Gå til innhold
Hundesonen.no

valpekurs


Mud
 Share

Recommended Posts

Fordi på valpekurs har jeg muligheten til å bruke omgivelsene til å forme den hunden jeg vil ha. Det er mange som snakker om muligheter til fellestreninger, de færreste lager en plan over hva de skal gjøre, om de i det hele tatt møter opp på fast basis. Jeg liker strukturen jeg får i treninga med kurs. Det gir meg langt bedre verktøy å jobbe med at de andre hundene er på samme nivå som min hund. Så om jeg hadde hatt min fjørtende valp, så velger jeg valpekurs, lett.

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Jeg skjønner hva du mener. Men Nico skal bare være kosemopp, gulvmopp og pyntemopp.

Vi vil jo trene ned henne fordi vi begge synes det er gøy, men oddsene for at vi noensinne konkurrerer i noe er rimelig lav.

Om hun aldri lærer seg mer enn å gå pent i bånd og komme på innkalling ekke det noen krise liksom.

Skulle jeg hatt en konkurransehund hadde jeg muligens tenkt annerledes.

Det viktige for meg er at hun IKKE får leke med andre hunder. Det er egentlig det eneste jeg har som mål med treningen :lol:

Etter at jeg tok over en belger som trodde andre hunder ALLTID betydde lek og raste opp i stress bare han så en trillekoffert ( kunne jo være en hund, sant?) har det blitt fryktelig viktig for meg å ha en hund som ikke har høye forventninger om hundelek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg tenker som deg at valpekurs for erfarne hundeeiere er for valpens skyld, ikke din. Jeg ville derfor heller brukt penger på dyrere kurs seinere som dere begge vil ha utbytte av, og ikke nødvendigvi

Har jeg ingen formening om, men de jeg vet om som bruker det er veldig fornøyde. Og så må det jo være mye bedre å selv styre hva man driver med, i stede for å betale masse penger for et opplegg man ne

Jeg gikk på valpekurs med Yasmine nå bare for at hun skulle få trene blant små valper på samme nivå som henne. Jeg føler meg rimelig trygg på hvordan jeg skal trene en valp fra starten av, men jeg gre

Fordi på valpekurs har jeg muligheten til å bruke omgivelsene til å forme den hunden jeg vil ha. Det er mange som snakker om muligheter til fellestreninger, de færreste lager en plan over hva de skal gjøre, om de i det hele tatt møter opp på fast basis. Jeg liker strukturen jeg får i treninga med kurs. Det gir meg langt bedre verktøy å jobbe med at de andre hundene er på samme nivå som min hund. Så om jeg hadde hatt min fjørtende valp, så velger jeg valpekurs, lett.

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

ser man på kurs som folk har meldt på seg her på sonen som har fellesslipp 3 ganger på en trening så blir jeg litt skremt dog :o

Er enig i at valpekurs er viktig, men gud jeg er selektiv... :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er kompetent nok til å dra med valpen på fellestreninger, så er man vel i stand til å følge et valpekurs på sine egne premisser. Jeg ser ikke helt problemstillingen. Forøvrig har det emm aldri vært farlig å få nye inntrykk og impulser. Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Mja, ser jo at valpekurs kan inneholde mye ymse. Og det er ikke alltid bare bare å si nei, når en instruktør sier; nå gjør vi slik og sånn... Greit nok om man har sin første valp, og ikke har en egen plan. Men deretter synes jeg egen plan er å foretrekke :P (eller mangel på sådan...) Altså; hvis jeg kjente godt til instruktøren, og visste hva denne sto for, kunne jeg muligens vurderer å bruke penger på et valpekurs. Hvis ikke - nei!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Etter å ha holdt hundekurs i over 20 år, så har jeg ingen illusjoner lengre. Folk sier gjerne som @Mud her at de har ingen ambisjoner, men greia er at om man ikke har ambisjoner så drar man ikke på treninger heller.. Uansett om det er kurs eller fellestrening. Hvis dere har så lite tiltro til egne ferdigheter i å vurdere en instruktør og et kurs, eller at man ikke klarer å tilpasse kurset til sitt behov, så er det sikkert bedre å beholde pengene sine, for alle instruktører er ignorante idioter allikevel...

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha holdt hundekurs i over 20 år, så har jeg ingen illusjoner lengre. Folk sier gjerne som @Mud her at de har ingen ambisjoner, men greia er at om man ikke har ambisjoner så drar man ikke på treninger heller.. Uansett om det er kurs eller fellestrening. Hvis dere har så lite tiltro til egne ferdigheter i å vurdere en instruktør og et kurs, eller at man ikke klarer å tilpasse kurset til sitt behov, så er det sikkert bedre å beholde pengene sine, for alle instruktører er ignorante idioter allikevel...

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

??

Eh?

Jeg har ambisjoner om å få en velfungerende familiehund. En som fungerer rundt andre hunder uten å gå i spinn. Og en jeg kan trene med fordi jeg synes det er gøy å trene hund.

Jrg synes det er interessant at du mener at din bakgrunn som 20 år som instruktør gjør deg mer kompetent enn meg til å vite hva jeg vil gjøre med min hund.

Jeg har i årevis vært på utallige kurs og i flere år var jeg på fellestrening 3 ganger i uka ( lp og rundering) og reiste 2 timer hver vei uten å ha noen planer om å konkurrere.

Det rare er at det ikke bare var meg som trente for moro skyld...

rart du ikke har støtt på flere sånne i løpet av 20 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha holdt hundekurs i over 20 år, så har jeg ingen illusjoner lengre. Folk sier gjerne som @Mud her at de har ingen ambisjoner, men greia er at om man ikke har ambisjoner så drar man ikke på treninger heller.. Uansett om det er kurs eller fellestrening. Hvis dere har så lite tiltro til egne ferdigheter i å vurdere en instruktør og et kurs, eller at man ikke klarer å tilpasse kurset til sitt behov, så er det sikkert bedre å beholde pengene sine, for alle instruktører er ignorante idioter allikevel...

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Atte hæ? De fleste som går på valpekurs, gjør vel det for å lære å takle hund i hverdagen - som i nybegynner med hund? Ikke fordi de har ambisjoner??? For å starte et sted liksom? Alle jeg vet om som har gått valpekurs, er i den gruppa.

Jeg kjenner faktisk ingen erfarne hundeeiere som går valpekurs med bikkja si. Om de har ambisjoner eller ei. Fordi de vet sånn ca. hva de vil med bikkja, og tar det derfra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

??

Eh?

Jeg har ambisjoner om å få en velfungerende familiehund. En som fungerer rundt andre hunder uten å gå i spinn. Og en jeg kan trene med fordi jeg synes det er gøy å trene hund.

Jrg synes det er interessant at du mener at din bakgrunn som 20 år som instruktør gjør deg mer kompetent enn meg til å vite hva jeg vil gjøre med min hund.

Jeg har i årevis vært på utallige kurs og i flere år var jeg på fellestrening 3 ganger i uka ( lp og rundering) og reiste 2 timer hver vei uten å ha noen planer om å konkurrere.

Det rare er at det ikke bare var meg som trente for moro skyld...

rart du ikke har støtt på flere sånne i løpet av 20 år?

Jeg tror du leser noe annet enn jeg forsøker å formidle..

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

 

Atte hæ? De fleste som går på valpekurs, gjør vel det for å lære å takle hund i hverdagen - som i nybegynner med hund? Ikke fordi de har ambisjoner??? For å starte et sted liksom? Alle jeg vet om som har gått valpekurs, er i den gruppa. 

 

Jeg kjenner faktisk ingen erfarne hundeeiere som går valpekurs med bikkja si. Om de har ambisjoner eller ei. Fordi de vet sånn ca. hva de vil med bikkja, og tar det derfra...

Nei jeg sier ikke at man må gå på valpekurs når man har ambisjoner.

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du leser noe annet enn jeg forsøker å formidle..

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Da er jeg veldig usikker på hva du prøvde å formidle.

Jeg har bare hatt 3 valper og siste gikk ikke valpekurs da det ikke var tid rett og slett. Hun startet rett på fellestreninger og runderingstrening.

Jeg føler egentlig ikke at jeg fikk noen dårlig start med henne , de som kjøpte henne av meg skrøt i hvertfall av grunntreningen i lydighetsbiten. Jeg har aldri trent IPO, så den delen måtte de introdusere henne for selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere prater om hvor dårlige kursene er og/eller instruktøren... Finnes det ikke gode valpekurs i deres øyne?

Uansett, for meg så er valpekurs mest for valpen sin del, samt at det er sosialt og koselig å gå på valpekurs. Man får også en kikkstart med hvordan det var å trene valp igjen, kanskje den nye valpen har andre problemer man ikke tenkte på før og man får en rutine inn i treningen. Dette gjør ofte treningen mer strukturert og raskere framgang.

For all del, om man planlegger hvordan man skal trene eksakt det første året, man føler seg som en verdensmester til å se sine egne problemer (lettere å se andres) og man har mulighet til å trene med andre hunder (fellestreninger), så kjør på! Men det er virkelig få som klarer å være så dedikerte i den første perioden, og da hjelper det veldig å gå et par kurs.

Forøvrig har jeg enda ikke møtt noen instruktør på fellestreninger som kan måle seg med de instruktørene som man betaler for (såklart velger man kurs som passer seg).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere prater om hvor dårlige kursene er og/eller instruktøren... Finnes det ikke gode valpekurs i deres øyne?

Uansett, for meg så er valpekurs mest for valpen sin del, samt at det er sosialt og koselig å gå på valpekurs. Man får også en kikkstart med hvordan det var å trene valp igjen, kanskje den nye valpen har andre problemer man ikke tenkte på før og man får en rutine inn i treningen. Dette gjør ofte treningen mer strukturert og raskere framgang.

For all del, om man planlegger hvordan man skal trene eksakt det første året, man føler seg som en verdensmester til å se sine egne problemer (lettere å se andres) og man har mulighet til å trene med andre hunder (fellestreninger), så kjør på! Men det er virkelig få som klarer å være så dedikerte i den første perioden, og da hjelper det veldig å gå et par kurs.

Forøvrig har jeg enda ikke møtt noen instruktør på fellestreninger som kan måle seg med de instruktørene som man betaler for (såklart velger man kurs som passer seg).

Jeg måtte lese igjennom tråden igjen i tilfelle jeg hadde gått glipp av noe, men jeg ser fortsatt ikke at noen har klaget over at valpekursene og instruktørene er så dårlige.

Jeg er ingen verdensmester, men jeg har stort sett klart å lære hundene mine enkel hverdagslydighet.

Selv de som kom som voksne hunder uten å ha lært annet enn ugang.

Igjen : det er pga miljøtreningen jeg ev går valpekurs .

Forøvrig har jeg aldri Vært på et kurs hvor jeg ikke har lært noe nyttig ( ei heller et hvor jeg har vært enig i alt ) så kurs blir det på sikt.

Men da i andre ting enn det man stort sett lærer på valpekurs liksom.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte lese igjennom tråden igjen i tilfelle jeg hadde gått glipp av noe, men jeg ser fortsatt ikke at noen har klaget over at valpekursene og instruktørene er så dårlige.

Jeg er ingen verdensmester, men jeg har stort sett klart å lære hundene mine enkel hverdagslydighet.

Selv de som kom som voksne hunder uten å ha lært annet enn ugang.

Igjen : det er pga miljøtreningen jeg ev går valpekurs .

Forøvrig har jeg aldri Vært på et kurs hvor jeg ikke har lært noe nyttig ( ei heller et hvor jeg har vært enig i alt ) så kurs blir det på sikt.

Men da i andre ting enn det man stort sett lærer på valpekurs liksom.

Tenker på at man blir "prakka på tullprat" og at folk mener at det er helt bortkastet (lærer ikke noe "nytt"). Ikke nødvendigvis at alle klager over at det er så dårlige kurs/instruktører, men at det er vel det som ligger i grunnen til utsagn om "tullprat" og "ymse slag" - og at kursene ikke er verdt pengene... Men det er off.top.

Da får vi heller være enige om å være uenige - men så "satser" jeg vel mer, om det kan kalles "satsing". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"muligens bli prakket på "tullprat" " var vel mitt utsagn. Og litt sånn "verste fall". For; det er nå sånn at de større hundeskolene ofte setter de mest uerfarne til å holde valpekurs. En del førstegangseiere kan sikkert ha utbytte av det. Andre ikke.

Uansett er det som de fleste her sier; det er mest for den sosiale biten for valpen. Og det skal vel de fleste som har hatt en hund eller to fikse greit uten å betale en god slump for det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"muligens bli prakket på "tullprat" " var vel mitt utsagn. Og litt sånn "verste fall". For; det er nå sånn at de større hundeskolene ofte setter de mest uerfarne til å holde valpekurs. En del førstegangseiere kan sikkert ha utbytte av det. Andre ikke.

Uansett er det som de fleste her sier; det er mest for den sosiale biten for valpen. Og det skal vel de fleste som har hatt en hund eller to fikse greit uten å betale en god slump for det :P

Det er hvertfall ikke praksisen hos Canis avdeling Oslo, der har vel en av de aller mest kvalifiserte instruktørene også valpekurs :ahappy:

Jeg tror de fleste hundeeiere (første eller andre eller tredje osv..) kan ha utbytte av et valpekurs - som strukturering og å trene valpen med andre ++.

Tja, det spørs vel om jeg er helt med på den :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg er egentlig ferdig med denne diskusjonen, men kan nevne at regjerende verdensmester i lp, gikk på valpekurs med den hunden.

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

 

Tenker på at man blir "prakka på tullprat" og at folk mener at det er helt bortkastet (lærer ikke noe "nytt"). Ikke nødvendigvis at alle klager over at det er så dårlige kurs/instruktører, men at det er vel det som ligger i grunnen til utsagn om "tullprat" og "ymse slag" - og at kursene ikke er verdt pengene... Men det er off.top.

 

Da får vi heller være enige om å være uenige - men så "satser" jeg vel mer, om det kan kalles "satsing". :)

Det finnes en god del dårlige valpekurs ja. Men langt fra alle. Det er veldig mange gode og nyttige valpekurs rundt om kring. Jeg anbefaler alle ferske hundeeiere, ikke bare førstegangseiere, å gå valpekurs. Men jeg ser forsatt ingen grunn til at jeg som er ganske erfaren med hund, trener aktivt, er på fellestreninger og har mange kompetente treningskompiser å spørre om jeg skulle lure på noe, skal betale for å gå valpekurs? Hva er det jeg får på valpekurs som jeg ikke kan få på fellestrening og lære valpen selv?

I motsetning til mange andre her, så tenker jeg på valpekurs som et sted EIERNE skal lære. Valpen og, selvfølgelig, men de få timene en gang i uka er veldig lite i forhold til all den tids eierne skal oppdra valpen på egenhånd. Og da trenger de å lære litt om hvordan og de trenger noen å stille alle de tusen spørsmål som dukker opp til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en god del dårlige valpekurs ja. Men langt fra alle. Det er veldig mange gode og nyttige valpekurs rundt om kring. Jeg anbefaler alle ferske hundeeiere, ikke bare førstegangseiere, å gå valpekurs. Men jeg ser forsatt ingen grunn til at jeg som er ganske erfaren med hund, trener aktivt, er på fellestreninger og har mange kompetente treningskompiser å spørre om jeg skulle lure på noe, skal betale for å gå valpekurs? Hva er det jeg får på valpekurs som jeg ikke kan få på fellestrening og lære valpen selv?

I motsetning til mange andre her, så tenker jeg på valpekurs som et sted EIERNE skal lære. Valpen og, selvfølgelig, men de få timene en gang i uka er veldig lite i forhold til all den tids eierne skal oppdra valpen på egenhånd. Og da trenger de å lære litt om hvordan og de trenger noen å stille alle de tusen spørsmål som dukker opp til.

*signerer*

Jeg er helt for valpekurs , det var jo også planen, men når det mest interessante kurset i området koster nesten 2 1/2 tusen og vi heller ikke får vært der alle kveldene så blir jeg veldig usikker på om det er verdt det for vår del...

Det er uansett vanskelig for oss å gå på kurs en fast dag i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på valpekurs med Yasmine nå bare for at hun skulle få trene blant små valper på samme nivå som henne. Jeg føler meg rimelig trygg på hvordan jeg skal trene en valp fra starten av, men jeg greier ikke alene å gi den miljøtrening blant andre hunder, og dermed syntes jeg det var en fin start for en liten valp å begynne med slik trening sammen med andre valper. En annen ting var jo også å få litt struktur på treningen - noe jeg sliter litt med å få til på egen hånd når jeg egentlig ikke har noe spesielt mål med det vi driver med.

En annen ting er jo at man kanskje, om man ikke er det fra før, kommer inn i et hundemiljø man kan trives i og fortsetter å trene der.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på valpekurs med Yasmine nå bare for at hun skulle få trene blant små valper på samme nivå som henne. Jeg føler meg rimelig trygg på hvordan jeg skal trene en valp fra starten av, men jeg greier ikke alene å gi den miljøtrening blant andre hunder, og dermed syntes jeg det var en fin start for en liten valp å begynne med slik trening sammen med andre valper. En annen ting var jo også å få litt struktur på treningen - noe jeg sliter litt med å få til på egen hånd når jeg egentlig ikke har noe spesielt mål med det vi driver med.

En annen ting er jo at man kanskje, om man ikke er det fra før, kommer inn i et hundemiljø man kan trives i og fortsetter å trene der.

Det siste der er egentlig hovedgrunnen til at jeg gjerne skulle gått på valpekurs.

Desverre er de som trener nærmest ikke interessante, og dbhk trener i skoger i sommerhalvåret.

Før jeg fikk barn hadde jeg lett tatt reiseveien, men nå vil jeg uuansett slite med å følge opp.

Fellestreninger er det forsåvidt greit å ha med A på, han kan være med å trene, men kurs er verre.

Hadde jeg hatt han 24/7 som andre mødre hadde jeg ikke prioritert han så beintøft, men sånn som det er nå er det uaktuelt å ha aktiviteter jeg ikke kan innlemme A i når han er hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg hadde med sønn på første hundens dressururs og i grunnen det største problemet var at han oppfattet lenge før meg hva jeg gjorde rett og feil med valpen og elelrs lekte i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde med sønn på første hundens dressururs og i grunnen det største problemet var at han oppfattet lenge før meg hva jeg gjorde rett og feil med valpen og elelrs lekte i nærheten.

Han er bare 3 år og har en lei tendens til å bli borte hvis han ikke har øyne på seg konstant. Han er kriminell der.

Visstnok verre enn hva jeg var i følge mamma, med meg måtte man i det minste snu seg bort i 3 sekunder :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Han er bare 3 år og har en lei tendens til å bli borte hvis han ikke har øyne på seg konstant. Han er kriminell der.

Visstnok verre enn hva jeg var i følge mamma, med meg måtte man i det minste snu seg bort i 3 sekunder :lol:

A slår sønn med 2 år der. Ellers var det det samme men det fasinerte fyren denne hunden så han holdt seg i nærheten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste der er egentlig hovedgrunnen til at jeg gjerne skulle gått på valpekurs.

Ja, det er egentlig kjekt når man ikke allerede har et treningsmiljø man hører til. Nå har jeg i grunnen ikke fulgt opp dette etter kurset da, hvilket jeg jo burde gjort, men jeg følte kanskje ikke helt tilhørigheten med den klubben, så...

Han er bare 3 år og har en lei tendens til å bli borte hvis han ikke har øyne på seg konstant. Han er kriminell der.

Visstnok verre enn hva jeg var i følge mamma, med meg måtte man i det minste snu seg bort i 3 sekunder :lol:

Men herregud, du er så lite løsningsorientert altså. Putt ungen i bur og gi ham en iPad!!! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...