Gå til innhold
Hundesonen.no

Lengde på tur til valpen?


Martesofie
 Share

Recommended Posts

Heii :)
Jeg har en liten Dvergpinscher/Jack russell terrier blandingsvalp på ca 3 mnd og 1 uke.Vi vaksinerer han til mandag (vi fikk han ikke vaksinert og måtte derfor vente en stund på det). Og da skal vi så klart begynne å gå turer utenom hjemme i hagen og rett ute i gata, han skal også få leke med nabohunden!

Jeg lurer bare på hvor lang tur jeg burde gå med han? Han er svært aktiv, og elsker å være ute! Vet man ikke skal gå for lange turer og slikt, men han her viser jo veldig godt tegn når han er sliten (hopper på beina mine og skal opp) , skal jeg la han gå til han gjør dette? :) Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

tur kalles oppdagelsesferd når dem er i den alderen. Altså gå rolig i farten til valpen som også kan finne på å legge seg ned og gnage på en kongle. Skal du ture i skogen så ville jeg ikke begrensa lengden. Den blir alikevell begrensa av framdriften Der er det også best for å trene opp musklene med over under oppå ting

Langsmed vei asfalt må du også huske på å ta turer da har jeg ikke gått så langt som i skogen. Men san eksakt tja hvor god form skal valpen ha og hvor mye tid har du til aktiviseren den når du er på jobb skole. Der ca ligger svaret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tur kalles oppdagelsesferd når dem er i den alderen. Altså gå rolig i farten til valpen som også kan finne på å legge seg ned og gnage på en kongle. Skal du ture i skogen så ville jeg ikke begrensa lengden. Den blir alikevell begrensa av framdriften Der er det også best for å trene opp musklene med over under oppå ting

Langsmed vei asfalt må du også huske på å ta turer da har jeg ikke gått så langt som i skogen. Men san eksakt tja hvor god form skal valpen ha og hvor mye tid har du til aktiviseren den når du er på jobb skole. Der ca ligger svaret

Ja var i rolig fart og "oppdagelsesferd" jeg tenkte på :) At han skal få lukte,smake og tygge på forskjellige ting. Jeg kommer til å gå ganske mye turer med han etter hvert som han blir eldre, går fortsatt på skolen, og når han blir voksen skal han bli joggekompisen min :P Så han skal bli ganske aktiv, ja.Men frem til han blir året har vi tenkt på bare små turer men lurte bare på hva flere hadde tips om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare til å gå. Ha med sekk som du putter han i når han er sliten :) Da min husky var 3 1/2 mnd var hun med på skiturer på 5km hvor hun løp løs hele veien. Hadde med sekk hvis hun ble sliten, men med tempo som passa henne og pauser så gikk det helt fint :) Se an hunden din. Fra hun var vel 4-5 mnd begrenset vi ikke turer i det hele tatt. Men forsatt, se an hunden din :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se an hunden din. Mine hunder har vært med på faktiske turer i den alderen, men viss dere ikke har gått noe særlig med tur før nå så må jo din uansett utvikle kondisjon osv gradvis, men de tåler stort sett mye mer enn mange tror, så fremt det er gøy og på deres premisser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Ville sett an valpen rett og slett, la valpen bestemme tempoet og gå på variert underlag (litt asfalt gjør såklart ikke noe, men helst mest annet som gress, skog, litt grus osv.)

Går du en litt lenger, rolig tur så legg inn en lenger pause der dere bare slapper av eller valpen får snuse rolig rundt. :) Og merker du at valpen enten blir sliten eller overgira så har du vel gått litt for mye.

Poenget er at man gjerne kan gå et stykke, men ikke i raskt tempo og lengder for mosjonens del, men å bevege kroppen er jo bare sunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare til å gå. Ha med sekk som du putter han i når han er sliten :) Da min husky var 3 1/2 mnd var hun med på skiturer på 5km hvor hun løp løs hele veien. Hadde med sekk hvis hun ble sliten, men med tempo som passa henne og pauser så gikk det helt fint :) Se an hunden din. Fra hun var vel 4-5 mnd begrenset vi ikke turer i det hele tatt. Men forsatt, se an hunden din :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Smart :) Han her er så liten at jeg tror jeg bare tar han på armen hvis han blir sliten- men det er vel smartere å ta med sekk hvis vi går langt, ja! Jeg har jo tenkt til å jogge med han og gå lange turer, siden jeg trener jevnlig. Og da er det fint at han er aktiv og vant med tur.

Ville sett an valpen rett og slett, la valpen bestemme tempoet og gå på variert underlag (litt asfalt gjør såklart ikke noe, men helst mest annet som gress, skog, litt grus osv.)

Går du en litt lenger, rolig tur så legg inn en lenger pause der dere bare slapper av eller valpen får snuse rolig rundt. :) Og merker du at valpen enten blir sliten eller overgira så har du vel gått litt for mye.

Poenget er at man gjerne kan gå et stykke, men ikke i raskt tempo og lengder for mosjonens del, men å bevege kroppen er jo bare sunt.

Her er det ikke super masse underlag utenom asfalt, men jeg vil absolutt prøve å dra ut til skogen, selvom det da er en bit på asfalt først ;) Uansett har vi grusveier, noe som er bedre vel? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...