Gå til innhold
Hundesonen.no

Avtale / kontrakt og vilkår kjøp av hund


Stine L

Recommended Posts

Ser at det er mange som i sine tråder ikke kjenner til de faktiske forhold rundt "Avtale / kontrakt og vilkår kjøp av hund":

a) Kjøp/salg av en hund er juridisk å betrakte som kjøp og salg av enhver annen vare, dvs på lik linje som en pc, bil eller hundeseng.

B) Kjøper du hund av en "oppdretter" og du er en privatperson reguleres handelen ALLTID av forbrukerkjøpsloven.

Man ser stadig at oppdrettere /selgere hevder eller skriver en rekke ting i sine såkalte kontrakter som er til fordel for selger... som kjøper skal man da forstå at slike pasuser/klausuler i kontraktene har INGEN juridisk verdi.

Eksempelvis har man selgere som i sine kontrakter skriver at hunden ikke kan stå i bur...dette er en slik klausul som IKKE har noen juridisk betydning og er juridisk like dumt som om en bilselger skriver at bilen ikke kan parkeres i en garasje...

Noen hevder at avtalevilkår må tinglyses...til det er å si at man får ikke tinglyst ulovlige avtalevilkår, og slike ting kan IKKE tinglyses.

Noen hevder at man kan avtale vilkår som ikke "koster noe"..dette er igjen tøv dersom det begunstiger selger/oppdretter.

Å bryte selv lovlige avtalevilkår er IKKE straffbart...det er kun evenuelt en privatrettslig tvist. MEN IGJEN:

Husk at ALLE avtalevilkår som begunstiger selger er uten juridisk verdi og du bryter ingen avtale med å "drite i" ulovlige avtalevilkår.

Igjen: Når en hund er solgt (dvs" penger " overført/betalt) har OPPDRETTER INGEN rettigheter over hunden.

Noen OPPDRETTERE tror at de er "guder", men realitetene er at de selger en vare på lik linje med andre varer og må følge de reglene /lovene det er å være selger.

Som kjøper av hund har du mange rettigheter både på reklamasjon eks på at faktisk hunden /varen)skal være frisk psykisk/fysisk.

En oppdretter kan heller ikke i sine kontrakter kreve at du går på utstilling, at du "røntker"..osv Det er juridisk helt opp til kjøper.

Som hundekjøper/valpekjøper til en vare av flere 1000 kr bør du være bevisst dine rettigheter og ikke la oppdrettere "trakasere" deg med urimelige vilkår eller at de snor seg unna sine plikter vedr reklamasjoner osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha - det er dette trollet man har snakket om her inne.

Men, greit du tar med slik informasjon da. Det er alt for mange som stiller urimelige krav i sine kjøpskontrakter, og, mange kjøpere som ikke er klar over hvilke rettigheter de har.

På den annen side - oppdrettere pr. i dag har for få rettigheter når det gjelder salg, ja, de har ingen rettigheter i det hele tatt, og det er for dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, greit du tar med slik informasjon da. Det er alt for mange som stiller urimelige krav i sine kjøpskontrakter, og, mange kjøpere som ikke er klar over hvilke rettigheter de har.

På den annen side - oppdrettere pr. i dag har for få rettigheter når det gjelder salg, ja, de har ingen rettigheter i det hele tatt, og det er for dårlig.

Hva mener du med at oppdrettere har for dårlige rettigheter?

-Hvis man tenker på hunden så er den beskyttet gjennom andre regler/lover , som eks lov om dyrevern mv...så på "omsorgsiden" trenger ikke oppdretteren rettigheter ...

Ellers så finner jeg det merkverdig ( ikke svar til deg) at så mange oppdrettere ikke rent faktisk følger(setter seg inn i) de regler/ lover som er vedr kjøp/salg av hund...da tror jeg det hadde blitt en bedre tone mellom selger og kjøper når problemene oppstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og så lenge oppdretter har overført hunden på ny eier så har h*n ikke lenger noen rettigheter over hunden. Det er jo derfor personer med hunder på for ikke får hunden i sitt navn før vilkårene i kontrakten er oppfylt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med oss da?

Det står i kontrakten at vi får penger igjen ved bitt-feil eller balle-feil.

I realiteten så ble det ett øre som henger på halv åtte, og vi har ikke

fått noe for det... Vi fikk "lov" å selge han videre hvis vi ville ha en vi

kunne gå på utstilling med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med oss da?

Det står i kontrakten at vi får penger igjen ved bitt-feil eller balle-feil.

I realiteten så ble det ett øre som henger på halv åtte, og vi har ikke

fått noe for det... Vi fikk "lov" å selge han videre hvis vi ville ha en vi

kunne gå på utstilling med...

Vil vel tro at for en rasehund, som aviker fra rasestandarden på en slik måte at den ikke får minst 2 premie på utstilling...så bør man kunne reklamere (dvs få penger tilbake).

Jeg vil si det er rimelig at oppdretter selger ikke skal ha fullt betalt for en slik hund.

Ville du betalt full pris for en TV med riper på skjermen?..nei..da bør du ikke betale full bris for en hund med mangler heller.

Send et krav til selger, og følg det opp derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med oss da?

Det står i kontrakten at vi får penger igjen ved bitt-feil eller balle-feil.

I realiteten så ble det ett øre som henger på halv åtte, og vi har ikke

fått noe for det... Vi fikk "lov" å selge han videre hvis vi ville ha en vi

kunne gå på utstilling med...

Jeg regner med at hunden har blitt solgt som familiehund? Balle-feil er en alvorlig feil i forhold til til at et øre som ikke står. Du får ikke ekstra utgifter pga. det. Her får du ikke igjen en krone. Oppdrettere kan ikke forutse sånne ting.. :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kontrakt skal skrives sånn at det ikke gagner oppdretter mer enn kjøperen. På mine kontrakter kommer det til å stå at hunden skal røntges og øyenlyses. Om det er noen som ikke vil godta dette, så får de heller kjøpe en hund en annet sted. Grunnen til at jeg vil dette, er at jeg da får en oversikt over mitt avlsmateriale. Egoistisk? Javel, men når man ser hvordan mange sliter med at hunder som f.eks. har HD, så vil jeg at mine valpekjøpere røntger. Det gagner kanskje ikke denne her valpekjøperen, men vil gagne valpekjøpere som kommer senere.

Kjøpsloven går inn og regulerer kjøp og salg av hund. Men oppdrettere står fritt til å skrive hva de ønsker av valpekjøperen. Så lenge valpekjøperen godkjenner de avtaler som blir skrevet på kontrakten (men avtalen skal IKKE bare gagne oppdretten), så er dette gyldig i forhold til kjøpsloven også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en variant som er tatt ut fra NKK sin standard kjøpskontrakt :thumbs: Det som er uthevet, er tillegg som er satt inn i kontrakten. Min egen kontrakt legger jeg ikke ut her offentlig :)

Kjøpsvilkår:

1. Hunder er bærere av en sum av arvelige anlegg, hvorav flere kan resultere i, eller betinge anlegg for sykdom eller lyter.Det henvises i denne forbindelse til den informasjonsom er tatt inn på side 2 i denne avtalen.Selv om hunden ved levering er funnet frisk og fri for sykdomstegn, jfr. veterinær-attesten, kan det allikevel skje at hunden er bærer av anlegg som foran nevnt. Selgeren kan ikke garantere at hunden ikke senere kan utvikle lidelser hva enten disse måtte være arvelig betinget og/eller skyldes miljøpåvirkning. Med dette er avtalt de egenskaper hunden har eller måtte få.

2. Kjøperen bekrefter at hunden er besiktiget ved overtagelsen og funnet i orden. Selgeren bekrefter at kjøperen er informert om de feil han/hun har kjennskap til, om arvelige feil innen rasen og om hundens mulige arveanlegg for disse feil. Selgeren bekrefter at kjøperen har fått informasjon om fôring og behandling av hunden. Selges hund som har feil eller mangel, plikter selger å informere kjøper om dette. Hunden overtas da på særlige vilkår og dette skal anføres under pkt. 5 nedenfor.

3. Latente feil: Skulle hunden utvikle sykdommer av avgjørende(invalidiserende) betydning for hundens sunnhet, og såfremt disse beviselig er medfødt eller oppstått i den tid hunden har vært hos selger, kan kjøper kreve refundert inntil kjøpesummen på det vilkår at hvis selger krever det, skal hunden leveres tilbake. Hvis hunden er forsikret, og kjøper får utbetalt forsikringssummen, skal det tas hensyn til dette i det endelige oppgjør mellom kjøper og selger.

4. Testikkelfeil: Dersom hunden ikke får normale testikler senest ved 18 mnd. alder, betaler selgeren tilbake kr. Vet summen her varierer

5. Særlige vilkår: Avtalte tillegsvilkår må ikke være urimelige for kjøperen. Hvis de bestemmelser som avtales under dette punkt er i strid med det som er skrevet foran, må det i det som er skrevet under dette utrykkelig henvises til at det som er skrevet over fravikes.

Følgende er avtalt: Oppdretter har forkjøpsrett dersom hunden skal omplasseres eller avlives. Oppdretter kan hente hunden dersom denne bli mishandlet eller vanskjøttet. Oppdretter har ikke ansvar for at hunden vil få "ståører" eller feilstilte hjørnetenner, kjøper må selv følge opp dette. Hunden blir solgt som en familiehund. (her er satt inn flere variabler som brukes)

6. Reklamasjoner må fremmes overfor selger innen rimelig tid etter at mangelen ble, eller burde vært oppdaget. Veterinærattest som bekrefter kravet må fremlegges.

Undertegnede kjøper og selger, erklærer herved at vi i fellesskap nøye har gjennomgått denne kjøpeavtale.

Sted: Dato: Sted: Dato:

Selger: Kjøper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. På mine kontrakter kommer det til å stå at hunden skal røntges og øyenlyses. Om det er noen som ikke vil godta dette' date=' så får de heller kjøpe en hund en annet sted. .[/quote']

Et eksempel på hva en kjøper ikke trenge å følge selv om det står i kontrakten.

En slik pasus/klausul har ingen juridisk verdi!

Kjøperen må gjerne skrive under på slik, og står helt fritt i å "drite i det", og oppdretteren kan selføgelig ikke gjøre noe med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følgende er avtalt: Oppdretter har forkjøpsrett dersom hunden skal omplasseres eller avlives. Oppdretter kan hente hunden dersom denne bli mishandlet eller vanskjøttet. Oppdretter har ikke ansvar for at hunden vil få "ståører" eller feilstilte hjørnetenner, kjøper må selv følge opp dette. Hunden blir solgt som en familiehund. (her er satt inn flere variabler som brukes)

Det over er igjen et gode eksempler på kontraktsvilkår som juridisk sett ikke er verdt blekket det er skrevet med!

Man kan ikke avtale forkjøpsrett på den måten dette er formulert! Har man kjøpt en hund kan man selge den til hvem man vil, når man vil ,til den prisenn man får. Eller avlive den, eieren står helt fritt.

Oppdretter har selfølgelig ingen rettigheter i å "ta" en hund tilbake fra eieren,det kalles i beste fall tyveri.

Man kan heller ikke avtale seg bort fra mangel ved hunden...Har en hund på salgstidspunktet skal dette fremgå av avtalen/prisen...en fremtidig mangel ER reklamasjonsgrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er enig med dette, hva skal du eventuelt gjøre som oppdretter dersom valpekjøper ikke øyenlyser til tross for underskrevet kontrakt? Den eneste måten jeg ser at oppdretter kan følge opp dette er å vente med å føre over hunden på ny eier før betingelsene er oppfylt. Problemet med dette er vel at ingen gidder å kjøpe valp av denne oppdretteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at oppdretter ikke kan gjøre noe...

Hunden er kjøpers i det øyeblikket " penger" er betalt...og fra det tidspunktet mister selger(oppdretter) råderett over varen(hunden).

Hva som står NKK(stamtavle) har heller ingen betydning for hvem som rent juridisk eier hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det var den som sto som eier "på papiret" som juridisk var hundens eier??

Nei...NKK "papir"..har ingen betydning for hvem som faktisk eier varen(hunden).

Det er ingen offentlige regler om " registrering" av eier på hund.

NKK(ol) er bare en privat interesseorganisasjon...og har juridisk ingen ting med hvem som faktisk eier en hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nok lite gjøre om valpekjøper ikke gjør det som står i kontrakten. Grunnen til det er at det koster tid og penger å vinne fram en sak. Men så lenge valpekjøper har underskrevet en kontrakt på om at h*n skal røntge hunden innen en viss tid, så er h*n pliktig til å gjøre det. For hvis vedkommende ikke gjør det, så har h*n ikke overholdt en skriflig avtale og kjøpet kan heves. Kjøpsloven går begge veier...

Men uansett så har jeg tenkt å "fuske" litt på dette området fordi jeg vil at alle valper fra meg skal røntges og øyelyses. Dermed er et depositum tingen.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For hvis vedkommende ikke gjør det, så har h*n ikke overholdt en skriflig avtale og kjøpet kan heves. Kjøpsloven går begge veier...

Kjøpet kan ikke heves (fra oppdretters side) så lenge oppdretter har gitt fra seg valpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med oss da?

Det står i kontrakten at vi får penger igjen ved bitt-feil eller balle-feil.

I realiteten så ble det ett øre som henger på halv åtte, og vi har ikke

fått noe for det... Vi fikk "lov" å selge han videre hvis vi ville ha en vi

kunne gå på utstilling med...

Hvis det er presisert i kontrakten at dette er en utstillingshund, har du krav på ny vare, kompensasjon for mangelen, eller pengene tilbake (mot at du leverer hunden, selvsagt).

Hvis det ikke er presisert, blir det opp til de som vurderer saken rettslig hvordan de ser på det, og dette vil variere fra tilfelle til tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpet kan ikke heves (fra oppdretters side) så lenge oppdretter har gitt fra seg valpen.

Man kan det fordi kjøpsloven ikke gjelder ved en sedvane/vanlig praksis.

Jeg tør å påstå at oppdrettere har gjort disse tilleggene til en sedvane og derfor gjelder ikke kjøpsloven angående disse tilleggene. MEN kjøpsloven eller er det forbrukerloven (?) gjelder ellers ved kjøp av hund.

§ 3. Avtale og handelsbruk.

Bestemmelsene i loven gjelder ikke for så vidt annet følger av avtalen, etablert praksis mellom partene, eller handelsbruk eller annen sedvane som må anses bindende mellom partene.

Her er også noe annet:

§ 51. Innledende bestemmelse.

(1) Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller sine øvrige plikter etter avtalen eller loven, og dette ikke beror på selgeren eller forhold på hans side, kan selgeren kreve oppfyllelse, heving og erstatning etter bestemmelsene i kapitlet her. Han kan også holde tilbake ytelse etter § 10 samt kreve rente etter § 71.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nok lite gjøre om valpekjøper ikke gjør det som står i kontrakten. Grunnen til det er at det koster tid og penger å vinne fram en sak. Men så lenge valpekjøper har underskrevet en kontrakt på om at h*n skal røntge hunden innen en viss tid, så er h*n pliktig til å gjøre det. For hvis vedkommende ikke gjør det, så har h*n ikke overholdt en skriflig avtale og kjøpet kan heves. Kjøpsloven går begge veier...

Men uansett så har jeg tenkt å "fuske" litt på dette området fordi jeg vil at alle valper fra meg skal røntges og øyelyses. Dermed er et depositum tingen.. :D

Så lenge de ikke har betalt avtalt sum for hunden (og det har de jo ikke, hvis siste del av summen utsettes), kan du kreve hunden tilbake.

Det jeg ville gjort, hvis jeg var deg, var å avtale at HD-røntging og øyelysning er en del av kjøpssummen (selvsagt må du da spesifisere sted dette skal gjøres - for prisene varierer jo), og selv betale dette til aktuelle klinikk når det skal utføres (eventuelt avtale med klinikken om forhåndsbetlaing).

Da må selvsagt kjøpssummen økes tilsvarende.

Hvis du gjør dette i tillegg til en slags fôrvertsavtale (hunden er formelt eiet av deg til dette er utført), tror jeg du står ganske trygt juridisk.

Ble litt rotete dette her, håper du skjønte hva jeg mente.

Du kan nemlig ikke kreve at de skal røntge hunden for egen regning, og slikt blir det bare triste ting av når man må krangle med folk (for eksempel når de skriver under en kontrakt de ikke har planer om å overholde).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at det er en del etiske retningslinjer ute og går også da...

Noen oppdrettere betaler tilbake penger for hunder som f.eks. har fått underbitt, men da bare til de som ønsker å stille ut hunden sin eller skal bruke den i avl. Noen betaler ut til alle. Sånn er det også ved andre feil som oppdrettere ikke har noen aning om skulle forutse. Selv har jeg en superduper oppdretter som leverte meg en ny hund til halv pris mot at jeg beholdt den andre med sin skjønnhetsfeil. For dette hadde ikke min oppdretter behøvd å gjøre. Men hun syntes det var etisk riktig å gjøre dette mot meg, siden jeg liker å reise rundt på utstillinger. Men da går dette på helt andre ting enn nedskrevne avtaler mellom meg og oppdretter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge de ikke har betalt avtalt sum for hunden (og det har de jo ikke, hvis siste del av summen utsettes), kan du kreve hunden tilbake.

Det jeg ville gjort, hvis jeg var deg, var å avtale at HD-røntging og øyelysning er en del av kjøpssummen (selvsagt må du da spesifisere sted dette skal gjøres - for prisene varierer jo), og selv betale dette til aktuelle klinikk når det skal utføres (eventuelt avtale med klinikken om forhåndsbetlaing).

Da må selvsagt kjøpssummen økes tilsvarende.

Hvis du gjør dette i tillegg til en slags fôrvertsavtale (hunden er formelt eiet av deg til dette er utført), tror jeg du står ganske trygt juridisk.

Ble litt rotete dette her, håper du skjønte hva jeg mente.

Du kan nemlig ikke kreve at de skal røntge hunden for egen regning, og slikt blir det bare triste ting av når man må krangle med folk (for eksempel når de skriver under en kontrakt de ikke har planer om å overholde).

Mange fine forslag her! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha - det er dette trollet man har snakket om her inne.

Men, greit du tar med slik informasjon da. Det er alt for mange som stiller urimelige krav i sine kjøpskontrakter, og, mange kjøpere som ikke er klar over hvilke rettigheter de har.

På den annen side - oppdrettere pr. i dag har for få rettigheter når det gjelder salg, ja, de har ingen rettigheter i det hele tatt, og det er for dårlig.

hvem er trollet? :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi betalte full pris for Alex, og avtalte med oppdretter at vi skulle stille han

ut for at han skulle kunne brukes i avl senere om han ble godt premiert...

Det er ingen sånne feil som kan sees i den alderen en kjøper... Baller kan

trekke seg opp igjen, da ville vi fått penger igjen... Bittet kunne blitt skjevt,

og hadde det blitt til problem for hunden hadde vi også da fått penger

igjen. Men nå som det er ett øre som henger på halv åtte, får vi altså

ingenting, og heller beskjed om at vi kan få lov å selge han...

Jeg har problemer med å lage en stor sak utav det, for vi har ett godt

forhold til oppdretterne, og de har hjulpet meg mye med trimming o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...