Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund på stuebordet


linesuhr
 Share

Recommended Posts

Da vi hentet Akira (2.5 år gammel omplasseringshund) i vinter skjønte vi fort at hun var vant til å ligge i sofaen i sitt forrige hjem, både på dagen og natta. Vi ville ikke ha hund i sofaen, hun røyter som et bjørketre i en høststorm (vi har mange allergikere i omgangskretsen og familien og vi trenger ikke gjøre det enda verre liksom), så vi kommanderte henne ned eller stoppa henne når hun prøvde. Siden det er gulvkaldt her i huset, kjøpte vi et deilig sauskinn til henne og plasserte i buret hennes.

Hun tok det ganske fort og tok til takke med gulvet/biabedden/buret. Trodde vi. Hundehår og labbespor i stoffet i sofaen avslørte opportunisten rimelig kjapt. Og ikke minst at hele hunden lyste skyldig da vi kom inn i stua. Her snakker vi full underkastelse (la seg rett ned med buken opp) eller at hun løp å gjemte seg bak spisemøblene før vi rakk å si hei. Hun skamma seg rett og slett.

Så vi begynte å sette sofaputene opp før vi la oss, så hun fysisk ikke kunne legge seg i sofaen. Quick fix, men da la hun seg ikke i sofaen lenger.

Nå legger hun seg derimot oppå sofabordet! :| Nesten hver eneste morgen er duken krøllete og full av hundehår. Noen ganger står hun bare oppå bordet med forlabbene (har vi sett i vinduet), noen ganger er vi ganske sikre på at hun faktisk ligger der og sover, den raringen. Og hun skammer seg voldsomt, selv om vi ikke kjefter.

Hvorfor vil hun ligge der, i stedet for oppå flossteppet eller på saueskinnet? Noen som har opplevd noe lignende?

Og er det noen som har noen tips for hvordan vi skal avvenne dette? Vi orker virkelig ikke å ha bikkja på sofabordet. Og vi orker ikke ommøblere hele stua før vi skal legge oss heller :P

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Nå skal ikke jeg uttale meg bombastisk ift ditt tilfelle, men hunder flest liker faktisk å ligge litt høyt, da får de mye bedre oversikt sies det. Mange tror det handler utelukkende om dominans, men det er nok ikke tilfellet. Artig problemstilling!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Hund ned fra salong når jeg ikke er der. Har igrunnen erfaring her. Hundene ser ut av tre stevinduer så salongboret etr toppen. Jeg dekte til salongboret med to kompostgrinder som var stripset sammen også hadde jeg et kubelys stående så det kom litt opp fra bordet. Ekkelt å tråkke på og hos meg så holdt dem seg nede. HAr brukt det i forskjellig lengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å nei, så skjønn da! På bordet! <3 Det var ikke dette jeg trodde tråden kom til å handle om!

Det er lurt å legge ting på stuebordet i en periode for å forhindre at hunden hopper opp, men tror nok at dere har en hund som har sterkt behov for å ligge høyt. Hva med å skaffe en god lenestol til bikkja? Det måtte vi ha til en av våre. Det var eneste stolen hunden fikk være i, og den elsket den! Hvis dere ikke har en brukbar stol, så kan det hende dere finner en fin en på finn.no til en billig penge.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok som @bølla sier, hun liker å ligge høyt. Riesendyret mitt hoppet opp og la seg på trimmebordet om det stod fremme. Fant også henne på stuebord og litt sånne andre artigheter. :lol:

Ingen muligheter for at hun kan få en egen stol som er hennes? Eller eventuelt steng henne ute fra stua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg uttale meg bombastisk ift ditt tilfelle, men hunder flest liker faktisk å ligge litt høyt, da får de mye bedre oversikt sies det. Mange tror det handler utelukkende om dominans, men det er nok ikke tilfellet. Artig problemstilling!

Akkurat, ja. Jeg trodde det bare var en katteting :)

Den letteste løsningen er jo at hunden ikke får sove i stua, men jeg aner ikke hvordan dere bor og om det er gjennomførbart?

Vi har bare to soverom som er brukbare og begge disse er hundefrie soner.. Hun kunne kanskje ligget i gangen, der er det jo varmekabler og greier, det liker hun veldig godt..

Nå er det sikkert noen som synes jeg er en fisefin f*** som ikke vil ha hund noen steder, men hun røyter altså kattunger den hunden. Og så var det disse allergikerne. De skal kunne sove over uten å måtte skyte seg selv i låret med adrenalin :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat, ja. Jeg trodde det bare var en katteting :)

Vi har bare to soverom som er brukbare og begge disse er hundefrie soner.. Hun kunne kanskje ligget i gangen, der er det jo varmekabler og greier, det liker hun veldig godt..

Nå er det sikkert noen som synes jeg er en fisefin f*** som ikke vil ha hund noen steder, men hun røyter altså kattunger den hunden. Og så var det disse allergikerne. De skal kunne sove over uten å måtte skyte seg selv i låret med adrenalin :P

Det er ikke fisefint å ville ha grenser i hundeholdet ;) Mine sover i senga mi, men ikke pokker om jeg vil ha kloremerker på stuebordet mitt for det :D

Men du kan jo teste det å ha noe i veien på bordet. Ellers vet jeg noen har forsøkt skrammel for å få hunden til å slutte å hoppe på kjøkkenbenken - ha et brett som bråker maksimalt med masse bestikk og annet som kan lage enda mer bråk. Cluet er at når hunden hopper opp på kjøkkenbenken, treffer potene brettet, og dette raser i gulvet med mye bråk - og gir hunden en lærepenge om at det var ulurt. Om du klarer å koordinere noe slikt på stuebordet? Da får du instant korreks uten at du må være der og time det perfekt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å nei, så skjønn da! På bordet! <3 Det var ikke dette jeg trodde tråden kom til å handle om!

Det er lurt å legge ting på stuebordet i en periode for å forhindre at hunden hopper opp, men tror nok at dere har en hund som har sterkt behov for å ligge høyt. Hva med å skaffe en god lenestol til bikkja? Det måtte vi ha til en av våre. Det var eneste stolen hunden fikk være i, og den elsket den! Hvis dere ikke har en brukbar stol, så kan det hende dere finner en fin en på finn.no til en billig penge.

Hehe. Hun er dritsøt selv om hun finner på mye rart :wub: Vi ler veldig mye av henne. Selv da hun maltrakterte blomstene i balkongkassa (som jeg skulle plante i hagen) for å gjemme beinet sitt, måtte jeg bare le.

Egen godstol til henne var ingen dum idé! Det skal jeg jammen se etter.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke fisefint å ville ha grenser i hundeholdet ;) Mine sover i senga mi, men ikke pokker om jeg vil ha kloremerker på stuebordet mitt for det :D

Men du kan jo teste det å ha noe i veien på bordet. Ellers vet jeg noen har forsøkt skrammel for å få hunden til å slutte å hoppe på kjøkkenbenken - ha et brett som bråker maksimalt med masse bestikk og annet som kan lage enda mer bråk. Cluet er at når hunden hopper opp på kjøkkenbenken, treffer potene brettet, og dette raser i gulvet med mye bråk - og gir hunden en lærepenge om at det var ulurt. Om du klarer å koordinere noe slikt på stuebordet? Da får du instant korreks uten at du må være der og time det perfekt.

Jeg skal legge masse greier på bordet i kveld! :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpe en hundeseng på bein til henne som gir henne litt høyde? Finnes senger utformet som små sofaer f.eks. :) Her ligger begge dyra helst høyt. De får ligge i sofaen, men eldstemann har en lenestol i stua som er hennes og som hun foretrekker fremfor sofaen. :) Ellers er grinder en grei løsning for en periode i alle fall. Eller sette masse tomme hermetikkbokser eller annet som bråker på bordet så hun skjønner at det er ukult og bråkete å prøve seg på å ligge der. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett litt annet forslag:

Om hunden er ny å usikker og føler den trenger høyden.. så kan du jo legge voksduk og ett tykt ullpledd på bordet..

Og så plukke det av henne etter noen mnd når hun er helt trygg... Kjenner faktisk ei som gjorde akkurat det med

omplasseringshunden sin ..

Forresten.. så tror jeg kompostgrinder som mange forelår høres best ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, hun høres dritkul ut, og jeg elsker at du gjengir henne med så mye kjærlighet! :flowers:

Mine ligger på sofaryggen for å ha utsikt ut, så ryggputene ser deretter ut. En gang har jeg også kommet over knertisen sittende med den største selvfølgelighet på stuebordet hos moren min, for da kunne hun se ut i skogen, noe som ikke gikk fra sofaen. :P Stemmer for at du bare stenger unna sofa og bord og gir henne en egen godstol i høyden (sånne his bort på Finn), sånn de andre skisserer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hehe. Vi måtte haste ut døra i dag en snar tur og rakk ikke å legge noe på bordet. Opportunisten benyttet selvfølgelig anledningen (ikke bry dere om krøllete duk, hvem i alle dager har vel tid å stryke nå til dags):

post-12905-0-89712100-1401985813_thumb.j

Hadde hun bare visst hvor lett det er å avsløre henne :teehe:

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de andre her, en egen dedikert stol (helst med litt oversikt) til hunden er nok det beste. Da øker sannsynligheten for at den lar andre møbler være i fred.

Er det utsikt fra bordet og sofaen som den helst vil til? Vet at hunder liker å speide ut vinduet for å se hvem som kommer og går. Mine to hunder får lov å være i sofaen (mye hår, men...) og deres favorittplass er da oppå sofaryggen som er vendt mot det store stuevinduet vårt, som igjen har utsikt direkte ut mot inngangspartiet og hageporten. Der ser de godt alle som kommer og går og de går aldri lei av å ligge der, åpenbart. Tror det er viktig for hunder, rent instinktivt, å ha oversikt :)

Kan den hunde-dedikerte stolen evt plasseres så den har litt utsikt ut et vindu...? Trøkker du stolen inn i et bortgjemt hjørne er det ikke sikkert det blir favorittplassen, tross alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er helt vanlig at hunden trigges når eier kommer fram til dem. Det mest sannsynlige er at eier tolkes som "backup" og hunden får mer mot av det. Hvis man er rimelig sikker på at hunden ikke vil skade den andre så er ofte en bedre løsning faktisk å gå motsatt vei og rope, men det kommer selvfølgelig helt an på situasjonen om det er trygt eller ikke. Det er mange gode instruktører i Innlandet, bare sjekk at de har formelle kurs innen adferd og språk hos hund, og gjerne innen passering, og ikke bare har "20 års erfaring med hunder". Det er noe med å forstå den teoretiske bakgrunnen for hvordan hunden oppfører seg slik den gjør.
    • Takk   Skal sjekke de 2, fant allerede masse materialle om eller med dem på youtube.    Dersom din hund begynte på 100 meters avstand! wow da er det kanskje håp for min hund også. Hos oss er det når den andre er i nærheten.  Har også oppfattet det som om han vil "beskytte" oss. Har opplevd at i en hundepark sammen med hannhund har det gått greit, de holder avstand osv. Men så raskt jeg tar på båndet så er rullgardinen nede igjen...:)  Bøkene du nevnte skal jeg ta en titt på. Vi bor på innlandet og privattimer med instruktør er noe vi vurderer.  Takker...:)        
    • Synes frem til 6 mnd mtp de sylskarpe valpetennene. Valper blir også mye morsommere synes jeg når de er litt mer «brukbare» etter min mening. Men krevende er de lenge til. 
    • Frem til 6 mnd var verst her, for da var hun en piraya som hang fast i leggen min døgnet rundt 😅
    • Det finnes mange gode passeringskurs uten at man må på TV. Hvis du er i nærheten av Oslo vil jeg anbefale Hund i Fokus eller Lundqvist hundeskole, men det finnes helt sikkert flere jeg ikke er oppdatert på. Når det gjelder bøker så kan jeg på det sterkeste anbefale Control Unleashed av Leslie McDevitt og BAT 2.0 av Grisha Stewart. Treningen på noen av de beste passeringskursene jeg har gått har vært mye basert på disse. For å illustrere effekten så hadde jeg en hund som hang i båndet og brølte på 100 meters avstand som unghund, og etterhvert gikk løs i konkurranse på stevnested med flere hundre hunder. Her er det også viktig å tenke helhetlig, og ikke bare trene i passeringer eller "økter" med kontakt og innkalling, men å jobbe med samarbeid og kontakt i alt dere gjør. Jeg vil anbefale et godt kurs eller privattimer med instruktør for å få hjelp til et treningsopplegg som er best for dere. Du finner mange gode instruktører i hele landet på denne siden:https://www.atferdskonsulenter.no/  
×
×
  • Opprett ny...