Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger litt hjelp til å tenke lurt ang. bil!


Aya
 Share

Recommended Posts

Okey, here goes. Jeg begynner i ny jobb 1. september og kommer til å ha LANG (!!) kjørevei - 16 mil hver dag. Jeg må kjøpe ny bil som er superrimelig i drivstoffbruk, og selger derfor min bil nå. Jeg forventer å få mellom 8000 og 13000 for den. Jeg har studentøkonomi fra før, og har derfor ikke mer enn rundt 10000 i egenkapital. Jeg har to valg.

A) Ta opp et stort billån og kjøpe en bil til rundt 100 000-150000. Dette blir da en stasjonsvogn som det er meningen å beholde lenge, egenkapital 10%. Nedbetalingstid 3 år (forhåpentligvis), og de bankene jeg har sjekket har da gitt meg et tilbud som innebærer en effektiv rente på mellom 8,88% og 11%. Fordeler: Jeg får en driftsikker bil med god kjørekomfort, en stasjonsvogn med god plass til hunder, og dersom vi bestemmer oss for å få barn i løpet av de neste to-tre årene har vi en bil som passer til det. Ulemper: Jeg ønsker å spare opp penger raskt for å kunne kjøpe meg inn i huset til samboeren om ca to år. Det blir vanskeligere med et stort billån som skal nedbetales. Bilen vil få en enorm belastning ved å bli kjørt så mye, og verditap vil bli stort. Kanskje må ny bil likevel kjøpes om et par år.

B) Ta opp et lite rimelig billån gjennom pappa og kjøpe en bitteliten, rimelig bil til rundt 50 000. Betale ned i løpet av 1,5 år. Svært lave drivstoffutgifter, og dersom jeg for eksempel velger en bil med tre dører kan jeg få en ganske ny, god bil til en så lav pris. Fordelen med dette er at jeg vil ha nedbetalt bilen innen jeg eventuelt skal kjøpe meg inn i huset, og jeg vil ha lave månedlige utgifter. Bilen kan "brukes opp" i løpet av de årene jeg skal ha denne jobben (pga. reisevei blir er det lite sannsynlig at det blir mer enn to-tre år). Ulemper: Dårligere og mindre komfortabel bil. Ny bil må kjøpes dersom vi får barn. Fremdeles stort verditap dersom bilen ikke holder lenge.

Hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stor bil med stor motor vil holde bedre og lengre til langkjøring enn en liten 3 dørs med liten motor.

Jeg ville definitivt sett på mulighetene for et billån på rundt 150 000 og funnet meg en bil som er god til langkjøring. Ford Mondeo fra 2008 modell er fin til det. Spesielt om du finner deg en 2 liters motor.

Ved litt lengre nedbetalingstid enn 3 år vil du få lavere utgifter der pr mnd og kan spare til å kjøpe deg inn i huset samtidig? Du vil også ha en bil som vil holde i mer enn 2-3 år.

Bil er tapsprosjekt uansett :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hele tiden tenkt at nummer en er lurest, men jeg skjønner ikke helt hvorfor egentlig? Bortsett fra kjørekomfort og plass er det ganske overveiende sannsynlig at en billig bil vil innebære mindre økonomisk tap for meg tror jeg. Særlig fordi jeg kan kjøpe en relativt ny bil av god kvalitet som ikke har gått så langt (f.eks. en wv polo, tre dører, 2004 modell, gått rundt 100 000 km) om jeg kjøper en bitteliten en ... Det er det med motoren da @Enits - der har du et poeng. Men de fleste biler kan jo fint gå 300 000, og da har jeg endel å gå på. Jeg har forøvrig også tilgang på en god, rimelig mekaniker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hele tiden tenkt at nummer en er lurest, men jeg skjønner ikke helt hvorfor egentlig? Bortsett fra kjørekomfort og plass er det ganske overveiende sannsynlig at en billig bil vil innebære mindre økonomisk tap for meg tror jeg. Særlig fordi jeg kan kjøpe en relativt ny bil av god kvalitet som ikke har gått så langt (f.eks. en wv polo, tre dører, 2004 modell, gått rundt 100 000 km) om jeg kjøper en bitteliten en ... Det er det med motoren da @Enits - der har du et poeng. Men de fleste biler kan jo fint gå 300 000, og da har jeg endel å gå på. Jeg har forøvrig også tilgang på en god, rimelig mekaniker.

Jeg tenkte som deg tidligere å kjøpte "billigbiler" som ikke var gått langt osv. og jeg har ikke hatt annet enn problemer og verkstedsregninger :P

Derfor gikk vi for en nyere bil, for et år siden. Det har vært et par småting, men bilen har gått fra dag en. Vi kjøpte i tillegg en som var gått litt, 150 000km og er ikke antydning til problemer i motoren. Jeg ville ikke satset på at en liten 1.2 -1.4 liters bil kan gå 300 000 km altså.. I tillegg vil motoren kreve mer på motorveiene nedi der nede iforhold til en bil med større motor, som igjen krever mer drivstoff :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for alternativ to jeg. Liten billig bil, gjerne med fokus på lav km stand når du kjøper. Finnes mange rimelige små biler som er godt vedlikeholdt og ikke kjørt alt for mye (typisk fra pensjonister o.l.). Dessuten så er det ikke langkjøring som er verst, selv om det ruller på km, så du skal ikke se bort ifra at en slik bil kan holde en god del lengre enn et par år, og du finner nok slike biler til langt under 50000 også. :)

Annet alternativ er jo leasing. Alt ettersom hvilke mnds utgifter du har ved evt billån så kan det lønne seg, finnes ganske mange rimelige leasingalternativer nå, eller som Enits sa, se om du finner en kort avtale og ta over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tredje alternativ: Se om du finner noen som selger en leasingavtale som det er 1-2 år igjen på og overta den.

Leasingavtaler har jo ofte svært begrensa kjørelengde I løpet av et år. De bruktbilene jeg har kjøpt, har alltid vært biler som har gått som leasingbiler I 3 år - og de har normalt 15000 km kjørelengde I året.

Jeg ville gått for en japsebil - da har du god driftssikkerhet (I hvertfall bedre enn mange av disse tyske bilemerkene).

Jeg kjøpte meg jo "ny" bil I vår: en Nissan NV200. Den bruker rundt 0,5 l pr mil og er svært billig I innkjøp. Du får mao mye bil for pengene. Den er selvsagt ingen familiebil på lengre sikt, men for å kjøre ned med jobbkjøring kan den være et bra alternative I hvert fall. Den har kanskje ikke super comfort, men det er noe med hva som er viktigst da. Kjørekomfort koster :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må man over kr 100.000 for å tilfredsstille kravene til bil i alternativ A? Det kan være mye bil igjen i modeller før 2010.

Velger man f.eks. en Citroën C5 stasjonsvogn fra før 2010, har man plass til hund, barn, kjørekomforten er, etter min mening, overlegen i denne prisklassen (hydropneumatisk fjæring) og verditapet i prosent etter mye kjøring vil være mye lavere. Finn.nos oversikt over brukte C5-er generelt: http://www.finn.no/finn/car/used/result?carmodelmake=0%2F757&carmodelmake=1/757/7115

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen! Jeg tror jeg heller mot alternativ B. Lån gjennom pappa betyr nemlig at rentekostnadene=det han taper på å ikke ha pengene på sparekonto. Det vil si mye mindre penger som forsvinner i renter. Ulempen er selvsagt sikkerhet, samt det @Enits nevner med motoren. Nå skal det sies at hvis jeg kjøper liten bil blir det nok Wolksvagen polo eller golf (helst golf selvsagt). Dette fordi min mekaniker har tilgang på veldig rimelige deler - han driver med WV selv. Det er også relativt driftsikre biler, og ganske mye bil for pengene, selv om de er rimelige ... Men det er vanskelig ja! Stasjonsvogn er jo mye mer bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen! Jeg tror jeg heller mot alternativ B. Lån gjennom pappa betyr nemlig at rentekostnadene=det han taper på å ikke ha pengene på sparekonto. Det vil si mye mindre penger som forsvinner i renter. Ulempen er selvsagt sikkerhet, samt det @Enits nevner med motoren. Nå skal det sies at hvis jeg kjøper liten bil blir det nok Wolksvagen polo eller golf (helst golf selvsagt). Dette fordi min mekaniker har tilgang på veldig rimelige deler - han driver med WV selv. Det er også relativt driftsikre biler, og ganske mye bil for pengene, selv om de er rimelige ... Men det er vanskelig ja! Stasjonsvogn er jo mye mer bil!

Les svaret mitt før du avgjør. Jeg mener du fint kan få en stasjonsvogn til samme pris som (eller lavere enn!) den "bittelille bilen" du snakker om i første post. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lest og tatt med i beregningen! Det er absolutt et godt innspill. Stasjonsvogn er jo på alle måter et bedre alternativ. Det eneste er at drivstoffbruk er superviktig pga lang kjøreavstand. Det samme er km.stand ved salg. Men det går nok kanskje an å få i pose og sekk her!

Takk for svar alle sammen!!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vær redd for å kjøpe kvalitetsbil som har gått langt. De er kvalitetsbiler og med registerkjede framfor reim holder de et godt stykke :) Jeg har sett Volvo V70'er av årgang 2010-2011 som har gått 420,000km - de tikker og purrer som en katt allikevel :lol:

Volvo, Audi, Merchedes og Skoda hadde jeg ikke vært redd for å se på, 4-5 år gamle stasjonsvogner som har gått rundt 200,000km (vel, skodaen skal være billig da...) - til rundt 100-150 tusen :)

Vet ikke om det er mulig å finne i Norge da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lest og tatt med i beregningen! Det er absolutt et godt innspill. Stasjonsvogn er jo på alle måter et bedre alternativ. Det eneste er at drivstoffbruk er superviktig pga lang kjøreavstand. Det samme er km.stand ved salg. Men det går nok kanskje an å få i pose og sekk her!

Takk for svar alle sammen!

Jeg hadde citroen C4 før, som er en mellomklassebil, nå kjører jeg mondeo som er stor klasse. Mondeoen bruker halvparten av det c4'en gjorde ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde citroen C4 før, som er en mellomklassebil, nå kjører jeg mondeo som er stor klasse. Mondeoen bruker halvparten av det c4'en gjorde ;)

Citroen er av ulike grunner ganske utelukket, det er egentlig endel bilmerker. Dette fordi jeg har denne muligheten til å få billig deler og billig reparasjon og oppfølging av min kjære bilmekaniker - men det gjelder først og fremst visse merker :) Men akkurat merke er ikke så viktig, det finner jeg ut av - det er mer dilemmaet mellom dyr bil som fyller alle kravene, men som er mindre fornuftig økonomisk sett, eller billigere bil som er et bedre valg økonomisk sett, men som gjør at jeg må fire på endel kriterier. Takk alle sammen, dere har gitt meg mye å tenke på! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Citroen er av ulike grunner ganske utelukket, det er egentlig endel bilmerker. Dette fordi jeg har denne muligheten til å få billig deler og billig reparasjon og oppfølging av min kjære bilmekaniker - men det gjelder først og fremst visse merker :) Men akkurat merke er ikke så viktig, det finner jeg ut av - det er mer dilemmaet mellom dyr bil som fyller alle kravene, men som er mindre fornuftig økonomisk sett, eller billigere bil som er et bedre valg økonomisk sett, men som gjør at jeg må fire på endel kriterier. Takk alle sammen, dere har gitt meg mye å tenke på! :)

Var ikke merket i seg selv jeg skulle frem til, men at liten bil ikke nødvendigvis betyr lav driftskostnad :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, absolutt ikke. Men det er jo førstepri her - jeg kommer aldri til å kjøpe en bil bare fordi den er liten og tro den er billig i drift altså :) Med min nåværende bil vil jeg bruke minimum 6000 i mnd i bensin ... Så hovedmålet er å minimum halvere det. Må bare finne den beste måten :) Takk for svar :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt Volvo v50 (mellomstor stasjonsvogn) på 0,3 liter per mil. edrive-versjonen riktig nok, den er jo laga for å spare drivstoff. Det samme er andre merker med bluemotion eller liknende. Du kan jo se litt etter sånne versjoner. Og så lønner det seg å være lett på høyrelabben, med riktig kjøring kan en få ned drivstofforbruket på de fleste biler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville forresten også godt for en dieselbil på så lange strekker! Samboeren har bensin, jeg har diesel, vi har begge omtrent like lang vei til arbeidsplassen våres og selv om de skal ha et tilnærmet likt nivå på drivstoffbruk så bruker hans mye mer på avstanden enn min! På korte avstander bruker jeg mye mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Vet ikke om noen har skrevet det, men skal du handle bil av butikk så har dem gjerne gunstigere tilbud enn bank også har du sanne som naf har også ganske greie priser på lnene sine så sjekk dette også. Med mye langkjøring ville jeg gått for litt størrelse på bilen. Gjerne bedre komfort og fremkommelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen! Jeg tror jeg heller mot alternativ B. Lån gjennom pappa betyr nemlig at rentekostnadene=det han taper på å ikke ha pengene på sparekonto. Det vil si mye mindre penger som forsvinner i renter. Ulempen er selvsagt sikkerhet, samt det @Enits nevner med motoren. Nå skal det sies at hvis jeg kjøper liten bil blir det nok Wolksvagen polo eller golf (helst golf selvsagt). Dette fordi min mekaniker har tilgang på veldig rimelige deler - han driver med WV selv. Det er også relativt driftsikre biler, og ganske mye bil for pengene, selv om de er rimelige ... Men det er vanskelig ja! Stasjonsvogn er jo mye mer bil!

Golf stasjonsvogn? :) Det hadde jeg tidligere, kurant bil det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en ekstra god titt på Skoda? Du sier at din mekaniker driver med VW, og i praksis er jo en Skoda omtrent nettopp det. Dog ofte endel rimeligere.

Min f.eks. har vært til salgs for 6-70.000kr og det er en 2007 modell Skoda Octavia, en utrolig driftsikker bil som er utrolig gjerrig på drivstoff. Normal 0.5 men har også vært nede i 0.4 på langkjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
    • Som uerfaren satte jeg hund på en kennel i Nord-Trøndelag i 12 dager, fordi jeg ikke fikk ha ham med på obligatorisk ekskursjon i studier. Han var fullstendig ødelagt da jeg hentet ham. Psykisk helt ute av seg, han var passiv, uttrykksløs, en slags robot uten noen hjemme, det var ingen uttrykk for gjensynsglede, ingen glede i å komme ut, ingen glede i å entre bilen han ellers var så glad i. Han var som i overlevelsesmodus. Spaced out. Sjokktilstand. Kom seg sakte og gradvis til hektene vel hjemme igjen. Jeg trodde det "bare" var det å plutselig bli forlatt på en glattcelle alene, på et vilt fremmed sted omgitt av bare fremmede som ikke ga nok oppmerksomhet eller aktiviserte nok og hysteriske, fremmede hunder i samme situasjon, men nå innser jeg at han kan ha blitt utsatt for strømming også.  HVOR i Nord-Trøndelag lå den kennelen hennes? ..ikke at jeg noen gang skal ha hund i kennel igjen, jeg lærte, men ble min egen hund også utsatt for det der i tillegg til den brutale opplevelsen et kennelopphold er i seg selv, selv uten strømming? Min var en sånn som selvsagt ville fått hysterisk panikkanfall om han ble strømmet for å bjeffe, og ville reagert med å bjeffe og bjeffe og bjeffe og bjeffe i panikk.    Kan dere forlate klubben i protest? Jeg ville fått med meg flere, og demonstrativt meldt oss ut av klubben om de ikke avlyser med hun der. 
    • En gjeterhund, eller jakthund som er avlet for tett samarbeid med fører (retrievere, spaniels, puddel), er nok det beste om du vil ha en hund som vil kunne gå løs og ikke har høyt jaktinstinkt for byttedyr. Lapsk vallhund har mye lyd, og trenger mye aktivitet, men det høres ikke ut som det er noe problem. Så lenge de får nok oppgaver tror jeg ikke ufrivillig gjeting vil bli et stort problem, men jeg ville snakket med oppdrettere om det. Kunne tervueren vært et alternativ? Eller korthårscollie?
    • Du nevner ikke rase, men det er mange raser som er avlet på egenskaper som varsling og vokting, og selv de søteste små selskapsraser stammer fra de tidligste hundene, hvis varsling og vokt var ønskede egenskaper som ble avlet på.   Hunden din har fått baller og gjør (pun unintended) altså som hunder gjennom alle tider frem til ganske nylig ble spesifikt avlet for å gjøre. Den har en instinktiv opplevelse av at det er the right thing to do. Et ansvar den har.    Hvordan håndtere det? Lederskap er et stort ord.. Hunden må ha tillit til ditt lederskap, og det kan hende den synes du er uegnet som leder, som aldri forstår at det er potensielle farer som lurer rundt veggene. Den tar ansvar fordi den opplever at du ikke er skikket til oppgaven? Jeg har ikke sett dere sammen og aner ikke om den synes du er en god leder, men jeg har min egen erfaring som fersk hundeeier med elendig lederskap, hvor hannhunden min opplevde det som at han selv måtte ta ansvar for vår sikkerhet. Har du forsøkt å belønne for å varsle også? Anerkjenn den for vel utført oppdrag med en ball/kampeleke om den er for opprørt til å ville ta godis for det. Få satt et cue på bjeffingen, og så be den bjeffe på cue i helt andre situasjoner, hvor den da belønnes rikelig for det.  Når du har kontroll på det, og et innlært cue på å tie, så slutter du belønne varsling uten cue, viser den at du ikke liker det, det er ulønnsom adferd, og gjenopptar praksisen med å trene "tie/stille" i respons til lyder når dere er inne.  Ser så lett ut i teorien..  Du SKAL klare få bjeffingen ned til et kort og begrenset varsel ganske fort ved å anerkjenne varselet. Mye lettere med den approachen der, hvor du bryter det hele ned i mindre krevende delmål, enn ved å sikte på komplett, hole in one, end goal måloppnåelse med ingen lyd whatsoever med en gang.  Edit: ..og vær tålmodig. Dette kan ta tid. Ikke gi opp om du ikke opplever stor fremgang på kort tid. Hang on in there. Puberteten er en ekstra vanskelig periode, da det er 10x forhøyet testosteron ifht voksen alder gjennom deler av puberteten, og i starten har de nær teflonbelegg på hjernen til tider, det er en vanskelig periode å skulle lære noe nytt. Bare hold ut. Tren konsekvent. Fremskritt kan være små, og med noen hunder kan det ta mange måneder med konsekvent trening før du begynner se noen fremgang, men det blir bra om du ikke gir opp.   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...