Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny familiehund


Mincha
 Share

Recommended Posts

Hei!

Familien er nå på jakt etter en ny familiehund etter vår 11 år gamle sorte elghunds bortgang.

Familien har tidligere hatt grå elghund, og før der hadde vi en collie langhår. To vidt forskjellige raser, men vi er nok enige i at collien var den som traff oss nærmest mtp den sosiale biten på blant annet turer. Radiusen var ikke så stor, og den likte seg nær oss.

Vi er en familie på fem stykker, hvor det er tre barn i alderen 8 år, 10 år og 15 år. Vi ønsker oss en mellomstor/stor hund, àlla ikke lavere enn sort/grå elghund.

Vi er en relativt aktiv familie. Vi trives på turer i skog og mark, vi har hytte på fjellet og er generelt mye utendørs. Vi ønsker en familiehund som liker å være sammen med oss mennesker, gjerne løs på tur. Dette var ganske uaktuelt for de to elghundene vi har hatt, noe vi savnet i f. eks collien.

Jeg har sett litt på diverse hunderaser, og jeg må nok ærlig innrømme å si at vi generelt er svake for collien. Men nå synes jeg det er litt mye nervøsitet og kanskje litt mye beskyttende ovenfor barn som gjør meg litt usikker. Den vi hadde slappet i hvert fall ikke av så lenge vi hadde besøk mtp barna våre.

Jeg har snust litt på Australian Shepherd, og er veldig åpne for erfaringer av rasen om dette kanskje kan være en mulighet for oss.

Gjerne kom med andre innspill også, vi er åpne for det meste. Vi liker pelshunder, i form av elghund/collie type - altså ganske rett pels. Korthåret kan også være en mulighet, dog ikke korthårscollie da det går litt i strid med mitt syn på collien og dens pels. Terrier og puddel i pelsstell faller ikke helt i smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du gjør litt research på oppdrettere - besøker hundene deres og får referanser fra tidligere valpekjøpere, så vil du meget mulig få verdens beste familiehund i collien. :) Dette gjelder jo de fleste raser, egentlig, også innenfor Australsk Shepherd er det variasjoner mentalt, på godt og vondt.

Om du vet at dere har trivdes med collien, ville jeg ikke vært redd for å holde fast ved den tanken så lenge dere bruker tid på å velge og ikke bare faller for en søt valp som er ledig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du gjør litt research på oppdrettere - besøker hundene deres og får referanser fra tidligere valpekjøpere, så vil du meget mulig få verdens beste familiehund i collien. :) Dette gjelder jo de fleste raser, egentlig, også innenfor Australsk Shepherd er det variasjoner mentalt, på godt og vondt.

Om du vet at dere har trivdes med collien, ville jeg ikke vært redd for å holde fast ved den tanken så lenge dere bruker tid på å velge og ikke bare faller for en søt valp som er ledig.

Vi tar oss god tid, og har aldri bare falt for en søt valp som er ledig :-) Vi mener selv at vi alltid har undersøkt grundig, besøkt oppdretter/valper flere ganger og generelt truffet mange individer av rasen før vi har bestemt oss. Dette kommer vi til å gjøre nå også, men for å gjøre det litt lettere for oss selv da vi liker såpass mange hunderaser - hadde det vært enkelt å funnet noen raser som kunne ha passet og startet i den enden.

Hvordan er f. eks Aussien i forhold til Collien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tar oss god tid, og har aldri bare falt for en søt valp som er ledig :-) Vi mener selv at vi alltid har undersøkt grundig, besøkt oppdretter/valper flere ganger og generelt truffet mange individer av rasen før vi har bestemt oss. Dette kommer vi til å gjøre nå også, men for å gjøre det litt lettere for oss selv da vi liker såpass mange hunderaser - hadde det vært enkelt å funnet noen raser som kunne ha passet og startet i den enden.

Hvordan er f. eks Aussien i forhold til Collien?

Jeg kjenner ikke Aussien inngående, men generelt ansees den vel som hakket mer krevende mtp aktivitet. Men det er mange dyktige aussiefolk her på sonen som sikkert kan gi et godt svar på spørsmålet. Er det andre raser dere vurderer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg aller mest sett på collien og aussien, og prøver å trekke noen streker mellom fordeler/ulemper, likheter/ulikheter i form av aktivitet, stimulering og temperament/gemytt.

Så har jeg sett litt på golden retriever, men den faller ikke helt i smak til mannen, dessverre. Den blir for "kjedelig og vanlig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som utenforstående men generelt hundeinteressert så er mitt inntrykk at aussie og collie er litt hipp som happ med tanke på gemytt. Det virker som de har mye av de samme fortrinn og utfordringer.

Andre aktuelle raser innenfor aktiv familiehund i den størrelsen kan jo være labrador, golden, flat, dalmantiner, springer spaniel bl a.

Ellers er jeg enig med KG at dere helt sikkert kan finne det dere er ute etter i en collie igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du gjør litt research på oppdrettere - besøker hundene deres og får referanser fra tidligere valpekjøpere, så vil du meget mulig få verdens beste familiehund i collien. :) Dette gjelder jo de fleste raser, egentlig, også innenfor Australsk Shepherd er det variasjoner mentalt, på godt og vondt.

Om du vet at dere har trivdes med collien, ville jeg ikke vært redd for å holde fast ved den tanken så lenge dere bruker tid på å velge og ikke bare faller for en søt valp som er ledig.

Kan bare skrive under på dette.

Vi har 4 Langhåret Collie, og 2 Korthåret Collies itillegg til to små unger på 3 år og 1 år. Hundene lever inne sammen med oss og ungene hele tiden, og det kunne ikke falt meg inn å hatt en annen rase med ungene mine... De fungerer så ypperlig sammen og har så utrolig fin kontakt mellom hverandre!

https://scontent-b-lhr.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/t1.0-9/p417x417/10462444_10152438952405256_2302729302855890062_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xap1/t1.0-9/62007_10152111004505256_1730156723_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/t1.0-9/222123_10150172211660256_4090084_n.jpg

https://scontent-a-lhr.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/t1.0-9/p417x417/401431_10150495540455256_603761966_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash2/t1.0-9/p417x417/1380355_10151902055750256_199265897_n.jpg

https://scontent-a-lhr.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/t1.0-9/p417x417/1798071_10152154626450256_1176739152_n.jpg

Så lenge man gjør research, ikke tar noe for god fisk og er flink til å være realistisk ved evnt besøk ved å ikke godta unnskyldninger på hvorfor hundene ikke er utadtvendte men heller tilbaketrukne så går det nok fint :)

Ellers så er jeg litt uenig med Line om at " Det virker som de har mye av de samme fortrinn og utfordringer. " Det er to veldig forskjellige raser selv om de uttad kan virke like med veldig forskjellige utfordringer blandt annet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare skrive under på dette.

Vi har 4 Langhåret Collie, og 2 Korthåret Collies itillegg til to små unger på 3 år og 1 år. Hundene lever inne sammen med oss og ungene hele tiden, og det kunne ikke falt meg inn å hatt en annen rase med ungene mine... De fungerer så ypperlig sammen og har så utrolig fin kontakt mellom hverandre!

https://scontent-b-lhr.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/t1.0-9/p417x417/10462444_10152438952405256_2302729302855890062_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xap1/t1.0-9/62007_10152111004505256_1730156723_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/t1.0-9/222123_10150172211660256_4090084_n.jpg

https://scontent-a-lhr.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/t1.0-9/p417x417/401431_10150495540455256_603761966_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash2/t1.0-9/p417x417/1380355_10151902055750256_199265897_n.jpg

https://scontent-a-lhr.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/t1.0-9/p417x417/1798071_10152154626450256_1176739152_n.jpg

Så lenge man gjør research, ikke tar noe for god fisk og er flink til å være realistisk ved evnt besøk ved å ikke godta unnskyldninger på hvorfor hundene ikke er utadtvendte men heller tilbaketrukne så går det nok fint :)

Ellers så er jeg litt uenig med Line om at " Det virker som de har mye av de samme fortrinn og utfordringer. " Det er to veldig forskjellige raser selv om de uttad kan virke like med veldig forskjellige utfordringer blandt annet.

Collien forgudet våre barn også! Gud som han passet på og godtok alt de gjorde :-) Det var dessverre verre med besøkende. Han ble for overbeskyttende og trakk seg ikke unna.

Hvilke forskjellige utfordringer tenker du på når du nevner aussie vs collie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Collien forgudet våre barn også! Gud som han passet på og godtok alt de gjorde :-) Det var dessverre verre med besøkende. Han ble for overbeskyttende og trakk seg ikke unna.

Hvilke forskjellige utfordringer tenker du på når du nevner aussie vs collie?

Aussien er etter min oppfattelse en hund med litt mer drifter, mye mer vokt, hakket over Collien i aktiviseringsbehov og kan vel (alt ettersom linjer..) være også hakket skarpere/kvassere. Men, det er bare en oppfatning av de hundene jeg har vært rundt- Ikke nødvendigvis at det stemmer.

Vi har aldri problemer med besøkende. Alle som kommer inn hit er nye potensielle bestevenner, heldigvis :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg aller mest sett på collien og aussien, og prøver å trekke noen streker mellom fordeler/ulemper, likheter/ulikheter i form av aktivitet, stimulering og temperament/gemytt.

Så har jeg sett litt på golden retriever, men den faller ikke helt i smak til mannen, dessverre. Den blir for "kjedelig og vanlig".

Hehe, jeg skulle ikke ha Labrador fordi den var "kjedelig og vanlig" :)

Så kjøpte jeg Labrador likevel, fordi den passet så godt til våre behov. Og det er rett og slett deilig å ha den hunden, og slett ikke kjedelig! Nettopp fordi han passer så godt til meg.

Dessuten er han så morsom at jeg ler flere ganger om dagen.

Når det gjelder å ha en "vanlig" hund, så tok jeg en titt på hvor mange hunder av hver rase som ble stilt på NKK Drammen. Det er et stort arrangement, så det kan kanskje speile antall av rasen ute i befolkningen også? Jeg er ikke så flink på Dogweb, der kan man nok bedre finne ut av dette.

På lista til NKK Drammen, så jeg at Labradoren er middels vanlig med 29 hunder, Golden hadde 52 hunder, så den er nok mer vanlig ja. Men så ser jeg at de rasene som var mer sjeldne før, er store og større i antall enn Labradoren. F.eks Bichon Havainese, Papillon, Shetland Sheepdog (60 stk), Shih Tzu (48), Rhodesian Ridgeback (49), Dalmatiner (46), Cavalier (62), Chihuahua langhåret (50) og Staffordshire Bullterrier (67).

Vi sitter nok med et inntrykk fra før av at Labrador og Golden er så "vanlige", mens det nå er blitt de som var mer sjeldne før som faktisk er "vanligst".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler nok om hvilke raser det er populært å stille @Illiya :) Dalmatineren f.eks er ofte en av de rasene det er flest av på utstillinger, men egentlig er det ikke så voldsomt mange av dem, og det er ikke så ofte man støter på dem. Men den er populær å stille, derfor kan det virke som det er veldig mange av dem når de samles på utstillinger :) Så det speiler nok ikke helt hvor mange av rasene det er ute i befolkningen altså. Hos noen raser gjør det nok det, men absolutt ikke alle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler nok om hvilke raser det er populært å stille @Illiya :) Dalmatineren f.eks er ofte en av de rasene det er flest av på utstillinger, men egentlig er det ikke så voldsomt mange av dem, og det er ikke så ofte man støter på dem. Men den er populær å stille, derfor kan det virke som det er veldig mange av dem når de samles på utstillinger :) Så det speiler nok ikke helt hvor mange av rasene det er ute i befolkningen altså. Hos noen raser gjør det nok det, men absolutt ikke alle :)

Enig i det, det var derfor jeg sa at Dogweb kan gi et mer presist bilde. Likevel er det jo sånn at det skal en viss andel eiere før det blir mange som stiller på utstilling. Antall hunder av ulike raser kan jo gi et bilde av at det er flere enn Golden som er blitt "vanlige" hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labradoren er mer aktiv, og den er korthåret. Trenger altså ikke særlig med pelsstell, og drar ikke mye med inn etter tur. Den trenger litt mer trim og mental trening enn golden, men er også litt mer lettlært. Har inntrykk av at Golden er litt mer "sedat".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Golden sedat..? Nja. Har møtt mange yngre goldens som ikke kan passere som noe i den enden av skalaen - dog ikke stress, bare glede og mye styrke. Husker en gammel nabos golden som stadig hadde familiens poder langflate på slep etter seg i grusen :P Men igjen så betyr det jo bare at man er nødt til å gjøre research på oppdrettere og foreldredyr, uansett hvilken rase man lander på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Det høres ut som om labradoren kan passe dere bra (jeg er som @Illiya inhabil, men akk så undervurderte familiemedlemmer). Ikke trøbbel med mennesker, andre dyr, barn... listen er lang. Og de er noen reale bøllefrø til stor underholdning. De trenger mye mosjon og sysselsetting, og kommer gjerne med surleppen om de ikke får bli med på morohetene.

Les gjerne litt på labradortrådene her inne.

Toller er flotte! :) Men hvordan er det med gemyttet på disse? Har oppfattet de som ganske "ustabile" om du skjønner meg.

De er veldig flotte, men på grunn av veldig stor avl på kort tid har det fått sine følger, både hva angår helse og gemytt. Nervøsitet er veldig vanlig og de kan være nokså verbale ift andre raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har jeg sett litt på golden retriever, men den faller ikke helt i smak til mannen, dessverre. Den blir for "kjedelig og vanlig".

Jeg har hatt en rase som det bare er 60 av i Norge, og som endte opp med å være en tvers igjennom problemhund. Ofte er det en grunn til at enkelte raser er mer poulære enn andre. Om dere ønsker dere en familiehund er det da vel ikke noen grunn til å leite etter noe sært?

I dag har jeg forøvrig en herlig 6 år gammel goldentispe, som heldigvis ikke vet at hun skal være sedat og kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en rase som det bare er 60 av i Norge, og som endte opp med å være en tvers igjennom problemhund. Ofte er det en grunn til at enkelte raser er mer poulære enn andre. Om dere ønsker dere en familiehund er det da vel ikke noen grunn til å leite etter noe sært?

Det finnes jo en hel haug enkle familiehunder, så jeg skjønner ikke helt hvorfor man absolutt skal velge en rase man i utgangspunktet ikke har falt for. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toller er flotte! :) Men hvordan er det med gemyttet på disse? Har oppfattet de som ganske "ustabile" om du skjønner meg.

Om du går for toller, så kan det være lurt at oppdretteren du velger går MH med hundene sine, eller i det minste kan snakke om nervøsitet/ustabil mentalitet i rasen. :) Det finnes flotte, stabile tollere der ute. (Tollere krever også noe mental trening i hverdagen for å være fornøyde.)

For å bruke min egen hund som eksempel. Hun er veldig dårlig på avreagering, så ting blir fort skummelt. Det skal bare en ubehagelig opplevelse til før hun blir usikker i situasjoner. Skudd er ikke noe problem, nyttårsaften med raketter går fint, men det finnes en million andre ting som er superskummelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo en hel haug enkle familiehunder, så jeg skjønner ikke helt hvorfor man absolutt skal velge en rase man i utgangspunktet ikke har falt. :)

Helt enig! :) Jeg synes bare at det er litt rart at "annerledes" er ett kriterie. Virker som ts har sett på både golden og labrador men avslått det fordi det blir for vanlig. Ikke det at aussie eller collie er så mye mer annerledes, mer den tanken om at vanlig er noe negativt jeg synes er rar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig! :) Jeg synes bare at det er litt rart at "annerledes" er ett kriterie. Virker som ts har sett på både golden og labrador men avslått det fordi det blir for vanlig. Ikke det at aussie eller collie er så mye mer annerledes, mer den tanken om at vanlig er noe negativt jeg synes er rar.

Ja, der er jeg enig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror trådstarter har større sannsynlighet for å få den hunden hun vil ha om hun velger noe annet enn toller og aussie i alle fall. For det første trenger de en del hjernetrim og for det andre er desverre sjansen for å ende opp med "problemhund" litt for stor..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...