Gå til innhold
Hundesonen.no

Risikerer utestengelse fra hundeutstillinger (FCI)

Recommended Posts

Skrevet

I Følge Fci er det ikke bare at man risikererutestengelse, man skal bli utestengt. Dette gjelder også omman etterlater hunden i bilen ved ekstrem kulde.

Skrivefeil Fci ble sendt uti April i år, og det er litt rart at NKK enda ikke har gått ut med info rundt dette.

Guest Jonna
Skrevet

I Følge Fci er det ikke bare at man risikererutestengelse, man skal bli utestengt. Dette gjelder også omman etterlater hunden i bilen ved ekstrem kulde.

Skrivefeil Fci ble sendt uti April i år, og det er litt rart at NKK enda ikke har gått ut med info rundt dette.

Info om hva?

Det sto bla skilter om akkurat dette med utestengelse flere steder på NKK Drammen.

Skrevet

Kjempefint at dette blir tatt mere fatt i - det burde være unødvendig for arrangører å mase om dette heeeele dagen!

MEN, når så det er sagt - på SKK i Avesta forrige helgen ble faktisk min egen bil ropt opp. Med klar beskjed om at hundene ikke hadde det noe bra, og at de måtte tas hånd om. Klokken var halv 10 på formiddagen, bilen sto halvveis i skyggen og jeg var rimelig sikker på at det var noe overdrevet. Likevel speedet jeg selvsagt ut til bilen, åpnet dørene og det var faktisk KALDT der inne - 19 grader (to termometere), beardiser sovende på rygg og absolutt en langt, langt bedre temperatur enn i burene inne i teltene på utstillingsområdet...

Men, men - jeg snakket med vaktene der og fortalte dem at det er kjempefint at de passer på, men å kikke inn i bilen og faktisk SE på hundene om de ser ut til å være plaget, eventuelt stikke inn en arm (store åpne vinduer og hundene var i bur) for så å kunne kjenne at det er kanskje 5-6 grader kjøligere i bilen enn utenfor kanskje hadde vært en idè. I alle fall så tidlig på formiddagen/morgenen. Men man kan jo ikke bli irritert på sånt, da det sikkert redder livet på en gjeng av hunder i løpet av dagen!

Så det er flott at de sjekker, og ennå bedre hvis de nå får mulighet til å straffe sånne som er helt sprø og lar hundene sitte og lide. Men man må være sikker på hvordan de faktisk har det først, da. Mine bostons hadde nok stortrivdes i bilen i + 30/35 grader mens beardisene hadde da vært halvveis kokt..

Susanne

• Like 1
Skrevet

Info om hva?

Det sto bla skilter om akkurat dette med utestengelse flere steder på NKK Drammen.

Ok

Det har ikke jeg fått med meg at det gjorde. Men bra om det stod skilter om det.

Jeg etterlyser dog et skriv fra NKK om dette, på sine hjemmesider f.eks. For så trist det enn er, tror jeg at trussel om utestengelse fra utstilling er mer preventivt enn "bare" en anmeldelse.

Susanne: Selv har jeg nummeret mitt i vinduet med melding om at folk ringer meg om de tror hundene mine lider i bilen. Så at spca (tror det er hva de heter) har klistremerker hvor man kan skrive nr om folk er bekymret for hundene. Så kan folk ringe om de er bekymret. Noen bekymrer seg jo bare de ser en hund i bil. ?.

Jeg har kjølematte, kjøleelementer, vifte og solreflektor. Det gjør at hundene har en temperatur jeg misunner dem når jeg setter meg inn i bilen. De har det kjølig og deilig.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da får jeg prøve å se etter ett annet navn til den kommende valpen min da. Siden ingen av dem falt i smak. Har dere noen andre forslag på fine navn til tispe?
    • Hva gjør dere om 10-15 år? Kommer dere til å fortsette å ha ny hund da? Det er umulig å vite men hva tror dere? Hvor gamle er dere? Jeg selv aner ikke. Ser ingen liv utenom hund men nå har jeg hatt hund hele voksne liv. Men om jeg skal fortsette med hundetrening,kurs,utstilling vites ikke. Da må jeg ha noe annen hobby men jeg vet ikke hva. Hva tror dere dere skal?
    • Hvilket navn er finest av Emmy, Lilly eller Sally?
    • Det er variasjon i egenskaper innad i rasen, men generelt vil jeg påstå at Hovawarten er mer samlet mentalt. De skal ha arbeids- og samarbeidslyst. Til forskjell fra mange av gjeterne kan de nok virke litt sta og egenrådige, men mitt inntrykk er at det veldig ofte er fører som ikke har knekt koden for å motivere til samarbeid med en hund som gjerne arbeider selvstendig. Det som gjør at jeg tror hoffen kan passe deg ut i fra din beskrivelse av ønsker er: - "atletiske og friske bruksschäfere der «mykere» egenskaper vektlegges" - Hoffen er en generelt frisk rase, med en funksjonell bygning. Det finnes dessuten et enormt helseregister hvor det er god oversikt over forskjellige sykdommer.  -  "Hunden som jeg ser etter er atletisk og lett, elsker å bruke nesen til f eks smeller, fungerer bra til lydighet, veldig lite skarp og ikke like mye drifter og «heithet» som hos de heftigste bruksschäfere, men ellers med forventede egenskaper av en schäferhund i en sunn kropp." - dette er for meg egentlig essensen av en hoffe. De er veldig alsidige uten å være ekstreme, og perfekte som aktive familiehunder med kapasitet for langt mer. De er atletiske og holdbare (noe variasjon i størrelse er det). Elsker å bruke nesa og trener gjerne lydighet. Den gjennomsnittlige hoffen har lite skarphet. De har (og skal ha) en del drifter, men de aller fleste er mer moderate enn de heftigste bruksschäferne. Det en skal være klar over, er at det er en vokter. De skal dog ikke vokte på alt og alle. Mine følger for eksempel gjerne med på det som skjer utendørs, men varsler kun i veldig spesielle tilfeller (hvis det plutselig står en ukjent hund på gårdsplassen eller om det er unormal aktivitet på natta). De reagerer for eksempel ikke om det banker på døra. Lager ikke lyd når jeg kommer hjem eller om noen de kjenner kommer inn uanmeldt når jeg ikke er hjemme. Vet ikke hvor du holder til, men send meg en PM om du har spørsmål og/eller eventuelt ønsker å møte en eller flere hoffer så skal jeg finne noen i nærheten av deg
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...