Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørre rundt på utstilling/konkurranser?


Ingridhw
 Share

Recommended Posts

Teit tittel, vet ikke om det er helt riktig underforum heller. :P

Jeg lurer litt på det å spørre rundt på utstillinger og konkurranser. Jeg er i planleggingsfasen av kjøp av hund. Flere steder blir man tipset om å komme seg på utstilling og hilse på hunder og oppdrettere.

MEN hva kan jeg egentlig forvente om jeg møter opp på utstilling/konkurranse og prøver å hilse på folk? Jeg har vært på utstilling flere ganger, men jeg pleier ikke å ta kontakt med fremmede. :lol: De fleste er jo glad i å prate hund og særlig om egne hunder, men utstilling/konkurranse er gjerne ikke den beste settingen? Er det kanskje bedre å ta kontakt med et lokallag og spørre om jeg kan komme innom på en trening og titte? (Planen er å trene og konkurrere litt lydighet med fremtidig hund)

Ekstra bonusspørsmål: Er det innafor å troppe opp på spesialutstilling uten hund for å snoke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker gjerne med folk på utstilling/konk, men da helst etter jeg er ferdig i ringen og evnt gått ned hund etter agilityløp. I forkant er hovedfokuset mitt å varme opp hund, eller evntuelt få den til å lande alt ettersom hva vi skal.

Jeg tror nok man muligens får mer ut av å besøke oppdrettere/raseentusiaster på trening, hjemme eller gå tur med de. Da har man bedre tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lokale grupper/avdelinger og treff der er kjempelurt. Går helt fint på utstilling også, men ikke mens folk gjør seg klar for å entre ringen :)

Jeg snakker gjerne med folk på utstilling/konk, men da helst etter jeg er ferdig i ringen og evnt gått ned hund etter agilityløp. I forkant er hovedfokuset mitt å varme opp hund, eller evntuelt få den til å lande alt ettersom hva vi skal.

Jeg tror nok man muligens får mer ut av å besøke oppdrettere/raseentusiaster på trening, hjemme eller gå tur med de. Da har man bedre tid :)

Jeg er ikke veldig rutinert i utstilling og premiering og tør nok ikke gjette på hvem som er ferdig og hvem som skal inn i ringen igjen. Noen har jo med seg flere hunder også. Om jeg går på utstilling er jeg redd jeg blir stående og se på til det hele er ferdig. :lol:

Jeg får kontakte den lokale avdelingen å se om de har treninger/treff og om det er mulig at jeg får komme og hilse på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke veldig rutinert i utstilling og premiering og tør nok ikke gjette på hvem som er ferdig og hvem som skal inn i ringen igjen. Noen har jo med seg flere hunder også. Om jeg går på utstilling er jeg redd jeg blir stående og se på til det hele er ferdig. :lol:

Jeg får kontakte den lokale avdelingen å se om de har treninger/treff og om det er mulig at jeg får komme og hilse på.

Det er jo ikke verre enn at du spør og evnt får til svar at dere kan snakkes etterpå :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns bare det er hyggelig med spørsmål fra de som snuser på rasen jeg har. Det er også helt fint at man kikker uten å ha med hund.

En fin tommelfingerregel er vel at om folk sitter og kikker på utsiden av ringen, drikker kaffe eller skravler, er det bare å spørre om man kan slå av en prat. Før man går i ringen, varmer man gjerne opp og er litt fokusert. Når det er unnagjort, er det tid for kos og kaffe. Og skravling om hund!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Teit tittel, vet ikke om det er helt riktig underforum heller. :P

Jeg lurer litt på det å spørre rundt på utstillinger og konkurranser. Jeg er i planleggingsfasen av kjøp av hund. Flere steder blir man tipset om å komme seg på utstilling og hilse på hunder og oppdrettere.

MEN hva kan jeg egentlig forvente om jeg møter opp på utstilling/konkurranse og prøver å hilse på folk? Jeg har vært på utstilling flere ganger, men jeg pleier ikke å ta kontakt med fremmede. :lol: De fleste er jo glad i å prate hund og særlig om egne hunder, men utstilling/konkurranse er gjerne ikke den beste settingen? Er det kanskje bedre å ta kontakt med et lokallag og spørre om jeg kan komme innom på en trening og titte? (Planen er å trene og konkurrere litt lydighet med fremtidig hund)

Ekstra bonusspørsmål: Er det innafor å troppe opp på spesialutstilling uten hund for å snoke?

Om du synes det er ekkelt å ta kontakt *ler* - så se deg ut noen som sitter å slapper av (de har som regel enten vært inne, eller har litt tid igjen mens de venter på tur), om de har hund som ligger der - kommenter hvor fin hunden er, og om du kan hilse på den - dernest er det bare å spørre i vei. Folk er gjerne velvillig om du liker bikkja demmes liksom.

Og spesialutstilling er helt innafor - folk vil antagelig se rart på deg og antagelig vil noen spørre litt "hva gjør du her" kanskje ha ha ha ha - og åpner du munnen og sier du vurderer rasen så blir du FORT tatt inn i varmen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Rett før jeg skal inn og holder på gjøre klar hunder eller må følge med i ringen, og akkurat i det jeg kommer ut og må organiserer litt o.l. er jeg ikke tilsnakkenes. Men sitter jeg på ræva så kan jeg snakkes til :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar og nyttige tips. Jeg får vel bare prøve meg litt frem og spørre folk som ser avslappet ut :lol: og ikke ta det personlig om de er for stresset eller ikke har tid til å prate med meg.

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg eier ingen hemninger på utstilling og kaster meg over folk dersom jeg er nysgjerrig på rasen de har. Alle jeg har snakket med har syntes at det var veldig koselig, for jeg sier jo at jeg er nysgjerrig på rasen og at jeg synes hunden deres er fin. Noen ganger har jeg bommet litt og henvendt meg til noen kjempestressa mennesker som skal inn i ringen om 5 minutter, da beklager jeg bare og trekker meg rolig tilbake og går heller bort til dem igjen senere. Jeg har aldri opplevd noen sure miner i den forbindelse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg traff oppdretterene til Arthur på utstilling, og hadde valp tre dager senere (!). De hadde to igjen på 9 uker, og jammen meg var Arthur akkuret det jeg lette etter :D Jeg eier ingen hemninger og hadde lenge kastet meg over alle med Bullmastiff. Jeg dro masse på utstilling uten hund for å snoke :D Nå har jeg hund, men snoker enda :P

Noen synes det er kjempekjekt at du er interresert i rasen deres og deres oppdrett, andre ikke. Det er bare å prøve seg frem :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra bonusspørsmål: Er det innafor å troppe opp på spesialutstilling uten hund for å snoke?

Jeg har vært på to spesialutstillinger uten hund :ahappy: Det var ikke noe problem :) Ikke fikk jeg noen rare spørsmål heller, bare masse hyggelige mennesker. Men så kjente jeg folk i begge miljøene fra før. Veldig kjekt å kunne se så mange forskjellige hunder i samme rase samlet på et og samme sted, så kan man se litt hva man selv liker og krysse av de hundene i katalogen f.eks og sjekke ut oppdretter :ahappy:

Belgerpia sitt forslag om å bare si "å, så fin hunden din var" er et bra sted å starte :ahappy: Men jeg er enig med *mokken* at man gjerne får mer inntrykk av å dra hjem til noen som eier rasen eller oppdrettere av rasen og se hundene der :ahappy: Men det er kanskje lettere når man har litt færre raser å velge mellom. Frem til det er utstilling eller konkurranser er bra sted å starte :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...