Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger litt hjelp til å tenke lurt ang. bil!


Aya
 Share

Recommended Posts

Okey, here goes. Jeg begynner i ny jobb 1. september og kommer til å ha LANG (!!) kjørevei - 16 mil hver dag. Jeg må kjøpe ny bil som er superrimelig i drivstoffbruk, og selger derfor min bil nå. Jeg forventer å få mellom 8000 og 13000 for den. Jeg har studentøkonomi fra før, og har derfor ikke mer enn rundt 10000 i egenkapital. Jeg har to valg.

A) Ta opp et stort billån og kjøpe en bil til rundt 100 000-150000. Dette blir da en stasjonsvogn som det er meningen å beholde lenge, egenkapital 10%. Nedbetalingstid 3 år (forhåpentligvis), og de bankene jeg har sjekket har da gitt meg et tilbud som innebærer en effektiv rente på mellom 8,88% og 11%. Fordeler: Jeg får en driftsikker bil med god kjørekomfort, en stasjonsvogn med god plass til hunder, og dersom vi bestemmer oss for å få barn i løpet av de neste to-tre årene har vi en bil som passer til det. Ulemper: Jeg ønsker å spare opp penger raskt for å kunne kjøpe meg inn i huset til samboeren om ca to år. Det blir vanskeligere med et stort billån som skal nedbetales. Bilen vil få en enorm belastning ved å bli kjørt så mye, og verditap vil bli stort. Kanskje må ny bil likevel kjøpes om et par år.

B) Ta opp et lite rimelig billån gjennom pappa og kjøpe en bitteliten, rimelig bil til rundt 50 000. Betale ned i løpet av 1,5 år. Svært lave drivstoffutgifter, og dersom jeg for eksempel velger en bil med tre dører kan jeg få en ganske ny, god bil til en så lav pris. Fordelen med dette er at jeg vil ha nedbetalt bilen innen jeg eventuelt skal kjøpe meg inn i huset, og jeg vil ha lave månedlige utgifter. Bilen kan "brukes opp" i løpet av de årene jeg skal ha denne jobben (pga. reisevei blir er det lite sannsynlig at det blir mer enn to-tre år). Ulemper: Dårligere og mindre komfortabel bil. Ny bil må kjøpes dersom vi får barn. Fremdeles stort verditap dersom bilen ikke holder lenge.

Hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stor bil med stor motor vil holde bedre og lengre til langkjøring enn en liten 3 dørs med liten motor.

Jeg ville definitivt sett på mulighetene for et billån på rundt 150 000 og funnet meg en bil som er god til langkjøring. Ford Mondeo fra 2008 modell er fin til det. Spesielt om du finner deg en 2 liters motor.

Ved litt lengre nedbetalingstid enn 3 år vil du få lavere utgifter der pr mnd og kan spare til å kjøpe deg inn i huset samtidig? Du vil også ha en bil som vil holde i mer enn 2-3 år.

Bil er tapsprosjekt uansett :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hele tiden tenkt at nummer en er lurest, men jeg skjønner ikke helt hvorfor egentlig? Bortsett fra kjørekomfort og plass er det ganske overveiende sannsynlig at en billig bil vil innebære mindre økonomisk tap for meg tror jeg. Særlig fordi jeg kan kjøpe en relativt ny bil av god kvalitet som ikke har gått så langt (f.eks. en wv polo, tre dører, 2004 modell, gått rundt 100 000 km) om jeg kjøper en bitteliten en ... Det er det med motoren da @Enits - der har du et poeng. Men de fleste biler kan jo fint gå 300 000, og da har jeg endel å gå på. Jeg har forøvrig også tilgang på en god, rimelig mekaniker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hele tiden tenkt at nummer en er lurest, men jeg skjønner ikke helt hvorfor egentlig? Bortsett fra kjørekomfort og plass er det ganske overveiende sannsynlig at en billig bil vil innebære mindre økonomisk tap for meg tror jeg. Særlig fordi jeg kan kjøpe en relativt ny bil av god kvalitet som ikke har gått så langt (f.eks. en wv polo, tre dører, 2004 modell, gått rundt 100 000 km) om jeg kjøper en bitteliten en ... Det er det med motoren da @Enits - der har du et poeng. Men de fleste biler kan jo fint gå 300 000, og da har jeg endel å gå på. Jeg har forøvrig også tilgang på en god, rimelig mekaniker.

Jeg tenkte som deg tidligere å kjøpte "billigbiler" som ikke var gått langt osv. og jeg har ikke hatt annet enn problemer og verkstedsregninger :P

Derfor gikk vi for en nyere bil, for et år siden. Det har vært et par småting, men bilen har gått fra dag en. Vi kjøpte i tillegg en som var gått litt, 150 000km og er ikke antydning til problemer i motoren. Jeg ville ikke satset på at en liten 1.2 -1.4 liters bil kan gå 300 000 km altså.. I tillegg vil motoren kreve mer på motorveiene nedi der nede iforhold til en bil med større motor, som igjen krever mer drivstoff :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for alternativ to jeg. Liten billig bil, gjerne med fokus på lav km stand når du kjøper. Finnes mange rimelige små biler som er godt vedlikeholdt og ikke kjørt alt for mye (typisk fra pensjonister o.l.). Dessuten så er det ikke langkjøring som er verst, selv om det ruller på km, så du skal ikke se bort ifra at en slik bil kan holde en god del lengre enn et par år, og du finner nok slike biler til langt under 50000 også. :)

Annet alternativ er jo leasing. Alt ettersom hvilke mnds utgifter du har ved evt billån så kan det lønne seg, finnes ganske mange rimelige leasingalternativer nå, eller som Enits sa, se om du finner en kort avtale og ta over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tredje alternativ: Se om du finner noen som selger en leasingavtale som det er 1-2 år igjen på og overta den.

Leasingavtaler har jo ofte svært begrensa kjørelengde I løpet av et år. De bruktbilene jeg har kjøpt, har alltid vært biler som har gått som leasingbiler I 3 år - og de har normalt 15000 km kjørelengde I året.

Jeg ville gått for en japsebil - da har du god driftssikkerhet (I hvertfall bedre enn mange av disse tyske bilemerkene).

Jeg kjøpte meg jo "ny" bil I vår: en Nissan NV200. Den bruker rundt 0,5 l pr mil og er svært billig I innkjøp. Du får mao mye bil for pengene. Den er selvsagt ingen familiebil på lengre sikt, men for å kjøre ned med jobbkjøring kan den være et bra alternative I hvert fall. Den har kanskje ikke super comfort, men det er noe med hva som er viktigst da. Kjørekomfort koster :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må man over kr 100.000 for å tilfredsstille kravene til bil i alternativ A? Det kan være mye bil igjen i modeller før 2010.

Velger man f.eks. en Citroën C5 stasjonsvogn fra før 2010, har man plass til hund, barn, kjørekomforten er, etter min mening, overlegen i denne prisklassen (hydropneumatisk fjæring) og verditapet i prosent etter mye kjøring vil være mye lavere. Finn.nos oversikt over brukte C5-er generelt: http://www.finn.no/finn/car/used/result?carmodelmake=0%2F757&carmodelmake=1/757/7115

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen! Jeg tror jeg heller mot alternativ B. Lån gjennom pappa betyr nemlig at rentekostnadene=det han taper på å ikke ha pengene på sparekonto. Det vil si mye mindre penger som forsvinner i renter. Ulempen er selvsagt sikkerhet, samt det @Enits nevner med motoren. Nå skal det sies at hvis jeg kjøper liten bil blir det nok Wolksvagen polo eller golf (helst golf selvsagt). Dette fordi min mekaniker har tilgang på veldig rimelige deler - han driver med WV selv. Det er også relativt driftsikre biler, og ganske mye bil for pengene, selv om de er rimelige ... Men det er vanskelig ja! Stasjonsvogn er jo mye mer bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen! Jeg tror jeg heller mot alternativ B. Lån gjennom pappa betyr nemlig at rentekostnadene=det han taper på å ikke ha pengene på sparekonto. Det vil si mye mindre penger som forsvinner i renter. Ulempen er selvsagt sikkerhet, samt det @Enits nevner med motoren. Nå skal det sies at hvis jeg kjøper liten bil blir det nok Wolksvagen polo eller golf (helst golf selvsagt). Dette fordi min mekaniker har tilgang på veldig rimelige deler - han driver med WV selv. Det er også relativt driftsikre biler, og ganske mye bil for pengene, selv om de er rimelige ... Men det er vanskelig ja! Stasjonsvogn er jo mye mer bil!

Les svaret mitt før du avgjør. Jeg mener du fint kan få en stasjonsvogn til samme pris som (eller lavere enn!) den "bittelille bilen" du snakker om i første post. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lest og tatt med i beregningen! Det er absolutt et godt innspill. Stasjonsvogn er jo på alle måter et bedre alternativ. Det eneste er at drivstoffbruk er superviktig pga lang kjøreavstand. Det samme er km.stand ved salg. Men det går nok kanskje an å få i pose og sekk her!

Takk for svar alle sammen!!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vær redd for å kjøpe kvalitetsbil som har gått langt. De er kvalitetsbiler og med registerkjede framfor reim holder de et godt stykke :) Jeg har sett Volvo V70'er av årgang 2010-2011 som har gått 420,000km - de tikker og purrer som en katt allikevel :lol:

Volvo, Audi, Merchedes og Skoda hadde jeg ikke vært redd for å se på, 4-5 år gamle stasjonsvogner som har gått rundt 200,000km (vel, skodaen skal være billig da...) - til rundt 100-150 tusen :)

Vet ikke om det er mulig å finne i Norge da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lest og tatt med i beregningen! Det er absolutt et godt innspill. Stasjonsvogn er jo på alle måter et bedre alternativ. Det eneste er at drivstoffbruk er superviktig pga lang kjøreavstand. Det samme er km.stand ved salg. Men det går nok kanskje an å få i pose og sekk her!

Takk for svar alle sammen!

Jeg hadde citroen C4 før, som er en mellomklassebil, nå kjører jeg mondeo som er stor klasse. Mondeoen bruker halvparten av det c4'en gjorde ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde citroen C4 før, som er en mellomklassebil, nå kjører jeg mondeo som er stor klasse. Mondeoen bruker halvparten av det c4'en gjorde ;)

Citroen er av ulike grunner ganske utelukket, det er egentlig endel bilmerker. Dette fordi jeg har denne muligheten til å få billig deler og billig reparasjon og oppfølging av min kjære bilmekaniker - men det gjelder først og fremst visse merker :) Men akkurat merke er ikke så viktig, det finner jeg ut av - det er mer dilemmaet mellom dyr bil som fyller alle kravene, men som er mindre fornuftig økonomisk sett, eller billigere bil som er et bedre valg økonomisk sett, men som gjør at jeg må fire på endel kriterier. Takk alle sammen, dere har gitt meg mye å tenke på! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Citroen er av ulike grunner ganske utelukket, det er egentlig endel bilmerker. Dette fordi jeg har denne muligheten til å få billig deler og billig reparasjon og oppfølging av min kjære bilmekaniker - men det gjelder først og fremst visse merker :) Men akkurat merke er ikke så viktig, det finner jeg ut av - det er mer dilemmaet mellom dyr bil som fyller alle kravene, men som er mindre fornuftig økonomisk sett, eller billigere bil som er et bedre valg økonomisk sett, men som gjør at jeg må fire på endel kriterier. Takk alle sammen, dere har gitt meg mye å tenke på! :)

Var ikke merket i seg selv jeg skulle frem til, men at liten bil ikke nødvendigvis betyr lav driftskostnad :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, absolutt ikke. Men det er jo førstepri her - jeg kommer aldri til å kjøpe en bil bare fordi den er liten og tro den er billig i drift altså :) Med min nåværende bil vil jeg bruke minimum 6000 i mnd i bensin ... Så hovedmålet er å minimum halvere det. Må bare finne den beste måten :) Takk for svar :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt Volvo v50 (mellomstor stasjonsvogn) på 0,3 liter per mil. edrive-versjonen riktig nok, den er jo laga for å spare drivstoff. Det samme er andre merker med bluemotion eller liknende. Du kan jo se litt etter sånne versjoner. Og så lønner det seg å være lett på høyrelabben, med riktig kjøring kan en få ned drivstofforbruket på de fleste biler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville forresten også godt for en dieselbil på så lange strekker! Samboeren har bensin, jeg har diesel, vi har begge omtrent like lang vei til arbeidsplassen våres og selv om de skal ha et tilnærmet likt nivå på drivstoffbruk så bruker hans mye mer på avstanden enn min! På korte avstander bruker jeg mye mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Vet ikke om noen har skrevet det, men skal du handle bil av butikk så har dem gjerne gunstigere tilbud enn bank også har du sanne som naf har også ganske greie priser på lnene sine så sjekk dette også. Med mye langkjøring ville jeg gått for litt størrelse på bilen. Gjerne bedre komfort og fremkommelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen! Jeg tror jeg heller mot alternativ B. Lån gjennom pappa betyr nemlig at rentekostnadene=det han taper på å ikke ha pengene på sparekonto. Det vil si mye mindre penger som forsvinner i renter. Ulempen er selvsagt sikkerhet, samt det @Enits nevner med motoren. Nå skal det sies at hvis jeg kjøper liten bil blir det nok Wolksvagen polo eller golf (helst golf selvsagt). Dette fordi min mekaniker har tilgang på veldig rimelige deler - han driver med WV selv. Det er også relativt driftsikre biler, og ganske mye bil for pengene, selv om de er rimelige ... Men det er vanskelig ja! Stasjonsvogn er jo mye mer bil!

Golf stasjonsvogn? :) Det hadde jeg tidligere, kurant bil det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en ekstra god titt på Skoda? Du sier at din mekaniker driver med VW, og i praksis er jo en Skoda omtrent nettopp det. Dog ofte endel rimeligere.

Min f.eks. har vært til salgs for 6-70.000kr og det er en 2007 modell Skoda Octavia, en utrolig driftsikker bil som er utrolig gjerrig på drivstoff. Normal 0.5 men har også vært nede i 0.4 på langkjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Eddie har lagt inn søknad om å få de nusselige spanielørene erstattet med pønkråkk hanekam. I en alder av bare 6,5 mnd setter han seg heldigvis fortsatt ned som en jente når han tisser - og når han markerer, som han gjorde for første gang i dag. Det er stille før pubertetsstormen, men små vindkast kommer de mørke tordenskyene i forveien, og forsurer den prepubertale idyllen iblant.  I dag skulle jeg ha filma. Ikke første gangen en potensiell YouTube-million gikk i vasken. En av mitt livs store regrets er å ikke ha filma første gangen jeg ga chihuahuaen en hel roastbeefskive. Jeg kunne vært millionær, men har åpenbart ikke næringsvett. Glemte å filme i dag også. Ord er fattige, men kamera og power-PC til å redigere videoer på koster, så ord får klare seg. Unge Edeward har slitt en stund, med en indre kamp mellom nature og nurture. Fornuft og følelser. Det instinktive ressursforsvaret hans er så sterkt at han har store vansker med å få gjennomført sin egen vilje. På den ene siden vil han gjerne ha meg til å kaste lekene hans, fordi å jage etter dem er det aller, aller morsomste han vet, men han har ikke lyst til å gi dem fra seg. De er verdisaker for han. Han vet kognitivt at det er nødvendig å hande meg gjenstander for å få dem kastet, og han ELSKER å få dem kastet. Leker er ikke morsomme når de ligger i ro. Da er de bare potensiell moro. Litt som penger i banken. Det er selvsagt mer gøy å bruke penger enn å bare ha dem, men det føles godt å ha dem, og en er redd for å miste dem ved å bruke dem. På samme måte som jeg gjerne vil reise og shoppe og drikke frappuccino og spise ute, så vil han helst ha de lekene flyvende gjennom lufta og sprettende bortover bakken. Han ber meg kaste dem. Han maser om å få dem kastet. Lyser opp i euforisk livsglede når han ser at jeg er i ferd med å kaste. INGEN tvil om hva som er høydepunktene i livet hans, men han har en slags malplassert økonomisk sans, hvor han vokter lekene som om de kan forsvinne dersom han bruker dem. Ressursforsvaret hans er så sterkt at det er et handikap for ham. Den absurde kampen han kjemper hver gang han vil ha lekene kastet, men ikke har lyst til å gi dem fra seg. Kan ikke beskrives med ord. You had to be there, for jeg har ikke filma det.  Dette har ihvertfall pågått en stund nå. Den indre kampen mellom følelser og fornuft. Så, i dag.. Vi har fått nytt utstyr i posten. Grime og kortere bånd for å ferdes i folksomme miljøer. Grime fordi jeg liker være på den sikrere siden. Han begynner bli stor og tung og sterk. Den ene gangen han DRO i båndet for å hilse på storebror er ikke noe jeg ønsker reprise på. Han kan tydeligvis være virkelig sterk om han plutselig finner ut at han ikke vil høre på meg, så grime er en potensielt nødvendig sikkerhet. Det, og så har vi kjøpt kjettingbånd, fordi jeg liker tyngden. Hunden kjenner også at båndet er der. Det er bedre kontakt. Dessverre, som vanlig ved netthandel, har vi fått noe annet enn jeg trodde jeg bestilte. 50 cm var ikke lengden på kjettingen, men total lengde. Det der trenger tilvenning. Heldigvis har vi også fått oss et strikkbånd med såkalt trafikkhåndtak, som jeg tenkte det kunne være greit å koke frosken sakte med for å unngå at likheten med visse grupper i Pride-paraden blir for påfallende. Det holder liksom å kle seg i lakk og lær i offentligheten, vi trenger ikke lage et SM show også, mener jeg. Det er hva som trolig vil skje om vi legger ut på tur blant folk med det veldig, veldig korte kjettingbåndet der uten noen tilvenning, så her må trenes, det var planen for dagen.  For å senke potensielt stress før vi gikk avgårde i nabolaget, så skulle vi leke litt. Få på litt gode biokjemikalier. Erstatte kortisol med endorfiner. Når matmor er utstyrt med vom og tørrfisk på lomma er det nødvendig å leke før vi går avgårde, for å få ned forventningsstress. Biokjemien i dette ble forklart meg, men jeg er ikke stø nok på detaljene til å gjenfortelle korrekt. I grove trekk flommes han umiddelbart av dopamin fra forventning om belønning, så utløser det raskt en masse adrenalin og kortisol når forventningene ikke innfris fort nok (for ham). Han blir agitert og opplever en slags smerter, og mat som belønning får ikke dette stresset ned igjen. Lek derimot gjør. Fikk teorien forklart, sett det fungere i praksis. Å leke på tur fungerer fint på vanlig turbånd, men jeg vil ikke tilvenne ham at det går an å leke på så kort bånd. Ulike båndlengder har ulike regelverk for adferd. Derfor må vi leke før vi legger ut på en potensielt stressende treningstur med SM-lenke, mat i lommene og KRAV for å få den.  KRAV et noe Eddie har problemer med å forholde seg til. Han kunne vært kryssordløsningen på nøkkelordet assertive. Meningers mot og egen vilje. Tar det å bli stilt KRAV til som en trussel. Frosken må kokes sakte, ellers går den i maktkamp. Det fikk jeg bekreftet på den harde måten i dag ved å stille et urimelig krav for å starte leken: Jeg ba ham om utgangstilling.  Istedenfor fikk hele nabolaget konsert med Dickhead and The Pønk Råkk Assertiveness.  Til å begynne med ble jeg irritert. Han var så TEIT. Noe så ufattelig simpelt som å bare sette seg i utgangstilling for å få det han så inderlig intenst ville ha. Han hadde SÅ lyst på både leken og maten, men istedenfor å kjapt, enkelt og greit sette seg i utgangstilling som han VISSTE ville gi uttelling, så valgte han å kjefte meg huden full for å ha the audacity til å ikke bare gi ham hva han ville ha.  Jeg fikk omsider noe som liknet utgangstilling og han fikk umiddelbart leken sin kastet. Fløy avgårde som om han hadde sluppet fri fra Guantanamo. Gjorde meg klar til å belønne ham for levering, fordi middagen var en time på overtid. Favorittmaten. Han er vill etter Vom. Villig til å utstå både kloklipp og frisering i ansiktet så lenge det står Vom på hylla. Han har vanligvis INGEN selvrespekt når det lukter Vom i premie. Vanligvis.  Han slapp favorittleken et par meter fra levering. "Ta med!" responderte jeg, og så var ******* løs igjen. Ikke snakk om. Sikker på det tok mange minutter med utskjelling. Han synes jeg er en herskesyk HURPE med et sykt "behov" for å dominere. HVORFOR skulle han levere meg den leken for å få maten jeg hadde i hånden? "Herskesyke hurpe! Det der handler bare om å ydmyke meg! Ser jeg ut som undersåtten din? Den leken er MIN og den maten er også MIN! Vil du ha leken i hånden kan du plukke den opp selv!" Jeg endte med å plukke den opp selv. Han ble stille noen øyeblikk. Innså at han hadde tapt. Jeg hadde nå både leken og maten og han hadde bare stoltheten. Det gikk ikke mange sekunder før nederlaget ble erstattet med forventning om kast. - Link! Unge Eddies verden raste sammen igjen. Usikker på HVA som er problemet hans, for han går SÅ fint i utgangstilling for kjipe tørrforkuler, bare de er i hånden som lure. Han HAR gått FINT i utgangstilling med Vom på hylla og i vinduskarmen også. Hvorfor ikke nå? Hva er problemet? Svaret er et intenst autonomitetsbehov. Han ga så TEΙΤΕ liksom-nesten kreative alternativer til en faktisk utgangstilling, etter å ha gitt ham flere invitasjoner til å plassere seg riktig valgte jeg å gripe halsbåndet for å veilede ham ordentlig på plass - for å kunne rose og belønne. Verste overgrepet jeg kunne begått mot ham. Han strittet imot, og jeg ville ikke gi meg, så det utviklet seg til en brytekamp jeg til slutt vant ved hans surrender. Var han et menneske ville han HYLGRÅTT. Hikstet og hulket i bunnløs sorg over dette sjokkerende sviket. Var jeg ikke hans beste venn? Hva slags venn og partner GJØR noe sånt? Jeg kunne jo ikke gi meg, for jeg hadde faktisk lagt på et krav, og han trenger VITE at et krav er et KRAV og når det innfris, så blir det ALDRI problemer og ALLTID godt humør og belønning. Å la en nær pubertal riesenschnauzer få lov til å kjempe seg fri fra et (i utgangspunktet bare veiledende) grep i halsbåndet var 100% uaktuelt, samme hvor såret og sjokkert han var. Det ble til slutt en utgangstilling. Leken fikk jeg også levert i hånden, men ikke uten en psych kamp om hvem som bestemmer over ressursene. Ede er IKKE fornøyd med å måtte jobbe for mat og lek.  Tur ble det ikke, men en god latter ble det, fordi Ede er absurd sta. Håper jeg ser samme humoren i det når han begynner skape seg pga endret båndlengde. Fra 2-1 meter i første omgang, med bare korte partier på "trafikkhåndtak". Grime har vi prøvd på. Den sitter det litt lenger inne å gå hjemmefra med ennå. 
    • Hvis det funker med 50/50 kan du jo da bare fortsette med det. For helgeturer går det jo fint å ta med i kjølebag, det gjør ikke noe om det tiner så lenge det blir spist innen en dag eller to. Men ville prøvd forsiktig med et annet tørrfôr som er beregnet for valp.
    • Av praktiske årsaker, skal ha med hunden på flere reiser uten fryser. Tenker å gi blanding av vom og tørrfor på sikt.  I tillegg liker jeg å bruke deler av måltidene til trening på tur, noe som er vanskelig med råfor...  
    • Tispen min er 10 måneder nå.  Meget omgjengelig familiehund. Mjuk pels og gemytt 🤣. Lettlært. Nydelig vakker. Perfekt størrelse.  Vi driver med blodspor og lydighet.  Grua meg mest til pelsstell når jeg vurderte rasen, ja snø i pelsen er irriterende, men jeg må lære meg å huske å bruke riktig tøy 🙈 Koser meg overraskende med å klippe og stelle pelsen.  Jeg har dessverre vært ekstremt uheldig med sykdom på henne, men slik jeg har forstått det er dette en sunn rase med få plager.   
    • Blir spennende å følge med videre!   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...