beina pleier jeg bare å tørke det av henne med et håndkle. Og når hun er våt på hele kroppen etter regn osv blir hun alltid litt myk i pelsen et par dager etterpå. Det er jo ikke en rase som skal vaskes masse pga. den skal ikke miste striheten i pelsen. Det tar 2-4 uker etter en ordentlig vask før den kommer tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:oops:

Ehm..

Jeg har vel aldri badet Mona, bortsett fra den gangen Kristina og jeg skylte henne med vann fordi hun var møkkete over hele kroppen. Men.. Noe bad med såpe har hun aldri trengt, har aldri vasket henne liksom. Spurte oppdretteren min om jeg skulle kjøpe noe shampo eller noe, men han svarte bare at jeg kunne vaske henne et par ganger i året om jeg syntes hun trengte det (pga. lukt osv) og da kunne jeg bare blande bittelitt grønnsåpe i vannet, mer trengte hun ikke.

Det er rart, for hun lukter ikke noe særlig. Når hun er møkkete på beina pleier jeg bare å tørke det av henne med et håndkle. Og når hun er våt på hele kroppen etter regn osv blir hun alltid litt myk i pelsen et par dager etterpå. Det er jo ikke en rase som skal vaskes masse pga. den skal ikke miste striheten i pelsen. Det tar 2-4 uker etter en ordentlig vask før den kommer tilbake.

Hvordan får du i såfall vasket dyret? Hun passer vel ikke inn i dusjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...