Gå til innhold
Hundesonen.no

Cavalier King Charles spaniel


Stelpa
 Share

Recommended Posts

Jeg er ny på dette forumet, og prøvde å søke etter en tråd om denne rasen uten hell.

Vil gjerne høre erfaringer med rasen (evt link til tråd om det finnes noen). :) Er min mor som kikker litt, hun er først og fremst ute etter en selskapshund, som kan være med på feks fjelltur fra tid til annen. Synes lynnet på rasen virker helt fantastisk, men hørt så mye dårlig om helse? Er det mulig å finne relativt friske eksemplarer av rasen? :)

På forhånd takk for eventuelle svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cavalieren må være en av verdens beste raser! :) så det er ett godt valg om man vil ha en liten venn som kan være med på alt mulig.

Jeg mistet min cavalier i april i år pga hjertefeil. Han ble ti år noe som er ganske normalt for rasen.

Jeg driver selv å snakker med oppdrettere av rasen og jeg anbefaler deg å sjekke rundt og spørre de forskjellige om helsen på deres hunder.

De oppdretterne jeg har snakket med tar helsen veldig seriøst og jobber med å få den bedre. Men som de fleste sier, så kan de ikke garantere at man får en hund uten problemer, da dette gjerne kommer da hunden blir eldre.

Kan anbefale deg å sjekke ut kennel Longways i sverige. Hun virker som en veldig seriøs oppdretter med veldig friske hunder.

Ellers er det også veldig greit å ta kontakt med raseklubben!

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også helt enig. Cavalier er en utrolig herlig hund! Snill, vennlig og er med på alt! Den forrige cavalieren vi hadde hjemme, ble 13 år og egentlig ikke noen spesielle problemer, så det finnes friske hunder :) undersøk nøye med oppdretter på helsen til hundene deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det finnes friske cavalierer. Det er en fantastisk rase når den er frisk. :wub: Men helseproblemene er såpass store at man bør i det minste ha noen ufravikelige krav før man kjøper.

Se etter valper etter voksne foreldre. Hannen bør være så gammel som mulig, og minimumsalder, og da mener jeg virkelig minimum, på tispa er 3 år. Helst 4 - 5. Da utelukker man mange førstegangsfødende og veldig mange kull, men det er verd det. Årsaken til dette er at både hjerteproblemer og syringomyelia gjerne ikke viser seg mens hunden er ung. Sjelden man ser syringomyelia på hunder under 3 år, selv om det definitivt forekommer.

Snakk med oppdretter om både hjerteproblemer og syringomyelia - stiller oppdretter seg uforstående til en eller begge - styr unna! ALLE linjer har enten hjerteproblemer eller syringomyelia (det betyr ikke at alle hunder har det, men det finnes over alt), så en oppdretter som aldri har hørt om eller plent nekter at sånt forekommer er enten fryktelig naiv eller rett ut lyver.

Når det er sagt så kjenner jeg en mor og en datter som nå er 13 og 10. Begge er friske men gamle. :wub:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...