Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger litt hjelp til å tenke lurt ang. bil!


Aya
 Share

Recommended Posts

Okey, here goes. Jeg begynner i ny jobb 1. september og kommer til å ha LANG (!!) kjørevei - 16 mil hver dag. Jeg må kjøpe ny bil som er superrimelig i drivstoffbruk, og selger derfor min bil nå. Jeg forventer å få mellom 8000 og 13000 for den. Jeg har studentøkonomi fra før, og har derfor ikke mer enn rundt 10000 i egenkapital. Jeg har to valg.

A) Ta opp et stort billån og kjøpe en bil til rundt 100 000-150000. Dette blir da en stasjonsvogn som det er meningen å beholde lenge, egenkapital 10%. Nedbetalingstid 3 år (forhåpentligvis), og de bankene jeg har sjekket har da gitt meg et tilbud som innebærer en effektiv rente på mellom 8,88% og 11%. Fordeler: Jeg får en driftsikker bil med god kjørekomfort, en stasjonsvogn med god plass til hunder, og dersom vi bestemmer oss for å få barn i løpet av de neste to-tre årene har vi en bil som passer til det. Ulemper: Jeg ønsker å spare opp penger raskt for å kunne kjøpe meg inn i huset til samboeren om ca to år. Det blir vanskeligere med et stort billån som skal nedbetales. Bilen vil få en enorm belastning ved å bli kjørt så mye, og verditap vil bli stort. Kanskje må ny bil likevel kjøpes om et par år.

B) Ta opp et lite rimelig billån gjennom pappa og kjøpe en bitteliten, rimelig bil til rundt 50 000. Betale ned i løpet av 1,5 år. Svært lave drivstoffutgifter, og dersom jeg for eksempel velger en bil med tre dører kan jeg få en ganske ny, god bil til en så lav pris. Fordelen med dette er at jeg vil ha nedbetalt bilen innen jeg eventuelt skal kjøpe meg inn i huset, og jeg vil ha lave månedlige utgifter. Bilen kan "brukes opp" i løpet av de årene jeg skal ha denne jobben (pga. reisevei blir er det lite sannsynlig at det blir mer enn to-tre år). Ulemper: Dårligere og mindre komfortabel bil. Ny bil må kjøpes dersom vi får barn. Fremdeles stort verditap dersom bilen ikke holder lenge.

Hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stor bil med stor motor vil holde bedre og lengre til langkjøring enn en liten 3 dørs med liten motor.

Jeg ville definitivt sett på mulighetene for et billån på rundt 150 000 og funnet meg en bil som er god til langkjøring. Ford Mondeo fra 2008 modell er fin til det. Spesielt om du finner deg en 2 liters motor.

Ved litt lengre nedbetalingstid enn 3 år vil du få lavere utgifter der pr mnd og kan spare til å kjøpe deg inn i huset samtidig? Du vil også ha en bil som vil holde i mer enn 2-3 år.

Bil er tapsprosjekt uansett :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hele tiden tenkt at nummer en er lurest, men jeg skjønner ikke helt hvorfor egentlig? Bortsett fra kjørekomfort og plass er det ganske overveiende sannsynlig at en billig bil vil innebære mindre økonomisk tap for meg tror jeg. Særlig fordi jeg kan kjøpe en relativt ny bil av god kvalitet som ikke har gått så langt (f.eks. en wv polo, tre dører, 2004 modell, gått rundt 100 000 km) om jeg kjøper en bitteliten en ... Det er det med motoren da @Enits - der har du et poeng. Men de fleste biler kan jo fint gå 300 000, og da har jeg endel å gå på. Jeg har forøvrig også tilgang på en god, rimelig mekaniker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hele tiden tenkt at nummer en er lurest, men jeg skjønner ikke helt hvorfor egentlig? Bortsett fra kjørekomfort og plass er det ganske overveiende sannsynlig at en billig bil vil innebære mindre økonomisk tap for meg tror jeg. Særlig fordi jeg kan kjøpe en relativt ny bil av god kvalitet som ikke har gått så langt (f.eks. en wv polo, tre dører, 2004 modell, gått rundt 100 000 km) om jeg kjøper en bitteliten en ... Det er det med motoren da @Enits - der har du et poeng. Men de fleste biler kan jo fint gå 300 000, og da har jeg endel å gå på. Jeg har forøvrig også tilgang på en god, rimelig mekaniker.

Jeg tenkte som deg tidligere å kjøpte "billigbiler" som ikke var gått langt osv. og jeg har ikke hatt annet enn problemer og verkstedsregninger :P

Derfor gikk vi for en nyere bil, for et år siden. Det har vært et par småting, men bilen har gått fra dag en. Vi kjøpte i tillegg en som var gått litt, 150 000km og er ikke antydning til problemer i motoren. Jeg ville ikke satset på at en liten 1.2 -1.4 liters bil kan gå 300 000 km altså.. I tillegg vil motoren kreve mer på motorveiene nedi der nede iforhold til en bil med større motor, som igjen krever mer drivstoff :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for alternativ to jeg. Liten billig bil, gjerne med fokus på lav km stand når du kjøper. Finnes mange rimelige små biler som er godt vedlikeholdt og ikke kjørt alt for mye (typisk fra pensjonister o.l.). Dessuten så er det ikke langkjøring som er verst, selv om det ruller på km, så du skal ikke se bort ifra at en slik bil kan holde en god del lengre enn et par år, og du finner nok slike biler til langt under 50000 også. :)

Annet alternativ er jo leasing. Alt ettersom hvilke mnds utgifter du har ved evt billån så kan det lønne seg, finnes ganske mange rimelige leasingalternativer nå, eller som Enits sa, se om du finner en kort avtale og ta over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tredje alternativ: Se om du finner noen som selger en leasingavtale som det er 1-2 år igjen på og overta den.

Leasingavtaler har jo ofte svært begrensa kjørelengde I løpet av et år. De bruktbilene jeg har kjøpt, har alltid vært biler som har gått som leasingbiler I 3 år - og de har normalt 15000 km kjørelengde I året.

Jeg ville gått for en japsebil - da har du god driftssikkerhet (I hvertfall bedre enn mange av disse tyske bilemerkene).

Jeg kjøpte meg jo "ny" bil I vår: en Nissan NV200. Den bruker rundt 0,5 l pr mil og er svært billig I innkjøp. Du får mao mye bil for pengene. Den er selvsagt ingen familiebil på lengre sikt, men for å kjøre ned med jobbkjøring kan den være et bra alternative I hvert fall. Den har kanskje ikke super comfort, men det er noe med hva som er viktigst da. Kjørekomfort koster :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må man over kr 100.000 for å tilfredsstille kravene til bil i alternativ A? Det kan være mye bil igjen i modeller før 2010.

Velger man f.eks. en Citroën C5 stasjonsvogn fra før 2010, har man plass til hund, barn, kjørekomforten er, etter min mening, overlegen i denne prisklassen (hydropneumatisk fjæring) og verditapet i prosent etter mye kjøring vil være mye lavere. Finn.nos oversikt over brukte C5-er generelt: http://www.finn.no/finn/car/used/result?carmodelmake=0%2F757&carmodelmake=1/757/7115

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen! Jeg tror jeg heller mot alternativ B. Lån gjennom pappa betyr nemlig at rentekostnadene=det han taper på å ikke ha pengene på sparekonto. Det vil si mye mindre penger som forsvinner i renter. Ulempen er selvsagt sikkerhet, samt det @Enits nevner med motoren. Nå skal det sies at hvis jeg kjøper liten bil blir det nok Wolksvagen polo eller golf (helst golf selvsagt). Dette fordi min mekaniker har tilgang på veldig rimelige deler - han driver med WV selv. Det er også relativt driftsikre biler, og ganske mye bil for pengene, selv om de er rimelige ... Men det er vanskelig ja! Stasjonsvogn er jo mye mer bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen! Jeg tror jeg heller mot alternativ B. Lån gjennom pappa betyr nemlig at rentekostnadene=det han taper på å ikke ha pengene på sparekonto. Det vil si mye mindre penger som forsvinner i renter. Ulempen er selvsagt sikkerhet, samt det @Enits nevner med motoren. Nå skal det sies at hvis jeg kjøper liten bil blir det nok Wolksvagen polo eller golf (helst golf selvsagt). Dette fordi min mekaniker har tilgang på veldig rimelige deler - han driver med WV selv. Det er også relativt driftsikre biler, og ganske mye bil for pengene, selv om de er rimelige ... Men det er vanskelig ja! Stasjonsvogn er jo mye mer bil!

Les svaret mitt før du avgjør. Jeg mener du fint kan få en stasjonsvogn til samme pris som (eller lavere enn!) den "bittelille bilen" du snakker om i første post. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lest og tatt med i beregningen! Det er absolutt et godt innspill. Stasjonsvogn er jo på alle måter et bedre alternativ. Det eneste er at drivstoffbruk er superviktig pga lang kjøreavstand. Det samme er km.stand ved salg. Men det går nok kanskje an å få i pose og sekk her!

Takk for svar alle sammen!!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vær redd for å kjøpe kvalitetsbil som har gått langt. De er kvalitetsbiler og med registerkjede framfor reim holder de et godt stykke :) Jeg har sett Volvo V70'er av årgang 2010-2011 som har gått 420,000km - de tikker og purrer som en katt allikevel :lol:

Volvo, Audi, Merchedes og Skoda hadde jeg ikke vært redd for å se på, 4-5 år gamle stasjonsvogner som har gått rundt 200,000km (vel, skodaen skal være billig da...) - til rundt 100-150 tusen :)

Vet ikke om det er mulig å finne i Norge da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lest og tatt med i beregningen! Det er absolutt et godt innspill. Stasjonsvogn er jo på alle måter et bedre alternativ. Det eneste er at drivstoffbruk er superviktig pga lang kjøreavstand. Det samme er km.stand ved salg. Men det går nok kanskje an å få i pose og sekk her!

Takk for svar alle sammen!

Jeg hadde citroen C4 før, som er en mellomklassebil, nå kjører jeg mondeo som er stor klasse. Mondeoen bruker halvparten av det c4'en gjorde ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde citroen C4 før, som er en mellomklassebil, nå kjører jeg mondeo som er stor klasse. Mondeoen bruker halvparten av det c4'en gjorde ;)

Citroen er av ulike grunner ganske utelukket, det er egentlig endel bilmerker. Dette fordi jeg har denne muligheten til å få billig deler og billig reparasjon og oppfølging av min kjære bilmekaniker - men det gjelder først og fremst visse merker :) Men akkurat merke er ikke så viktig, det finner jeg ut av - det er mer dilemmaet mellom dyr bil som fyller alle kravene, men som er mindre fornuftig økonomisk sett, eller billigere bil som er et bedre valg økonomisk sett, men som gjør at jeg må fire på endel kriterier. Takk alle sammen, dere har gitt meg mye å tenke på! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Citroen er av ulike grunner ganske utelukket, det er egentlig endel bilmerker. Dette fordi jeg har denne muligheten til å få billig deler og billig reparasjon og oppfølging av min kjære bilmekaniker - men det gjelder først og fremst visse merker :) Men akkurat merke er ikke så viktig, det finner jeg ut av - det er mer dilemmaet mellom dyr bil som fyller alle kravene, men som er mindre fornuftig økonomisk sett, eller billigere bil som er et bedre valg økonomisk sett, men som gjør at jeg må fire på endel kriterier. Takk alle sammen, dere har gitt meg mye å tenke på! :)

Var ikke merket i seg selv jeg skulle frem til, men at liten bil ikke nødvendigvis betyr lav driftskostnad :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, absolutt ikke. Men det er jo førstepri her - jeg kommer aldri til å kjøpe en bil bare fordi den er liten og tro den er billig i drift altså :) Med min nåværende bil vil jeg bruke minimum 6000 i mnd i bensin ... Så hovedmålet er å minimum halvere det. Må bare finne den beste måten :) Takk for svar :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt Volvo v50 (mellomstor stasjonsvogn) på 0,3 liter per mil. edrive-versjonen riktig nok, den er jo laga for å spare drivstoff. Det samme er andre merker med bluemotion eller liknende. Du kan jo se litt etter sånne versjoner. Og så lønner det seg å være lett på høyrelabben, med riktig kjøring kan en få ned drivstofforbruket på de fleste biler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville forresten også godt for en dieselbil på så lange strekker! Samboeren har bensin, jeg har diesel, vi har begge omtrent like lang vei til arbeidsplassen våres og selv om de skal ha et tilnærmet likt nivå på drivstoffbruk så bruker hans mye mer på avstanden enn min! På korte avstander bruker jeg mye mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Vet ikke om noen har skrevet det, men skal du handle bil av butikk så har dem gjerne gunstigere tilbud enn bank også har du sanne som naf har også ganske greie priser på lnene sine så sjekk dette også. Med mye langkjøring ville jeg gått for litt størrelse på bilen. Gjerne bedre komfort og fremkommelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen! Jeg tror jeg heller mot alternativ B. Lån gjennom pappa betyr nemlig at rentekostnadene=det han taper på å ikke ha pengene på sparekonto. Det vil si mye mindre penger som forsvinner i renter. Ulempen er selvsagt sikkerhet, samt det @Enits nevner med motoren. Nå skal det sies at hvis jeg kjøper liten bil blir det nok Wolksvagen polo eller golf (helst golf selvsagt). Dette fordi min mekaniker har tilgang på veldig rimelige deler - han driver med WV selv. Det er også relativt driftsikre biler, og ganske mye bil for pengene, selv om de er rimelige ... Men det er vanskelig ja! Stasjonsvogn er jo mye mer bil!

Golf stasjonsvogn? :) Det hadde jeg tidligere, kurant bil det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en ekstra god titt på Skoda? Du sier at din mekaniker driver med VW, og i praksis er jo en Skoda omtrent nettopp det. Dog ofte endel rimeligere.

Min f.eks. har vært til salgs for 6-70.000kr og det er en 2007 modell Skoda Octavia, en utrolig driftsikker bil som er utrolig gjerrig på drivstoff. Normal 0.5 men har også vært nede i 0.4 på langkjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...