Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva forventer du av eventuelle valpe kjøpere?


Ginaml
 Share

Recommended Posts

Spørsmål til dere oppdrettere:

1. Foretrekker du at interesserte valpekjøpere tar kontakt via telefon eller mail, og hva forventer du mailen eventuelt inneholder?

2. Hva er kravene deres til eventuelle valpekjøpere?

3. Hvordan velger dere ut interesserte valpekjøpere?

Spør av ren nysgjerrighet. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Jeg foretrekker telefonkontakt - gjerne med en påfølgende mail dersom jeg syns de høres ok ut på tlf. Av erfaring så vet jeg at "hvem som helst" kan sende en strålende mail - hvorpå du får hakeslepp når du først snakker med personen i ettertid.

2: At hunden får et godt hjem, alle behov blir oppfylt, HD og PL sjekk, samt 1 gang utstilling.

3: Etter hva de ønsker seg i hunden og bruksområde. Jeg har ikke numerert liste - men velger utifra hva jeg syns kan passe til de forskjellige. Jeg har også stor tro på min egen magefølelse, og selger ikke dersom magefølelsen min sier "nei".

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Foretrekker du at interesserte valpekjøpere tar kontakt via telefon eller mail, og hva forventer du mailen eventuelt inneholder?

Spiller egentlig ingen rolle, bare den som tar kontakt framstår som normalt oppegående.

2. Hva er kravene deres til eventuelle valpekjøpere?

At de er aktive rådyr/hjortejegere med erfaring med drivende hunder fra før. Det holder ikke at de "har tenkt til å begynne å jakte". For de fleste av dem kommer seg aldri ut i skauen. Og at de framstår som oppegående folk, som vil inkluderer bikkjedyret i familien.

3. Hvordan velger dere ut interesserte valpekjøpere?

Prøveinteresserte og de med erfaring fra sådan + de man kjenner godt til, kommer et hakk foran i rekka, ellers går det på rekkefølge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foretrekker at de ringer først, men alle må uansett sende en utfyllende mail slik at jeg har all info og en skriftlig bekreftelse på at de ønsker å stå på valpeliste hos meg. Når de blir tilbudt valp må de bekrefte skriftlig at de benytter seg av tilbudet.

Ellers forventer jeg at de gir hunden et aktivt liv, og krever at de øyelyser etter veterinærenes anbefalinger (om de gjennomfører eller ikke vil jo vise seg). Jeg valgte de interessentene jeg følte det var størst sannsynlighet for at de følger opp dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

- Jeg foretrekker at folk ringer, og at vi heller kan maile videre derfra.
- Jeg krever at de skal være villige til å helsesjekke bikkja (og refunderer penger når dette skjer), at de er aktive mennesker som kan gi hunden et godt liv med mange naturopplevelser, og at de har satt seg godt inn i rasen.
- Jeg har ikke nummerert liste, men kommer til å fordele basert på hvem jeg trur passer best til den enkelte valp, og der stiller friluftsmennesker og folk med jegerprøven sterkt. Om det kommer noen valper, da. :) Magefølelsen har gjort at jeg har henvist folk videre allerede.

Edit: Legge til et par ting etter påminnelse fra Belgerpias innlegg:

- Må ha en plan for hvordan valpen skal tas vare på mtp hjemmealeinetrening og samvær i starten og månedene framover.

- Må ideelt sett komme og hilse på før valpene kommer, og må hente valp personlig.

Endret av SandyEyeCandy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg synes mail er ok. De må gjerne også ringe.

De som åpner med å spørre om jeg har valp til redusert pris blir avvist umiddelbart. Det samme blir de som nesten freser at de synes utstilling og sånn er tull. De må ikke stille, men jeg foretrekker folk som formidler det på en grei måte. Øvrige må fylle de krav jeg stiller.

* Ha basiskunnskap om rasen, eller være interessert i å lære.

* Akseptere betingelsene i kontrakten i forhold til helsesjekk osv.

* Ha en akseptabel løsning i forhold til hjemme alene problematikk og ferie.

Jeg sender ikke valp alene på fly eller tog. Valpen skal hentes hos meg.

Har jeg fler interessenter enn valper, velger jeg ut ifra magefølelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Jeg foretrekker mail i første omgang, for da kan jeg raskt luke ut de som er uaktuelle - og de er det hopetall av. Deretter krever jeg personlig møte før noen får lovnad om valp. Er avstanden så stor at det er "umulig", er det avgjørende for meg at de treffer noen av mine nære bekjente i miljøet som jeg stoler på, slik at de evt kan gå gode for dem. Personlig oppmøte ved henting er et must.
  • Krever at de har satt seg inn i rasen og hva den krever, at de har en plan for hvordan hunden skal få den stimuli den behøver, at de HD/AD-røntger og følger alle vaksiner etc, og at de deltar på MH/annen mentaltest. Penger tilbakebetales når dette er gjennomført.

    Ellers snakker vi mye om viktigheten ved alene hjemme-trening, eventuelt burbruk, treningsmetoder ++ slik at jeg har en god følelse på at dette går bra.

  • Jeg prioriterer kjøpere etter ønsker og planer de har for hundeholdet. De må ikke ha et tonn av erfaring, men da må jeg kjenne at de er genuint interesserte og med et godt miljø i nærheten hvor de kan få hjelp om de skulle trenge. Ellers er personlig kjemi viktig, og magefølelsen er avgjørende.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål til dere oppdrettere:

1. Foretrekker du at interesserte valpekjøpere tar kontakt via telefon eller mail, og hva forventer du mailen eventuelt inneholder?

Jeg foretrekker mail av flere årsaker: jeg er turnusarbeider, så den tiden av døgnet folk finner som respektabelt tilspunkt å ringe på så sover jeg eller er på jobb. Så jeg har faktisk puttet under kontakt på hjemmesiden min at jeg foretrekker mail, og har ikke tlf oppført på oppdretter listen til klubben.

På min rase er det gjerne normalt når man forteller om hundene å henvise til resultater, gjerne forklare hva det betyr i forhold til Korad/MH o.l. Henvise til prøver, resutlater fra utlandet ved bruk av utenlansk hund-gjerne forklare prøveprogrammet i utlandet osv Jeg finner det lettere å gjøre på mail.

Innenfor visse avstander så forventer jeg at de faktisk kommer fysisk å hilser på ved en eller annen anledning.

2. Hva er kravene deres til eventuelle valpekjøpere?

De skal være aktive, ha erfaring med hund og ved lite erfaring ha støtte rundt seg OG klare oppsøke hjelp ved behov.

Jeg forventer at de helsetester og mentaltester, og at de er ærlige om gode og dårlige sider til hunden. Holde meg oppdatert igjennom hele livet til hunden (nei det betyr ikke mail hver mnd, men ved evt resultat i konkurranse eller helsemessig så forventer jeg en liten mail e.l. )

3. Hvordan velger dere ut interesserte valpekjøpere?

Mye magefølese. Jeg har ingen "førstemann til møllen" liste, og velger valpekjøpere med utgangspunkt i hvordan jeg tror kullet kommer til å bli i forhold til linjer, egenskapene til foreldrene, hva de tenker bruke hunden til o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ot her, delvis hvertfall...

men mtp kontakt med oppdretter. Jeg har et snev av ringefobi, jeg blir skikkelig nervøs og manner meg opp x10 for å klare å ringe. Jeg foretrekker å ta kontakt med oppdretter per mail, jeg får da presentert meg, stilt spørsmål og fortalt litt om tanker og hva jeg leter etter. Oppdretter får da svare når den har tid :) For meg er det bedre å faktisk dra å hilse på oppdretteren å møte de face to face enn å ringe. Høres kanskje rart ut, hvertfall siden jeg er litt sjenert også. Men face to face er jeg mer komfortabel med :) Begge mine oppdrettere hittil har jeg kommunisert med over mail og sms, deretter møtt dem face to face.

ot ferdig ;)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

1. Jeg foretrekker mail i første omgang. Det er lett å glemme hvem som har sagt hva hvis det er mange telefoner fra interessenter. Det er også ganske greit å se hvem man definitivt IKKE ønsker å ha som kjøper og det er dessuten mindre sårt å få avslag før man blir personlig kjent.

2. Valpekjøperen skal kunne (og ønske å) dekke hundens fysiske og mentale behov og si seg enig i å HD-røntge hunden. Det er også et krav at kjøpet er en veloverveid avgjørelse.

3. Jeg leter automatisk etter de som har gjort hjemmeleksene sine, som fortrinnsvis er bevisst på hva de ønsker seg av egenskaper fra min kennel og som er generelt sultne på kunnskap og fremstår som fornuftige, oppegående mennesker. Jeg prioriterer de som ønsker å jobbe aktivt med hunden og de som ønsker seg løpende kontakt med sin oppdretter. Magefølelsen må dessuten si "ja". Jeg har fremdeles til gode å sette noen på valpeliste som lurer på om jeg har "leveringsklare valper nå", som velger oppdretter på grunnlag av hvor kort de gidder å kjøre, eller som prøver å prute.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...