Gå til innhold
Hundesonen.no

Sterilisering av tispe


Th3a
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg har en Golden Retriever-tispe som nettopp har fylt fire år nå. Hun er ikke sterilisert, noe av grunnen til dette er pga. min tante har hatt negativ erfaring med sterilisering som har skremt meg litt. Den ene fikk adferdsvansker ved at hun ble veldig nervøs, kunne finne på å snappe etter hånden din om man var litt brå osv. Den andre fikk først infeksjon i såret sitt og senere benkreft.

Men nå som hun har blitt fire år og har vært gjennom tre løpetider, så tenker jeg at det kanskje snart er på tide, mtp frykten for livmorbetennelse, som nabohunden døde av. Jeg er litt nysgjerrig på både det negative og positive med sterilisering, og ikke minst erfaringer og om hunden endret seg noe i adferd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke lov å sterilisere/kastrere hunder her til lands uten medisinsk årsak.

Har inntrykk av at hos de fleste veterinærere er "forbyggende mot livmorsbetennelse" er medisinsk nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av grunnene til at jeg har tenkt på kastrering er fordi jeg ser at mange kastrerer både tispen og hannhunden sin så fort de blir 1-2 år i frykt for livmorbetennelse osv, men om dere mener det er bedre å ikke kastrere så dropper jeg det. Hun har kun løpetid en gang i året uansett, så plages ikke akkurat av det. :ahappy:

Takk for raske svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med alle de andre angående risiko under operasjonen og mener det er unødvendig å gjøre et slikt stort inngrep om det ikke er nødvendig.

Men om det en dag er nødvendig, så har jeg erfaring å dele. Tispen min ble kastrert da hun fikk jursvulster og for å minske faren for at det skulle oppstå flere, så kastrerte de henne. Hun hadde en begynnende livmorbetennelse, så det var utrolig bra at vi gjorde det på akkurat dette tidspunktet, for hun ville fått problemer med det i ettertid. Temperamentet hennes er helt det samme. Hun har ikke innbilt svangerskap lengre, så det er deilig å slippe. Det er også deilig å slippe å tenke på løpetid såklart :) Ellers har hun fått en helt ufattelig dårlig pels. Det er veldig vanlig at hunder forandrer pelskvaliteten når de er blitt kastrert. Min sin pels er blitt en støvklut i skogen, suger med seg alt av kvister og mose. I tillegg er den blitt mye lengre og fått mye mer underull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av grunnene til at jeg har tenkt på kastrering er fordi jeg ser at mange kastrerer både tispen og hannhunden sin så fort de blir 1-2 år i frykt for livmorbetennelse osv, men om dere mener det er bedre å ikke kastrere så dropper jeg det. Hun har kun løpetid en gang i året uansett, så plages ikke akkurat av det. :ahappy:

Takk for raske svar!

Noen gjør det sikkert, men det er ikke veldig vanlig å kastrere "bare fordi" her i Norge. Det er forøvrig ikke lov heller, selv om noen vetrinærer ikke bryr seg så veldig om det.

Akkurat i ditt tilfelle så ville jeg uten tvil latt det være. Det er som sagt større sannsynlighet for at hunden din dør under/etter operasjonen enn at den dør av livmorbetennelse, og det er jo virkelig unødvendig. Operere for å forebygge også kan man ende opp med at hunden dør.. De kan også endre adferd, og faren for benkreft bla øker ganske kraftig. Så plages hun ikke så la henne være som hun er, og er du redd for det så får du følge med litt ekstra rundt løpetid/innbilt og ta henne til dyrlegen om hun virker dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere andre har nevnt, så er det ikke lov å kastrere tisper i Norge uten medisinsk grunn. En av årsakene til at noen ønsker å kastrere tispene sine er at det minsker faren for jurkreft. Men for at denne sjansen skal minske så må man helst kastrere før første løpetid, evt. andre løpetid. På en fire år gammel tispe vil det ikke ha noe for seg å kastrere på dette grunnlaget.

Grunner til å ikke kastrere er at det er et stort inngrep som medfører fare for komplikasjoner, veldig mange hunder får problemer med overvekt etter kastrering, pelskvaliteten blir ofte dårligere og noen får problemer med inkontinens. Inngrepet er jo også ganske dyrt, mange tusen kroner, så hvis tispen er frisk og rask så ser jeg ingen grunn til å kastrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...