Gå til innhold
Hundesonen.no

Risikerer utestengelse fra hundeutstillinger (FCI)

MiO
 Share

Recommended Posts

I Følge Fci er det ikke bare at man risikererutestengelse, man skal bli utestengt. Dette gjelder også omman etterlater hunden i bilen ved ekstrem kulde.

Skrivefeil Fci ble sendt uti April i år, og det er litt rart at NKK enda ikke har gått ut med info rundt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

I Følge Fci er det ikke bare at man risikererutestengelse, man skal bli utestengt. Dette gjelder også omman etterlater hunden i bilen ved ekstrem kulde.

Skrivefeil Fci ble sendt uti April i år, og det er litt rart at NKK enda ikke har gått ut med info rundt dette.

Info om hva?

Det sto bla skilter om akkurat dette med utestengelse flere steder på NKK Drammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint at dette blir tatt mere fatt i - det burde være unødvendig for arrangører å mase om dette heeeele dagen!

MEN, når så det er sagt - på SKK i Avesta forrige helgen ble faktisk min egen bil ropt opp. Med klar beskjed om at hundene ikke hadde det noe bra, og at de måtte tas hånd om. Klokken var halv 10 på formiddagen, bilen sto halvveis i skyggen og jeg var rimelig sikker på at det var noe overdrevet. Likevel speedet jeg selvsagt ut til bilen, åpnet dørene og det var faktisk KALDT der inne - 19 grader (to termometere), beardiser sovende på rygg og absolutt en langt, langt bedre temperatur enn i burene inne i teltene på utstillingsområdet...

Men, men - jeg snakket med vaktene der og fortalte dem at det er kjempefint at de passer på, men å kikke inn i bilen og faktisk SE på hundene om de ser ut til å være plaget, eventuelt stikke inn en arm (store åpne vinduer og hundene var i bur) for så å kunne kjenne at det er kanskje 5-6 grader kjøligere i bilen enn utenfor kanskje hadde vært en idè. I alle fall så tidlig på formiddagen/morgenen. Men man kan jo ikke bli irritert på sånt, da det sikkert redder livet på en gjeng av hunder i løpet av dagen!

Så det er flott at de sjekker, og ennå bedre hvis de nå får mulighet til å straffe sånne som er helt sprø og lar hundene sitte og lide. Men man må være sikker på hvordan de faktisk har det først, da. Mine bostons hadde nok stortrivdes i bilen i + 30/35 grader mens beardisene hadde da vært halvveis kokt..

Susanne

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Info om hva?

Det sto bla skilter om akkurat dette med utestengelse flere steder på NKK Drammen.

Ok

Det har ikke jeg fått med meg at det gjorde. Men bra om det stod skilter om det.

Jeg etterlyser dog et skriv fra NKK om dette, på sine hjemmesider f.eks. For så trist det enn er, tror jeg at trussel om utestengelse fra utstilling er mer preventivt enn "bare" en anmeldelse.

Susanne: Selv har jeg nummeret mitt i vinduet med melding om at folk ringer meg om de tror hundene mine lider i bilen. Så at spca (tror det er hva de heter) har klistremerker hvor man kan skrive nr om folk er bekymret for hundene. Så kan folk ringe om de er bekymret. Noen bekymrer seg jo bare de ser en hund i bil. ?.

Jeg har kjølematte, kjøleelementer, vifte og solreflektor. Det gjør at hundene har en temperatur jeg misunner dem når jeg setter meg inn i bilen. De har det kjølig og deilig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg har hatt 50% BC-blanding. Eneste måten å holde ham fornøyd på var å gi ham oppgaver eller fysisk aktivitet, kontinuerlig. Alltid noe å fokusere på. Han var glad i sofakos, men klarte ikke engang slappe av i kroppen da. Tydlig glad og fornøyd med situasjonen, men vred seg som en ålemark, som om det å slappe av var direkte ukomfortabelt for ham. Tror ikke vi noen gang gikk en avslappet tur. Han lærte omsider å gå pent i bånd, men han vibrerte av energi mens han fokuserte på oppgaven. Gikk stakkato og så virkelig unaturlig ut. Foretrakk å få ulike oppgaver fortløpende, i flexiline. De gangene han fysisk slappet av i våken tilstand, noe han med årene lærte å gjøre, så virket han direkte deprimert og som om han var i en dyp eksistensiell krise. Ventet kun på neste to do. Nå var blandingen min kanskje en ekstrem variant, med mitokondrie-DNA fra en veldig aktiv miniatyr bruksrase, men også renraset BC som bare går tur i gangfart uten andre oppgaver, uten stress, det virker veldig ambisiøst.  Angående aktiviteter ellers: Min fikk aldri nok. Lange ski-/sykkelturer, ball, pinner og frisbee, agility og LP og hverdagstriks hjalp selvsagt med å ta brodden av stress så det var mulig å oppnå kontakt med ham og få ham behersket, men den MENGDEN mental og fysisk aktivitet som må til for å få en BC til å fremstå som rolig og avslappet uten indre stress og uten å se ut som dyp depresjon? Jeg fant den ikke. Uten noe å gnage på var alltid rastløs eller lå spent (bokstavelig talt) klar for neste move når han var våken. Jeg tenker en må tilpasse seg den rasen en har, ikke bare prøve forme en hvilken som helst rase til en slags standard for hva en anser som generelt god hundeadferd. Å gå tur er ikke en enkel oppgave for en BC. Å kreve avslappet spasertur uten "stresset" fokus på oppgaver virker urealistisk.  Min personlige mening fra anekdotisk erfaring. Om noen har en fasit, så gjelder selvsagt den.   
    • Du får sende en på Osloferie!
    • Du får det du trener på! Her har @Simira masse gode tips til deg. La hunden få oppgaver på tur som den må fokusere på, slik at hun ikke "trener" på stressnivået hun allerede har.  Variasjon er også bra, ikke sikkert hun trenger sykkeltur hver morgen eller å starte med agility før hver tur. Og sist men ikke minst, hun er 2 år. I gamledager sa vi at 1,5-2 år er omplasseringsalder, da mange hunder peaker på energinivå rundt da😅
    • Kjenner at jeg godt kunne tenkt meg å ikke ha hund
    • Hun får også en god sykkeltur hver morgen, noen ganger med trekk og andre ganger uten. I løpet av uken trener vi også lydighet, svømming, rallylydighet og spor. De siste månedene har vi fokusert mye på ro-trening i offentlige områder med mange folk og hunder. Hun er i god form og har en slank kroppsbygning, men sliter med å roe seg ned når vi er ute, selv om hun lett finner roen innendørs. Tidligere kastet vi dessverre en del pinner og ball på turer, men jeg innså i senere tid at det er med på å skape mye stress. Derfor har vi sluttet med dette for en god stund siden. Jeg forstår at dette har bidratt til å bygge opp stressnivået hennes utendørs. Men ellers har hun vært slik jeg beskriver henne, helt siden vi fikk henne.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...