Gå til innhold
Hundesonen.no

Fjellgjeting?


roxie88
 Share

Recommended Posts

  • Svar 102
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg syntes det er utrolig synd at dere bare har sett jaging på alt annet enn BC. Og ja, det er forskjell på måten en BC gjeter og en kroppsgjeter gjeter på. En BC bruker EYE for å flytte sauen og e

Dette blir en litt dum diskusjon, egentlig, for det er vel ingen tvil om at hunder som i generasjoner ikke er avlet på gjeteregenskaper har dårligere gjeteregenskaper enn raser som er avlet på gjeting

Virker ikke som om du vet mye om kroppsgjetere, men jeg kan ta feil. Kroppsgjetere skal, i motsetning til BC, kunne gjøre jobben for siden å slappe av til neste gang de skal jobbe. Er ikke mange bøn

https://www.facebook.com/photo.php?v=10152517205564628&set=o.731082546906102&type=3&theater

10mnd gammel kelpie i Australia. Dette er en demo på en auksjon, men det er jo tydelig at kelpie ak og wk er laget for andre oppgaver enn hvordan vi bruker BC i norden.

Tilgi mitt utrente øye, men hvorfor skulle ikke denne WK'en klare dette:

en gjeterhund uansett rase, bør klare en klasse1 prøve til 60 poeng om det faktisk er en gjeterhund som skal gjøre en god jobb for sauens del. Det handler om praktisk arbeid. Hente sauen på et sted, frakte de til et annet sted til fots og få de på en henger. Det er hovedessensen i praktisk arbeid med sau og hund.

Den henter jo og frakter sau både hit og dit, syns jeg det ser ut som?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilgi mitt utrente øye, men hvorfor skulle ikke denne WK'en klare dette:

Den henter jo og frakter sau både hit og dit, syns jeg det ser ut som?

Den ville nok klart det ja.

Vi er i gruppe med australia-gjete folket på facebook og de var helt sjokkert over at vi med AK ikke var ønsket velkommen med våre hunder her i Norge. De kunne ikke fatte og forstå argumentene for at vi ikke fikk komme på kurs og treninger i Norge.

Jeg gjorde et iherdig forsøk på å få kontakt med noen hvor jeg kunne få trene/gå kurs med Lani nå når hun kom, hun kunne jeg jo faktisk vise til at hun har gått anleggstest. De fleste ignorerte meg, eller svarte bare nei, jeg hadde feil rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Nå er det da reklamert for Fjellgjeting i denne tråden, jeg har nevnt en instruktør som tar andre raser på kurs og jeg har tidligere gitt navn på folk med gruppe1 gjetere som holder kurs og treninger som er åpne på meldinger/pm, så om dere ikke får trent hunder så mangler det vel ikke på folk, men engasjement i klubbene?!

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Det jeg tror mange blir provosert over, er at malen for hvordan man skal gjete er laget av BC-folk tilpasset BC. Ikke noe galt i det så lenge man har BC i tankene, men med en gang man skal overføre det til en annen rase som er avlet til å gjete på en annen måte på andre type sau i andre landskap så blir ikke det nødvendigvis riktig. Men jeg er ganske sikker på at de som jobber daglig med disse rasene som "ikke gjeter" i dine øyne hadde blitt innmari provosert over å høre at det de driver med og har som yrke ikke er gjeting?   

Jeg har ikke sagt at noen raser ikke gjeter jeg. Jeg har sagt at min erfaring med disse rasene i Norge, er at de gjeter lite. Hvis det finnes folk i dette landet som er gjetere av yrke og bruker gruppe1 hunder som ikke er bc, så vil jeg svært gjerne komme i kontakt med vedkommende.

Fortsatt mener jeg at raseklubbene må ta ansvar for gjeting på sine raser. Om det er så problematisk at en gjeterprøve er laget for bc, så bør klubbene lage sin egen standard for prøve for kroppsgjetere og avholde prøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det da reklamert for Fjellgjeting i denne tråden, jeg har nevnt en instruktør som tar andre raser på kurs og jeg har tidligere gitt navn på folk med gruppe1 gjetere som holder kurs og treninger som er åpne på meldinger/pm, så om dere ikke får trent hunder så mangler det vel ikke på folk, men engasjement i klubbene?!

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Personen du nevnte på side1 svarte meg iallefall ikke når jeg tok kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sagt at noen raser ikke gjeter jeg. Jeg har sagt at min erfaring med disse rasene i Norge, er at de gjeter lite. Hvis det finnes folk i dette landet som er gjetere av yrke og bruker gruppe1 hunder som ikke er bc, så vil jeg svært gjerne komme i kontakt med vedkommende.

Fortsatt mener jeg at raseklubbene må ta ansvar for gjeting på sine raser. Om det er så problematisk at en gjeterprøve er laget for bc, så bør klubbene lage sin egen standard for prøve for kroppsgjetere og avholde prøver.

Jeg snakker selvsagt ikke om Norge når jeg snakker om at de jobber som gjetere daglig, men om de som i rasens(rasenes) hjemland er gjetere og bruker hundene sine i praktisk arbeid. I Norge er det vel strengt tatt veldig få personer som jobber som gjetere uansett rase...

For de som vil delta på prøver finnes selvsagt dette i rasens hjemland og også andre steder i europa, bla i Finland. Men fortsatt så må de som ønsker å drive med gjeting ha sau å trene på og instruktører å få hjelp av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

 

Jeg snakker selvsagt ikke om Norge når jeg snakker om at de jobber som gjetere daglig, men om de som i rasens(rasenes) hjemland er gjetere og bruker hundene sine i praktisk arbeid.  I Norge er det vel strengt tatt veldig få personer som jobber som gjetere uansett rase...

For de som vil delta på prøver finnes selvsagt dette i rasens hjemland og også andre steder i europa, bla i Finland. Men fortsatt så må de som ønsker å drive med gjeting ha sau å trene på og instruktører å få hjelp av.

Beklager, jeg var ikke klar over at vi diskuterer på internasjonalt nivå.

Fortsatt så finns det muligheter for folk som ønsker å bruke hundene sine aktivt, men man må nødvendigvis gjøre en innsats selv.

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det er utrolig synd at dere bare har sett jaging på alt annet enn BC.

Og ja, det er forskjell på måten en BC gjeter og en kroppsgjeter gjeter på.

En BC bruker EYE for å flytte sauen og en kroppsgjeter bruker kroppen, men det betyr ikke at det ene er mer gjeting enn det andre.

Jeg har nå kommet hjem fra fjellet og har sett 6 kurs de siste 2 månedene. Det har vært alt fra BC til belger, aussie, Kelpie, sheltie, shcæfer og corgie.

Jeg har selv en Tervueren og kan fortelle litt om mine opplevelser med gjeting.

Jeg er ikke en av de som BC folka beskriver som "en som vil se om hunden liker det"

Jeg har trent min Tervueren hos Fjellgjeting de siste 7 månedene for å gjøre oss klare for praktisk gjeting. Altså sanking i fjellet.

Vi er nå klare og har siste uken også hjulpet til med å flytte sauen fra veiene i fjellet der de er utsatte for påkjørsler.

Min terv gjeter. Og måten han gjeter på er med kroppen og trykket sitt. For en kroppsgjeter betyr det at de, når sauen er vanskelig å flytte, går inn og dytter de med snuta eller rumpa. Men det er bare når de er vanskelig å flytte. Ellers jobber de på avstand.

SoM et team flyttet vi sauen langs et område på 80 mål. Det gikk igjennom skog, kratt, myr og over små bekker. Den vanskeligste delen var på åpen slette med driv mot "matplassen"

Vi gjorde jobben på en rolig måte slik en belger skal og kom frem uten stresset sau.

Og dette innebærer at de skal drive, skjerme, hente og stoppe hvis det er behov for det.

I fjellet brukes det også en del BC, men disse må læres å lese terrenget. Problemet med en BC er at selvom de har tatt GP så er de ikke sikret å kunne brukes i fjellet. Hvorfor? Fordi de er trent opp på kortklipte gresssletter og uten terreng. Nå gjelder ikke det alle gudskjelov, men mange BC'er får problemer i terrenget da de ligger for lavt og ikke ser hva som kommer rundt neste sving.

Før samarbeidet gjeterrasene. Og noen steder skjer dette fremdeles. Bla. Brukes det bearded collie for å få sauen ut av skogsområder og ut på slettene der bc'ene venter. Så jobber de sammen for å få sauen inn.

Jeg og Frost besto annleggstesten i gjeting uken som gikk. Og vi er klare for å jobbe til høsten når 2500 sau skal ned fra fjellet.

Der jobber vi sammen med BC, Kelpie og belgere.

Så jeg kjenner jeg blir både trist og sint når det påstås at BC er de eneste som gjeter. At de andre gjeterrasene ikke gjeter, men jager og biter.

Enten har man vært borti de som driter i sauen og ikke har noe trening selv eller så ser man seg blindt på at de som ikke har EYE ikke gjeter riktig.

Og det er trist

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hva gjorde dere og hvordan gikk det? :)

Det gikk veldig bra, jeg lærte mye nytt om hunden min og fikk se at han så absolutt kan gjete sau (nå må bare fører lære seg å henge med, bikkja tar ting mye raskere enn meg :P ) :) Besto anleggstest (innstinkt test) gjorde han også :D

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk veldig bra, jeg lærte mye nytt om hunden min og fikk se at han så absolutt kan gjete sau (nå må bare fører lære seg å henge med, bikkja tar ting mye raskere enn meg :P ) :) Besto anleggstest (innstinkt test) gjorde han også :D

Nydelig. Tok selv testen for noen uker sider.

Supert at dere koste dere.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Det gikk veldig bra, jeg lærte mye nytt om hunden min og fikk se at han så absolutt kan gjete sau (nå må bare fører lære seg å henge med, bikkja tar ting mye raskere enn meg :P ) :) Besto anleggstest (innstinkt test) gjorde han også :D

Så bra at du er fornøyd. Hva består anleggs testen av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du er fornøyd. Hva består anleggs testen av?

Har ikke testskjemaet her men hvis jeg ikke husker helt feil så er det interessenivå, naturlige evner, mental utholdenhet og samarbeidsvilje/styrbarhet som vurderes :) Mulig @Belgerdama kan supplere meg hvis jeg husker feil eller har glemt noe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Har ikke testskjemaet her men hvis jeg ikke husker helt feil så er det interessenivå, naturlige evner, mental utholdenhet og samarbeidsvilje/styrbarhet som vurderes :) Mulig @Belgerdama kan supplere meg hvis jeg husker feil eller har glemt noe ;)

Takk. Hvordan gjøres dette rent praktisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annleggstest: Finner ikke noe på youtube (må sikker lete på engelsk), men fant selve skjemaet.

Resultat av gjeterhund-anleggstest
Poäng Interesse
Naturlig förmåga
Mental uthållighet
Samarbete/Styrbarhet
(0=ointeresserad - 5 totalt fokuserad)
(0=ingen kontroll - 5 total kontroll)
(0= ger upp vid minsta motgång - 5 ger aldrig upp)
(0= totalt ostyrbar - 5 extremt förarvek)

Dommeren uttaler: Mycket bra avstånd til fåren.
Förarbunden.
Lugn og tidvis riktigt bra.
Behöver tränas mer med får.
God potensial
Snittpoäng: 3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Du har dekket det ganske bra.

Hvis du søker på YouTube finner du filmer om det.

Jeg finner ikke noe som forklarer hvordan det gjøres, hva man ser på eller hvordan og hvem som vurderer dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annleggstest: Finner ikke noe på youtube (må sikker lete på engelsk), men fant selve skjemaet.

Resultat av gjeterhund-anleggstest

Poäng Interesse

Naturlig förmåga

Mental uthållighet

Samarbete/Styrbarhet (0=ointeresserad - 5 totalt fokuserad)

(0=ingen kontroll - 5 total kontroll)

(0= ger upp vid minsta motgång - 5 ger aldrig upp)

(0= totalt ostyrbar - 5 extremt förarvek)

Dommeren uttaler: Mycket bra avstånd til fåren.

Förarbunden.

Lugn og tidvis riktigt bra.

Behöver tränas mer med får.

God potensial

Snittpoäng: 3

Søk på svensk på youtube :-) anlagsprov vall eller Vallanlagsprov

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...