Gå til innhold
Hundesonen.no

Kontakt: Enten eller?


Lunatic
 Share

Recommended Posts

Jeg har et lite "problem", hvis det er lov til å kalle det det. Kontakten er veldig varierende når vi går på tur. Noen turer er hun enten helt oppe i meg hele tiden, altså hun går FVF konstant. Det gjør at hun ikke klarer å fokusere på noe som helst annet, og hun kan da glemme å gjøre fra seg, selv om vi er ute i 1,5-2 timer. Dette er de gangene jeg har med mat. Hvis jeg derimot ikke har med noe form for mat så er kontakten i helt andre enden av skalaen. Altså ikke-eksisterende. Innkallingen er også ikke-eksisterende, hun bryr seg fint lite om hva jeg sier, om jeg vil ha henne inn eller ikke. Da gir hun rett og slett f---. Jeg er ikke interessant nok. Og det er jo forståelig. Men det er jo ikke alltid jeg har med meg mat: jeg glemmer, går tom eller har vært et annet sted før vi går tur.

Spørsmålene er altså som følger:

1) Er det mulig å få til en mellomting? Altså at hun kan gå og surre, snuse litt, gjøre fra seg, men samtidig komme på innkalling når jeg faktisk trenger det?

2) Hvordan få til en grei innkalling uten godbiter (som nødløsning), når bikkja er totalt uinteressert i leker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få til en god innkalling så må det være supergøy å komme til deg. Da må du belønne med det som din hund synes er superstas.

Hvordan vet hun om du har godbiter? Ha dem i jakkelommen, ikke i hånda (om du har det).

Korte svar her, siden jeg skriver fra mobil. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Tabris, hvordan vet hun at du har godbiter?

Jeg tror du må gjøre dette med når hun får og ikke får, mye mer ufortsigbart.

Hva med å ha en lang periode hvor du alltid har med godbiter framover, altså at du ikke glemmer dem ( ;) ), tar alltid med masse og ikke går tur (evt. ikke slipper henne) hvis du ikke har. Så går du flere turer hvor hun da gjerne registerer at de er med, men hun ikke får. Nå er jo retrieverne noen matvrak, men hun kan da ikke gå tur ut og tur inn kun i fvf i håp om å få godbit hvis hun ikke får noe på lang tid? På et tidspunkt gir hun vel opp, eller...?

Angående innkalling så ville jeg gitt mye mer godbiter når hun kommer på innkalling og så, den ene gangen du må kalle henne inn uten å ha godbit, så vet jo ikke hun det og vil da komme allikevel. Gitt at hun alltid kommer på innkalling når hun vet du har godbit.

Eller så er det visstnok også mulig å trene opp lekelyst med å bruke godbiter hvis du vil ha det, men det har jeg kun lest om, så jeg kan ikke forklare deg noe nærmere selv. Men det står beskrevet i "Apportering til hverdag og fest" av Elsa Blomster og Lena Gunnarsson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få til en god innkalling så må det være supergøy å komme til deg. Da må du belønne med det som din hund synes er superstas.

Hvordan vet hun om du har godbiter? Ha dem i jakkelommen, ikke i hånda (om du har det).

Korte svar her, siden jeg skriver fra mobil. :)

Jeg vet jo at jeg må motivere henne for at hun skal komme til meg. Innkallingen har vært superduper siden hun var liten, men de siste (cirka) 6 mnd har det bare gått dårligere og dårligere.

Jeg aner da ikke hvordan hun vet om jeg har godbiter eller ikke :P Jeg har dem enten i godbitpose (typ sånn man fester på beltet/buksa), men da så hun det så tydelig, så jeg begynte relativt tidlig med å ha de i lomma. Så hun ser dem ikke. Men det kan jo hende hun lukter dem eller husker at jeg tok de med da vi gikk hjemmefra.

Enig med Tabris, hvordan vet hun at du har godbiter?

Jeg tror du må gjøre dette med når hun får og ikke får, mye mer ufortsigbart.

Hva med å ha en lang periode hvor du alltid har med godbiter framover, altså at du ikke glemmer dem ( ;) ), tar alltid med masse og ikke går tur (evt. ikke slipper henne) hvis du ikke har. Så går du flere turer hvor hun da gjerne registerer at de er med, men hun ikke får. Nå er jo retrieverne noen matvrak, men hun kan da ikke gå tur ut og tur inn kun i fvf i håp om å få godbit hvis hun ikke får noe på lang tid? På et tidspunkt gir hun vel opp, eller...?

Angående innkalling så ville jeg gitt mye mer godbiter når hun kommer på innkalling og så, den ene gangen du må kalle henne inn uten å ha godbit, så vet jo ikke hun det og vil da komme allikevel. Gitt at hun alltid kommer på innkalling når hun vet du har godbit.

Eller så er det visstnok også mulig å trene opp lekelyst med å bruke godbiter hvis du vil ha det, men det har jeg kun lest om, så jeg kan ikke forklare deg noe nærmere selv. Men det står beskrevet i "Apportering til hverdag og fest" av Elsa Blomster og Lena Gunnarsson.

Takk for svar! Har egentlig alltid vært veldig flink med å ha med godbiter, men det har sklidd litt ut nå etter at jeg har flyttet. Jeg burde nok skrive en lapp på døra for å huske det :P Og tja, hun kan gå fvf leeeeenge hvis hun først har fått for seg at jeg har godbiter. Og jeg synes det er slitsomt at hun alltid skal være oppi meg, men igjen så synes jeg nesten det er bedre enn at hun ikke hører i det hele tatt. For da løper hun jo bare rundt, spiser masse dritt og hilser på alt og alle.

Jeg gir henne god belønning altså, når hun kommer på innkalling. Masse godbiter og ros. Selv om det nesten ikke er vits med ros, for det er jo ikke mat :P Men ja, hun snur seg på mikrosekundet når hun vet jeg har mat.

Jeg burde altså ta med meg mat, jeg må huske det hver gang, og så bare ikke gi henne godbiter, utenom ved innkalling? Jeg har belønnet mye for å gå pent i bånd, og å se på meg (i bånd, ikke løs), fordi hun trekker som regel en del. Burde jeg droppe det? Båndtreningen tar jeg på to måter: ved klikker/lydsignal eller ved å stoppe opp og vente på at hun skal komme inntil meg. Den siste har jeg brukt mye, men jeg synes ikke den er så effektiv. Vi kan gjøre det 50 ganger på en tur uten å se noen bedring. Det er derfor jeg bruker mat en del. Men burde jeg kanskje gå tilbake på den likevel?

RED: Apropos lek. Jeg har prøvd å trene opp leken hennes i 2 år :P Både med godbiter, men også bare ved å leke. Det er absolutt mye bedre nå enn det det var for 2 år siden, nå kan jeg faktisk belønne ørlitte med leke, mens hun var helt uinteressert i det før. Men det er likevel ikke nok til at hun synes det er kulere enn snusing/bæsjespising. Og jeg tror heller ikke Luna er en lekehund, så jeg er usikker på om det noen gang kommer til å bli bedre enn det det er nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre ingen gode råd, men jeg er i en litt lik situasjon som deg.. Vi går jo ikke tur med Enya løs om dagen pga opptrening etter operasjon og båndtvang, men hun går i et ganske langt bånd likevel.

Hun er også sånn, enten heeeeelt på og kan gå fvf leeenge og sette seg ned hver gang jeg stopper hvis hun vet at jeg har godbiter. Men hvis jeg har fått sneket med meg godbiter uten at hun har lagt merke til det eller ikke har med meg godbiter, så går hun som regel i sin egen verden og snuser langs veien. Jeg syns det er helt greit at hun bare snuser og holder på med sitt så lenge hun ikke stopper opp for lenge..

Men jeg syns det er slitsomt hvis hun hele tiden skal gå fvf for å på en måte tigge om godbiter fordi hun vet at jeg har de med. Og hun vet at jeg har de med uansett om jeg har de i sånn godbitpose som henger utenpå klærne eller om jeg har de i bukse/jakkelomma. Tror nok hun lukter de eller bare husker at jeg har tatt de i lomma før vi gikk ut. Men jeg har hatt litt fremgang med å la være å rose for fvf når hun henger seg helt opp i det og gjør det bare for å tigge godbiter. Men likevel vil jeg jo at hun skal komme til meg for kontakt, så jeg vet ikke om jeg egentlig løser det riktig.

Men jeg trener gjerne litt fvf på turen også sier jeg fri og gir et håndsignal og etter det så overser jeg henne selv om hun fortsetter å gå fvf.. For da er hun jo fri og vi trener ikke lenger. Det har hun begynt å skjønne mer nå og gir raskere opp etter jeg har gitt frisignalet. Så hun skjønner det mer og mer. Kanskje det kunne vært noe for deg også? Å lært inn et frisignal som betyr at hun ikke trenger å gå fvf, men likevel belønne om hun kommer inn igjen til deg etter å ha snust også gi frisignal igjen? Liker hunden din å løpe fritt så kan jo frisignalet brukes som en slags belønning også, hvis ikke mat er toppen av kransekaka slik som for Enya :P Noen ganger så lurer jeg på om jeg har fått en labrador i puddeldrakt, for hun motiveres SÅ lett av mat :P

Muligens jeg er helt på bærtur nå, men det er iallefall min plan så langt når båndtvangen er over :P Så vil tiden vise om det funker eller ikke.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet jo at jeg må motivere henne for at hun skal komme til meg. Innkallingen har vært superduper siden hun var liten, men de siste (cirka) 6 mnd har det bare gått dårligere og dårligere.

Jeg aner da ikke hvordan hun vet om jeg har godbiter eller ikke :P Jeg har dem enten i godbitpose (typ sånn man fester på beltet/buksa), men da så hun det så tydelig, så jeg begynte relativt tidlig med å ha de i lomma. Så hun ser dem ikke. Men det kan jo hende hun lukter dem eller husker at jeg tok de med da vi gikk hjemmefra.

Takk for svar! Har egentlig alltid vært veldig flink med å ha med godbiter, men det har sklidd litt ut nå etter at jeg har flyttet. Jeg burde nok skrive en lapp på døra for å huske det :P Og tja, hun kan gå fvf leeeeenge hvis hun først har fått for seg at jeg har godbiter. Og jeg synes det er slitsomt at hun alltid skal være oppi meg, men igjen så synes jeg nesten det er bedre enn at hun ikke hører i det hele tatt. For da løper hun jo bare rundt, spiser masse dritt og hilser på alt og alle.

Jeg gir henne god belønning altså, når hun kommer på innkalling. Masse godbiter og ros. Selv om det nesten ikke er vits med ros, for det er jo ikke mat :P Men ja, hun snur seg på mikrosekundet når hun vet jeg har mat.

Jeg burde altså ta med meg mat, jeg må huske det hver gang, og så bare ikke gi henne godbiter, utenom ved innkalling? Jeg har belønnet mye for å gå pent i bånd, og å se på meg (i bånd, ikke løs), fordi hun trekker som regel en del. Burde jeg droppe det? Båndtreningen tar jeg på to måter: ved klikker/lydsignal eller ved å stoppe opp og vente på at hun skal komme inntil meg. Den siste har jeg brukt mye, men jeg synes ikke den er så effektiv. Vi kan gjøre det 50 ganger på en tur uten å se noen bedring. Det er derfor jeg bruker mat en del. Men burde jeg kanskje gå tilbake på den likevel?

Poenget med å ha med godbiter uten å gi, er at dersom hun har gjennomskuet når du har godbiter og ikke og hun går fvf fordi da forventer hun å få godbit, er å bryte dette mønsteret ved at du har med godbiter uten at hun får.

Men hvis hun trekker og du har brukt godbit for lære å gå i bånd, betyr det jo at hun ikke alltid går fvf, selv om du har med godbit, eller?

Ang, innkallinga; hvis hun alltid kommer på innkalling når hun vet du har godbit, så ville jeg gjort det enkelt og rett og slett alltid hatt med godbit ;) Hvis hun har fått godbit 999 ganger etter hverandre, og du på gang nr 1000 ikke har godbit, så vet jo ikke hun det og vil komme allikevel, eller?

På min har jeg brukt mye godbiter på tur. Ved frivillig kontakt, litt søk på bakken, litt inkalling, ja, litt "drypp" av godbiter hele veien. Hvis jeg har med ekstra gode godbiter en dag, får jeg en hund som går mye fvf, men det fader jo litt ut etterhvert hvis det ikke kommer godbiter hele tiden, eller hvis jeg har med mindre populære godbiter på neste tur. På denne måten har jeg fått en hund som holder seg i nærheten av meg og har veldig fin og god kontakt mens vi er ute. Så kanskje du må finne "medium" gode godbiter? Hvis det er mulig for en labrador :teehe:

Edit: Støtter forslaget fra førstegangs om frisignal :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare si "ikke nå, husj deg og gjør hva du vil?" :) Altså et slags frisignal.

Og heller belønne henne når du selv ber henne om å gjøre noe. Lære henne at når du sier hun bare skal gå, så vanker det ingenting.

Men alltid belønne innkalling!!

Og hun må tro at du alltid har godbiter eller annen form for belønning :)

Jeg pleier å bare si "bare gå", og vifte litt med armen :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innkallingen er også ikke-eksisterende, hun bryr seg fint lite om hva jeg sier, om jeg vil ha henne inn eller ikke. Da gir hun rett og slett f---. Jeg er ikke interessant nok.

Hva gjør du når hun ikke kommer? Gir du beskjed om at det ikke er greit, eller gjør du ingenting? Jeg hadde noe samme innkallingsproblem med min. Nå har jeg gjort det klart at det ikke er greit å ikke komme, og at hvis han kommer er det fest! :D Hvis han velger å ikke komme så går jeg bort til ham, sier klart og tydelig "nei", tar fire-fem skritt tilbake og kaller inn igjen- når han da kommer er det fest! Mået er å lære han at uansett hva han velger å gjøre, så må han komme til slutt uansett - samt vise ham hva som er ønsket atferd de gangene han ikke kommer på første innkalling.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder er som oss - de gjør det som lønner seg. En hund som ikke kommer på innkalling gjør det ikke for å irritere deg, fordi den viser deg fingen eller annet. Det gjør det fordi det - for den - ikke lønner seg, evt at det er annet som frister mer enn belønningen du har.

Det er ingenting i hundens verden som tilsier at den SKAL gjøre som du sier, den gjør bare det som har høyest belønningsverdi i øyeblikket. Jeg ville derfor sørget for at det å komme til deg er det kjekkeste i hele verden. Jeg ville gjort følgende:

1. Ha på hunden langline slik at du har har kontroll på den selv om den ikke kommer.

2. Alltid ha med deg godbiter, men ikke nødvendigvis gi dem når hunden selv tilbyr fvf. Som andre har nevnt kan du lære den et signal. Si f.eks "Det er nok", "Gå nå" eller lignende, også ignorerer du konsekvent når den fortsetter å gå fvf. Men når DU ber om fvf, så belønner du masse.

3. Ved innkalling - ikke rop når du ser hunden er opptatt med noe og det er liten sjanse for at den kommer. Du kan starte med å rope på hunden når hun er f.eks svært nær og har lav terskel for å komme inn til deg - belønn masse!

4. Hvis hun da igjen begynner med fvf fordi du har godbiter, si igjen "Det er nok" og ignorer.

5. Hvis hun ignorerer deg helt, så kan du ta tak i langlinen, holde igjen med kort bånd slik at hun ikke kommer seg noen vei og så belønne masse når hun gir deg kontakt.

Poenget er å lære henne at det lønner seg kjempemasse å høre på deg. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hunder er som oss - de gjør det som lønner seg. En hund som ikke kommer på innkalling gjør det ikke for å irritere deg, fordi den viser deg fingen eller annet. Det gjør det fordi det - for den - ikke lønner seg, evt at det er annet som frister mer enn belønningen du har.

Det er ingenting i hundens verden som tilsier at den SKAL gjøre som du sier, den gjør bare det som har høyest belønningsverdi i øyeblikket. Jeg ville derfor sørget for at det å komme til deg er det kjekkeste i hele verden. Jeg ville gjort følgende:

1. Ha på hunden langline slik at du har har kontroll på den selv om den ikke kommer.

2. Alltid ha med deg godbiter, men ikke nødvendigvis gi dem når hunden selv tilbyr fvf. Som andre har nevnt kan du lære den et signal. Si f.eks "Det er nok", "Gå nå" eller lignende, også ignorerer du konsekvent når den fortsetter å gå fvf. Men når DU ber om fvf, så belønner du masse.

3. Ved innkalling - ikke rop når du ser hunden er opptatt med noe og det er liten sjanse for at den kommer. Du kan starte med å rope på hunden når hun er f.eks svært nær og har lav terskel for å komme inn til deg - belønn masse!

4. Hvis hun da igjen begynner med fvf fordi du har godbiter, si igjen "Det er nok" og ignorer.

5. Hvis hun ignorerer deg helt, så kan du ta tak i langlinen, holde igjen med kort bånd slik at hun ikke kommer seg noen vei og så belønne masse når hun gir deg kontakt.

Poenget er å lære henne at det lønner seg kjempemasse å høre på deg. :)

Hvorfor skal man aldri rope på hunden når den er opptatt av noe? Dette er ikke en valp, det er en voksen hund som kan innkalling veldig bra så lenge hun vet at eier har godbit i lomma. Hunden vet hva den skal, men velger å ikke komme. Jeg er helt enig med deg i at det er der man starter, men hvordan kommer du videre derfra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man aldri rope på hunden når den er opptatt av noe? Dette er ikke en valp, det er en voksen hund som kan innkalling veldig bra så lenge hun vet at eier har godbit i lomma. Hunden vet hva den skal, men velger å ikke komme. Jeg er helt enig med deg i at det er der man starter, men hvordan kommer du videre derfra?

Jeg vil ikke si meg enig i at hunden vet hva den skal. Fra hundens side er det ingenting som tilsier at den "skal" gjøre det vi sier - den gjør det fordi det lønner seg.

Hvis man roper når hunden er veldig opptatt med noe, så er sjansen stor for at den ikke kommer, og da reduserer man verdien av kommandoen for innkalling. Så jeg roper ikke når Ozu står og snuser masse hvis jeg av en eller annen grunn ikke MÅ ha ham inn akkurat da.

Som regel har Ozu god kontakt med meg når han er løs - melder inn ofte, er lett å kalle inn osv. (Dette er en kombinasjon av at han i utgangspunktet er en selskapshund med kort radius, sammen med at jeg har forsterket dette gjennom "hjernevasking" med godbiter). Det hender dog innimellom at han plutselig blir så opptatt av et-eller-annet på bakken at jeg blir som luft for ham. Ikke en bestemt flekk, men hele turen går han i sin egen verden, melder ikke inn, ignorerer når jeg roper osv.

Dette fungerer nok ikke på alle, men de gangene Ozu er i det humøret, så gjemmer jeg meg. Han følger jo ikke med på meg uansett, så han ser ikke når jeg forsvinner. Etter noen minutter vil han da komme løpende og lete etter meg (ironisk nok bruker han aldri snuten da, han som er så flink til å bruke den ellers). Da er det jubel og belønning når han finner meg. Etter et par slike økter pleier han gå tilbake til den kontakten vi pleier å ha.

Edit: Jeg redigerte innlegget mitt, men ser ikke ut som om det kom med. Forsøker igjen:

Hvis Ozu står fast på en snuseflekk når det kommer noen mot med hund, f.eks, så går jeg bare bort til ham og tar på kobbelet. Men er jeg i en situasjon hvor han er noen meter fra og han MÅ komme inn til meg akkurat nå (som f.eks da jeg glapp båndet på fellestrening og han var i full firsprang mot de andre hundene som trente), så har jeg en "nødinnkalling".

Jeg roper da noe sånt som. "OZU, KOM! YEYEYEYE!", omtrent som et indianerhyl, også bråsnur jeg og løper motsatt retning. Da pleier han å komme stormende etter meg (noe han også gjorde den gangen på fellestreningen). Det er det jeg bruker å gjøre (og si) når jeg trener eksplosiv start, så han har det allerede i seg at det betyr å LØPE mot mor, og at det da vanker superbelønning.

Endret av Tabris
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig med Tabris her - spesielt innkallingsmessig.
Innkallingen kan være super, men kun når det vanker godbiter - opplagt; det lønner seg for hunden å komme inn.
For å få ei skikkelig god innkalling, så må man i stor grad «hjernevaske» hunden på innkallingsordet eller lyden man benytter. Ordet skal betyr kom hit asap. Man bør også benytte seg av kommandoen kun 1 gang - hvis hunden ikke kommer på første forsøk får man heller gå og hente den, og prøve på nytt.

Ergo; om man bruker kommandoen mens hunden er opptatt av noe annet ganske ofte, vil kommandoen sakte men sikkert miste sin betydning for hunden. Derfor kan man bruke langline og legge kriteriene litt ned i en periode for å få kommandoen ordentlig på plass - altså trene innkalling ofte, være uforutsigbar (ikke kjøre 2 rep. innkalling og så rett hjem for eksempel) og så begynne å teste kommandoen gradvis.

FvF.

Hunden går jo etter godbitene - ikke etter deg. Har du hånda mye i lomma når du går tur? Eller gjør du andre ting som tilsier at hunden skal kunne forvente godbit?

Så tenker jeg at du kanskje skal benytte deg av andre godbiter. Bruk noen som ikke er sååå mye verdt for henne, slik at hun ikke jobber like hardt for å få belønninga si. Hvis man bruker forskjellige godbiter, med ulik verdi, er det også enklere å skille mellom trening og tur for hunden :)

Du kan også trene inn frisignal som flere har foreslått :)

Ellers må jo en hund lære seg å sose litt rundt, uten å trekke i båndet. Det har dere jo trent på - men hva med å droppe at hun skal komme inn til deg når du stopper, men at stopp betyr at hun skal slakke på båndet og belønningen er å gå videre?

jeg synes jo du har et luksusproblem, men samtidig ser jeg jo at det er slitsomt at hunden ikke klarer å koble av fordi det vanker godbiter.

masse lykke til i alle fall! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tabris: har du gått tur med store hundeflokker og sett hva som skjer når én stikker av, og omsider kommer tilbake? Den får mest sannsynlig bank av de andre bikkjene. Den ødelegger flokkstrukturen når den stikker og det får konsekvenser.

For øvrig kommer det ingen indianerhyl fra meg, kom er kom uansett.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tabris: har du gått tur med store hundeflokker og dett hva som skjer når én stikker av, og omsider kommer tilbake? Den får mest sannsynlig bank av de andre bikkjene. Den ødelegger flokkstrukturen når den stikker og det får konsekvenser.

For øvrig kommer det ingen indianerhyl fra meg, kom er kom uansett.

Nei, det har jeg aldri hørt om og aldri sett. Det høres for ikke særig logisk ut, fordi om hunden får bank når den returnerer så vil den jo ikke koble det til at den stakk av. Det å kjefte på en hund som har stukket av når den kommer tilbake har jo utgått fra hundetrening for ti-tyve år siden pga dette. Så om slikt skjer, så tror jeg ikke de andre hundenes reaksjon er å straffe hunden fordi den stakk av.

Ellers skal jeg ikke ta denne debatten videre i denne tråden, siden det er tråd hvor TS ønsker råd. Nå har hun fått ulike råd og synspunkter, så får TS gjøre det som hun mener er mest riktig i hennes situasjon. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det har jeg aldri hørt om og aldri sett. Det høres for ikke særig logisk ut, fordi om hunden får bank når den returnerer så vil den jo ikke koble det til at den stakk av. Det å kjefte på en hund som har stukket av når den kommer tilbake har jo utgått fra hundetrening for ti-tyve år siden pga dette. Så om slikt skjer, så tror jeg ikke de andre hundenes reaksjon er å straffe hunden fordi den stakk av.

Ellers skal jeg ikke ta denne debatten videre i denne tråden, siden det er tråd hvor TS ønsker råd. Nå har hun fått ulike råd og synspunkter, så får TS gjøre det som hun mener er mest riktig i hennes situasjon. :)

Ja, hvis du ikke har sett det selv, så skjønner jeg jo at du avfeier det. Gad! "Jeg har ikke sett det selv, ergo er ikke dette tilfellet." Merkelig da at du aldri har hørt om det, men like etter skriver at "dette" er utgått fra hundetrening for ti-tyve år siden. Hele avsnittet faller på sin egen urimelighet.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres for ikke særig logisk ut, fordi om hunden får bank når den returnerer så vil den jo ikke koble det til at den stakk av.

Det er ikke uvanlig i flerhund-familier at hunder som har vært utenfor flokken, blir tukta litt når den kommer tilbake, selv om det ikke er logisk for oss mennesker :) Det er i sånne settinger det oftest smeller mellom hunder i samme familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uvanlig i flerhund-familier at hunder som har vært utenfor flokken, blir tukta litt når den kommer tilbake, selv om det ikke er logisk for oss mennesker :) Det er i sånne settinger det oftest smeller mellom hunder i samme familie.

Det vet jeg. Jeg tror bare ikke det for hundenes del er ment å være kjeft for at hunden stakk av til å begynne med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg. Jeg tror bare ikke det for hundenes del er ment å være kjeft for at hunden stakk av til å begynne med. :)

Det er nok varierende motiv, alt etter hva slags hund vi snakker om. Nora f.eks, er veldig på puddelen om hun har vært på tur "alene" (dvs uten Nora). Men Nora er veldig opptatt av å holde flokken samlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På innkallings problemet ville jeg rett og slett alltid hatt "dårlige" godbiter i lomma og noen ganger klinket til med ribbe el. Begynt litt på basis igjen rett og slett. Og jeg ville i en periode trent det veldig veldig ofte og bevisst.

Jeg leser litt at det er hos deg det har sklidd ut og at hunden nå kobler innkalling uten godbiter som at den kobles opp.

Det er ingenting i veien for å belønne med heftig lek med pinne eller at du bare løper i motsatt retning og lar bikkja "fange" deg hvis du har glemt godis. Jeg er såpass susehue at jeg har belønnet med tomme hundeposer pg brytekamp på bakken mer enn en gang.

Når det kommer til "mas" så lær bikkja "fri".

Enkelt og greit. Hos mine har det betydd at det finnes ingen mulighet til belønning før jeg ber deg gjøre noe så du kan like gjerne finne på noe annet i mens.

Jeg orker ikke mas.

edit: jeg ser du skriver at hunden er uinteressert i lek, men de fleste hunder blir interesserte i eiere som ruller rundt på bakken og hyler av glede. Spesielt hvis de løper og hojer litt i forkant. Det kan være sabla gøy det, spesielt for forbipasserende :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode svar! :D

Beware of langt innlegg nå :P

*klipp*

Men jeg syns det er slitsomt hvis hun hele tiden skal gå fvf for å på en måte tigge om godbiter fordi hun vet at jeg har de med. Og hun vet at jeg har de med uansett om jeg har de i sånn godbitpose som henger utenpå klærne eller om jeg har de i bukse/jakkelomma. Tror nok hun lukter de eller bare husker at jeg har tatt de i lomma før vi gikk ut. Men jeg har hatt litt fremgang med å la være å rose for fvf når hun henger seg helt opp i det og gjør det bare for å tigge godbiter. Men likevel vil jeg jo at hun skal komme til meg for kontakt, så jeg vet ikke om jeg egentlig løser det riktig.

Men jeg trener gjerne litt fvf på turen også sier jeg fri og gir et håndsignal og etter det så overser jeg henne selv om hun fortsetter å gå fvf.. For da er hun jo fri og vi trener ikke lenger. Det har hun begynt å skjønne mer nå og gir raskere opp etter jeg har gitt frisignalet. Så hun skjønner det mer og mer. Kanskje det kunne vært noe for deg også? Å lært inn et frisignal som betyr at hun ikke trenger å gå fvf, men likevel belønne om hun kommer inn igjen til deg etter å ha snust også gi frisignal igjen? Liker hunden din å løpe fritt så kan jo frisignalet brukes som en slags belønning også, hvis ikke mat er toppen av kransekaka slik som for Enya. Noen ganger så lurer jeg på om jeg har fått en labrador i puddeldrakt, for hun motiveres SÅ lett av mat.

Muligens jeg er helt på bærtur nå, men det er iallefall min plan så langt når båndtvangen er over. Så vil tiden vise om det funker eller ikke..

Jeg har et frisignal altså. Jeg har til og med to: et "nå-er-vi-ferdig-med-treningen"-signal (+ håndsignal) og et "gå-og-snus/surr"-signal (+annet håndsignal). Så det er ikke det det står på. Hun får ikke mat da før jeg gir neste kommando, men som det matvraket hun er så går hun likevel ganske tett oppi meg hele veien, HVIS hun vet at jeg har godbiter :P

Poenget med å ha med godbiter uten å gi, er at dersom hun har gjennomskuet når du har godbiter og ikke og hun går fvf fordi da forventer hun å få godbit, er å bryte dette mønsteret ved at du har med godbiter uten at hun får.

Men hvis hun trekker og du har brukt godbit for lære å gå i bånd, betyr det jo at hun ikke alltid går fvf, selv om du har med godbit, eller?

Ang, innkallinga; hvis hun alltid kommer på innkalling når hun vet du har godbit, så ville jeg gjort det enkelt og rett og slett alltid hatt med godbit. Hvis hun har fått godbit 999 ganger etter hverandre, og du på gang nr 1000 ikke har godbit, så vet jo ikke hun det og vil komme allikevel, eller?

På min har jeg brukt mye godbiter på tur. Ved frivillig kontakt, litt søk på bakken, litt inkalling, ja, litt "drypp" av godbiter hele veien. Hvis jeg har med ekstra gode godbiter en dag, får jeg en hund som går mye fvf, men det fader jo litt ut etterhvert hvis det ikke kommer godbiter hele tiden, eller hvis jeg har med mindre populære godbiter på neste tur. På denne måten har jeg fått en hund som holder seg i nærheten av meg og har veldig fin og god kontakt mens vi er ute. Så kanskje du må finne "medium" gode godbiter? Hvis det er mulig for en labrador :teehe:

Edit: Støtter forslaget fra førstegangs om frisignal :thumbsup:

1) Trekkingen skjer når jeg ikke har mat :P Men den er litt småirriterende (det er ikke noe stort problem), så jeg har prøvd å lære henne til å gå pent. Men når jeg har mat så er problemet liksom litt borte.. Kan hende jeg bare har forsterket den "nå har jeg mat/nå har jeg ikke mat"-tenkingen?

2) Det er jo veldig sant. Du får godbit 100 ganger, men ikke denne gangen. Så får du 100 ganger til. Tror egentlig det er en god tankegang for snuppen min.

3) "Medium" gode godbiter er nok litt vanskelig ja. Nå i det siste har jeg bare brukt tørrfor :lol: (Andre ting når vi trener selvfølgelig). Men kanskje jeg bør ha litt begge deler? Noen litt dårlige og noen supre? For å variere? Og kanskje alltid (eller nesten alltid) belønne med de supre på innkalling?

Kan du ikke bare si "ikke nå, husj deg og gjør hva du vil?" Altså et slags frisignal.

Og heller belønne henne når du selv ber henne om å gjøre noe. Lære henne at når du sier hun bare skal gå, så vanker det ingenting.

Men alltid belønne innkalling!

Og hun må tro at du alltid har godbiter eller annen form for belønning.

Jeg pleier å bare si "bare gå", og vifte litt med armen.

Jeg gjør egentlig akkurat det samme. Men hun går to skritt fram og så ser på meg og begynner med fvf igjen :icon_confused: Det kan sies at jeg kanskje har forsterket det en del. Jeg prøvde å "hjernevaske" henne til å holde seg i nærheten av meg, men hun har bare kommet nærmere og nærmere. Skal prøve å være mer konsekvent med at hun ikke får mat når jeg har sagt at hun kan surre.

Hva gjør du når hun ikke kommer? Gir du beskjed om at det ikke er greit, eller gjør du ingenting? Jeg hadde noe samme innkallingsproblem med min. Nå har jeg gjort det klart at det ikke er greit å ikke komme, og at hvis han kommer er det fest! :D Hvis han velger å ikke komme så går jeg bort til ham, sier klart og tydelig "nei", tar fire-fem skritt tilbake og kaller inn igjen- når han da kommer er det fest! Mået er å lære han at uansett hva han velger å gjøre, så må han komme til slutt uansett - samt vise ham hva som er ønsket atferd de gangene han ikke kommer på første innkalling.

Jeg sier strengt "nei" og gå henter jeg henne. Det har egentlig endt opp med at hun heller hører på meg når jeg sier "nei" enn "kom"..

Du kan også bruke langline og korrigere det at hun ikke kommer. Kan hunden innkalling perfekt med godbiter, kan den det mest sannsynlig uten også. Forskjellen er da bare at den gir f***.

Jepp. Tror jeg og. Hun får ikke gå helt løs, hun har som regel et bånd hengende etter seg, men det er egentlig litt kort. Må nok ta fram langlina igjen, ja. I hvert fall for en periode.

Hunder er som oss - de gjør det som lønner seg. En hund som ikke kommer på innkalling gjør det ikke for å irritere deg, fordi den viser deg fingen eller annet. Det gjør det fordi det - for den - ikke lønner seg, evt at det er annet som frister mer enn belønningen du har.

Det er ingenting i hundens verden som tilsier at den SKAL gjøre som du sier, den gjør bare det som har høyest belønningsverdi i øyeblikket. Jeg ville derfor sørget for at det å komme til deg er det kjekkeste i hele verden. Jeg ville gjort følgende:

1. Ha på hunden langline slik at du har har kontroll på den selv om den ikke kommer.

2. Alltid ha med deg godbiter, men ikke nødvendigvis gi dem når hunden selv tilbyr fvf. Som andre har nevnt kan du lære den et signal. Si f.eks "Det er nok", "Gå nå" eller lignende, også ignorerer du konsekvent når den fortsetter å gå fvf. Men når DU ber om fvf, så belønner du masse.

3. Ved innkalling - ikke rop når du ser hunden er opptatt med noe og det er liten sjanse for at den kommer. Du kan starte med å rope på hunden når hun er f.eks svært nær og har lav terskel for å komme inn til deg - belønn masse!

4. Hvis hun da igjen begynner med fvf fordi du har godbiter, si igjen "Det er nok" og ignorer.

5. Hvis hun ignorerer deg helt, så kan du ta tak i langlinen, holde igjen med kort bånd slik at hun ikke kommer seg noen vei og så belønne masse når hun gir deg kontakt.

Poenget er å lære henne at det lønner seg kjempemasse å høre på deg.

Jeg er da fullt klar over at hun ikke kommer fordi hun synes snusing/bæsjespising er mer interessant:) Og ikke fordi hun har lyst til å gjøre meg sur og irritert. MEN hun kan det, og jeg forventer da at hun skal komme de gangene jeg ikke har mat også :)

Men takk for tips! Det skal testes!

*klippe*

Så tenker jeg at du kanskje skal benytte deg av andre godbiter. Bruk noen som ikke er sååå mye verdt for henne, slik at hun ikke jobber like hardt for å få belønninga si. Hvis man bruker forskjellige godbiter, med ulik verdi, er det også enklere å skille mellom trening og tur for hunden.

Du kan også trene inn frisignal som flere har foreslått.

Ellers må jo en hund lære seg å sose litt rundt, uten å trekke i båndet. Det har dere jo trent på - men hva med å droppe at hun skal komme inn til deg når du stopper, men at stopp betyr at hun skal slakke på båndet og belønningen er å gå videre?

jeg synes jo du har et luksusproblem, men samtidig ser jeg jo at det er slitsomt at hunden ikke klarer å koble av fordi det vanker godbiter.

masse lykke til i alle fall!

Jeg begynte med det her om dagen og det fungerer (så langt)! Så det blir det nok mer av.

Og jeg bruker som regel tørrfor til tur og bedre godbiter til trening. Så jeg skjønner ikke helt at hun gidder å bruke såååå mye energi på å få tørrfor. Hun har nesten bedre fokus på vanlig tur enn på trening :|

På innkallings problemet ville jeg rett og slett alltid hatt "dårlige" godbiter i lomma og noen ganger klinket til med ribbe el. Begynt litt på basis igjen rett og slett. Og jeg ville i en periode trent det veldig veldig ofte og bevisst.
Jeg leser litt at det er hos deg det har sklidd ut og at hunden nå kobler innkalling uten godbiter som at den kobles opp.
Det er ingenting i veien for å belønne med heftig lek med pinne eller at du bare løper i motsatt retning og lar bikkja "fange" deg hvis du har glemt godis. Jeg er såpass susehue at jeg har belønnet med tomme hundeposer pg brytekamp på bakken mer enn en gang.

Når det kommer til "mas" så lær bikkja "fri".
Enkelt og greit. Hos mine har det betydd at det finnes ingen mulighet til belønning før jeg ber deg gjøre noe så du kan like gjerne finne på noe annet i mens.

Jeg orker ikke mas.

Ok, så variert verdi på godbiter? Det skal jeg få til. :)

edit: jeg ser du skriver at hunden er uinteressert i lek, men de fleste hunder blir interesserte i eiere som ruller rundt på bakken og hyler av glede. Spesielt hvis de løper og hojer litt i forkant. Det kan være sabla gøy det, spesielt for forbipasserende :aww:

:lol: :lol: :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode svar! :D

*KLIPP*

Jeg begynte med det her om dagen og det fungerer (så langt)! Så det blir det nok mer av.

Og jeg bruker som regel tørrfor til tur og bedre godbiter til trening. Så jeg skjønner ikke helt at hun gidder å bruke såååå mye energi på å få tørrfor. Hun har nesten bedre fokus på vanlig tur enn på trening :|

så bra! :) Litt av greia er jo å få henne til å skjønne at hun ikke trenger å være på jobb heeele tida liksom :P:)

Hvis hun er skikkelig gira på tørrfôret så kanskje du skal prøve å finne noe som er lavere i verdi? (visste ikke at det gikk an - men så har du jo labbis da.. :D )

Har noen leker lavere verdi for eksempel? Finnes det noe av mat som har lavere verdi for henne??

Variasjon i belønningene er i alle fall kjempebra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Du har jo egentlig ikke lært henne å gå pent i bånd. Du har lært henne å gå pent ved siden av deg? Og det gjør hun bare (litt overdrevet) når du har godbit. Jeg ville droppa godbitene (men ha dem med for å trene innkalling) og heller lært henne å ikke dra i kobbelet. F.eks. Ved å rygge hver gang hun strammer båndet.

Og så ville jeg gått tilbake og trent innkalling med gode godbiter. Når du er sikker på at hunden vet hva innkallingsordet betyr, men heller vil stå og snuse eller gå til noen andre hunder etc, så ville jeg rett og slett løpt etter henne og sakt at det ikke er lov. Så ville jeg ropt igjen og rost når hunden kommer og gitt henne en ny sjangs på å komme direkte på kommando og få godbitbelønning sin litt etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...