Gå til innhold
Hundesonen.no

tilleggsfôring av valper


Meg
 Share

Recommended Posts

Jeg har nettopp (tor/fre) fått et valpekull på 10 valper. Det går bra, men et par av valpene er litt mindre enn de andre og må legges til pattene for å sikre at de får nok mat. Har noen erfaring med bruk av RC babydog milk eller lignende morsmelkerstatninger som tilleggsfôring?Veterinær har rådet meg til å se det an lengst mulig, fordi valpene lett får diare av morsmelkerstatninger. Foreløpig går det nok bra, men om man MÅ- har noen prøvd? gikk det bra mht valpenes mage?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Så lenge valpene øker i vekt og er fornøyd så bør du ikke tilleggsfore, du hører fort om valpene er missfornøyde - da er det mye sutring og skriking, er de stille så er de fornøyd.

Jeg fikk ett digert kull på en førstegangsfødende, de fikk tillegg tidlig fordi mamma hadde lite mat - brukte RC puppy starter.

Viktig viktig viktig om du skal tilleggsfore - hold valpen litt på skrå oppover, de for FORT melk i lungene og da er sannsynligheten stor for at de dør. Jeg brukte ett håndkle og holdt valpen - liggende på magen - opp og vekk fra meg, flaska la jeg i andre hånden slik at hånden min dannet en "kon" rundt sutten - tips fra Animal planet faktisk - en eller annen veterinær som fostra opp ulvunger. det viktigste er imidlertid at de IKKE blir lagt flatt eller med hodet nedover og på rygg.

Men som sagt, du trenger ikke tillegg så lenge valpene er lugne og fornøyde, men du bør nok introdusere fast føde fra uke 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...