Gå til innhold
Hundesonen.no

Fryktede hunde raser.


denatus

Recommended Posts

Raser som American staffordshire terrier, American pitbull terrier, staffordshire bull terrier, presa canario og slike raser er fryktet idag.

Grunnen til dette er at om en av disse biter eller angriper mennesker, så er det dem vi får høre om, selv når det er Golden & Labrador retriver

som biter flest mennesker i Norge idag, er det utrolig skjeldent at man får høre at dem har angrepet. Dette er pga folk som ikke vet noe om rasen i

det hele tatt henger den ut med en gang pga den har ett barskt utseend. Dette blir feil.

Faktisk så er disse rasene di mest tolmodige, kjære og lystglade rasene som vi har, dem er ypperlig som familie hund, det er ingen andre raser som er

bedre med barn & unge, som med eldre folk. Men så er det desverre mange som ikke brude hatt slike raser, som trener dem feil eller ikke trener dem i

det hele tatt og ikke er en god nok alfa for hunden. Det er du som eier som skal være sjefen, ikke hunden. Om du ikke oppdrar den riktig, så vil hunden

tro at den er sjefen, og da kan det gå ille galt.

Idag er det 5 ulovlige raser i Norge, Amstaff, Pitbull, Tosa, Fila & Dogo Argentino samt blanding av ulv & hund og alle bladinger av disse rasene, og regnes som "farlige" raser.

Men istede for å gjøre alle raser ulovlige så skulle dem hatt strengere lover på å eie slike hunder som Norge regner som "farlige". F.eks ingen under 18 år kan eie en slik hund,

dem må ha hatt hund registrert i NKK før for å ha en slik hund, dem er bundet til å gå på valpe kurs & dressørkurs med dem, og ett aggreasjons test for å virkelig se om den er farlig osv. Strengere for å drive oppdrett/kennel, ved f.eks ha ett "kennel" kurs kanskje. Slike små ting ville gjort at disse hunden hadde havnet i riktige hender.

Det er ikke rart at folk fryker disse rasene, når aviser/medier bruker ordet "kamphund" uten å vite om den har vært brukt til det.

Til og med enkelte ganger skriver den f.eks "Angrepet av Pitbull" og dette ikke var noe Pitbull. Mange som ikke er kjent ved rasene, går uti fra at

alle slike hunder er Pitbull, og dette har mye av skylden for at Pitbull er så fryktet, det er faktisk bare 1.89% av alle Pitbuller som angriper/biter.

Så når folk hører at en Pitbull angriper, så kan det være en helt anna hund, som ikke har noe med denne rasen og gjøre.

For at man skal unngå at en hund biter, generelt alle raser, så må man oppfylle "kravene" deres, ved å aktivisere, sosialisere dem, og behandle dem med respekt & vise masse kjærlighet ovenfor dem. Og alt dette helt fra begynnelsen når du får valpen på rundt 8 uker gammel. Så skal du se at du får en utrolig flott hund.

Det er masse arbeid ved å ha en hund, og her gjør mange en feil ved å skaffe seg en hund. Dem har så lyst på en liten skjønn tass som løper rundt og er uskyldig.

Men hunder vokser også, dem er ikke små og uskyldige hele livet, dem kommer i unghund alderen fra dem ca. er 7mnd helt frem til 2 år. Dette er den viktigste tia

i hundens liv. Mange kjøper hund, og takler ikke valpe-tia, som tissetrening, valpebiting osv. Så det er mange som kvitter seg med hunden da.

Å la en hund ha for mange eiere kan gjøre den nervø & usikker. Så når man skal skaffe seg hund, må man tenke godt igjenom det. En hund lever tross alt

opptil 15 år (kommer ann på rasen). Dette er mye ansvar, så tenk godt igjenom alt før du/dere tar avgjørelsen å skaffer dere hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Delvis enig med deg. Jeg syns ikke det skal være 18-års grense for å eie en 'sånn' hund. Det finnes ansvarlige, flinke, kunnskaps/erfaringsrike mennesker under 18 år også. Og hvorfor i all verden er 18 det magiske tallet? Det finnes mange uansvarlige voksne også.

Det bør være oppdretters ansvar å passe på så ikke valper havner i feil hender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at disse hundene er hengt ut er jo fordi at de har utrolig sterke kjever, og når de først biter blir det stygt. Det er jo derfor de er brukt som kamphunder. Jeg synes det er tåpelig å sette 18 års grense på en hunderase. Yngre kan jo ha like mye erfaring og kunne like mye om hunder som en over 18. Og det er vel de fra 20-30 som trener hundene på feil måte fordi de bare skaffet den hunderasen for å virke tøffe og barske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

neste forbudte raser er vell' date=' rottweiler, dobbermann, bulldog osv.. men det er jo helt andre raser som er overst på bitestatestikken.[/quote']

Er ikke den rasen som ligger øverst golden? Eller er det bare jeg som tuller nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til dette er at om en av disse biter eller angriper mennesker' date=' så er det dem vi får høre om, selv når det er Golden & Labrador retriver som biter flest mennesker i Norge idag, er det utrolig skjeldent at man får høre at dem har angrepet.[/quote']

Er enig i mye av det du skriver, men vil kommentere et par ting:

Det finnes, svjv, ingen offisiell bitestatistikk i Norge. Men hvis du først skal se på utenlandske bitestatistikker er det viktig å se på antall bitt i forhold til antall hunder innen en rase. Da ligger nok ikke golden og labrador på topp lenger. Og når du ser på de virkelig alvorlige biteepisodene er det ikke retrieverne som peker seg ut.

Du skriver også:

Kan du dokumentere det? Mange av dem som er forkjempere for slike raser har en sterk tendens til å undervurdere andre raser. Ofte klager de på at folk har manglende kunnskap om disse rasene (og det er sikker sant også), men mange av forkjemperne viser ofte at de selv har manglende kunnskap om andre raser. Jeg sikker på at det finnes noen flere raser blant de rundt 400 fci-godkjente rasene som egner seg vel så godt som familiehunder.

Jeg er ikke for noe raseforbud, og jeg er enig i at media er litt for glad i ordet"pitbull". Men det finnes både positive og negative sider ved de fleste raser. Man hjelper ikke disse rasene ved å fremstille dem som perfekte. Mange av dem som setter disse rasene i et dårlig lys er nettopp folk som har hørt litt for mye på alt det positive og overhørt (eller ikke blitt informert om) de negative sidene.

Ellers er det selvfølgelig veldig bra at du oppfordrer folk til å tenke seg godt om før de skaffer seg hund. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes, svjv, ingen offisiell bitestatistikk i Norge. Men hvis du først skal se på utenlandske bitestatistikker er det viktig å se på antall bitt i forhold til antall hunder innen en rase. Da ligger nok ikke golden og labrador på topp lenger. Og når du ser på de virkelig alvorlige biteepisodene er det ikke retrieverne som peker seg ut.

Du skriver også:

Kan du dokumentere det? Mange av dem som er forkjempere for slike raser har en sterk tendens til å undervurdere andre raser. Ofte klager de på at folk har manglende kunnskap om disse rasene (og det er sikker sant også), men mange av forkjemperne viser ofte at de selv har manglende kunnskap om andre raser. Jeg sikker på at det finnes noen flere raser blant de rundt 400 fci-godkjente rasene som egner seg vel så godt som familiehunder.

Jeg er ikke for noe raseforbud, og jeg er enig i at media er litt for glad i ordet"pitbull". Men det finnes både positive og negative sider ved de fleste raser. Man hjelper ikke disse rasene ved å fremstille dem som perfekte. Mange av dem som setter disse rasene i et dårlig lys er nettopp folk som har hørt litt for mye på alt det positive og overhørt (eller ikke blitt informert om) de negative sidene.

Ellers er det selvfølgelig veldig bra at du oppfordrer folk til å tenke seg godt om før de skaffer seg hund. :lol:

Der skrev du nøyaktig det jeg tenkte. -underskrives. =D>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finnes ikke redd for hundene, men det er jeg er redd for og som skremmer meg veldig mye er de menneske som skal ha rasene kun forde at de syntes det er kult. Uten og tenke over at disse hundene trenger masse sosialisering og trening med andre hunder og ikke minst mennesker fra de er valper. Og at de trenger og få bruke hodet sitt så de ikke blir sikkelig understimulerte, for det er veldig skummelt, da blir en hver hund gal og hyper i hodet. Dette er raser som trenger tilstrekelig med motion og sosialisering ikke minst trim for hjernen! Men dette skjønner ikke disse kule kara som syntes det er rått at hunden dems knurrer på andre mennesker og er sikkelig dominate og ikke eier språk, når de skal omgås andre raser. Og at det kan være kult og ha en så usikker hund, kan ikke jeg skjønne meg i. Og de skal bare ha, forde de har sett en på gata eller på nettet, hva som kreves gjelder ikke!

Synd at disse hundene skal få ett så dårlig rykte, p.g.a menneske!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fine poeng i flere av innleggene her, men jeg personlig ville aldri følt meg trygg med en av disse rasene. Styrken i kjeven er nevnt tidligere, men et annet poeng er at selv om flere av disse rasene er aldri så tolmodige, så har også de en grense som kan overskrides. Forskjellen på de forbudte rasene og andre raser er at de ikke gir noen tegn på forhånd om at nå nærmer du deg denne grensen, de reagerer bare- gjerne med biting. Dermed kan dette "angrepet" om enn aldri så provosert komme som lyn for klar himmel på f eks et barn. Det er for min del grunn nok til ikke å føle meg trygg rundt x en pitbull.

Ellers er jeg skjønt enig i at det er et stort ansvar å skaffe seg dyr, og at det bør være et vel overveid valg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det noen som har dokumentasjon på at disse hundene angriper uten å gi noen signaler først? jeg synes ikke de er skumle,er faktisk mer nervøs når jeg skal hilse på mange små hunder. har vært opplevd at de har bitt uten å knurre eller lignende først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei denatus..det er fint at du prøver å argumentere, men skal du argumentere for en sak så bør du lære litt om argumentasjonsteknikk :)

Hvis du ser på det under, og tenker at du skal vinne frem i en debatt må du ikke tas i løgn...

..det er Golden & Labrador retriver

som biter flest mennesker i Norge idag, er det utrolig skjeldent at man får høre at dem har angrepet.

.... det er faktisk bare 1.89% av alle Pitbuller som angriper/biter.

, .

Jeg stiller det spørsmålet jeg denatus HVOR og fra HVILKE kilder kommer dette fra??

Statistisk Sentralbyrå(SSB) har INGEN statistikk over hundebitt pr rase i Norge :)...

Folkehelseinstituttet har INGEN statistikk over hundebitt pr rase i Norge :D...

Det er ikke rapporteringsplikt fra leger i Norge på hundebitt ( kun på eventuelle infeksjoner/ følge skade) ikke på rase og ikke på total,så det er faktisk rent oppspinn når du hevder at Golden & Labrador retriver

som biter flest mennesker i Norge idag...Ingen vet det...

Du skriver også at ""1.89% av alle Pitbuller som angriper/biter"" HVOR og HVILKEN kilde kommer dette fra?...Dette vet man ingen ting om.

Kjemp gjerne for din sak denatus...men kommer man med løgn så blir man ikke tatt seriøst..

Ellers er det relevant konsentrere seg om de alvorlige bittepisodene med vesentlig skade og død.

Alvorlige (ofte med døden til følge) hundeangrep er hunderase avhengig.

Ellers så for den som liker statistikk kan se den eneste offisielle bittstatistikken(fordelt) på hunderase her:

AMSTAFF/PITBULL DREPTE 77 MENNESKER USA PERIODEN 1977-1998

http://www.cdc.gov/ncipc/duip/dogbreeds.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Golden?? :-o Håper virkelig ikke det er sant :)

Jeg er enig i mye av det du skriver denatus, men syntes det med 18-års grense ikke er nødvendig. Finnes mange flinke folk under 18 år. Men resten er jeg helt enig i, bra skrevet :)

De jeg har hørt står på lista er rottweiler, dobbermann, schafer og grønlandshund. Men ingen raser bør bli forbudt. Disse rasene er det jo ikke noe galt med!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Golden?? Håper virkelig ikke det er sant

Tror ikke du har så mye å frykte. Hvis du ser på statistikken fra USA som det er linket til i et innlegg over her, ser du at golden ikke er nevnt i det hele tatt. Det er riktignok 1 labrador som var involvert i biteepisode med døden til følge i tidsrommet 1979-98. I samme periode var 98 pitbuller og 60 rottweilere skyldige i det samme. (Av blandinger var det 7 labradorblandinger, 20 pitbullblandinger og 9 rottweilerblandinger.)

Fortsatt noen som mener at golden og labrador topper statistikkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delvis enig med deg. Jeg syns ikke det skal være 18-års grense for å eie en 'sånn' hund. Det finnes ansvarlige, flinke, kunnskaps/erfaringsrike mennesker under 18 år også. Og hvorfor i all verden er 18 det magiske tallet? Det finnes mange uansvarlige voksne også.

Det bør være oppdretters ansvar å passe på så ikke valper havner i feil hender.

Grunnen til at jeg mener det er bra med 18 års grense er at, f.eks om en på 16 år får hunden, så har han masse studie, finne ut av hva han skal bli, jobb, flytte for seg selv, kanskje få seg dame, også ikke alltid ha tid til hund da.

Nå sier jeg heller ikke at alle er slik, jeg vet om mange andre som har klart seg fint ved dette. Men det er ALT for mange som ikke klarer det. Selv om man har masse ekspertise, og er flotte hunde eiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.americanpitbullregistry.com/unw...ve%20stigma.htm

Farmers Branch, Texas, a suburb of Dallas, has kept accurate records since 1980. During a 7 year period from 1980 through 1987, this is what was recorded. Total bites: 1,593. Pit bulls, 30 bites, or 1.89% of the total. Other studies tend to show the same results and because of so many mongrels that have similar features and the unfair lumping in with the American PitBull Terrier ( APBT ), it seems reasonable to assume that the figures are actually much lower.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du har så mye å frykte. Hvis du ser på statistikken fra USA som det er linket til i et innlegg over her, ser du at golden ikke er nevnt i det hele tatt. Det er riktignok 1 labrador som var involvert i biteepisode med døden til følge i tidsrommet 1979-98. I samme periode var 98 pitbuller og 60 rottweilere skyldige i det samme. (Av blandinger var det 7 labradorblandinger, 20 pitbullblandinger og 9 rottweilerblandinger.)

Fortsatt noen som mener at golden og labrador topper statistikkene?

Det var bra, syntes det var litt rart :) Så ikke den linken :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farmers Branch, Texas, a suburb of Dallas, has kept accurate records since 1980. During a 7 year period from 1980 through 1987,

Ja..lykke til dette var imponerende.

Noen bønder med pitbull som i en forstad til Dallas kommer med noe de kaller statistikk :)

Ja med slik imponerende dokumentasjon blir nok hundeloven forandret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom golden og labrador topper bitestatistikken så er det nok fordi det finnes så utrolig mange individer av nettopp de rasene' date=' som følge av popularitet. Ikke fordi de biter oftere enn andre hunderaser.[/quote']

Men om det måles i prosent har vell ikke det noe å si? Jeg tror enkelte raser har lettere for å glefse enn andre raser. Men det at enkelte (populære) raser er ødelagt pga useriøs avl kan jo også være en grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er livredd shæfere :) ble angrepet som barn..au au..pluss at min hund vega er angrepet soom liten valp av ei svær shæfer tispe!

men for all del, dere som har shæfere, dere er kjempeflinke med dem =D>

men hadde nok ikke tort hilse på noen tro :oops: r jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser at også denne diskusjonen går her. på canis flyr de over alle åser:p

jeg er pitbull elsker.. kan ikke fatte at folk ser noe som helst vondt i denne rasen.. min mening, er at de som har mest skylda for alle de dårlige ryktene er media. rett å slett fordi at media skriver kun om alt det fæle en eller to pitbuller gjør, og setter det med en gang opp på forsia.

dette skulle ikke vært lov.. :D LØGN ALT JO :/ :x :^o

også er det jo alle de uvitende som skriver som bare det om hvor farlige disse hundene er, hvor skumle de ser ut, og påstår at alle mytene om rasen er sann.. det er klart at alle som ikke har noe imot rasen blir mer og mer skeptiske til pitbullen når folk hiver ut med løgn å gud vet hva.

og la meg spørre dere en ting.

hvor mange av de som rett å slett HATER denne rasen har noen gang møtt og klappa en pitbull? jeg kan telle dem på en hånd. :D

om om du har møtt en, har den hoppa rett i strupen på deg uten forvarsel?

tviler, da hadde ikke vedkommede kunne svart på dette. =)

Jeg kunne gitt neste hva som helst for å få denne rasen lovlig i norge, og kommer det en gang til og bli mulig, så vil jeg gi alt jeg har av krefter til å hjelpe. :D:D

mange ødelegger denne rasen, det skal jeg ikke nekte på, men det er faktisk mange som også er seriøse, de bare ikke tørr vise seg ute blandt folk fordi de er redde for kommentarer til skatten deres som de er så glade i. tror dette er en av grunnene til at de som er seriøse og har denne rasen faktisk ikke viser seg så mye som narkomane og "gjengmedlemmer"

Nå er jeg fra Finnmark da(kremt, HOST:P) :D

men jeg har vært i oslo fra jeg ble født hver helg nesten (hele familien bor der nesten) og her har jeg da enormt mange venner.

Jeg vil ikke si noe om hvor de holder til, men det er ikke den snile delen av oslo for å si det sånn... jeg må iallefall ta både buss å taxi for å komme meg dit, men dette har ikke noe med saken og gjøre. :oops:

Her er det gjenger, dop, våpen, osv, oooooog hunder.

Det er mange der med amstaff og pitbull, og folk sier det er disse som ødelegger rasen.

men om man ser disse privat, hjemme i stua, så hadde man ikke påstått det. de behandler hundene akkurat sånn som meg og deg, og ville kanskje ofra livet til og me for den. mange av de jeg kjener og vet om iallefall.. uansett om de går med nagler, skinn jakker what ever, de er gla i hundene og ingen av de pitbullene/amstaffene jeg har sett i dette strøket, har arr/merker som kan tyde på kamp. =D>

dette ble laaaangt, sikkert ingen som gidder og lese alt, men uansett.

jeg elsker disse kraftpluggene av hunder, og som den stolte rottweiler eier jeg er, blir jeg utrolig lei meg rett og slett av å se hvor mye dritt og løgn folk kan skrive om disse rasene.. :( :-o

og blir rottweiler ulovlig i norge, flytter jeg enten til sverige, eller går å henger meg.. :(

=) gudd nait :D:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...