Gå til innhold
Hundesonen.no

Klappfelle skadet hund på tursti


MiO
 Share

Recommended Posts

Den fellen er lagt ut med et eneste mål; Å skade noen. Er ikke slike feller forbudt i dag, og iallefall i så nært turveier der folk og hund ferdes?

Bare bilde av fellen i artikkelen, ingen "farlige" bilder. Sted; Vadsø i nord

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/dyrene/hund-skadet-av-klappfelle-paa-tursti/a/10130624/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den fellen er lagt ut med et eneste mål; Å skade noen. Er ikke slike feller forbudt i dag, og iallefall i så nært turveier der folk og hund ferdes?

Bare bilde av fellen i artikkelen, ingen "farlige" bilder. Sted; Vadsø i nord

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/dyrene/hund-skadet-av-klappfelle-paa-tursti/a/10130624/

Nei det er ikke ulovlige feller, men de skal ikke settes opp på en slik måte at folk/husdyr kan gå i de. Det er heller ikke utenfor jaktsesong om fellene er satt ut for mink.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, må være helt forferdelig å se hunden sette fast hodet i en slik felle. Jeg synes de burde vært forbudt.

Så alt som er farlig skal være forbudt?

De fellene er ikke farlige dersom de er satt opp slik de skulle vært satt opp, altså der folk og husdyr kan komme til skade. De skal drepe de dyrene de er tiltenkt momentant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da aldri påstått at alt som er farlig skal være forbudt. Jeg synes slike feller, som kan treffe dyret feil og påføre det stor lidelse, og også skade dyr de ikke er tiltenkt. (man kan jo aldri vite 100 % sikkert at man setter de opp et sted hvor kun, og bare kun mink ferdes.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da aldri påstått at alt som er farlig skal være forbudt. Jeg synes slike feller, som kan treffe dyret feil og påføre det stor lidelse, og også skade dyr de ikke er tiltenkt. (man kan jo aldri vite 100 % sikkert at man setter de opp et sted hvor kun, og bare kun mink ferdes.

De skal settes opp på trær i en gitt vinkel, eventuelt inni en boks med et rør hvor bare minken får plass i. Er de ikke satt opp riktig, er de ulovlig. Denne fellen er ikke tiltenkt et dyr på str med en golden retriever.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om fellen er tiltenkt mink av de som kjøpte fella, så betyr overhodet ikke det at kun mink går i fella! Alt som rører seg og kommer borti utløsermekanismen står jo i faresonen og blir skadet. Det er ikke sånn at fella ikke klapper igjen om noe annet enn mink går i den. Som nevnt i artikkelen var det ikke akkurat noe mink-befengt område, rett ved en almenn tursti, der fella befant seg. Hvem er det som satser på å fange mink et sånt sted? Ingen seriøse jegere iallefall. Fella var nok satt ut på f...skap for å skade noen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om fellen er tiltenkt mink av de som kjøpte fella, så betyr overhodet ikke det at kun mink går i fella! Alt som rører seg og kommer borti utløsermekanismen står jo i faresonen og blir skadet. Det er ikke sånn at fella ikke klapper igjen om noe annet enn mink går i den. Som nevnt i artikkelen var det ikke akkurat noe mink-befengt område, rett ved en almenn tursti, der fella befant seg. Hvem er det som satser på å fange mink et sånt sted? Ingen seriøse jegere iallefall. Fella var nok satt ut på f...skap for å skade noen.

Ja og det har jeg da aldri sakt heller, jeg påpekte bare at fellen var lovlig dersom den var satt opp etter gjeldene regler.

Alt folk er idioter får ikke jeg gjort noe med.

De som har plassert ut denne fellen har ikke plassert den ut riktig, og jeg håper politiet finner ut hvem det er.

§ 32.Utplassering av fangstredskaper

Fangstredskaper skal ikke utplasseres i områder hvor alminnelig ferdsel medfører at det kan oppstå fare for mennesker eller husdyr. Det er ikke tillatt å bruke levende lokkedyr i fangstredskaper. Slagfelle til fangst av bever, bisamrotte og beverrotte skal alltid plasseres under vann.

Den som utøver fangst plikter å innrette fangsten slik at den bare retter seg mot de viltarter som redskapet er tillatt for, jf. § 31.

ergo, fellen i selve artikkelen er ulovig, fellen i seg selv er fult lovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke et fnugg om sånne feller så jeg skal ikke uttale meg. Men er det garantert at det riktige dyret dør momentant i en sånne felle? Jeg synes graden av "feil" bør være svært lav for at sånne redskaper skal være etisk forsvarlig.

Det kan skje at fellen feilslår, men det er en liten sjanse. Akkurat som det kan skje at folk blir påkjørt, fly faller fra himmelen. De som driver med fellefangst seriøst sjekker fellene ofte, og ser at de går som de skal.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan man synes de bør forbys hvis man ikke vet et fnugg om dem? Hvor mange katter/hunder skades eller dør i slike feller vs. hvor mange feller som settes ut her til lands? Fellene er konstruert spesifikt for at kun dyra de er tiltenkt skal komme inn og avlives momentant (det finnes også feller som fanger dyra i live, men da utsettes dyra for sinnssykt stress i forhold til ei klappfelle), og fellene skal uansett sjekkes kontinuerlig for at ikke dyr mot formodning skal pines i hjel. Det skal være umulig for en hund/katt/barn å komme i fella og fella skal merkes med navn og tlfnr og skal ikke være i nærheten av allfarvei. Så vær arg på gjøken som satt ut fella, ikke fella i seg sjøl.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Itilegg skal sånne feller sjekkes regelmessig. Husker ikke hvor ofte det er.

Litt forskjellig i forhold til hva man skal fange og hvordan. Noen feller er det annenhver dag, noen hver dag og noen morgen+kveld hver dag. Tror det er oftest på de som fanget levende dyr.

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...