Gå til innhold
Hundesonen.no

Trekksele


Recommended Posts

Min toller har en litt underlig kroppsfasong og passer ganske dårlig inn i de fleste trekkseler. Den han har nå fungerer sånn ca greit når han trekker, men den sitter heller ikke optimalt - det er en troll nomesele str 1

Det jeg spesielt legger merke til med den selen er at krysset ved nakken skulle hatt en større vinkel enn det den har, derfor bøyer reimene seg når han ikke er i trekk.

Så det jeg lurte på er om noen har tips til steder der jeg kunne fått spesialsydd en nomesele til ham. Jeg vet om seleverkstedet og minipina, men om noen har andre tips hadde jeg satt pris på det.

Jeg vil helst ikke ha fleecefor siden han liker å bade...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min toller har en litt underlig kroppsfasong og passer ganske dårlig inn i de fleste trekkseler. Den han har nå fungerer sånn ca greit når han trekker, men den sitter heller ikke optimalt - det er en troll nomesele str 1

Det jeg spesielt legger merke til med den selen er at krysset ved nakken skulle hatt en større vinkel enn det den har, derfor bøyer reimene seg når han ikke er i trekk.

Så det jeg lurte på er om noen har tips til steder der jeg kunne fått spesialsydd en nomesele til ham. Jeg vet om seleverkstedet og minipina, men om noen har andre tips hadde jeg satt pris på det.

Jeg vil helst ikke ha fleecefor siden han liker å bade...

Mr koppel syr seler på mål, gode solide seler til en rimelig penge. Ellers så er jo nonstop et alternativ. Den er ikke like bra som en nomesele, men den passer ofte på hunder med litt "merkelig" fasong, og det er jo selvfølgelig bedre med en sele som passer men som ikke er av de beste enn en bra sele som ikke passer. Spm er jo hvorfor hunden din ikke passer i selen, noen passer jo overhodet ikke i noen nomeseler, heller ikke de som er sydd etter mål, feks min som er høyere bak på krysset enn på manken, det vil aldri bli rett i en nome. Mens andre igjen har bare en fasong som ikke noen har laget seler for og vil passe inn i en spesialsydd en.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nonstop passer ikke på ham - har prøvd den.
Greia er at han har veldig dyp, litt rund brystkasse og er ganske liten om halsen. 37 i halsbåndstr og 67 rundt brystkassa også er han 53 i rygglengde. Det gjør at de fleste seler enten blir for store rundt halsen eller for trange rundt brystet.

Jeg har MR sykkelselen til ham og den sitter ganske fint - er litt stor i halsomkrets bare, så den kan ikke brukes til trekk for da dras bryststolpen opp i halsen på ham. Bruker den til sporsele og vanlig tursele.
Takk for tipset for hadde helt glemt at de også lagde nomeseler etter mål :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min toller har en litt underlig kroppsfasong og passer ganske dårlig inn i de fleste trekkseler. Den han har nå fungerer sånn ca greit når han trekker, men den sitter heller ikke optimalt - det er en troll nomesele str 1

Det jeg spesielt legger merke til med den selen er at krysset ved nakken skulle hatt en større vinkel enn det den har, derfor bøyer reimene seg når han ikke er i trekk.

Så det jeg lurte på er om noen har tips til steder der jeg kunne fått spesialsydd en nomesele til ham. Jeg vet om seleverkstedet og minipina, men om noen har andre tips hadde jeg satt pris på det.

Jeg vil helst ikke ha fleecefor siden han liker å bade...

Alle nomeseler (x-back, H-back) ligger rart på hunder som ikke trekker. Spesielt om hunden går med hodet hevet. Nomeselene er laget for at hunden skal holde hodet litt ned/i rett linje fra ryggen i trekk slik at den får nok kraft. En hund senker hodet ved tyngre belastning og selene er derfor laget slik at de får frie luftveier i arbeid. Dermed krøller "alle" nomeseler seg over ryggen til hunden og ser rare ut når de feks løper løse. En sele som sitter som et skudd" når hunden er løs/ikke er i arbeid, vil ikke sitte som et skudd når hunden er i trekk. Krysset i nakken skal være slik det er for at remmene ikke skal komme i konflikt med skuldrene i arbeid. Med andre ord så passer selen om den passer i trekk :)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har spesialsydd sele fra Minipina, hun syr til alle slags hunder, veldig fornøyd :)

Dårlig bilde, men hvis du Googler navnet så finner du hjemmesiden hennes med masse bilder. Når han trekker ligger den bakerste delen ved halerota. Du kan også koble på ting i ringene på siden. IMG_1079_zps9c1e197c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg vet at de krøller seg når hunden ikke trekker altså - dumt forklart så krøller den seg på en annen måte enn det en som sitter godt gjør...
Har fått en del trekkhundfolk til å se på ham med selen og de sier at den er grei nok, men litt for stor...

Men tusen takk for tipsene :) Alltid masse gode råd å få her inne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Ja jeg vet at de krøller seg når hunden ikke trekker altså - dumt forklart så krøller den seg på en annen måte enn det en som sitter godt gjør...

Har fått en del trekkhundfolk til å se på ham med selen og de sier at den er grei nok, men litt for stor...

 

Men tusen takk for tipsene :) Alltid masse gode råd å få her inne :)

Har du bilde av sela i trekk og ikke? Greit å vite hva som gjør at den ikke sitter rett, for alle nomeseler er jo relativt likt bygd opp. Og som Mailin sier, så ser det ikke ut som nomeseler sitter godt uten drag i lina :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kjøper spesialsydd sele, så kjøp fra noen som KAN sy gode trekkseler. Det er mange som tror de kan det, men når en da kontrollerer trekkpunktet ser en at de er helt feil dimensjonert for å være gode trekkseler. Seleverkstedet, Björkis, nes sledeverksted, sledmonkey m.fl. syr seler.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dessverre ikke noe godt bilde på ham i trekk - ser jeg bare har et bilde når jeg så vidt holder i selen bak og det gir ikke samme effekten som når han drar... Kan se om jeg får tatt et i løpet av uka :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...