Gå til innhold
Hundesonen.no

Halsbånd og valpemat!


Martesofie
 Share

Recommended Posts

Heihei!

Min lille dvergpinscher/jack russel terrier på 3mnd har nettopp byttet fra kattesele (fordi han var så liten) til hundehalsbånd.Når han drar i båndet så holder vi igjen, f.eks hvis vi går ved veien og han vil ut i veien.Vi merker raskt at han syns det e ubehagelig, for han begynner å hoste og noen ganger legge seg langflat på bakken.Båndet er ikke for stramt, det vil si du får omtrent to fingre innved båndet, man må jo ha såpass for at det ikke skal gå over hodet. Noen som har noen fine råd angående hva vi kan gjøre? han gjorde også dette om han dro veldig med sele.Vi ville jo ikke at han skal ha noe ubehag eller synes det er vondt på noen måte.. Så råd her tas imot med stor takk :D

Også over til valpemat, vi har veldig lyst til å gi han noe bløtfor, som ett måltid en gang iblandt.VI vet ikke om så mange fine typer, som har mye smak osv! Vom & hundemat har vi tenkt til å vente med til han blir litt større så trenger ikke tips til det :)Men helst boks/annen bløtfor i pølseform etc. Alt tas imot med takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sele som er til hunder?

Hvorfor vil dere vente med v&h?

Valpen her har spist det siden hun begynte med fast føde.

Vi har tenkt til å prøve å kjøpe sele som er til hunder.. men han har prøvd det også, når han drar så hoster han!

Det er egentlig noe vi her ikke har tenkt så mye på, vi har bare tenkt til å vente litt! Vet ikke så mye om foret heller så vi vet ikke hvor lenge vi har tenkt til å vente, men så var jo spm om annen bløtfor.. Inntil vi har tenkt til å kjøpe det.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den hoster/harker nok fordi den drar i båndet.. Da vil jo halsbåndet legge press på halsen og kutte lufttilførsel. En sele som passer til hunden og som er utformet for at hunden skal kunne trekke i den, vil være et fint alternativ mens dere lærer hunden å gå fint i bånd. Vom og hundemat er jo det beste, selv om dere ikke vil fullfore på det nå så kan dere jo kjøpe mindre porsjoner og gi hunden en gang i blant som du ønsker nå.. (dog kan det skape trøbbel for en valpemage å bytte for bare for et måltid her og der)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Prøv på en Puppia i butikk (den er så myk at den neppe plager når hunden trekker i den), eller prøv forskjellige seler for å se hva som sitter best rett og slett. Absolutt ikke å anbefale å bruke halsbånd på valp eller hund som trekker.

Beste du kan gi av ferdigfôr er helt klart VogH, men du skriver du ønsker bløtfôr som du bare skal gi som tillegg en gang i blant, som kos da, antar jeg? Isåfall ville jeg helt klart anbefalt noe rent kjøtt/fisk, eventuelt usaltet kjøttdeig, heller enn boksemat. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den hoster/harker nok fordi den drar i båndet.. Da vil jo halsbåndet legge press på halsen og kutte lufttilførsel. En sele som passer til hunden og som er utformet for at hunden skal kunne trekke i den, vil være et fint alternativ mens dere lærer hunden å gå fint i bånd. Vom og hundemat er jo det beste, selv om dere ikke vil fullfore på det nå så kan dere jo kjøpe mindre porsjoner og gi hunden en gang i blant som du ønsker nå.. (dog kan det skape trøbbel for en valpemage å bytte for bare for et måltid her og der)

Hm, jeg skal gå til anskaffelse for å kjøpe en ordentlig sele så fort jeg får tid :) Og vi har snakket med dyrlegen angeånde at han får noen små måltider innimellom og hun sa det gikk fint :) Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv på en Puppia i butikk (den er så myk at den neppe plager når hunden trekker i den), eller prøv forskjellige seler for å se hva som sitter best rett og slett. Absolutt ikke å anbefale å bruke halsbånd på valp eller hund som trekker.

Beste du kan gi av ferdigfôr er helt klart VogH, men du skriver du ønsker bløtfôr som du bare skal gi som tillegg en gang i blant, som kos da, antar jeg? Isåfall ville jeg helt klart anbefalt noe rent kjøtt/fisk, eventuelt usaltet kjøttdeig, heller enn boksemat. :)

Ok, den skal vi absolutt se på :)

Ja som kos :D Og jeg tror det blir å prøve små porsjoner med v&h siden alle anbefaler det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dvergpinschervalper passer godt i puppia-selene. Til voksne dvergpinschere bruker jeg selen fra norsk hundeutstyr. Regner med din er omtrent lik i kroppen som en DP, kanskje noe kortere bein, men kikk på de selene du :)

Ok, det er veldig godt å høre :D Han her er ganske lik DP i kroppen men litt "bredere" og litt kortere bein som sagt, men det tror jeg ikke blir så mye problemer. Kan du linke meg til de du bruker fra norsk hundeutstyr? hvis dem har nettside da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valper har myke luftrør som stives av gradvis når de blir eldre, men på enkelte hunder (ofte miniatyrer) skjer ikke dette og hunden kan ende opp med luftrørskollaps. Slike hunder må ikke bruke halsbånd eller seler som klemmer på luftrøret

Jeg sier ikke at hunden deres har luftrørkollaps, men siden den hoster når båndet strammer er det viktig at dere tar hensyn til det foreløpig myke luftrører når dere velger sele. :)

Puppia seler finner du også mye billigere på Ebay. :)

Jeg har sverger til Rite-fit Puppia sele fordi den er veldig justerbar- supert når du har en valp som vokser. Men til en fullvoksen hund synes jeg Non stop Sporsele er veldig bra - den sitter perfekt på min hund som har luftrørskollaps og sliter med hoste om selen klemmer på luftrøret.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valper har myke luftrør som stives av gradvis når de blir eldre, men på enkelte hunder (ofte miniatyrer) skjer ikke dette og hunden kan ende opp med luftrørskollaps. Slike hunder må ikke bruke halsbånd eller seler som klemmer på luftrøret

Jeg sier ikke at hunden deres har luftrørkollaps, men siden den hoster når båndet strammer er det viktig at dere tar hensyn til det foreløpig myke luftrører når dere velger sele. :)

Puppia seler finner du også mye billigere på Ebay. :)

Jeg har sverger til Rite-fit Puppia sele fordi den er veldig justerbar- supert når du har en valp som vokser. Men til en fullvoksen hund synes jeg Non stop Sporsele er veldig bra - den sitter perfekt på min hund som har luftrørskollaps og sliter med hoste om selen klemmer på luftrøret.

Takk for info, visste ikke det :) Moren min sa at det mest sannsynlig var at han ikke var vandt til båndet, men da fikk jeg avkrefta det :D Og jeg skal gå til anskaffelse av en slik puppia sele så raskt jeg får ordna det :) De virker utrolig fine og tror det vil bli mye bedre på han her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det er veldig godt å høre :D Han her er ganske lik DP i kroppen men litt "bredere" og litt kortere bein som sagt, men det tror jeg ikke blir så mye problemer. Kan du linke meg til de du bruker fra norsk hundeutstyr? hvis dem har nettside da :)

Det er den sele 19 mm jeg bruker. Men jeg ville ventet med den type sele til hunden er voksen. Tviler også på at du får liten nok str nå. Om du bestemmer deg for å kjøpe denne selen når hunden blir voksen, så ville jeg dratt på en utstlling og fått prøvd den, de er på de aller fleste store utstillinger :)

http://www.norskhundeutstyr.no/butikk/default.asp?Action=visVG&ID=4&VID=63

EDIT: Non-stop sporsele er samme type sele som norsk hundeutstyr sin. Tviler på at du får non-stop sin i liten nok str, dog :)

Det finnes mange typer seler i den utformingen, altså halv-nome. Grunnen til at jeg anbefaler norsk hundeutstyr sine til små hunder, er fordi de finnes i veldig mange forskjellige størrelser (han lager også på mål dersom ingen av størrelsene passer), fordi de er utrolig holdbare, og ikke minst fordi de er billige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den sele 19 mm jeg bruker. Men jeg ville ventet med den type sele til hunden er voksen. Tviler også på at du får liten nok str nå. Om du bestemmer deg for å kjøpe denne selen når hunden blir voksen, så ville jeg dratt på en utstlling og fått prøvd den, de er på de aller fleste store utstillinger :)

http://www.norskhundeutstyr.no/butikk/default.asp?Action=visVG&ID=4&VID=63

Har uansett ikke tenkt til å kjøpe den nå, men ville bare se hvordan den ser ut til han blir eldre og jeg evt. kjøper den. har bestemt meg for en Puppia nå, og skal kjøpe den så raskt jeg kan :D takker for tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Alternativet er jo selvsagt å lære valpen å ikke dra i båndet, men det er jo fort den enkle løsningen :)

Har 12 uker gammel puddelvalp, den har halsbånd, og det får hun gå med til hun har lært å gå pent i bånd (vi jobber med saken og hun er superflink alene, sammen med de andre blir det fort jakt he he he he). Frem til hun går pent i bånd med halsbånd er sele helt uaktuelt - først når hun har lært det skal hun få sele (om vi finner en som ikke tugger pelsen i hjel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativet er jo selvsagt å lære valpen å ikke dra i båndet, men det er jo fort den enkle løsningen :)

Har 12 uker gammel puddelvalp, den har halsbånd, og det får hun gå med til hun har lært å gå pent i bånd (vi jobber med saken og hun er superflink alene, sammen med de andre blir det fort jakt he he he he). Frem til hun går pent i bånd med halsbånd er sele helt uaktuelt - først når hun har lært det skal hun få sele (om vi finner en som ikke tugger pelsen i hjel)

Endelig en som har tenkt likt angående meg med båndgreienene haha.men vi har tenkt til å kjøpe sele siden han har veldig ubehag osv. Men de selger fine bånd i Sverige. Forresten! De er tynne så de skal ikke ødelegge pelsen, de selger også slike leiebånd til utstillinger, de ødelegger heller ikke pelsen, eller det står det iallefall haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller jo ingen rolle om de har på sele eller halsbånd når de skal lære å gå fint i bånd, så lenge man trener på det. Men vil man at hunden skal trekke i sele også så bør man selvfølgelig ha to forskjellige seler slik at hunden lettere greier å skille på når den skal gå pent og når den skal/kan trekke. Jeg trente stort sett med sele når jeg skulle lære Varga å gå pent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...