Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp på stranda


bianka
 Share

Recommended Posts

Er mye og veldig ofte på stranda med hundene og binder de fast til ett tre og i nærheten av skygge. Innimellom tar jeg hundene med til vannet og de vasser der og hopper og spretter og kjøler seg ned sånn at de ikke blir overoppheta (Bare redd for der). De tre voksne hundene mine er badenymfer og kjøler seg selv ned i vannet. Jeg har også en valp på 3-4 måneder som bare drikker av badevannet med tåa under vann. Jeg har løftet valpen uti vannet og føler det er veldig tvang og jeg liker det ikke samtidig er jo valpen akkurat som ett lite barn og vet nok kanskje ikke hva som er best for seg selv eller? Kan valper bli altfor altfor altfor varme på stranda om de ikke bader på egenhånd? Jeg har aldri opplevd dette før med en valp siden de tre hundene mine har elsket å bade helt siden de var valper på egenhånd. Men valpen min nå nekter å bade selv. Hva bør jeg gjøre? Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan plukke opp litt fra denne tråden som pågår nå? :) Sånn ang bading og trygghet i vann.

http://hundesonen.no/forum/topic/74479-lcre-hunden-aa-svoemme/?hl=bade

Ellers er overoppheting noe jeg vil være obs på uansett når det er varmt. Skygge, nok vann å drikke, kjøledekken osv. Khela er hvit, men svart på hodet og blir ofte fort varm inn til huden oppå toppen, da pleier jeg å helle vann i skolten på henne. Samt er det god avkjøling for en hund å ha potene i kaldt vann, enda bedre om de kan legge seg nedi. Trenger mao ikke å ha et badevann for å avkjøle en varm hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg bære hunden ut i vannet og å sleppe den ned sånn at den blir våt på beina og magen? Eller gjør dette sånn at hunden heller blir redd for vann enn trygg for vann?

Det kommer helt annpå hunden. Jeg gjør det med mine når de er små, bare så de kan gå inn (altså grunn under beina). Du kan også prøve å lokke utti med godbiter. Det holder at den får vann på magen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hvis den absolutt ikke vil utti, og det er varmt så kan du jo prøve å ta vann under magen,haka og rundt omkring på kroppen hans først ? Det kjøler han nok ned litt, etter hvert så kan du kaste ting utti vannet som han må hente, bade med han osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte si at når hunder blir overopphetet ser en det tydelig ved at de begynner pese med "hele magen" tar kraftig i hvis du forstår, og bare vanlig hurtig pesing.

Når det er varmt, la hunder få temperert drikkevann, ikke over syv grader lavere enn lufttempersturen. Når det ikke er tilgang til badevann eller stor skål, kaster jeg vann oppunder buken på de.

Her kan temperaturen stige fra 20 grader til 35 på noen timer. Når det er varmt er det svært viktig at de får ligge i ro, da klarer de seg fint i skygge med tilgang på nok vann. Vi har et baby plaskebasseng i hagen, registrer at de går dit med jevne mellomrom og kaster vann oppunder buken. Så da gjør jeg det samme, de klarer seg fint. Hunder med kort nese som gjør det vanskelig å puste, må en pakke isbiter i våte håndklær, og legge under buken. -Som de kan legge seg på hvis de vil.

Ellers er det skifte av temperatur som er tøffest for hunder. Eks Norge 20 grader inne, 10 minus ute. Det jeg ser her, er at en kan spå været på hunden, en dag før varmen kommer, legger de seg strekk ut!

Enviado desde mi iPhone con Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Vær oppmerksom på at TØRR pels isolerer like godt MOT varme som mot kulde - og å bade en hund og la den ligge våt i varmen er IKKE bra - da får du mikrobølgeeffekt og hunden blir kokt innenifra - så selv om det virker snilt å la hunden bade så MÅ den tørkes, og den må for all del ikke ligge i solen med våt pels.

Fukte poter og magen er ok, og jeg ville nok duppa valpen ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær oppmerksom på at TØRR pels isolerer like godt MOT varme som mot kulde - og å bade en hund og la den ligge våt i varmen er IKKE bra - da får du mikrobølgeeffekt og hunden blir kokt innenifra - så selv om det virker snilt å la hunden bade så MÅ den tørkes, og den må for all del ikke ligge i solen med våt pels.

Fukte poter og magen er ok, og jeg ville nok duppa valpen ja.

Høh? Er ikke det litt mot fysikkens lover? Vannet i pelsen vil varmes opp og etterhvert fordampe. Idet vannet går fra vann til damp, kreves det mye energi - som hentes fra omgivelsene. Altså vil hunden, og luften rundt, kjøles ned når vannet i pelsen fordamper.

Du kan forøvrig teste effekten ved å ta en ølboks og en ullsokk med på stranda. Dynk ullsokken i vann og træ den utapå ølboksen, så holder ølet seg ganske kjølig i solsteika så lenge sokken fortsatt er litt fuktig ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med @Pim, det hørtes veldig merkelig ut. Det er jo derfor vi mennesker svetter, for når da vannet på huden vår fordamper krever det energi som og det vil da ta overskuddsenergi=varme fra oss :) Selv om ikke hunden svetter gjennom huden, er vel fysikkens prinsipper like for dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under nkk drammen brukte jeg vår plutoduk på den franske bulldogen jeg hadde brukt i jh. Han tåler ikke varme idet hele tatt, men med plutoduk kunne han være selv i sola midt på varmeste dagen uten engang å pese. Ikke kokte han ihjel heller selv om jeg fikk streng beskjed om at han blei kokt av en tilfeldig person ved finale ringen på søndagen. Så må nok si meg enig med de to over her at hundene koker ikke innenfra selv om pelsen er våt blir som når vi svetter, vannet fordampet og huden blir avkjølt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...