Gå til innhold
Hundesonen.no

Låsninger i bekken/rygg, rehab?


Recommended Posts

Etter et angrep i august i fjor sliter huskytispa mi veldig med låsninger i rygg og bekken. Dette førte til at det ikke ble noen løp på vinteren, og nå må vi altså droppe lydighetstrening og stevner pga dette. Hun har fått kiropraktikkbehandling mange ganger, senest i går (da var den forrige i januar og hun ble friskmeldt, men så kom låsningene tilbake på samme sted).

Nå har hun altså blitt kvitt låsningene igjen for ei stakket stund, men veterinæren påpekte at når hun har hatt det så lenge er det veldig lett for at det kommer tilbake, og sjansen er stor for at hun vil plages med dette for resten av livet.

Det jeg lurer på er om det er noen synspunkter fra dere på dette, innspill rett og slett, og råd angående trening av muskulaturen som holder bekken/hofter og rygg på plass uten å skade denne noe mer? Jeg tenkte jo automatisk på svømming, men hun får ikke drive med noe som har tydelig fraspark igjen før leddene har satt seg skikkelig etter kiropraktikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som skjer om hunden har låsninger en stund er at muskulaturen i området rundt blir anspent. Låsninger kan "knekkes opp", men så lenge muskulaturen ikke blir behandlet samtidig så vil den anspente muskulaturen bare dra skjelettet tilbake der det var før behandlingen. Så trikset er å jobbe både med skjelettet og med muskulaturen samtidig. Det er selvfølgelig slik at jo lengre det har vært der jo lengre tar det å få det vekk iom at problemet er større/mer omfattende/satt seg mer enn om man tar det tidlig, men så lenge du får løst opp så vil problemet forsvinne. Det kommer ikke tilbake bare fordi det har vært der før, men faren er jo at man slutter behandling før det er helt bra, så ha i bakhodet at problemet ikke nødvendigvis er ute av verden fordi om hunden blir symptomfri en stund. Og kanskje er problemet så satt at det er vanskelig og få det helt vekk, men håpet er ikke ute fordi, da må du bare passe på å holde muskulaturen ved like/forebygge, så vil du uansett kunne holde smerter og låsninger på avstand :)

Først og fremst kan det være greit å få en kick start med behandling av muskulatur (typ, massasje, fysioterapi, etc) samtidig med kiropraktor for å komme godt i gang. Så gjelder øvelser som styrker og vedlikeholder bakpartsmuskulatur (feks svømming, vassing, trekk, balansering, bevege seg "fritt" i ulendt terreng etc) og gjerne også forebygging med back on track dekken, passe på at hunden ikke fryser(eller er i andre situasjoner hvor den blir anspent), "massere" litt selv med hender eller børster, stretching, varm opp og gå ned før/etter trening etc :) Og pass på at opptrening blir gradvis og at du ikke starter med for mye/for hardt før kroppen er på bedringens vei.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Malamuten Så det du ville anbefalt er å drive med rehabiliterende trening (svømming, vassing etc) samtidig som man masserer og holder området mykt/evt varmt med back on track o.l?

Hvor lang tid tror du det tar før hun er "safe" etter å ha blitt symptomfri? Og hvor ofte må hun svømme og masseres? Kan hun svømme i hagebasseng, eller må det være oppvarmet basseng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund slet også med låsninger i kjeven, nakken, rygg og bekken etter røff lek med store hunder. Jeg forsøkte først kiropraktikk, men jeg erfarte det samme som deg - at låsningene kom raskt tilbake.

Løsningen for oss ble å oppsøke Are Thoresen og han behandlet låsningene med akupressur og akupunktur, låsningene har *bank i bordet* ikke kommet tilbake. Jeg er også nøye med å holde hunden min varm, han må gå med ullgenser når det er kaldere enn +10 grader og han sover på Back on track minifilt og ull året rundt. Jeg går lite tur på asfalt da jeg ser at det fører til stivhet, turer i skog og mark blir prioritert.

Jeg ville anbefale deg å finne noen som kan behandle med akupressur, det er i min erfaring en mye mer effektiv måte å behandle låsninger på.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Malamuten Så det du ville anbefalt er å drive med rehabiliterende trening (svømming, vassing etc) samtidig som man masserer og holder området mykt/evt varmt med back on track o.l?

Hvor lang tid tror du det tar før hun er "safe" etter å ha blitt symptomfri? Og hvor ofte må hun svømme og masseres? Kan hun svømme i hagebasseng, eller må det være oppvarmet basseng?

Jeg vil anbefale og jobbe med alt "samtidig" ja, iom at det henger sammen. Men til og begynne med (om hun har låsninger nå) så ville jeg vært litt forsiktig med å trene for tung/for langt, iom at det bare kan gjøre ting verre om hunden beveger seg litt unormalt feks pga låsninger. Svømming er fint uansett, og der vil ikke slike ting merkes så godt, men en lang gå/løpetur tur feks er ikke det beste om bevegelser e.l. er påvirket.

Kickstart opplegget med kiropraktor OG muskelbehandling (helst profesjonell) smatidig som du starter gradvis opptrening av muskulaturen. Øk gradvis treningsmengde og tyngde når du avslutter behandling så fortsetter du vedlikehold både med massasje, back on track (og andre hjelpemidler) og vedlikehold av styrke.

Hvor lang tid det tar før ting er i lage igjen er helt umulig og si. En som er god på muskulatur vil nok kunne fortelle deg sånn omtrent hvordan ting ligger an ifht hva h*n kjenner på hunden under en behandling, men det er vanskelig og vite nøyaktig, så mitt beste tips er egentlig bare og holde fokus på slikt så lenge du "orker"/har mulighet. Da er du på den sikre siden, og om/når man slutter å tenke på det så kan du jo ta en "kontroll" hos behandler etter et par mnd får å få en pekepinn på om hunden er i ferd med å få tilbakefall eller om den holder seg like fin :)

Edit: Det trenger jo ikke være problematisk om du så må drive med dette resten av hundens liv, for når dere er i gang, hunden er i god kondisjon med god styrke og muskulatur så vil du ikke behøve å jobbe like mye for resultatene som under opptreningen. Svømming kan du gjøre hvor som helst, hvor varmt/kald kommer an på hunden egentlig. Det er ikke bra om de blir kalde, men der er det jo veldig individuelt hvor mye de tåler (mtp pels osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, veterinæren/kiropraktoren brukte laser på henne samtidig som hun fikk knekt henne opp :)

Okay, jeg har sendt melding til ei som driver med hundemassasje i nærheten og spurt om pris, så får jeg prøve alt dette. Får sjekke ut hvor mye et hagebasseng koster, ellers har vi jo Mjøsa rett ved, men jeg ser for meg det er bedre med et hagebasseng, som sikkert blir hakket varmere. Dette er jo en alaskan husky av polar type, så hun liker ikke mye varme om sommeren (ligger helst i skyggen), men på høsten og vinteren har jeg brukt back on track (har et fôra dekken) for å gi henne varme, spesielt etter trening der jeg også har tøyd henne umiddelbart etter avsluttet trening (tar da ut henne og tøyer før jeg gjør noe som helst med de andre hundene i spannet). Hun har ikke noen nye behandlinger på kiropraktikkdelen avtalt enda, fordi vi håper hun ble kvitt låsningene nå, men jeg må jo selvsagt tilbake likevel, sist gang tok det 4-5 behandlinger før hun ble symptomfri (utenom rykket i huden, det greide vi ikke finne før nå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund slet også med låsninger i kjeven, nakken, rygg og bekken etter røff lek med store hunder. Jeg forsøkte først kiropraktikk, men jeg erfarte det samme som deg - at låsningene kom raskt tilbake.

Løsningen for oss ble å oppsøke Are Thoresen og han behandlet låsningene med akupressur og akupunktur, låsningene har *bank i bordet* ikke kommet tilbake. Jeg er også nøye med å holde hunden min varm, han må gå med ullgenser når det er kaldere enn +10 grader og han sover på Back on track minifilt og ull året rundt. Jeg går lite tur på asfalt da jeg ser at det fører til stivhet, turer i skog og mark blir prioritert.

Jeg ville anbefale deg å finne noen som kan behandle med akupressur, det er i min erfaring en mye mer effektiv måte å behandle låsninger på.

Han bor jo et godt stykke unna meg, tror jeg, men trengte hunden din bare én behandling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han bor jo et godt stykke unna meg, tror jeg, men trengte hunden din bare én behandling?

Om du tar kontakt med han kan det hende at han vet om noen som behandler med akupressur i ditt distrikt. Min hund trengte 3 behandlinger for låsningene mener jeg. Det er en del år siden nå heldigvis. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du tar kontakt med han kan det hende at han vet om noen som behandler med akupressur i ditt distrikt. Min hund trengte 3 behandlinger for låsningene mener jeg. Det er en del år siden nå heldigvis. :)

Fikk bare tilbake at han tar 500kr for hver behandling, og han mente hun trengte to. Men jeg får se, jeg liker jo å reise litt, så har jeg mulighet stikker jeg gjerne for å få noen timer :) Men lommeboka bestemmer, og siden jeg nå i første omgang kjører på med massasje, kiro, svømming og laserakupunktur, så trenger jeg kanskje ikke akupressuren? Er det noen hundebasseng i Hamarområdet, tro?

Fant et badebasseng på Biltema, og ett på Europris, men det er sånne oppblåsbare med dybde på rundt halvmeteren, regner med det går lett hull på dem, spesielt når vesla nesten når nedi bunnen... Får prøve oss i Mjøsa, kanskje det finnes våtdrakt til hund som hun kan bruke for å holde varmen *flire* :drool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...