Gå til innhold
Hundesonen.no

Frislipp på valpekurs - god sosialisering?


Gronnis
 Share

Recommended Posts

Har et spørsmål som jeg har lurt litt på etter at jeg var på valpekurs med Zana. På valpekurset var det vanlig at valpene fikk leke sammen ca. 3 ganger (frislipp) i løpet av kurstiden (ca 1 time). Instruktørene sa selv at slike frislipp var veldig viktig for sosialiserings-biten, men i ettertid har jeg lurt på om denne måten å la valpene leke på, virkelig har vært så god. Det var vel ca 10 valper på kurset, og når valpene løp løs så synes jeg det så ganske kaotisk og stressende ut. Valpene løp i hytt og pine til den ene og den andre. Det så ikke ut som 'kvalitetslek' hvor de fikk tid til å lese hverandres kroppsspråk.
Etter kurset synes jeg selv at Zana har blitt mer intens i måten å leke på, og ikke alltid så flink til å ta det rolig, selv om andre hunder gir signaler om det.

Er slike frislipp på valpekurs hvor valpene leker og herjer god sosialisering, eller er det egentlig noe man bør unngå? Hadde det vært bedre å gjøre det på en annen måte? Jeg vet ikke helt hva jeg skal synes selv, ønsker gjerne noen innspill :) Hvilke tanker og erfaringer har dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det iallefall ikke er lurt å la dem leke sammen i kurstiden,da bør man isåfall vente til etterpå, og kanskje gå et annet sted? Hadde jeg gått på valpekurs hadde jeg ønsket at valpen min skulle lære seg at ikke alt er lek og moro, ha fokus på meg, lære å ignorere andre hunder osv, og tenker at det blir vanskelig for en liten valp å skille på "lek og alvor" når det blir frilek 3 ganger på en time.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes 3 frislipp var litt mye? På valpekursene jeg har gått på har vi hatt frislipp på slutten av timen. Da unngår man å gire de opp og miste fokus før/under treningen, tenker jeg... På det ene kurset var det ganske stor forskjell i alder/str på valpene, så da ble de delt i to grupper, og så må man selvfølgelig selv se ann om/når valpen er for sliten til at det er noen god ide at den er med på frislipp.

Jeg tenker at det er godt for valper å få leke med andre valper av og til, men 10 valper i fri dressur 3 gr ila en time er jeg enig i kanskje ikke er helt optimalt? I hvert fall ikke om man har tenkt at valpen skal ha energi og fokus til trening og..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville aldri meldt meg på et kurs som innebar frislipp, for det første så synes jeg ikke noe om møljeslipp. mine valper får leke med utvalgte hunder og ikke på klynge herjing.

Valpekurs vil jeg at jeg og min hun skal lære å jobbe sammen og lage et bånd, lære å være rundt andre og fortsatt kunne ha kontakt osv. frislipp midt i kurskvelden vil jo egentlig bare ødelegge det.

Ingen av de valpekursene jeg har gått de siste årene har innebært noe form for utpreget hilsing eller lek, hverken før, under eller etter kurs.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det høres ut som god sosialisering. For det første er 3 ganger på en time mye, da blir det frislipp å stress, pause, samme igjen, pause og samme igjen. Det høres bare stressende ut. I tillegg så er det jo som du sier veldig mye når det blir så mange, vanskelig å forholde seg til, og i en så stressende situasjon er sjansen stor for at de ikke tar signaler. Dessuten så er det vell ikke et valpekurs om det bare er frislipp og stress, jeg tenker jo at på kurs så vil jeg lære noe av nytte, både øvelser/treningsmetoder, tips og triks til trening og hverdags og ikke minst lære hunden å begynne å forholde seg til miljø og forstyrrelser samtidig som den har fokus på meg.

Frislipp i seg selv er jo fint, men jeg hadde heller da ville gjort det i mindre grupper og helst etter at man har gjort noe "fornuftig". Om man ikke kjenner mange selv så er jo kurs en fin måte å treffe andre med valp, men jeg ville heller da avtalt privat å ta en liten lekestund etter kurset, evt i kurstiden om arrangøren legger opp til å avslutte med et lite frislipp, med begrenset antall i gangen. Jeg ville også holdt det til en gang, ikke 2-3 ganger ut av bil å rett i frislipp.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Frislipp 3 ganger på en time høres ut som noen som vil bruke opp tiden uten å instruere og "alle" er fornøyde for da er jo valpene sliten etterpå :thumbsdown:

Nei jeg har aldri hatt frislipp på mine valpekurs, og det er jo en tankevekker at det folk "plages" mest med er passering. Og det er jo ting man gjerne skal begynne ett godt grunnlag for på valpekurs. Å kunne være rundt andre hunder uten å stresse og kave for å komme seg bort til de.

Og nei jeg syns ikke møljeslipp av hunder er god sosialisering verken på valp eller voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som om jeg har mye de samme tankene som dere. 3 frislipp var nok ganske mye ja, det var ofte det første vi gjorde da vi begynte timene, og noe av det siste. Var dessverre ikke så bevisst på akkurat denne biten før jeg begynte på valpekurset.

Jeg prøvde å se forskjellen på Zana da hun lekte på valpekurset og da hun lekte med nabovalpen. På valpekurset var det så og si konstant løping i hytt og pine, med nabovalpen kunne de to kanskje løpe litt raptus innimellom, men for det meste stod de i ro og lekte på stedet og tok av og til noen pauser. Synes den form for lek virker mye bedre enn frislippet vi hadde på valpekurset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de kursene jeg har vært på, så har det gjerne vært lek på slutten, men da med 2-3 valper av gangen (like i størrelse og intensitet), slik at de fikk lekt og kost seg, fremfor å stresse rundt. Synes det hørtes litt voldsomt ut med så mye frilek med mange valper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med de andre! Jeg vil at valpen min skal tenke jobbe/ha det kult med mamma, ikke ha det kult med alle andre valpene! Tenk deg den forventningen til andre hunder da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min forventninger til et kurs, er at man skal ha lek og moro med trening. De fleste valper (og andre eldre) finner det ofte mer gøy å leke med andre hunder enn å trene, og da blir treningen meget vanskelig om man leker først/sist (på neste trening kjenner valpen igjen de andre valpene den lekte med sist).

Itillegg synes hvertfall ikke jeg det er lurt å la valpen leke når den er helt vill av ekstase (feks. kjenner igjen trenings/leke-plassen) eller når den er så sliten at den kanskje til og med blir gretten og ufin mot andre hunder - fordi den er alt alt for sliten.

Fri-slipp har aldri vært et tema på de kursene vi har gått, men jeg har derimot vært på et "puppy-party". Det var et engangstreff, hvor man kunne få litt informasjon og valpene ble satt sammen i grupper på 2-3 iforhold til alder og størrelse - mens en instruktør var tilstedet. Når jeg tenker tilbake på det, så var det en fin opplevelse, og valpene fikk god tid til å forstå hverandre/lære hverandres språk.

Slike "partyer" er en fin mulighet for de som ikke er så heldige å treffe andre valper å sosialisere med overalt (en av de få godene med valp i Oslo :-) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var på valpekurs med Smula hadde vi frislipp etter endt kurs noen få ganger, og da ble det tatt hensyn til hvilke valper som kunne få frese litt sammen. Aldri mer enn 3 i gangen, tilpasset etter størrelse og hvor frempå/forsiktige valpene var. Det synes jeg var en god løsning.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
    • Som uerfaren satte jeg hund på en kennel i Nord-Trøndelag i 12 dager, fordi jeg ikke fikk ha ham med på obligatorisk ekskursjon i studier. Han var fullstendig ødelagt da jeg hentet ham. Psykisk helt ute av seg, han var passiv, uttrykksløs, en slags robot uten noen hjemme, det var ingen uttrykk for gjensynsglede, ingen glede i å komme ut, ingen glede i å entre bilen han ellers var så glad i. Han var som i overlevelsesmodus. Spaced out. Sjokktilstand. Kom seg sakte og gradvis til hektene vel hjemme igjen. Jeg trodde det "bare" var det å plutselig bli forlatt på en glattcelle alene, på et vilt fremmed sted omgitt av bare fremmede som ikke ga nok oppmerksomhet eller aktiviserte nok og hysteriske, fremmede hunder i samme situasjon, men nå innser jeg at han kan ha blitt utsatt for strømming også.  HVOR i Nord-Trøndelag lå den kennelen hennes? ..ikke at jeg noen gang skal ha hund i kennel igjen, jeg lærte, men ble min egen hund også utsatt for det der i tillegg til den brutale opplevelsen et kennelopphold er i seg selv, selv uten strømming? Min var en sånn som selvsagt ville fått hysterisk panikkanfall om han ble strømmet for å bjeffe, og ville reagert med å bjeffe og bjeffe og bjeffe og bjeffe i panikk.    Kan dere forlate klubben i protest? Jeg ville fått med meg flere, og demonstrativt meldt oss ut av klubben om de ikke avlyser med hun der. 
    • En gjeterhund, eller jakthund som er avlet for tett samarbeid med fører (retrievere, spaniels, puddel), er nok det beste om du vil ha en hund som vil kunne gå løs og ikke har høyt jaktinstinkt for byttedyr. Lapsk vallhund har mye lyd, og trenger mye aktivitet, men det høres ikke ut som det er noe problem. Så lenge de får nok oppgaver tror jeg ikke ufrivillig gjeting vil bli et stort problem, men jeg ville snakket med oppdrettere om det. Kunne tervueren vært et alternativ? Eller korthårscollie?
    • Du nevner ikke rase, men det er mange raser som er avlet på egenskaper som varsling og vokting, og selv de søteste små selskapsraser stammer fra de tidligste hundene, hvis varsling og vokt var ønskede egenskaper som ble avlet på.   Hunden din har fått baller og gjør (pun unintended) altså som hunder gjennom alle tider frem til ganske nylig ble spesifikt avlet for å gjøre. Den har en instinktiv opplevelse av at det er the right thing to do. Et ansvar den har.    Hvordan håndtere det? Lederskap er et stort ord.. Hunden må ha tillit til ditt lederskap, og det kan hende den synes du er uegnet som leder, som aldri forstår at det er potensielle farer som lurer rundt veggene. Den tar ansvar fordi den opplever at du ikke er skikket til oppgaven? Jeg har ikke sett dere sammen og aner ikke om den synes du er en god leder, men jeg har min egen erfaring som fersk hundeeier med elendig lederskap, hvor hannhunden min opplevde det som at han selv måtte ta ansvar for vår sikkerhet. Har du forsøkt å belønne for å varsle også? Anerkjenn den for vel utført oppdrag med en ball/kampeleke om den er for opprørt til å ville ta godis for det. Få satt et cue på bjeffingen, og så be den bjeffe på cue i helt andre situasjoner, hvor den da belønnes rikelig for det.  Når du har kontroll på det, og et innlært cue på å tie, så slutter du belønne varsling uten cue, viser den at du ikke liker det, det er ulønnsom adferd, og gjenopptar praksisen med å trene "tie/stille" i respons til lyder når dere er inne.  Ser så lett ut i teorien..  Du SKAL klare få bjeffingen ned til et kort og begrenset varsel ganske fort ved å anerkjenne varselet. Mye lettere med den approachen der, hvor du bryter det hele ned i mindre krevende delmål, enn ved å sikte på komplett, hole in one, end goal måloppnåelse med ingen lyd whatsoever med en gang.  Edit: ..og vær tålmodig. Dette kan ta tid. Ikke gi opp om du ikke opplever stor fremgang på kort tid. Hang on in there. Puberteten er en ekstra vanskelig periode, da det er 10x forhøyet testosteron ifht voksen alder gjennom deler av puberteten, og i starten har de nær teflonbelegg på hjernen til tider, det er en vanskelig periode å skulle lære noe nytt. Bare hold ut. Tren konsekvent. Fremskritt kan være små, og med noen hunder kan det ta mange måneder med konsekvent trening før du begynner se noen fremgang, men det blir bra om du ikke gir opp.   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...