Gå til innhold
Hundesonen.no

Er valpen min aggressiv?


Veronica Holme
 Share

Recommended Posts

Jeg og samboeren min har nettopp fått hjem en Jack Russell tispe på 8 uker. Hun er veldig snill, litt redd ukjente mennesker, men varmer fort opp. Foreløpig er det kun et problem som har oppstått, og det gjelder aggresjon mot en annen valp...

Mine foreldre har en Chihuahua hann på 13-14 uker, og han er veldig snill mot både mennesker og andre hunder. Vi trodde de skulle gå godt overens, men da de fikk hilse på hverandre gikk det galt... Tispa vår knurrer, glefser, flekker tenner og freser. Det høres ut som hun blir rasende når hun ser han. Jeg skjønner ikke hva som er årsaken til denne oppførselen. Han er den første hunden hun har møtt, og vi hadde ikke hatt noen dårlig opplevelse før dette.

Nå knurrer hun, glefser, flekker tenner og freser så fort hun får øye på han. Jeg er rimelig fortvilet da jeg ikke skjønner helt hvordan jeg skal ta tak i situasjonen, og hva jeg kan gjøre for å forebygge dette. I tillegg er jeg blitt veldig redd for at hun skal reagere slik på andre hunder enn denne hannen også. Jeg vil veldig gjerne ha en hund som går godt overens med andre hunder, og jeg ønsker i tillegg at hun skal ha et godt forhold til mine foreldres hund.

Alle råd tas imot med stor takk - og gjerne så fort som mulig! Jo fortere jeg kan ta tak i dette, jo bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Små valper er svært sjelden agressive. Jeg syns din høres redd ut. Andre her kan sikkert komme med bedre kvalifiserte råd enn meg, men jeg vil bare si at du bør i hvert fall ikke korrigere/straffe valpen din når hun gjør slik. Er hun redd og prøver å skremme vekk den hun blir redd for kan det gjøre vondt verre at du blir skummel i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neppe aggressiv :) Det er umulig egentlig å si hva det er uten og ha sett det selv, fordi det er så forskjellig hvordan man tolker signaler og lyder. Men om vi går utifra at det er akkurat som du sier, så antar jeg at valpen din er litt usikker. Sett opp et skille (kompostbinger e.l.) slik at hundene kan observere hverandre litt uten å komme til hverandre. Og ta de gjerne med ut sammen, men i bånd/adskilt slik at de får være sammen uten at de kan barke sammen. De vil nok knytte bånd etterhvert.

Noe og tenke på til senere, om deres hunder er samme kjønn, er at det kan bli trøbbel med to gjevngamle hunder av samme kjønn. Og jacken er vell heller ikke kjent for å være den mildeste mot andre hunder. Men om dere er mye sammen (går tur osv), passer på at de ikke får noen negative opplevelser (slossing) og passer på så det ikke oppstår dumme situasjoner så burde dere ihvertfall ha det beste utgangspunktet for at hundene går fint sammen. Unngå negative opplevelser er nøkkelen, så går de ikke løse sammen (slik som nå) så finn på andre måter de kan være sammen på å prøv igjen litt senere når de har blitt litt bedre kjent, på avstand.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan møttes de første gangen? ute, inne, løse, i bånd? Hvordan var omgivelsene rundt?

Mitt beste råd er å melde dere på et valpekurs hos aktører som jobber med positiv forsterkning (hvis du skriver i hvilket område du bor, er det enklere å anbefale kurs) :)

Mitt nest beste råd er å gå sammen med den andre hunden i bånd, uten at de får bort til hverandre, la de gjerne gå parallelt (ha hundene på hver deres side med god avstand). Siden de er så små skal dere ikke gå noen lang tur, men gå frem og tilbake et sted, eller gå til et område med litt ulent terreng (type skog, eller jorde), og korte økter.

Ta med deg en masse gode godbiter og ros masse for at hunden din går sammen med deg og ikke bryr seg om den andre hunden. Det å gå sammen gjør at hilseritualet ikke blir så eksplosivt når de på et tidspunkt skal hilse. Ville ikke sluppet de sammen med det aller første, men bare gått sammen med den andre hunden. Varier avstanden mellom hundene - start på god avstand og gå nærmere, før dere øker avstanden igjen.

I tillegg bør dere finne et par-tre stødige, voksne hunder valpen deres kan sosialiseres med.

Det valpen din viser er avstandsøkende signaler, den trenger mer tid, ro og avstand for å bli kjent med hannhunden. Viktig å respektere det før man prøver å gå fram å få de til å gå overens :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig, valpen er 8 uker, da antar jeg den akkurat har flyttet til dere fra oppdretter? Det kan være en stor omveltning for mange, de er plutselig alene uten søsken og mor, ukjente folk, nye lukter, ny plass osv, det kan være ganske skremmende. La den få litt tid på seg til å bli trygg igjen så blir nok det meste mye bedre bare av det :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En valp på 8 uker er sjeldent aggresiv. Han høres ganske så redd ut! VI har forresten en jack russel terrier mix i vår, han virker verken sint eller redd på andre hunder. Men kanskje la han møte en eldre først? Så han blir vant med hunder og slikt :):frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...